Hoe schrijf je SEO-teksten als een echte vakman?
Het schrijven van een goede SEO-tekst is helemaal niet zo lastig. Zeker niet wanneer je het al honderd keer hebt gedaan. Ben je net begonnen in de wereld van SEO? Dan heb ik een compleet en overzichtelijk stappenplan. Ik verzeker je dat je na het lezen van deze blog binnen een uur een perfecte SEO-tekst kunt schrijven voor je productpagina, categoriepagina of dienstenpagina.
In dit blog gaan we een tekst schrijven voor de categoriepagina van een webshop. Hierin focussen we ons op het zoekwoord “jurken”. Hoewel dit stappenplan gericht is op jurken, kun je de tips uit deze blog ook gebruiken voor bijvoorbeeld een dienstenpagina of productpagina. Naast dit stappenplan kun je ook onze complete SEO Guide Through gebruiken. Daarin lees je stap voor stap waar je allemaal op moet letten als je jouw website of webshop gaat optimaliseren. We bespreken de belangrijkste 3 SEO-pijlers – techniek, content en autoriteit. Dit zijn de 3 belangrijkste factoren om een toppositie binnen Google te halen.
SEO-teksten schrijven stap 1: Onderzoek
Het schrijven van een SEO-tekst begint bij een zoekwoordenonderzoek. De categoriepagina die wij gaan schrijven gaat natuurlijk over jurken, maar dat betekent niet dat dit het enige zoekwoord is waar we uiteindelijk op willen gaan ranken. We willen gaan kijken naar semantische zoekwoorden (vergelijkbare woorden) en ook direct mogelijke andere pagina’s in ons achterhoofd houden wanneer we de teksten gaan schrijven.
- We beginnen met het zoeken op “jurk” in Google.
- Vervolgens scrollen we helemaal naar beneden
Helemaal onderaan de zoekresultaten vinden we een aantal gerelateerde/semantische zoekwoorden. Google ziet dit als vergelijkbare woorden. Je moet echter altijd goed kijken of die zoektermen ook op jouw categoriepagina van toepassing zijn. Alleen dan kun je al deze termen in je tekst gaan verwerken. Wanneer ik zoek op het zoekwoord: “jurk”, zie ik diverse gerelateerde zoekwoorden. Dit zijn degenen zonder merknaam:
- Jurken voor bruiloft
- dames jurken sale
- maxi jurk
- jurkjes zomer
- lange jurken
- stoere jurkjes dames
Het is belangrijk dat je al deze zoektermen intikt bij Google. Waarom? Omdat je wilt uitzoeken welke zoekwoorden ranken op een algemene pagina over jurken en voor welke zoekwoorden Google liever een aparte pagina ziet. Dit noemen we ook wel keyword clustering. Laten we elk zoekwoord even één voor één doornemen.
Jurken voor bruiloft:
Zoals je kunt zien rankt Google hier specifieke resultaten die alleen over bruiloftsjurken gaan. Deze zoekterm moeten we dus niet op onze algemene pagina over jurken gebruiken, maar op een speciale pagina over bruidsjurken.
Dames jurken sale
Ook voor deze term zullen we een aparte pagina moeten maken, namelijk een pagina met aanbiedingen:
Stoere jurken dames
Zoals je kunt zien rankt Google voor deze term dezelfde pagina’s als voor “jurk”. Dit betekent dus dat we deze term kunnen gebruiken in onze algemene pagina over jurken.