Waarom Lightspeed kiezen?

Waarom Lightspeed kiezen?

Een CMS voor jouw webshop uitkiezen is niet eenvoudig. Er zijn tientallen op de markt. Heel bekende zoals Lightspeed, maar ook op maat gemaakte door speciale webdesign bureaus. Je ziet haast door de bomen het bos niet meer. Om jou te helpen, beantwoorden we in dit blog de vraag: waarom Lightspeed kiezen?

Waarom Lightspeed kiezen?

Wereldwijd is Lightspeed een populair CMS voor webshops. In ons vorige blog gaven we antwoord op de vraag: wat is Lightspeed? Nu je die kennis hebt, ben je natuurlijk benieuwd naar het antwoord op de vraag: waarom Lightspeed kiezen? Want dit CMS is voor heel veel webshops een goede keuze, maar niet voor iedereen. Of misschien wel voor jou geschikt, maar niet ideaal. Daarom nog even een kort overzicht voor wie Lightspeed geschikt kan zijn:

  • iedereen die een eerste webshop wil starten
  • webshops met weinig tot relatief veel producten
  • iedereen met weinig ICT-kennis
  • iedereen die een totaaloplossing van webshop en online marketing wil

In dit rijtje zijn twee opvallende afwezigen: heel grote webshops en gewone websites. Voor gigantische webshops kan maatwerk soms beter zijn, maar dit verschilt per klant. En wil jij een blog- of nieuwssite beginnen zonder producten te verkopen? Dan is Lightspeed niet het goede CMS voor jou. Lightspeed is namelijk specifiek ontwikkeld voor webshops.

De 8 belangrijkste Lightspeed voordelen

Er zijn een heleboel Lightspeed voordelen. Die leggen we graag aan je uit, maar hier alvast het overzicht:

  • weinig ICT-kennis nodig
  • heel veel keuzes qua indeling en kleuren
  • internationale webshop is eenvoudig op te zetten
  • eenvoudig variaties op je producten aanmaken
  • onze Lightspeed-migratie-tool
  • zeer uitgebreide app store
  • eenvoudige online marketing
  • snelle hulp in het Nederlands

Zoals gezegd is Lightspeed een goed CMS voor iedereen met weinig ICT-kennis. Dat is ook direct een van de belangrijkste voordelen. Je hoeft geen uitgebreide cursus te volgen om codes te leren schrijven, want in het Lightspeed CMS hoef je geen codes te maken of te veranderen.

Heel veel mogelijkheden

Hoewel Lightspeed geen custom CMS oftewel op maat gemaakt CMS voor jouw webshop is, heb je wel heel veel keuzes. Er zijn honderden templates om uit te kiezen. Het template bepaalt hoe jouw webshop eruit komt te zien. Bijvoorbeeld of de foto’s naast de tekst komen of boven de tekst. En hoeveel ruimte voor foto’s en voor tekst er überhaupt is. Tientallen van deze templates zijn bovendien gratis, dus zelfs met een klein budget heb je veel keuze. En het mooie is: bij elk template kies je zelf de kleuren. Dus zowel qua indeling als qua kleuren heb je alle vrijheid.

Lightspeed thema kiezen

Wil je een internationale webshop starten? Ook dan profiteer je van een van de Lightspeed voordelen, want dit CMS is in 14 talen beschikbaar. Dat betekent automatisch dat ook jouw webshop in deze 14 talen online gezet kan worden. Denk aan vertalingen van knoppen als “bestel nu” of vertalingen van formulieren. Bijvoorbeeld het formulier waar mensen hun adresgegevens moeten invullen voordat ze een bestelling kunnen afronden.

Per product kun je tientallen varianten aanmaken. Handig als je bijvoorbeeld kleding verkoopt. Dan is jouw hoofdproduct t-shirt A met een geblokte print, ronde hals en lange mouwen. Van dit hoofdproduct kun je met enkele klikken allerlei varianten aanmaken. Bijvoorbeeld per kleur en per maat. Dus t-shirt A in maat S en t-shirt A in maat M, maar ook t-shirt A zwart-wit geblokt en t-shirt A rood-wit geblokt.

Snelle migratie

Heb je al een webshop? Dan biedt IQ Leads jou nog een Lightspeed voordeel. Namelijk onze eigen Lightspeed-migratie-tool. Die installeren we in jouw huidige CMS om een kopie van alle producten te maken. Vervolgens installeren we onze tool in Lightspeed, waar we die kopie importeren. Zo worden al jouw producten in één keer naar Lightspeed geïmporteerd.

Uitgebreide app store

Een van de andere Lightspeed voordelen is de app store. Hierin staan meer dan 200 extra functionaliteiten die je kunt toevoegen aan jouw webshop. Bijvoorbeeld een live chat en een app voor automatische e-mails zoals bestelbevestigingen. Ook kun je hier koppelingen met betaalproviders en met postbedrijven maken. Wil je jouw bestellingen bijvoorbeeld laten versturen via PostNL, DHL, DPD of UPS? Voor elk van deze grote namen heeft Lightspeed een koppeling in de app store.

Ook handig voor online marketing

Die app store is niet alleen goed nieuws voor jou, maar ook voor je online marketeers. Of voor ons als jouw onlinemarketingbureau. Er staan namelijk ook heel veel koppelingen die jouw online marketing een stuk eenvoudiger maken. Zoals de Facebook-pixel. Dat is een tool waarmee jouw advertenties op Facebook veel meer rendement op gaan leveren. De reden? Door deze pixel kan Facebook jouw website en het type bezoekers leren begrijpen. Facebook leert welk type bezoekers jouw website bekijkt en welk type ook echt iets koopt. Vervolgens kun je dankzij de pixel jouw advertenties alleen laten zien aan het type bezoekers dat daadwerkelijk klant wordt.

Sowieso is Lightspeed erg goed in jou helpen met online marketing. Sterker nog, van oorsprong richt Lightspeed zich op het binnenhalen van bezoekers door middel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Zoekmachines als Bing en Google zijn het belangrijkste acquisitiekanaal voor verreweg de meeste webshops. Het is dus heel belangrijk om hierop te optimaliseren. Lightspeed neemt dat deels voor je uit handen en geeft jou de tools om de rest zelf te doen.

Een van de factoren waarop zoekmachines jouw website beoordelen is de snelheid. Lightspeed is een van de snelste CMS’en op de markt, wat jou een aanzienlijk voordeel oplevert. Want zoekmachines houden van snelle websites. Ook moet de code van websites en webshops goed te lezen zijn voor zoekmachines. Gelukkig zit de code van Lightspeed erg goed in elkaar.

Een ander stukje SEO moet je zelf oppakken. Namelijk de titel en beschrijving die zoekmachines voor jouw product laten zien. Huh, kun je dat zelf bepalen? Jazeker. Laten we eerst even uitleggen wat deze titel en beschrijving precies zijn. In onderstaande afbeelding hebben we gegoogled naar “stoere jurken dames”. Naar aanleiding van die tekst laat Google titels en beschrijvingen van 6 verschillende websites zien. De grote blauwe tekst is de titel, de kleinere zwarte tekst is de beschrijving. Die regels kun je dus zelf bepalen.

SEO resultaten stoere jurken

In sommige CMS’en is het flink zoeken naar waar je die titel en beschrijving invult. Lightspeed maakt het jou heel gemakkelijk. Bij jouw producten staat namelijk een subkopje “zoekmachines SEO”. Daar moet je zijn. Let op: als je hier een titel of beschrijving van een product kopieert en bij een ander product plakt, geven de zoekmachines jou mogelijk strafpunten. Dit voorkom je door bij elk product een unieke titel en beschrijving op te geven. Noem bijvoorbeeld de kleur en maat.

De laatste van alle Lightspeed voordelen: snelle support

We hebben al een hoop Lightspeed voordelen genoemd. We willen nog met eentje afsluiten: snelle support. Een van Lightspeed haar hoofdkantoren zit in Amsterdam. Je wordt dus op Nederlandse tijden in het Nederlands geholpen. Handig als je vragen hebt of met een probleem zit.

De 5 grootste Lightspeed nadelen

Hoewel er veel Lightspeed voordelen zijn, is geen enkel CMS perfect. Daarom vertellen we jou ook over de grootste Lightspeed nadelen. Pas dan kun je beslissen of jij dit CMS wilt kiezen.

De 5 Lightspeed nadelen die wij het vaakst voorbij horen komen:

  • Hoge prijs
  • Grotere webshops moeten snel opschalen
  • Duurder pakket nodig voor een internationale webshop
  • De checkout staat vrijwel vast
  • Heel veel keuzes

Voor veel startende ondernemers zijn de prijzen van Lightspeed even slikken. Het goedkoopste abonnement kost namelijk €49 per maand. Het grotere abonnement kost €89 per maand en voor het meest uitgebreide pakket tel je maar liefst €189 per maand neer. Veel ondernemers hoeven helemaal niet naar dit duurste pakket, maar toch is Lightspeed over de hele breedte duurder dan enkele andere aanbieders. Daar krijg je wel de volledige app store voor terug, want die zit ook in het basisaccount. Sommige andere CMS’en rekenen een laag basistarief en tellen daar bovenop nog kosten voor allerlei apps. Bij Lightspeed is dat niet het geval. Let op dat koppeling met externe apps vaak wel kosten met zich meebrengen, maar dit staat los van het Lightspeed abonnement dat je kiest.

Lightspeed prijzen

Beperkt basispakket

Een van de grootste Lightspeed nadelen is de beperking van het basispakket. Dat geldt natuurlijk voor vrijwel elke aanbieder van meerdere pakketten, anders zou iedereen wel voor de goedkoopste gaan. Voor grotere webshops is dat bij Lightspeed geen goed idee. Je kan namelijk maximaal 250 productvarianten in het basispakket aanmaken, dus hoofdproducten plus alle varianten daarvan.

Een ander probleem is internationalisering. Zoals bij de Lightspeed voordelen al genoemd werd, kun je met dit CMS makkelijk een internationale webshop starten. Dat is helemaal waar, maar niet met het basispakket. Daardoor stuiten veel ondernemers bij het opschalen op een van de meest kenmerkende Lightspeed nadelen: internationaliseren kan, maar alleen bij de duurdere pakketten. In totaal kan dit in 14 landen. Daarbij maakt het niet uit of je voor het middelste of duurste pakket gaat.

Beperkte keuze of juist keuzestress?

Sommige ondernemers willen zo snel mogelijk live, andere besteden uren aan de lay-out van hun webwinkel. Behoor jij tot dat laatste type? Dan zul je al snel een ander nadeel aan Lightspeed ontdekken. De checkout is namelijk niet aan te passen. De invulvelden en volgorde staan dus vast. Je kunt wel kiezen uit 3 soorten checkouts. Bijvoorbeeld de checkout in meerdere stappen of de checkout die helemaal op één pagina staat. Maar wat betreft de checkout valt er dus weinig te kiezen.

We sluiten deze opsomming van Lightspeed nadelen af met een probleem dat vrijwel elke ondernemer kent: keuzestress. Bij de voordelen noemden we al dat Lightspeed jou heel veel templates geeft om uit te kiezen. Bovendien kun je elk template de kleur geven die jij wilt. Heel veel mogelijkheden is een voordeel, maar tegelijkertijd ook een nadeel. Want welk template moet je nou kiezen? Je in deze templates verdiepen en uitzoeken wat voor jouw webshop handig is, kost erg veel tijd. Het draait namelijk niet alleen om wat jij mooi vindt. Maar ook om wat de klanten willen: veel afbeeldingen om het product te bekijken of veel tekst om de voor- en nadelen van het product te ontdekken? Door het grote aanbod templates duurt deze keuze wel even.

Conclusie: waarom Lightspeed kiezen?

Aan de hand van 8 Lightspeed voordelen en 5 Lightspeed nadelen proberen we jou te helpen met het antwoord op die ene vraag: waarom Lightspeed kiezen? Mocht je nog vragen over dit CMS hebben, lees dan onze informatiepagina over Lightspeed of neem contact op.

Contact opnemen over een Lightspeed shop