SEO-teksten schrijven als een vakman

Het schrijven van een goede SEO-tekst is helemaal niet zo lastig. Zeker niet wanneer je het al honderd keer hebt gedaan. Ben je net begonnen in de wereld van SEO? Dan heb ik een compleet en overzichtelijk stappenplan. Ik verzeker je dat je na het lezen van deze blog binnen een uur een perfecte SEO-tekst kunt schrijven voor je productpagina, categoriepagina of dienstenpagina.

In dit blog gaan we een tekst schrijven voor de categoriepagina van een webshop. Hierin focussen we ons op het zoekwoord “jurken”. Hoewel dit stappenplan gericht is op jurken, kun je de tips uit deze blog ook gebruiken voor bijvoorbeeld een dienstenpagina of productpagina. Naast dit stappenplan kun je ook onze complete SEO Guide Through gebruiken. Daarin lees je stap voor stap waar je allemaal op moet letten als je jouw website of webshop gaat optimaliseren. We bespreken de belangrijkste 3 SEO-pijlers – techniek, content en autoriteit. Dit zijn de 3 belangrijkste factoren om een toppositie binnen Google te halen.

SEO-teksten schrijven stap 1: Onderzoek

Het schrijven van een SEO-tekst begint bij een zoekwoordenonderzoek. De categoriepagina die wij gaan schrijven gaat natuurlijk over jurken, maar dat betekent niet dat dit het enige zoekwoord is waar we uiteindelijk op willen gaan ranken. We willen gaan kijken naar semantische zoekwoorden (vergelijkbare woorden) en ook direct mogelijke andere pagina’s in ons achterhoofd houden wanneer we de teksten gaan schrijven.

  • We beginnen met het zoeken op “jurk” in Google.
  • Vervolgens scrollen we helemaal naar beneden

Helemaal onderaan de zoekresultaten vinden we een aantal gerelateerde/semantische zoekwoorden. Google ziet dit als vergelijkbare woorden. Je moet echter altijd goed kijken of die zoektermen ook op jouw categoriepagina van toepassing zijn. Alleen dan kun je al deze termen in je tekst gaan verwerken. Wanneer ik zoek op het zoekwoord: “jurk”, zie ik diverse gerelateerde zoekwoorden. Dit zijn degenen zonder merknaam:

  • Jurken voor bruiloft
  • dames jurken sale
  • maxi jurk
  • jurkjes zomer
  • lange jurken
  • stoere jurkjes dames

Het is belangrijk dat je al deze zoektermen intikt bij Google. Waarom? Omdat  je wilt uitzoeken welke zoekwoorden ranken op een algemene pagina over jurken en voor welke zoekwoorden Google liever een aparte pagina ziet. Dit noemen we ook wel keyword clustering. Laten we elk zoekwoord even één voor één doornemen.

Jurken voor bruiloft:

Zoals je kunt zien rankt Google hier specifieke resultaten die alleen over bruiloftsjurken gaan. Deze zoekterm moeten we dus niet op onze algemene pagina over jurken gebruiken, maar op een speciale pagina over bruidsjurken.

Dames jurken sale

Ook voor deze term zullen we een aparte pagina moeten maken, namelijk een pagina met aanbiedingen:

Stoere jurken dames

Zoals je kunt zien rankt Google voor deze term dezelfde pagina’s als voor “jurk”. Dit betekent dus dat we deze term kunnen gebruiken in onze algemene pagina over jurken.

Wanneer we deze hele oefening doorvoeren komen we uiteindelijk tot het volgende resultaat:

  • Jurken voor bruiloft (andere/nieuwe pagina)
  • dames jurken sale (andere/nieuwe pagina)
  • maxi jurk (andere/nieuwe pagina)
  • jurkjes zomer (andere/nieuwe pagina)
  • lange jurken (andere/nieuwe pagina)
  • stoere jurkjes dames (dezelfde pagina)

Uiteraard kunnen we met het schrijven van onze content hier wel rekening mee houden. Doordat we weten welke pagina’s er onder andere nog toegevoegd kunnen worden aan onze webshop, weten we ook al beter hoe onze teksten eruit moeten komen te zien.

Keywords clusteren

De volgende stap in ons zoekwoordenonderzoek is aanvullende termen vinden. Hiervoor maken we gebruik van keywordtool.io.

keywoordtool io.Ga naar keywordtool.io en voer daar het zoekwoord “jurk” in. Deze tool maakt gebruik van de aanvullingen die Google geeft wanneer je een zoekwoord in Google intikt. Al deze zoekwoorden zijn potentiële zoekwoorden waar je op kunt ranken, echter zijn niet al deze zoekwoorden relevant voor onze categoriepagina over jurken. Net als bij het vorige voorbeeld wil Google soms een meer specifieke pagina zien en soms een algemene. Wanneer we alle zoekresultaten uit keywordtool.io analyseren en clusteren voor onze pagina jurken krijgen we het volgende keyword cluster:

Keyword cluster categoriepagina jurken
jurken
jurkjes
jurkje
jurk dames
jurk kopen
jurkjes
jurken dames
jurkje dames

Maar zijn we er dan nog niet. Een cluster is alleen nuttig wanneer we ook inspiratie op kunnen doen voor subpagina’s. Dat zijn vaak pagina’s gefocust op longtail keywords, waarbij Google specifieke pagina’s op die ene zoekterm toont. Zoals subpagina´s op productkleur of lengte van de jurken. In de lijst van Keywordtool.io zien we bijvoorbeeld een aantal kleuren en lengtes naar voren komen in combinatie met het woord jurk:

  • rode jurken & jurk rood
  • blauwe jurken & jurk blauw
  • groene jurken & jurk blauw
  • maxi jurken
  • mini jurken
  • midi jurken

Door een uitgebreid onderzoek te doen naar jurken en alle woorden daaromheen, hebben we zojuist 6 extra manieren gevonden om bezoekers naar onze website te krijgen. Namelijk door deze 6 subpagina´s aan te maken. Daarnaast is het handig om dit soort content direct op te nemen in de tekst over jurken. Het zorgt er namelijk voor dat je op een gemakkelijke manier content kunt schrijven over je collectie en door kunt linken naar de achterliggende subpagina’s.

SEO-teksten schrijven stap 2: Een schrijfplan

Nu we gedegen onderzoek hebben gedaan, kunnen we een schrijfplan maken. Hierbij is het gemakkelijk om de zoekwoorden er weer bij te pakken.

  • jurken
  • jurkje
  • jurk dames
  • jurk kopen
  • jurkjes
  • jurken dames
  • jurkje dames
zoekwoordenonderzoek.

Wanneer we zoekwoorden die veel op elkaar lijken samenvoegen, kunnen we gemakkelijk tussenkoppen maken. Zo creëren we eenvoudig alinea’s in onze tekst. Op basis van bovenstaande zoekwoorden zou ik de volgende alinea’s schrijven:

Jurken

[een algemeen beschrijvende tekst over jurken]

Jurken kopen

[een tekst over hoe gemakkelijk het is om jurken te kopen bij de webshop]

Jurken voor dames

[een uitleg over de leukste jurken voor dames van dit moment met links naar de verschillende merken]

Onze collectie jurken

[verwerk hierin de zoekwoorden waarvan je weet dat er nog pagina’s moeten komen door het zoekwoordenonderzoek, zoals rode jurken, blauwe jurken, maxi jurken, mini jurken etc.]

Tip: Denk niet alleen aan Google

Maar een SEO-tekst schrijf je niet alleen voor Google. Je wil ook jouw websitebezoekers overtuigen om jouw producten/diensten te kopen. Je moet dus een goed lopende, heldere tekst hebben. En een korte, want mensen hebben online een heel korte aandachtsspanne. Bovendien heb je voor een SEO-tekst niet de hele dag. Om in korte tijd een webtekst te schrijven die ook nog eens SEO-proof is én jouw doelgroep aanspreekt, moet je van tevoren de punten hiernaast helder hebben.

  • Onderwerp
  • Invalshoek (welk onderdeel en op welke manier belicht ik het)
  • Doelgroep
  • Toon van de tekst
  • Wat jouw doelgroep moet doen: zich aanmelden voor een seminar, een product kopen, een brochure aanvragen etc.

SEO-teksten schrijven stap 3: De technische vereisten

Nu we weten op welke zoekwoorden we de categorie kunnen gaan ranken, is het tijd om te kijken naar de technische vereisten voor het schrijven van een SEO-tekst. We kunnen hier heel lang over uitweiden, maar ik zet ze liever even als checklist op een rij.

lege checklist.
  • Zorg dat het zoekwoord aan het begin van de H1 tag staat.
  • Noem het belangrijkste zoekwoord in de eerste regels van je tekst.
  • Zet zoekwoorden in H2 koppen.
  • Gebruik zoveel mogelijk geclusterde zoekwoorden.
  • Schrijf je tekst niet alleen voor Google, maar vooral voor de gebruiker.
  • Wanneer je gebruik maakt van zoekwoorden die buiten je keyword cluster vallen (dus waarvoor je andere pagina’s moet schrijven), moet je deze met linkje vermelden in je tekst.
  • Probeer alle semantische zoekwoorden (jurk, jurkje, jurken en jurken voor dames) mee te nemen in je tekst.
  • Schrijf minimaal 400 woorden. Heeft je concurrent 500 woorden? Schrijf er dan 600.

Leesbaarheid voor Google en jouw doelgroep

Zoals gezegd schrijf je een SEO-tekst met Google in jouw achterhoofd, want die moet jouw zoekwoorden lezen en snappen dat je daarmee wilt worden gevonden in de zoekresultaten. Maar uiteindelijk moeten ook bezoekers de tekst lezen. En dat is best lastig. Want dagelijks worden honderdduizenden teksten het internet opgegooid. Over allerlei onderwerpen, dus ook over jouw type producten of diensten. Maar er is wel een groot verschil tussen die teksten. Een tekst die je aangrijpt, die je wat doet, een tekst die je aanzet om iets te doen, die vind je niet heel snel. En juist die teksten lezen websitebezoekers. Dus ook jouw websitebezoekers, de potentiele klanten. Gelukkig zijn pakkende teksten niet zo heel moeilijk te creëren.

Het mooie is dat je die pakkende teksten met SEO kunt combineren. Want leesbare, kwalitatief goede teksten zijn voor jouw doelgroep én zijn rankingsfactoren van Google: leesbaarheid en kwaliteit. Onze tips voor een leesbare tekst van hoge kwaliteit met zoektermen:

contentmarketing.
  • Maak een korte, aansprekende kop voor je tekst – met zoekterm.
  • Grijp in de eerste alinea direct de aandacht van je lezer. Probeer bijvoorbeeld te openen met een anekdote, grapje of vraag. Belangrijk hierbij is om je te verplaatsen in jouw doelgroep. Heeft die een vraag of een probleem dat met jouw product of dienst wordt opgelost? Beschrijf dan eerst deze vraag of dit probleem. Zo grijp je de aandacht, want lezers herkennen zich in jouw tekst.
  • Vertel in die eerste alinea ook waar je stuk over zal gaan. Namelijk het antwoord op de vraag of de oplossing voor hun probleem. Dan weten lezers waar ze aan toe zijn. Bovendien gebruik je om dit uit te leggen vaak de zoekterm – en dat is goed voor de SEO.
  • SEO-teksten en webteksten moeten bondig zijn. Houd je zinnen daarom kort.
  • Gebruik bulletpoints. Dit vestigt de aandacht extra op die (belangrijke) punten en het onderbreekt de tekst even. Dat leest prettig.
  • Gebruik tussenkopjes. Dit biedt de lezer overzicht en geeft jou de kans om de zoekterm weer eens te gebruiken.
  • Verwerk links in je teksten zodat de lezer makkelijk kan navigeren naar andere relevante pagina’s.
  • Gebruik cijfers om je tekst overzichtelijk te houden.
  • Ook is het gebruik van dikgedrukte woorden aan te raden. Dit benadrukt de waarde van deze woorden voor je tekst.
  • Sluit af met een conclusie. Daarin vat je de belangrijkste zaken nog even heel kort samen.
  • Controleer daarna jouw hele tekst. Je wilt natuurlijk een goede indruk achterlaten bij je lezer. Dat wordt tenietgedaan door fouten in de tekst! En als je bijvoorbeeld dyslectisch bent? Vraag dan iemand anders om jouw tekst even door te lezen. Want alleen een foutloze tekst laat een goede, professionele indruk achter bij de lezers. En dat is belangrijk, want zij zijn jouw potentiële klanten.

Tip: Schrijven is leuk, absoluut, maar daar zit ook een gevaar. Mensen die graag schrijven willen nog weleens doordraven. Onthoud dat je voor internet schrijft, niet voor het NRC Handelsblad. Mensen die online lezen, of het nu op een laptop of telefoon is, willen hier niet al te veel tijd aan kwijt zijn. Een volle pagina, meestal zo’n 500 tot 600 woorden, is genoeg voor een blog. Iets langer is natuurlijk niet erg, maar je vindt weinig mensen die tussendoor even drie pagina’s aan blog gaan zitten lezen.

SEO-teksten schrijven stap 4: De metagegevens

Na het schrijven van de tekst moet je nog metagegevens toevoegen. Met de metagegevens bedoelen we de metatitel en metabeschrijving. Deze bepalen voor een groot deel hoeveel zoekers er vanuit de zoekmachine doorklikken naar je website, oftewel wat de CTR is. Zie de metabeschrijving als een salespitch voor jouw website in de resultaten van Google. Verkoop je website dus. Weinig inspiratie? Geen probleem. Kijk naar de advertenties die erboven staan. Adverteerders wijzigen en optimaliseren constant hun advertenties om een zo hoog mogelijke CTR te behalen. De kans is dus groot dat de advertentieteksten een zo hoog mogelijke CTR hebben. Maak hier dus gebruik van.

seo audit.

Een aantal best practises voor het schrijven van metabeschrijvingen:

  • Analyseer de advertenties erboven.
  • Zet het belangrijkste zoekwoord in de metabeschrijving en metatitel.
  • Stel een vraag in de metabeschrijving. Bijvoorbeeld: Jurken uit de nieuwste collectie van de mooiste merken shoppen?
  • Zet de USP’s van je webshop in de metabeschrijving en wees concreet. Bijvoorbeeld: voor 23:00 besteld, morgen in huis; meer dan 700 jurken op voorraad; gratis verzending en retour.
  • Maak je titel niet langer dan 58 karakters inclusief spaties.
  • Maak je beschrijving tussen de 120 en 150 karakters inclusief spaties.

En nu ben je een SEO-vakman

Het schrijven van teksten is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Jij weet nu precies hoe je te werk moet gaan als een echte SEO-vakman.  Ik wens je heel veel succes bij het schrijven van SEO-teksten voor op jouw website of webshop. Mocht je toch nog vragen hebben, dan weet je ons vast wel te vinden.