VERZORG EEN OPTIMALE WEG NAAR EEN AANKOOP
Krijg jij wel verkeer op je website maar blijft het aantal leads/aankopen achterwege? Dan heb je een conversieprobleem. Wij brengen dit graag in kaart.
Sparren over CRO?

Conversie optimalisatie

Haal meer conversies uit je huidige bezoekersaantal

Als ondernemer draait het met name om het binnenhalen van conversies. Of dat nu een aankoop in de webwinkel is of een offerteaanvraag. Want hier haal jij als ondernemer de winst uit. Het is dan ook zonde als jij mogelijke conversies verliest doordat de gebruikerservaring van de bezoekers niet goed is. Wij helpen je met:

  • Onderzoeken hoe jouw doelgroep zich op de website gedraagt
  • Een gebruiksvriendelijke en snelle site door UX-design
  • Meer conversies met hetzelfde aantal bezoekers
conversie optimalisatie

Inzicht in gebruikersdata

Om jouw conversieratio te verhogen, moet je eerst inzicht krijgen in mogelijke pijnpunten op jouw website. Met verschillende tools zoals Analytics en Heatmaps is het mogelijk om het gedrag van jouw bezoekers te analyseren. Zo kunnen wij gericht op zoek naar oplossingen om deze pijnpunten weg te nemen. En daarna analyseren of de bezoekers zich echt anders gedragen.

Meer over Heatmaps

Gebruiksvriendelijke website

Hoe gebruiksvriendelijker een site is, hoe sneller de doelgroep converteert. Want zeg nu zelf. Een site die verspringt of technische kuren vertoont, straalt nou niet bepaald vertrouwen uit. Onze marketeers duiken graag jouw site in om te kijken waar we optimalisaties kunnen uitvoeren om de conversie te stimuleren. Of we bouwen een up-to-date webshop voor je, die natuurlijk gebruiksvriendelijk is.

Meer over site-ontwerp

Hoger conversieratio

Zodra de pijnpunten zijn gevonden, is het een kwestie van testen. Dit doen wij door middel van de A/B-test-methode. Deze testmethode geeft namelijk objectieve data en is daardoor uiterst betrouwbaar. Zodra de test eenmaal de gewenste resultaten geeft, is het een kwestie van implementeren. Voor je het weet, zie je jouw conversiepercentage stijgen!

Meer over A/B-testen

Hoe converteert jouw site?
Onze specialisten onderzoeken het graag voor je
cro

Wat is conversie optimalisatie?

CRO staat voor conversion rate optimization, oftewel conversie optimalisatie. Hierbij wordt er veel gebruik gemaakt van data en feedback van gebruikers om de gebruiksvriendelijkheid van een website te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om het aantal aankopen/aanvragen te verhogen. CRO is een bekende methode voor e-commerce-webshops, maar je kunt het ook toepassen voor diverse andere doelen. Bijvoorbeeld:

  • Doorklikken naar een specifieke pagina op je website;
  • Klikken op het telefoonnummer om te bellen (op mobiele apparaten);
  • Aanmeldingen voor een nieuwsbrief;
  • Aanvragen van een offerte;
  • Downloads van een whitepaper;
  • Toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • Afrekenen van je winkelmandje.

De manier waarop conversie optimalisatie wordt toegepast, is afhankelijk van veel factoren. Daarbij staan de gebruikers en het doel altijd centraal. Het kan een flinke uitdaging zijn om de juiste data te verzamelen. Maar alleen aan de hand van de juiste data kun jij jouw website of webshop optimaliseren. Wij helpen je graag bij het verzamelen en analyseren van die data. Zo gaan we samen jouw webshop of website verbeteren.

Het conversiepercentage

Wat is het conversiepercentage? Voor een webshop is het conversiepercentage een belangrijk meetpunt van de resultaten. Het conversiepercentage geeft namelijk aan hoeveel procent van het totale aantal bezoekers op de website overgaat tot aankoop. Om het wat duidelijker te maken hebben wij een rekenvoorbeeld opgesteld.

Stel, je hebt maandelijks 50 conversies (verkopen). Wanneer je maandelijks 2000 bezoekers hebt, levert dit een mooi conversiepercentage op (50:2000) x 100 = 2,5%. Wanneer je maandelijks 20.000 bezoekers hebt, is dit percentage opeens een stuk lager, namelijk 0,25%. Dit betekent dat maar 1 op de 400 bezoekers over gaat tot actie en je dus 400 bezoekers nodig hebt om één aankoop te realiseren. Indien jouw site afhankelijk is van bijvoorbeeld Google Ads, heb je met een conversiepercentage van 0,25% al minimaal 400 kliks nodig om een conversie te realiseren. Met de stijgende CPC-prijzen kan dit behoorlijk in de papieren lopen.

Zoals je ziet, kun je zonder het aantal verkopen te vergelijken met het totaal aantal bezoekers op je website weinig concluderen voor het verbeteren van de website. Het beginpunt van CRO is dus altijd het verzamelen van relevante gebruikersdata. En dan met name de data van de bezoekers die niet overgaan tot een aankoop of aanvraag.

meer conversies cro

Waarom is conversieoptimalisatie belangrijk?

Het uitrekenen van je conversiepercentage is natuurlijk pas het begin. Indien dit percentage voor jouw website in jouw ogen te laag is, is conversieoptimalisatie een uitkomst. Maar waarom is CRO nu zo belangrijk? Dat heeft met name te maken met een stukje efficiëntie. Wij zien veel websites voorbijkomen die maandelijks een flink bedrag uitgeven aan zoekmachine adverteren, maar waarbij de conversies achterlopen. In dat geval is het zonde dat je betaalt voor al dat verkeer. Door middel van CRO kun jij met dezelfde marketinguitgaven meer conversies binnenhalen. Hierdoor worden de winstmarges voor jou als ondernemer groter en is het weer mogelijk om te investeren in andere zaken. Zeker in branches waar de winstmarges kleiner zijn, is conversieoptimalisatie een belangrijk onderdeel van de algehele onlinemarketingstrategie.

waarom conversie optimalisatie

Conversie optimalisaties door IQ Leads

Het toepassen van conversie optimalisatie bestaat voor een groot deel uit het verzamelen van websitedata, inzetten van de geschikte tools en het doorvoeren van de juiste veranderingen. Veel mensen denken dat conversie optimalisatie voornamelijk A/B-testing is. Het valt niet te ontkennen dat A/B-testen een belangrijk onderdeel is van CRO, maar A/B-testen zonder data is net als schieten met hagel.

Wij gaan daarom altijd terug naar de basis en controleren je funnels in Google Analytics en kijken of we vanuit daar belangrijke aanpassingen aan de site moeten doen. Denk hierbij aan wijzigingen in de navigatie of een kortere route naar de winkelwagen. Verder gebruiken we tools als Hotjar voor het analyseren van het gedrag met heatmaps en doen we A/B-testen op paginaniveau met Google Optimize. Stap voor stap verzamelen we data, doen we aanpassingen en helpen we jou naar de perfecte webshop, geoptimaliseerd voor jouw online bezoekers. Het is belangrijk om conversie optimalisatie te benaderen als een constant proces, waarbij er voortdurend aanpassingen worden gedaan. Het gedrag van je bezoekers verandert namelijk en daar moet de website op aansluiten. Door de grote hoeveelheid webshops die wij in de afgelopen jaren hebben geoptimaliseerd, weten wij precies waarnaar we moeten kijken en helpen jou hier graag bij.

Veelgestelde vragen over conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is het verbeteren van een website op basis van gebruikersdata, met als doel het conversiepercentage te verhogen.

Het conversiepercentage geeft aan hoeveel procent van het totale aantal bezoekers overgaat tot een aankoop/aanvraag. De berekening gaat als volgt:

(Conversies/totaal aantal bezoekers) * 100% = conversiepercentage

Meer weten over conversie optimalisatie?
Neem contact op met onze CRO specialist Matthijs!