7 waardevolle linkbuilding tips voor SEO
Wil jij je website beter vindbaar maken op Google en op die manier meer organisch verkeer naar je website toe trekken? Wij leggen je uit hoe je dit door middel van linkbuilding kunt doen.
Wat is linkbuilding?
Bij linkbuilding zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk kwalitatieve links van andere websites naar die van jou lopen. Linkbuilding zorgt ervoor dat jouw website hoger eindigt in de zoekresultaten van Google, omdat het je autoriteit verhoogt. Autoriteit is de waarde die een zoekmachine als Google toeschrijft aan je webpagina. Een webpagina heeft veel autoriteit wanneer hier veel naar gelinkt wordt door relevante pagina´s met veel autoriteit. Dit kan zowel intern als extern. Hoe meer autoriteit jouw webpagina heeft opgebouwd, hoe hoger je pagina eindigt in de ranking voor een bepaalde zoekterm.
Wat zijn backlinks?
Links van andere websites naar jouw webpagina worden backlinks genoemd. Het Google-algoritme ziet backlinks als een soort aanbevelingen naar een pagina op een bepaald onderwerp, dus hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe groter jouw autoriteit wordt.
Linkbuilding strategie: do’s and don’ts
Hieronder geven we verschillende tips over hoe je linkbuilding het beste aanpakt. Namelijk op een gezonde manier met relevante interne en externe links.
Linkbuilding Tips 1: Zorg voor een sterke interne linkstructuur
Naast extern linken is intern linken ook erg belangrijk. Door op je eigen webpagina’s te linken naar andere gerelateerde webpagina’s van je eigen website, creëer je een logische linkstructuur binnen je website. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar vergroot ook de autoriteit van je webpagina, omdat Google de pagina’s als gerelateerd gaat zien.
Linkbuilding Tips 2: Varieer in anchortekst
De anchortekst is het kleine stukje tekst waar je de hyperlink aan vast maakt, oftewel het stukje klikbare tekst. Als het doel is om te linken naar een pagina over herenriemen, dan geeft een simpele ‘klik hier!’ geen informatie aan Google, terwijl de anchortekst ‘herenriemen kopen’ dat wel doet. Ga dus vooral linkbuilden op bepaalde zoektermen. Richt je daarbij op een bepaalde pagina en gebruik ook het zoekwoord dat bestemd is voor die pagina. Dus gebruik zoekwoorden als ‘herenriemen kopen’ als anchortekst bij een link naar jouw webshopcategorie met herenriemen.
Maar ga dit niet overdrijven. Het wordt juist bestraft als je geen variatie in de anchorteksten aanbrengt. Als je bijvoorbeeld goed wilt scoren op het zoekwoord laminaatvloer is het dus niet verstandig om alle links de anchortekst ‘laminaatvloer’ mee te geven. Probeer hier variatie in te vinden door de anchorteksten ‘laminaatvloer kopen’ en ‘onderhoudsvriendelijke laminaatvloer’ te kiezen of door de zoekterm eens in combinatie met jouw bedrijfsnaam te gebruiken.
Linkbuilding Tips 3: Bekijk het linkprofiel van je concurrenten in de zoekmachines
Als een concurrent met een link op een goede website staat, wil jij daar eigenlijk ook op staan. Maar hoe kom je er achter op welke websites je concurrent staat? Er zijn verschillende softwaretools van welke websites jouw concurrenten backlinks krijgen. Zo kan je het linkprofiel van je concurrent bijvoorbeeld bekijken met de softwaretools:
- Google Search Console
- MOZ
- Majestic SEO
- Raven Tools
- Ahrefs
Zelf gebruik ik Raven. Dit is een uitgebreide SEO-tool waar Majestic zelfs al in zit verwerkt. Zo kan je gemakkelijk en snel bekijken op welke websites jouw concurrent zijn linkjes heeft staan. Met deze lijst kan je vervolgens andere websites benaderen om te vragen of zij ook een link naar jouw website willen plaatsen. Je bouwt dus – een deel van – het linkprofiel van jouw concurrent na.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Linkbuilding Tips 4: Bekijk het aantal uitgaande links op een pagina
Elke pagina heeft in de loop der tijd zijn eigen waarde opgebouwd en verdeelt deze waarde weer over de linkjes die op de pagina’s staan. Zo kan het voorkomen dat een pagina een Domain Authority van 30 heeft en een Page Authority van 40. Een pagina met waarde dus. Maar als er op de pagina honderden links staan, wordt de waarde over al deze links verdeeld. Het is daarom belangrijk om op pagina’s te staan waar nog geen of weinig andere links staan. Zo neem je namelijk de meeste waarde van die pagina mee naar jouw website.
Linkbuilding Tips 5: Ga gastbloggen: schrijven voor andere websites
Het klinkt misschien gek om te schrijven voor anderen, want je wilt immers niet nog een concurrent toevoegen aan het internet. Maar het is een goede manier om kwalitatieve links naar jouw website te krijgen. Er zijn diverse websites waar je blogs of artikelen kan indienen. Webmasters zijn dol op goed zelfgeschreven content, omdat het hun zelf erg veel tijd kost om een goed artikel te schrijven. Jouw werk bespaart hun dus veel tijd. Op deze manier is het eenvoudig om kwalitatieve en waardevolle links te verzamelen. De enige voorwaarde die je jezelf moet stellen, is dat er in het artikel linkjes naar jouw website geplaatst worden die do-follow zijn, zodat de waarde aan de link wordt meegegeven naar jouw site. Bij no-follow stroomt geen waarde naar jouw website
Maar pas op: niet iedere backlink is een kwalitatieve backlink die jouw autoriteit vergroot. Voor het Google-algoritme is de ene externe link de andere niet. Een link van een website waar niets van waarde op staat behalve een link naar jouw pagina, zal door Google dan ook worden aangemerkt als een website van lage kwaliteit. En een backlink op de website van het tijdschrift Linda naar een pagina over jouw make-upmerk heeft voor Google meer waarde dan een backlink op de website van een beginnend beautyblogger. Natuurlijk word je niet zomaar door een grote website als de Linda gelinkt. Maar met genoeg linkjes van kleinere, inhoudelijk relevante websites bouw je ook autoriteit op.
Linkbuilding Tips 6: Varieer in linktypes
Je kunt als website-eigenaar verschillende type links verkrijgen. Bijvoorbeeld:
- vanaf een startpagina
- vanaf een ‘partnerpagina’: een pagina waar een bedrijf linkjes naar alle partners plaats
- via social media
- door een link in een artikel
- vanaf een forum
- via een link in een reactie op een blog
Linkjes vanaf startpagina’s zijn het makkelijkst te verkrijgen en linkbuilders zijn vaak geneigd om alleen via deze weg linkjes te verzamelen. Het is dan wel heel toevallig dat je linkjes hebt gekregen van alleen startpagina’s… Google vertrouwt dit soort strategieën niet, want het linkprofiel moet op “natuurlijke wijze” worden opgebouwd – door zulke goede teksten of infographics te creëren, dat andere websites vanzelf naar jou gaan verwijzen. Natuurlijk helpen online marketeers daar graag een handje bij, maar het linkprofiel moet er dan wel gevarieerd uit zien. Probeer dus ook links te vergaren van andere typen websites. Denk hierbij aan links op een forum, social media, links in een artikel of blog of een door middel van een reactie in een blog.
Linkbuilding Tips 7: Neem je autoriteit mee
Met linkbuilding bouw je autoriteit op. Elke link naar jouw website ziet Google namelijk als een aanbeveling van jouw diensten of producten. Hoe meer en goede linkjes je hebt, hoe meer autoriteit je volgens Google hebt. En na maanden- of zelfs jarenlang hard aan jouw linkbuilding te hebben gewerkt, heb je waarschijnlijk een hoge autoriteit opgebouwd. Maar stap je over op een nieuwe website? Bijvoorbeeld met een redesign of met een overstap van jouwbedrijfsnaam.com naar jouwbedrijfsnaam.nl. Dan wil je die autoriteit natuurlijk niet kwijtraken!
Vergeet daarom niet om oude pagina’s om te leiden wanneer er een nieuwe website de lucht in gaat of wanneer de linkstructuur van jouw oude website erg is veranderd. Als je oude pagina’s niet omleidt, gaan al je externe backlinks verloren en verlies je dus aan autoriteit. Ook zal de interne linkstructuur van je website niet meer kloppen, waardoor je autoriteit nog meer afneemt.