Meer leads en conversies

Conversie optimalisatie

Je hebt een website of webshop die redelijk wat bezoekers trekt, maar toch zie je dit niet terug in het rendement. Onze conversie optimalisatie specialisten nemen jouw website onder de loep en doorlopen de hele klantreis om jouw website of shop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Wanneer het aankoopproces zo eenvoudig mogelijk gemaakt is zal je meer leads en conversies genereren.

A/B Testing

Testen welke vorm het meest gebruiksvriendelijk is voor jouw bezoekers.

Lees meer

Heatmaps

Weet jij wat jouw bezoekers precies doen op jouw website?

Lees meer

Google Analytics

Analyseren van het gedrag van al jouw websitebezoekers.

Lees meer

Wat is Conversie optimalisatie?

Bij deze methode wordt er veelal gebruik gemaakt van data en en de feedback van gebruikers om de resultaten van een website te verbeteren. Hierbij wordt voornamelijk gericht op e-commerce, maar er kan worden geoptimaliseerd voor veel verschillende doelen waaronder:

  • doorklikken naar een volgende of specifieke pagina op je website;
  • klikken op het telefoonnummer om te bellen (op mobiele apparaten);
  • aanmeldingen voor een nieuwsbrief;
  • aanvragen van een offerte;
  • downloads van een whitepaper;
  • toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • afrekenen van je winkelmandje.

De manier waarop conversie optimalisatie moet worden toegepast is afhankelijk van veel factoren, waarbij de gebruikers en het doel centraal staan. Het verzamelen van de juiste data om je webshop te optimaliseren kan een uitdaging zijn, waarbij wij je graag ondersteunen. 

Het conversiepercentage

Wat is het conversiepercentage? Binnen een webshop is het conversiepercentage een belangrijk meetpunt van de resultaten van je website. Het kan zijn dat je maandelijks een bepaald aantal conversies of verkopen hebt op je website, bijvoorbeeld 50 conversies.

Als je maandelijks 2000 bezoekers hebt, levert dit een mooi conversiepercentage op (50:1000) x 100 = 2,5% Wanneer je maandelijks 20000 bezoekers hebt, is dit percentage opeens een stuk lager, namelijk 0,25%.

Zoals je ziet, kun je zonder het aantal verkopen te vergelijken met het totaal aantal bezoekers op je website, weinig concluderen voor het verbeteren van de website. Je weet inmiddels niet hoeveel mensen iets hebben gekocht en vooral niet hoeveel bezoekers er niets kopen op je site. Voornamelijk voor deze laatste groep is het zinvol om te optimaliseren, om zo je totale omzet ook een boost te geven aan de hand van het verhogen van het conversiepercentage.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Het uitrekenen van je conversiepercentage is natuurlijk pas het begin. Stel dit percentage is te laag en je wilt kijken hoe je deze kunt verhogen, daar komt conversie optimalisatie bij kijken. Deze optimalisatie kan op verschillende gebieden plaatsvinden. Website snelheid is een belangrijk onderdeel, maar ook design, website navigatie en duidelijke uitcheck funnel dragen minstens net zoveel bij. Uiteindelijk draagt dit tweemaal bij aan de websitebeleving van jouw klanten. Met conversie optimalisatie kun je het aantal converterende bezoekers verhogen, maar hiermee verbeter je ook de website voor de terugkerende bezoekers.

Conversie optimalisatie in de praktijk

Het toepassen van conversie optimalisatie bestaat voor een groot deel uit het verzamelen van geschikte website data, inzetten van de geschikte tools en het doorvoeren van de juiste veranderingen. Veel mensen denken dat conversie optimalisatie voornamelijk A/B testen is. Het valt niet te ontkennen dat A/B testen een belangrijk onderdeel is van CRO, toch is het meer een instrument om het website gedrag van je bezoekers te analyseren en beïnvloeden. Wij gaan altijd terug naar de basis en controleren je funnels in Google Analytics en kijken of we vanuit daar belangrijke aanpassingen in de site moeten doen, zoals wijzigingen in de navigatie of kortere route naar de winkelwagen. Verder gebruiken we tools als Hotjar voor het analyseren van het gedrag en doen we A/B testen op paginaniveau met Google Optimize. Stap voor stap verzamelen we data, doen we aanpassingen en helpen we jou naar de perfecte webshop, geoptimaliseerd voor jouw potentiële online bezoekers. Het is belangrijk om conversie optimalisatie te benaderen als een constant proces, waarbij er voortdurend aanpassingen moeten worden gedaan. Het gedrag van je bezoekers veranderd en daar zal een website op moeten aansluiten. Door de grote hoeveelheid webshops die wij in de afgelopen jaren hebben geoptimaliseerd, weten wij precies waarnaar we moeten kijken en nemen we je graag dit werk uit handen.