Sturen op basis van winstgevendheid

ROAS

Optimaliseren van al jouw online marketing kanalen begint met een uitstekende strategie en wordt beter naar mate je meer data ontvangt. Maar waar stuur je dan op met al die data? Winstgevend adverteren begint met het sturen op ROAS. Dat is vaak lastig, omdat er zoveel verschillende stromen door elkaar komen. Met de ervaring van onze online marketeers wordt de ROAS van jouw campagnes weer echt inzichtelijk.

Zoekmachine adverteren

Bereik met advertenties op het juiste moment jouw doelgroep.

Lees meer

Google Ads

Bereik mensen die op zoek zijn naar jouw producten via het Google Ads platform.

Lees meer

Google Shopping

Zichtbaar zijn in de grootste vergelijkingssite met jouw producten.

Lees meer

Bing ads

Bereik een unieke doelgroep door adverteren via de tweede zoekmachine van Nederland.

Lees meer

Feed marketing

Slimme feeds voor adverteren via verschillende vergelijkingssites.

Lees meer

Remarketing

Zorg dat je bezoeker je niet vergeet door middel van remarketing.

Lees meer

ROAS

Wanneer wij kijken naar online adverteren meten wij natuurlijk klikken, vertoningen en kosten. Ook meten wij kosten per conversies, funnels en terugkerende vs nieuwe bezoekers. Allemaal hartstikke logisch. Maar wij weten ook dat jij daar als ondernemer niets aan hebt. Het gaat jou erom hoeveel je terug krijgt uit je advertenties. In andere woorden, wat verdien je aan de werkzaamheden van jouw online marketing bureau. Dat drukken wij ook wel uit als ROAS. ROAS is de meest interessante statistiek voor jou als ondernemer en voor ons als marketeer.

Gelukkig maken CPC-kanalen het ons niet lastig om de ROAS te berekenen. Sterker nog; het is een standaard statistiek in Google Ads. De ROAS bereken je op de volgende manier:

ROAS = Conversiewaarde / ad spend.

Dus wanneer je €10.000 omzet via Google ads en dit heeft je €2.000 euro gekost, dan is je ROAS 500%. Deze berekening geeft een fantastisch resultaat. Echter is dit erg afhankelijk van het type product dat je verkoopt. Wanneer je producten verkoopt met een kleine marge is een ROAS van 500% helemaal niet zo positief. Om inzichtelijkheid van onze campagnes te vergroten maken wij daarom gebruik van nog een statistiek, namelijk de ACOS.

De ACOS

Dit is het percentage kosten ten opzichte van de omzet. Ook wel Avarage Cost Of Sale. Wanneer je een product verkoopt met 25% marge hou je met een ROAS van 500% net aan 5 procent over. Wanneer je met ACOS rekent zie je direct dat 20% ACOS op een product met een marge van 25% niets is om over naar huis te schrijven. Daarnaast kun je op basis van de ACOS gemakkelijker een berekening maken wat de ideale CPC zou moeten zijn om deze ACOS te behalen. Stel je voor dat je een ACOS van 30% zou willen behalen. Dan bereken je dit door de volgende berekening:  ((Conversiewaarde / conversies) * conversie percentage) / (1 / 0.3)

Waarom ROAS naast ACOS

Zoals beschreven zit de ROAS statistiek standaard in Google. Precies om die reden kun je dan ook vrij succesvol bieden op basis van deze statistiek. Dit doe je door gebruik te maken van de doel ROAS strategie. Hiermee vertel je tegen Google dat je minimaal een “X%” ROAS uit je ad-spend wilt halen. Uiteraard bespaart dit tijd en levert dit vooral heel veel resultaten op. Google heeft minimaal 30 conversies in een campagne nodig voordat een doel-ROAS strategie effectief werkt.

Voordelen sturen op ROAS

Het grote voordeel van sturen op ROAS is niet alleen dat Google veel beter conversies en dus transacties binnen jouw doelgroep weet te vinden. Het scheelt ook nog eens heel erg veel handwerk. Hierdoor hebben we meer tijd over om te sturen op andere belangrijke marketing zaken, zoals: adverteren op bol.com, adverteren op Amazon of Feed Marketing.