Stoppen met SEO: dit zijn de (negatieve) consequenties

Een vraag die wij bij IQ Leads zo nu en dan krijgen is: komt er ooit een einde aan SEO? Het antwoord op deze vraag is: nee. De term SEO zegt het al: search engine optimization. Oftewel, zoekmachine optimalisatie. Optimalisatie stopt nooit. Maar wat gebeurt er als je toch stopt met SEO? In dit blog lees je de negatieve consequenties van stoppen met SEO.

Waarom zou je stoppen met SEO?

Voordat we uitleggen waarom je niet moet stoppen met SEO, vertellen we eerst waarom bedrijven geneigd zijn om te stoppen met SEO.

Een veel gehoord argument om te stoppen met SEO is geld. En ja, SEO kost geld. Maar dat neemt niet weg dat een goede SEO-strategie een investering is voor je bedrijf. Na verloop van tijd zal je je investering terugverdienen wanneer je gebruik blijft maken van SEO.

Een ander argument dat veel voorbij komt, is het feit dat SEO te lang duurt. Ook in dit geval geldt: ja, SEO kost veel tijd. Maar net bij de centen geldt: de tijdsinvestering van een SEO-strategie betaalt zich op termijn terug.

Een laatste argument dat voorbij komt, is het argument dat de doelstellingen zijn bereikt. Toch is dit geen goede reden om te stoppen met SEO. Zoals je net al las, SEO is niet alleen ranken in Google, maar ook optimaliseren. Wanneer je je site niet optimaliseert, ondervind je vanzelf negatieve gevolgen. Maar welke zijn dat? Lees vooral verder.

Dit zijn de (negatieve) consequenties van stoppen met SEO

Technische fouten worden niet meer opgelost

De eerste pijler van goede SEO is techniek. Helaas is het niet zo dat de technische SEO van je website altijd goed blijft. Door te werken aan je website ontstaan er soms fouten. Deze fouten probeer je natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen, maar zo nu en dan lukt dat simpelweg niet.

De snelheid van je website kan afnemen, er kunnen gebroken links ontstaan, er ontstaan fouten bij het crawlen en indexeren, een redirect of je creëert per ongeluk een 404. Deze fouten zijn in sommige gevallen klein, maar ze kosten je wel posities. Behalve de technische fouten, is het voor de gebruiksvriendelijkheid ook niet ideaal. Een slechte ervaring zorgt ook weer voor een daling in je rankings. Dit is dus een vicieus cirkeltje waar je in terecht komt.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van technische fouten die ontstaan wanneer je stopt met SEO.

Nieuwe zoekwoorden worden niet gebruikt

De markt verandert constant, net als de manier waarop de doelgroep denkt. Jouw doelgroep dus ook. Het is goed mogelijk dat je na verloop van tijd gebruik moet maken van nieuwe zoekwoorden doordat jouw doelgroep naar andere zoektermen zoekt.

Het is dus van belang om eens in de zoveel tijd een zoekwoordenonderzoek uit te voeren of je bestaande aan te vullen en verschillende soorten zoekwoorden in je teksten te gebruiken. Doe je dit niet, dan zal Google concluderen dat je website niet meer actief is en zal de waarde (en dus de ranking) afnemen.

Bestaande content wordt niet meer geüpdatet

Als vervolg op het vorige puntje, je website zal in de SERP gaan zakken wanneer je je bestaande content niet update. Content is niet voor niets de tweede pijler van SEO. Dat is niet alleen om nieuwe zoekwoorden in je teksten te verwerken, maar ook om de website wat betreft informatie up to date te houden en om pagina’s qua lay-out om te gooien. Zo houd je je website fris.

Houd er overigens rekening mee dat content niet alleen uit tekst bestaat. Afbeeldingen en video’s horen net zo goed bij een goede contentstrategie.

De website-autoriteit wordt niet bijgehouden

De laatste pijler van SEO is autoriteit, oftewel linkbuilding. Ook wat betreft autoriteit is het van belang om nieuwe links naar je website te sturen om je website fris te houden. Bovendien mag je er niet vanuit gaan dat je bestaande linkprofiel blijft bestaan. Het is goed mogelijk dat linkjes in de loop van de tijd verdwijnen. Verder geldt ook: stilstand is achteruitgang. De autoriteit van je website wordt deels bepaald op basis van de hele markt. Wanneer jouw concurrenten het profiel verbeteren en jij niet, dan gaat je autoriteit achteruit.

Een verminderde autoriteit zorgt er vanzelfsprekend voor dat je website zal zakken in de zoekresultaten waardoor je uiteindelijk niet meer vindbaar bent.

Hulp nodig met SEO?
Wij helpen je graag

Toch doorgaan (of beginnen) met SEO?

Ben je na het lezen van dit blog overtuigd dat je toch door moet gaan met SEO? Mooi zo. Of heb je besloten dat je gaat starten met SEO? Ook goed nieuws! Maar heb je zelf geen tijd of niet genoeg kennis om het proces te starten? Geen zorgen, bij IQ Leads helpen we je graag.