Sturen op maximaal rendement
Zoveel mogelijk verdienen op jouw marketing? Dan moet je sturen op basis van ROAS. Wij helpen je graag met het optimaliseren op deze effectieve KPI
Maak mij rijk

ROAS

Sturen op maximaal rendement (ROAS)

Optimaliseren van al jouw onlinemarketingkanalen begint met een uitstekende strategie en wordt beter naar mate je meer data ontvangt. Maar waar stuur je dan op met al die data? Winstgevend adverteren begint met het sturen op ROAS. Dat is vaak lastig, omdat er zoveel verschillende stromen door elkaar komen. Met de ervaring van onze online marketeers wordt de ROAS van jouw campagnes weer echt inzichtelijk. Dan weet je snel wat jouw echte opbrengsten zijn. Want de ROAS laat zien hoeveel geld je verdient met elke €1 investering in Ads. Hoe hoger de ROAS, hoe meer je verdient. Wil jij ook:

  • Sturen op rendement i.p.v. op omzet?
  • Inzicht in jouw rendement van Ads?
  • Een specialist die jouw Ads optimaliseert?
roas

Sturen op rendement

We horen veel ondernemers die al eens iemand in dienst hebben gehad om de Google Ads te beheren. Helaas was dit lang niet altijd een succes, doordat veel bureau´s en Ads-specialisten sturen op de omzet. Terwijl dat niet betekent dat jij onderaan de streep daadwerkelijk meer over houdt. In tegendeel juist, want vaak moet jij meer werk leveren voor hetzelfde geld. Wij sturen daarom met name op ROAS in plaats van op omzet.

Inzicht in rendement

ROAS is geen standaard KPI van een Ads-account. Vaak zijn dat: vertoningen, kliks, CTR en conversies. Wij zorgen er graag voor dat jij inzicht krijg in de ROAS van jouw advertentieaccount. Dit kan in een rapportage zoals Google Data Studio, maar ook door het als KPI toe te voegen aan jouw Ads-account. Onze marketeers regelen dit voor je, zodat jij voortaan altijd inzicht hebt in jouw ROAS. Zo weet je niet precies wat de Ads opleveren.

Ads-specialist

Een standaardcampagne in Google Ads of Bing Ads opzetten lukt iedereen nog wel. Ook jou. Maar dan zal je snel merken dat het rendement erg tegenvalt. Dat komt doordat inkomsten uit advertenties de grootste inkomstenbron van deze platformen zijn. Daarom zijn ze ingericht om jou veel geld te laten uitgeven. Het loont dus om een specialist in de arm te nemen die jouw advertenties beheert en optimaliseert op de voor jou belangrijke KPI’s.

Wat is jouw ROAS?
Bereken nu zelf jouw ROAS met onze eigen ROAS Calculator

Wat is ROAS?

Wanneer wij kijken naar online adverteren meten we natuurlijk klikken, vertoningen en kosten. Ook meten wie kosten per conversies, funnels en terugkerende vs. nieuwe bezoekers. Allemaal hartstikke logisch. Maar wij weten ook dat jij daar als ondernemer niets aan hebt. Het gaat jou erom hoeveel je terug krijgt uit je advertenties. Met andere woorden: wat verdien je aan de werkzaamheden van jouw onlinemarketingbureau? Dat drukken wij ook wel uit als ROAS. ROAS is de meest interessante statistiek voor jou als ondernemer en daarom ook voor ons als marketeers.

ROAS berekenen

Gelukkig maken CPC-kanalen het ons gemakkelijk om de ROAS te berekenen. Sterker nog; het is een standaard statistiek in Google Ads. De ROAS bereken je op de volgende manier:

ROAS = Conversiewaarde / ad spend.

Als Google Ads jou €2.000 kost en je zet er €10.000 mee om, dan is je ROAS 500%. Deze berekening lijkt een fantastisch resultaat. Maar dat hangt af van het type product dat je verkoopt. Wanneer jij producten verkoopt met een kleine marge, is een ROAS van 500% helemaal niet zo positief. Om de inzichtelijkheid van onze campagnes te vergroten maken wij daarom gebruik van nog een statistiek: de ACOS.

roas berekenen
"Voor onze klant Gearpoint hebben wij een ROAS van 12 behaald door inzet van Google Ads"

De ACOS

De ACOS is het percentage kosten ten opzichte van de omzet. Het staat voor Average Cost Of Sale. Wanneer je een product verkoopt met 25% marge houd je met een ROAS van 500% net aan 5 procent over. Wanneer je met ACOS rekent, zie je direct dat 20% ACOS op een product met een marge van 25% niets is om over naar huis te schrijven. Daarnaast kun je op basis van de ACOS gemakkelijker een berekening maken wat de ideale CPC zou moeten zijn om deze ACOS te behalen. Stel je voor dat je een ACOS van 30% zou willen behalen. Dan bereken je dit door de volgende berekening: ((Conversiewaarde / conversies) * conversie percentage) / (1 / 0.3)

Waarom ROAS naast ACOS?

Zoals beschreven zit de ROAS-statistiek standaard in Google. Precies om die reden kun je dan ook vrij succesvol bieden op basis van deze statistiek. Dit doe je door gebruik te maken van de doel-ROAS-strategie. Hiermee vertel je Google dat je minimaal een “X%” ROAS uit je advertenties wilt halen. Uiteraard bespaart dit tijd en levert dit vooral heel veel resultaten op. Maar let op: Google heeft minimaal 30 conversies in een campagne nodig voordat een doel-ROAS-strategie effectief werkt.

Voordelen van sturen op ROAS

Het grote voordeel van sturen op ROAS is niet alleen dat Google veel beter conversies en dus transacties binnen jouw doelgroep weet te vinden. Het scheelt ook nog eens heel erg veel handwerk. Hierdoor hebben wij meer tijd over om te sturen op andere belangrijke marketingonderdelen, zoals: adverteren op bol.com, adverteren op Amazon of feedmarketing.

Zelf ROAS berekenen

Ben jij benieuwd naar de ROAS van jouw Ads-account? Maak dan geheel gratis gebruik van onze zelf samengestelde ROAS-Calculator!

roas zelf berekenen
"ROAS: Slim adverteren, meetbaar resultaat, duurzaam succes oogsten"

De Cruciale Rol van ROAS Marketing in SEO

ROAS (Return on Ad Spend) marketing is een essentieel element voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door te focussen op de ROI van je marketinguitgaven, verbetert ROAS niet alleen je betaalde advertentieprestaties, maar draagt het ook bij aan een hogere organische zichtbaarheid. Een doordachte ROAS-strategie zorgt voor de juiste targeting, wat leidt tot relevantere content en hogere kwaliteitsscores. Dit versterkt de algehele online aanwezigheid en draagt bij aan een verbeterde positie in zoekresultaten. Kortom, ROAS marketing en SEO werken samen om een winnende formule te creëren voor duurzaam online succes.

Optimaliseer Jouw Campagnes: Doel ROAS Berekenen Voor Succesvol Adverteren

Ontdek de kracht van het doel ROAS berekenen voor een doeltreffende online advertentiestrategie. Met Return on Ad Spend (ROAS) als leidende maatstaf, kun je de effectiviteit van je campagnes maximaliseren. Door een specifiek doel ROAS te definiëren, krijg je inzicht in welke investeringen het meeste rendement opleveren. Het doel ROAS berekenen stelt je in staat om budgetten efficiënter toe te wijzen, advertentieprestaties te optimaliseren en uiteindelijk meetbare resultaten te behalen. Klaar om jouw ROAS te verbeteren en te streven naar advertentiesucces? Leer hoe het doel ROAS berekenen jouw marketingstrategie naar nieuwe hoogten kan tillen.

Wil jij voortaan sturen op ROAS?
Onze PPC-specialist Martijn helpt je hier graag mee!