Een URL wijzigen, wat moet je weten (spoiler alert, doe het niet!)

Ben jij bezig met het maken of herstructureren van je website? Dan is de kans groot dat je een URL wijzigt. Let hier goed bij op. Dit heeft namelijk grote gevolgen als je het niet goed aanpakt. Wij vertellen je graag alles wat over het URL wijzigen, ook wel SEO-migratie, moet weten.

Bij een CMS zoals WordPress of Lightspeed wordt, zodra je een pagina online zet, de URL automatisch hetzelfde als de titel van je pagina. Vind je dit niet mooi? Dan is je eerste ingeving om de URL aan te passen. Als je niet genoeg kennis online marketing kennis in huis hebt, zie je hier geen probleem is. Vóór het crawlen en indexeren is dit ook geen probleem. Maar ná het indexeren is het wijzigen van een URL een extreem ingrijpende actie met soms hele vervelende gevolgen. In dit blog lees je waarom je een URL eigenlijk niet moet wijzigen en wat je moet doen als je toch hebt besloten om dit wél te doen.

Waarom een URL wijzigen niet ideaal is

Eerst even heel kort: de URL het adres van de pagina, die je bovenaan in de zoekbalk ziet staat. Pas je deze aan? Dan ben in feite bezig met een verhuizing. Wanneer je naar een andere woning gaat, moet je je adreswijziging ook doorgeven bij de belastingdienst en andere instanties.

Hetzelfde geldt voor een adreswijziging van een pagina. Wanneer je dit niet goed doet, ben je je ‘’post’’, in dit geval bezoekers en Google, kwijt. Lees verder om achter de precieze gevolgen te komen.

website-seo-proof-URL

Je bent je opgebouwde ranking kwijt

Wanneer Google jouw pagina niet meer kan vinden op het oude adres heeft dat behoorlijke gevolgen voor de ranking. Een pagina die niet meer bestaat, het oude URL-adres, wordt uit de ranking gehaald. Omdat het nieuwe adres in de ogen van Google geen adreswijziging is, maar een compleet nieuw adres, wordt de opgebouwde autoriteit niet meegenomen. Dit moet dus from scratch weer worden opgebouwd. Dit kan heel erg lang duren…

Je interne linkprofiel moet volledig worden aangepast

Je volledig interne linkprofiel moet je aanpassen. Alle pagina’s op jouw website die linken naar pagina met de oude URL hebben een nieuwe link nodig. Deze moet je ten eerste allemaal opzoeken en daarna allemaal handmatig aanpassen naar de nieuwe URL. Wanneer er veel interne linken naar de oude pagina gaan, is het een enorme klus alles handmatig om te zetten, Er is helaas geen automatisch gegenereerde tussenweg mogelijk.

Je externe linkprofiel moet volledig worden aangepast

Hetzelfde geldt voor je externe linkprofiel. Je moet alle sites benaderen die een linkje naar jouw oude pagina hebben geplaatst met de vraag of ze deze link aan willen passen. Het is nog maar de vraag of dit gaat gebeuren. De kans is in ieder geval heel erg groot dat dit niet zo is. Bovendien is het met een enorm groot linkprofiel eigenlijk onbegonnen werk. Het gevolg is ieder geval is dat de waarde en autoriteit van de pagina sterk zullen dalen.

Als je toch een URL wilt wijzigen

Wanneer je, na het lezen van bovenstaande info, toch hebt besloten om een URL-wijziging door te voeren, moet je met een tweetal dingen rekening houden:

Stel een redirect in

De allereerste stap is het instellen van een redirect, ook wel een 301. Eigenlijk is een redirect hetzelfde als een adreswijziging. De redirect vertelt Google dat een oude URL niet meer bestaat en dat deze is omgezet naar een nieuwe. Zowel Google als de bezoekers van de website wordt automatisch doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Bijkomend voordeel is dat de autoriteit van de pagina niet zo enorm veranderd. Zeker in vergelijking met een volledig nieuwe pagina. Je zal nauwelijks ranking verliezen. Aangezien een redirect extra crawl budget kost, is het verstandig om interne linken wél aan te passen naar de nieuwe URL. Dit scheelt een omweg voor Google.

Voor externe linken geldt hetzelfde. Het is verstandig om ze aan te passen, maar nogmaals, het is vrijwel onbegonnen werk om dit voor elkaar te krijgen.

Voorkom een 404

Uiteraard moet je fouten voorkomen in het maken van een redirect. Maar vooral: voorkom een 404 error. Wanneer je een 404 error op je website hebt staan, krijgen Google en de bezoekers te zien dat de pagina niet bestaat.

Nu is het mogelijk om de bezoeker en Google automatisch door te sturen naar de homepage, toch wil je dit liever niet. Het is namelijk veel beter om een relevante redirect in te stellen. Bij een blog over woonkamerdecoratie is het beter om een redirect in te stellen naar de productpagina’s van woonkamerdecoratie. Dat heeft namelijk iets te maken met de inhoud van het blog. De homepage niet.

De allerbeste optie is natuurlijk het voorkomen van een 404. Een 404 heeft namelijk behoorlijk negatieve gevolgen voor de autoriteit en dus de ranking van je website.

Geen fouten maken met een URL wijzigen?