Diensten

Duitse webshop starten


Een nieuwe markt aanboren? Duitsland is voor veel Nederlandse bedrijven de eerste stap richting internationalisering door de vele culturele overeenkomsten met Nederland.

Bereik een nieuwe doelgroep over de grens

In 2022 is er in Duitsland voor 84,5 miljard euro aan producten besteld op de e-commercemarkt. Een groot deel van deze aankopen vond plaats via de mobiele telefoon en het mobiele internetgebruik stijgt elk jaar verder onder de Duitse bevolking. Het is dus duidelijk dat er een grote kans ligt in internationalisering naar de Duitse e-commercemarkt. Wil jij ook:

  • Een nieuwe doelgroep aanspreken?
  • Een website die internationaal opereert?
  • Foutloze en geoptimaliseerde Duitse teksten op de website?

Onder de loop

Meer weten over verkopen in Duitsland?


Download onze checklist en lees waar je webshop aan moet voldoen in Duitsland.


Wist-je-datje van onze Duitse webshop expert

Wist je dat Duitsland een van de grootste e-commercemarkten in Europa heeft? Het starten van een Duitse webshop kan dan ook extra voordelen bieden vanwege de sterke koopkracht

Spreek een specialist

Duitse keurmerken en Awards

Zelfs in Nederland kennen we de Duitse term deutsche Gründlichkeit, oftewel Duitse grondigheid. Duitsers kijken niet alleen een website grondig door, maar vinden ook diens betrouwbaarheid belangrijk. Dat uit zich onder andere in de voorliefde voor keurmerken en awards. Kijk maar eens op een willekeurige Duitse website en je zult gelijk awards, testwinnaars of Testsieger tegenkomen. Je kunt je afvragen hoe betrouwbaar en oprecht het nog is als vrijwel elk product zo’n stempel krijgt, maar als je er niks mee doet kom je simpelweg minder betrouwbaar over. Goed om hier rekening mee te houden dus! Andere zaken om rekening mee te houden zijn:

  • Overheid en regelgeving
  • Cultuurverschillen
  • Betaalmethodes
  • Doelgroep
  • Tone of voice
  • Procesveranderingen: logistiek, verzekering, vertalingen, IT-bewerkingen, klantenservice

Waarom Duitse webshop door IQ Leads?

Bij IQ Leads hebben we ervaring met het uitbreiden naar de Duitse markt. We begrijpen de kenmerken van de Duitse cultuur en weten hoe we je webshop succesvol maken. Met onze ervaring profiteer jij optimaal van de markt in Duitsland. Dus wil jij je Duitse webshop uitbesteden? IQ Leads helpt je graag met het behalen van succes over de grens.

Als je puur naar de feiten kijkt, zijn taal, cultuur, internetgebruikers en andere cijfers belangrijk in je afweging om in een nieuw landsuccesvol te zijn. Toch speelt de fysieke afstand voor veel mensen onbewust een grote rol. Het feit dat Duitsland een buurland is van Nederland en daarom heel dichtbij is, maakt het land zeer goed bereikbaar als nieuwe afzetmarkt. 

Voordelen van Duitse webshop uitbesteden

  • Uitbesteding aan specialisten met kennis van de markt
  • Jij houdt tijd over voor andere belangrijke taken omtrent je business
  • Onze professionals zorgen voor een hoogwaardige en vlotte lancering
  • Snelle aanpassingen aan de veranderende marktomstandigheden

Onze Duitse webshop specialisten

SEO in Duitsland

Als webshopeigenaar weet je dat SEO belangrijk is om voldoende verkeer naar je Duitse webshop te krijgen. Maar werkt SEO in Duitsland hetzelfde als bij ons in Nederland? Niet helemaal. Daarom hebben wij bij IQ Leads altijd een Duitse SEO Specialist in huis. Deze ondersteunt en adviseert jou op het moment dat je jouw webshop gaat uitbreiden naar Duitsland. Zo maken wij jouw Duitse webshop samen tot een succes. 

Social Media Marketing in Duitsland

De meest populaire social media platforms van dit moment zijn zeer internationaal georiënteerd. Als je het hebt over Social Media Marketing, denk je direct aan Instagram, Facebook, Youtube en TikTok. Hier wordt ook in Duitsland zeer veel gebruik van gemaakt. Een mooie kans om de doelgroep van jouw webshop effectief te bereiken. Samen bedenken we een strategie en kiezen we bijpassende social media kanalen voor de promotie en verspreiding van jouw product.

Adverteren en verkopen in Duitsland

Naast ervaring met SEO en Social Media, hebben wij ook ervaring met adverteren en verkopen in Duitsland. Hieronder lees je meer over succesvolle manieren van adverteren en verkopen in Duitsland:

  • Adverteren op Facebook in Duitsland

Duitsland had in 2022 circa 32 miljoen actieve gebruikers op Facebook. De interactie op Facebook onder Duitse klanten blijft wat lager, maar de betrouwbaarheid is juist weer hoger. Duitsers zijn over het algemeen meer merkentrouw en loyaler naar een winkel of webshop dan Nederlanders. Qua aantal actieve gebruikers is bij Facebook de echte groei al geweest, waardoor dit kanaal nu geschikt is voor gesegmenteerde massamarketing. Door te adverteren op Facebook bereik je nieuwe en vooral trouwe klanten. In onze whitepaper lees je alle statistieken over social media in Duitsland en andere landen.

  • Verkopen op Amazon Duitsland

Adverteren via een marketplace is zeer toegankelijk. In Duitsland is Amazon dé grote speler. Adverteren via Amazon zorgt ervoor dat je niet direct een nieuwe website voor de Duitse markt hoeft te maken. Het grootste voordeel is dat je de markt kunt verkennen via hun reeds bestaande verkoopkanaal. De Duitse consument is namelijk al vertrouwd met het online kopen op Amazon. Dit scheelt jou dus tijd en voorbereiding. Daarnaast test je eerst met een klein assortiment, zonder grote investeringen. Hier staat wel een deel van je marge tegenover die je in de vorm van commissie over je omzet afdraagt aan Amazon. Voor Amazon geldt in 2021 een gemiddeld commissietarief van 15% van je omzet via hun platform. Dit kan iets hoger of lager zijn afhankelijk van de productgroep. Houd hier dus rekening mee in je financiële haalbaarheid.

Veelgestelde vragen over een Duitse webshop starten

Vragen over een Duitse webshop starten? Wij hebben de meest gestelde vragen samengevoegd en hieronder gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Niet zorgen, want onze specialisten helpen je graag verder. Bel gerust eens op of stuur een mailtje.

Waarom moet ik een Duitse webshop starten?
Hoe kan ik mijn huidige webshop aanpassen voor de Duitse markt?
Wat zijn belangrijke overwegingen en uitdagingen bij het opzetten van een webshop voor Duitse klanten?