14 SUPER suggesties voor een goede titel!
Een blog of nieuwsbrief met slechte titel wordt niet gelezen. En dat is zonde van jouw werk. Laat je daarom inspireren door onze 14 super suggesties voor een goede titel.
Een titel is het meest belangrijke van je blog of nieuwsbrief. Dat realiseer je wellicht niet, maar denk er maar over na. Vandaag de dag krijgen we zoveel informatie te lezen. In de krant, tijdschriften, onze inbox en online blogs. We hebben geen tijd meer om dit allemaal uitgebreid te lezen, dus we “scannen” de bladzijde. En waar zijn we dan gevoelig voor? Juist: pakkende titels, opvallende titels, titels die een trigger vormen. Er staat iets in de titel, waardoor je het artikel gaat lezen!
Titel must do
In dit blog geef ik je 14 suggesties voor een goede titel. Een goede titel kan er voor zorgen dat jouw blogartikel nog jaren later gevonden en mogelijk gelezen zal worden. Daarnaast zorgt een goede titel ook weer voor meer verkeer naar je website, en dit beide is erg belangrijk voor zowel je content marketing als je inbound marketing wanneer je een onderneming hebt. Waarom zou je dan genoegen nemen met minder? Eerst even drie must do’s:
- GEBRUIK SEO. Je schrijft informatief, dat is je eerste doel, maar ik adviseer je ook om met SEO in gedachten te schrijven. Zorg dat Google je titel en je artikel goed kan vinden. Optimaliseren dus. Doe dan ook onderzoek naar zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt en schrijf daar eens een blog over. Zoals over "trends 2022" in jouw branche.
- OPVALLEN. Zorg dat je titel visueel opvalt! Zorg voor een juist font, zorg voor de juiste kleur. Maak je titel rood. Zeker in onze Nederlandse cultuur is rood de kleur van opletten. Maak ook gebruik van hoofdletters. Zoals gezegd scant iedereen de informatie. Alleen wanneer een onderwerp er uit springt geven we het een tweede kans en lezen dan ook daadwerkelijk de titel. Alleen als die onze interesse wekt, lezen we verder.
- KORT. Houd je titel kort maar pakkend. Dit is van groot belang wanneer je webteksten schrijft. Je kunt namelijk slechts 50-65 karakters inclusief spaties gebruiken die jouw lezer ziet. Een langere titel heeft dus geen zin. Een andere vuistregel is dat een goede titel uit maximaal zes woorden bestaat.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
14 Suggesties voor titelcategorieën
Vervolgens kun je de titel onderverdelen in verschillende categorieën. Welke je uiteindelijk gebruikt is afhankelijk van je onderwerp. Er is al veel onderzoek verricht naar wat wel werkt en niet werkt. Hierbij de belangrijkste:
- Maak je bezoeker bang. Slimme schrijvers spelen al jaren in op onze emotie. Denk aan aanbiedingen als op=op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs. In elke markt heerst er angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.
- Voorbeelden: “Ben jij ook geraakt door de Google update?” ,of “Hoe …. je website je omzet in de weg staat”
- Nieuws onder de aandacht brengen. Speel in op actueel nieuws. Het is hierbij belangrijk om snel te anticiperen op nieuws, voordat het publiek haar interesse kwijt is.
- Humor. Dit is een typische, maar vooral leuke en effectieve manier. Mensen gaan het internet op met twee doelen: ze willen vermaakt worden of antwoord vinden op een vraag. Onderschat vooral de waarde van online vermaak niet.
- Voorbeeld: “12% kijkt op Social Media tijdens sex”
- Zet je lezer aan tot actie.
- Voorbeeld: “Binnen 2 uur je website online…”
- Seks verkoopt. Verwerk seksueel gerelateerde woorden in je titel.
- Voorbeeld: “12% kijkt op Social Media tijdens sex”
- Statement, verklaring. Dit zijn titels die echt de aandacht trekken en veel bezoekers trekken.
- Voorbeeld: “Facebook bekent schuld in...”
- Ego strelen. Een titel die een ego strijkt wordt vaak ook gedragen door de persoon in kwestie.
- Voorbeeld: “Top tien beste bloggers van 2014”
- Uitleg. Iedereen is op zoek naar de HOW TO informatie.
- Voorbeeld: "Hoe u leadgeneratie toepast die werkt!"
- Geef je lezer een duidelijk doel en een afzienbare tijdspanne. Stel je eigen standpunten / uitgangspunten / overtuigingen in een vraag.
- Voorbeeld: “Heeft het bloggen nog een toekomst?”
- Top X Lijsten. Over het algemeen zijn top 10 lijsten populair, vergelijkbaar met dit artikel.
- Voorbeeld: “13 suggesties voor een goede titel"
Nog 4 bonustips
Hierboven lees je 10 tips waarmee je goede titels schrijft. Maar er zijn nog veel meer goede titels op het internet te vinden! Daarom geven we jou hieronder 4 bonustips. Zo heb jij nog meer inspiratie.
- De 100 tips, technieken, strategieën, geheimen. Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen, mailen en posten ze. Zorg voor een mooie verzameling. Of deze verzameling nu om strategieën, technieken, tips of geheimen gaat maakt niet uit.
- Voorbeeld: “De 10 beste tips voor het schrijven van een blog”
- Let op: denk aan de gekke tekens! Voorkom de volgende tekens in je titel. De browser kan er nog wel eens gekke dingen mee gaan doen: - & - @ - < of > - #
- Benoem een speciale soort content. Heb jij voor jouw blog een video of infographic gemaakt? Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar alles wat geen leesvoer is. Zet het speciale soort content dus in je titel.
- Voorbeeld: “7 manieren om online te betalen (video)”
- Gebruik vooral werkwoorden en bijwoorden. Titels met veel bijwoorden en werkwoorden worden vaker aangeklikt dan titels met veel zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijk naamwoorden. Ofwel, schrijf je titels in actieve vorm.
- Voorbeeld: “10 ideeën waardoor je vandaag nog een goede titel schrijft” in plaats van “10 tips voor een goede titel”
Bepalen van een goede titel
Ik heb mij eens laten vertellen dat top bloggers de helft van de tijd kwijt zijn met de inhoud en de andere helft met het maken van de titel. Klinkt vreemd, maar denk er maar eens goed over na. Een goede titel bepaalt of jij en ik een artikel lezen. Daarom lees jij dit blog. De titel heeft je gepakt. Maar zonder goede titel krijg je niet eens lezers. Neem dus de tijd om een goede titel te bedenken. Soms gaat dat vanzelf, soms kost het moeite. De formule voor een goede titel is: getal + bijvoeglijk naamwoord + keyword + uitleg + belofte.
- Mijn titel: 15 super suggesties voor een goede titel
- Getal: 15
- Bijvoegelijk naamwoord: super
- Keyword: titel
- Uitleg: suggesties
- Belofte: goede
Met een blog zorg je voor meer bezoekers. Wil je deze bezoekers ook effectief omzetten in leads? Neem dan contact op met IQ Leads!