Wat is bounce rate? Laat je niet misleiden
Laten we om te beginnen even kijken naar de definitie van bounce rate. Kortweg: bounce rate is het percentage bezoekers dat op je site landt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Een andere manier om naar bounce rate te kijken is als een indicatie voor de relevantie van je content. Of zoals Google Analytics kenner Avinash Kaushik het beschrijft vanuit de bezoeker: “I Came, I Puked, I Left”.
Wat is exit rate?
Om bounce rate volledig te begrijpen is het belangrijk dat je het onderscheid kent tussen bounce rate en exit rate. De eerste gaat enkel over bezoekers die zonder verdere interactie je site verlaten. Exit rate is het percentage mensen dat uitstapt op iedere willekeurige pagina. Vooral in een checkout van een website is de exit rate interessante om te weten.
Bounce rate vs. exit rate.
Bounce rate scenario’s
De volgende vier scenario’s leiden tot een bounce en geven aan dat de verwachtingen van de bezoeker niet door jouw landingspagina worden vervuld:
- Een klik naar de vorige pagina (meest voorkomend)
- Sluiten van de browser (scherm of tab)
- Intypen van een nieuwe URL
- Geen interacties (sessie eindigt na 30 minuten)
Fouten door verkeerde configuratie
Helaas zijn er situaties waar een foute trackingconfiguratie er voor kan zorgen dat je bounce rate onterecht hoog is.
Klik op een externe link
Een bounce hoeft niet persé slecht te zijn wanneer de bezoeker op een externe link drukt. Misschien komen ze op een partnersite terecht en is dit juist een van je doelstellingen. Of bezoekers worden voor het inloggen naar een authenticatiesite van een derde partij gestuurd. Je krijgt een bounce, maar de bezoeker doet precies wat jij voor ogen hebt.
Incorrecte trackingconfiguratie
Wanneer de Google Analytics-trackingcode niet correct is geïmplementeerd op alle pagina’s van je website, kan dit een negatieve impact hebben op je bounce rate. Als de gebruiker van een pagina met correcte trackingcode navigeert naar een pagina zonder trackingcode, telt Google Analytics dit namelijk als een bounce.
Spam in Google Analytics
Steeds meer websites maken misbruik van Google Analytics en komen via een omweg als referral in je rapporten te staan. Zorg ervoor dat je deze herkent en zo snel mogelijk wegfiltert uit je data. Aangezien ze niks op je site doen, zorgen ze voor een incorrect hoge bounce rate.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Wanneer is een bounce rate goed/voldoende?
De gemiddelde bounce rate ligt volgens Google rond de 40%. Hier hebben we alleen niet zoveel aan. Een wel of niet goede bounce rate is onder andere afhankelijk van:
- industrie
- naamsbekendheid
- type site
- type pagina
- stap in de funnel
- stap in de buyer journey
- gebruikersbedoeling
Daarnaast verschilt het per type website wat als “acceptabel” wordt gezien. Een blog kun je immers niet een-op-een vergelijken met een webshop. Daarom geeft Google de volgende richtlijnen als acceptabele bounce rates voor verschillende typen websites:
- 40-60% Content sites
- 30-50% Leadgeneratiesites
- 70-98% Blogs
- 20-40% E-commerce
- 10-30% Online diensten
- 70-90% Landingspagina’s
Een belangrijke landingspagina is ontworpen om een bepaalde interactie bij de bezoeker uit te lokken. Wanneer hier een hoge bounce op zit, betekent het dat bezoekers ontevreden zijn en iets anders hadden verwacht. Deze pagina’s moeten daarom prioriteit hebben bij het optimaliseren voor lagere bounce rates.
Voor een pagina als een blog hoeft een hoge bounce rate helemaal niet zo erg te zijn. Natuurlijk heb je liever dat je bezoekers hun bezoek voortzetten naar andere pagina’s op je website. Maar een bezoeker die je hele blog heeft gelezen, kan op de lange termijn uitgroeien tot een loyale klant.
Hoe bepaal je of een bounce rate onvoldoende is?
De enige manier waarop je kunt bepalen of je bounce rate goed of slecht is, is door de context van de pagina mee te nemen in je interpretatie. Een belangrijke pagina kan een bounce rate hebben van 100% en toch nog goed presteren. Hoe kan dan?
Stel, je pagina heeft één bezoeker die binnenkomt en direct weer vertrekt. Alle andere bezoekers komen via een eerdere pagina op je website en navigeren door. In dit geval vertelt de context ons dat de bounce rate niks betekent. We zouden in deze situatie beter naar de exit rate kunnen kijken, aangezien er maar één bezoeker op deze pagina is binnengekomen. Om te voorkomen dat je hier fouten in maakt, kun je voor bounce rates het best kijken naar het “bestemmingspagina’s”-rapport. Hier zie je enkel de pagina’s waar mensen op binnenkomen. In het rapport “alle pagina’s” zie je ook de pagina’s die niet als ingang hebben gediend. Dit leidt tot onjuiste conclusies en foute beslissingen.
En nu?
Na het lezen van dit blog heb je hopelijk iets meer inzicht in wat de bounce rate precies meet. Voordat je beslist of een pagina niet presteert, is het belangrijk dat je de context in acht neemt. Bekijk het “bestemmingspagina’s”-rapport in plaats van het “alle pagina’s”-rapport. Focus je vooral op de landingspagina’s waarvan je graag wilt dat bezoekers een verdere interactie ondernemen.
Het vinden van de juiste context kost energie en vergt analytische vaardigheden. Lukt het niet en twijfel je over je bounce rates? Plaats een reactie in de comments of vraag direct advies bij ons aan. Onze Google Analytics-specialisten zien het als een uitdaging om kwalitatieve data te leveren waar met een goed gevoel belangrijke beslissingen op kunnen worden gebaseerd.