10 essentiële tips voor internationale SEO
Wil jij ook in het buitenland verkopen? Dan is internationale SEO heel belangrijk om door jouw doelgroepen te worden gevonden. Onze tips helpen jou op weg.
Steeds meer bedrijven gaan zich richten op de buitenlandse markt wanneer een product of dienst goed loopt in eigen land. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf ook in het buitenland goed wordt gevonden in de zoekmachines zoals Google en Bing? In dit blog geef ik je een tiental tips voor het uitvoeren van internationale SEO (of international SEO). Pas deze tips toe op jouw eigen organisatie en verover de rest van de wereld!
Tip 1: Taal
De taalkeuze is cruciaal voor het succes van de internationale SEO. Van trefwoorden tot aan grammatica, het heeft allemaal van invloed op je SEO. Je moet niet zomaar een tekst vertalen en die op je website plaatsen. Het is erg belangrijk dat je een zoekwoordenonderzoek uitvoert naar de meest gebruikte zoekwoorden in dat specifieke land en hoe deze worden toegepast. Je komt hierdoor te weten waar mensen op zoeken en waar ze het over hebben. Een voorbeeld: met een ‘kamer’ bedoelen Nederlandse studenten een woonruimte in een studentenhuis, maar Vlaamse studenten noemen dat een ‘kot’.
Ook de spelling is erg belangrijk. Verkoop je bijvoorbeeld producten in verschillende kleuren verkoopt en wil je dus een filter voor kleuren toevoegen? Dan schrijf je voor klanten in het Verenigd Koninkrijk ‘colors’, maar voor klanten in de Verenigde Staten schrijf je ‘colours.’ Ze zullen beide varianten snappen, maar de Amerikaanse variant staat op een Britse website erg onprofessioneel. Grondige kennis van de moedertaal is dus essentieel. Verdiep je daarom goed in de (spreek)taal van de markt en doelgroep die je wilt gaan benaderen.
Tip 2: Domeinnaam
Je domeinnaam is een belangrijk onderdeel van internationale SEO. Er zijn echter twee soorten domeinnamen: generieke en landdomeinnamen. Deze worden vaak aangeduid als generic Top Level Domain (gTLD) en country code Top Level Domain (ccTLD). gTLD- domeinextensies zijn niet aan een land verbonden. Voorbeelden van gTLD- domeinextensies zijn: .com, .biz en .info.
ccTLD-domeinextensies  zijn daarentegen wel verbonden aan een land, zoals: .nl voor Nederland, .be voor België en .fr voor Frankrijk. Als je jouw producten en diensten gaat aanbieden in het buitenland, kan je het beste kiezen voor een ccTLD-domeinextensies. Zoekmachines herkennen namelijk de extensie van een domeinnaam. Daardoor weten ze bij welk land jouw website hoort en op welk land jij je richt.
Tip 3: Locatie webserver
De locatie van je webserver draagt bij aan hogere ranking. Google heeft dit in het verleden al aangegeven. Probeer dus je website te laten hosten in het land waarop je website richt. Dus als jij je als Nederlands bedrijf richt op Frankrijk, laat dan jouw .fr-website in Frankrijk hosten. Al dan niet via een hosting partner uit NL die hubs kan aanbieden in Frankrijk.
Tip 4: Google Search Console
Gebruik Google Search Console om zoekmachine Google te vertellen op welk land je gaat richten. Met een ccTLD-domeinextensie zoals .nl weet Google het al, maar met een gTLD-domeinextensie zoals .com is dit niet te achter halen. Het is dan mogelijk om in Google Search Console aan te geven op welk land jij je website richt.
Heb je meerdere websites? Meld dan iedere website apart aan.
Tip 5: xml-sitemap
Voor elke website die je hebt, is het goed om een xml-sitemap te hebben. Zoekmachines zien zo welke pagina’s er allemaal zijn. Tip: biedt via Google Search Console jouw sitemap aan de zoekmachine aan. Dan zie je direct of er fouten in staan.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Tip 6: Language Meta Tag
Hoewel de zoekmachine van Google domineert op het internet, moet jouw website ook goed werken met andere zoekmachines. Zo kijkt zoekmachine Bing naar het volgende stukje code dat in de HEAD van de broncode staat:
In dit stukje code staat niet alleen de taal-code, maar ook het land als er in het land meerdere talen worden gesproken. Bijvoorbeeld in Zwitserland en België. Bezoek de website van Microsoft voor een overzicht van alle landcodes.
Tip 7: Lokale zichtbaarheid
Door op je website lokale adressen van bijvoorbeeld het Duitse kantoor te vermelden, kan je de zoekmachine laten zien in welk land het bedrijf zich bevindt. Meld je website daarnaast altijd aan bij Google My Business, Bing Places of andere websites die belangrijk zijn voor het desbetreffende land, om zo de zoekmachines te laten zien dat je in het betreffende land actief bent.
Tip 8: Linkbuilding
Een grote rankingfactor is nog steeds het verzamelen van backlinks. Linkbuilding draagt dus bij aan je internationale SEO-inspanningen. Het is daarom belangrijk om kwalitatieve links naar jouw anderstalige website te krijgen van andere bronnen. Ben jij bijvoorbeeld actief met je website in Frankrijk, verzamel dan links die de extensie .fr hebben. Vind je dit moeilijk om te doen? Vraag dan de specialisten van IQ Leads om raad. Wij zijn al actief met linkbuilding in Nederland, België, Duitsland en Amerika, maar kunnen dit eenvoudig uitbreiden naar andere landen.
Tip 9: Social media
Social media is steeds belangrijker geworden op gebied van online marketing. Het is het absoluut waard om voor ieder land een apart socialmediakanaal op te richten. Uiteindelijk zal dit zal je internationale SEO-resultaten ten goede komen en dit kost je niet al te veel werk. Maak dus Facebookpagina’s, Twitteraccounts etc. aan voor bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk en België. Analyseer daarnaast ook het socialmediagebruik per land. Hoe vaak Facebook of Instagram wordt gebruikt, verschilt per bevolking.
Tip 10: Controleer je ranking
Geef zoekmachines even de tijd om je website te laten ranken. Als je website eenmaal geïndexeerd is, is het belangrijk om je ranking te monitoren. Controleer bijvoorbeeld wekelijks je ranking en pas zo nodig je website aan. Hoe doen je zoekwoorden het? Is het verstandig om extra contentpagina’s aan te maken of om te gaan bloggen over een bepaald zoekwoord? Meten is weten! Dus check of je beloond wordt voor je inspanningen en pas desnoods je SEO-strategie aan.