Interne linkbuilding: dit moet je weten
Linkbuilding kort uitgelegd
Mocht je nog niet precies weten wat linkbuilding inhoudt, hier een korte uitleg:
Linkbuilding is een van de pijlers van SEO.
Met een goede linkbuidlingstrategie bouw je autoriteit op en geef je aan Google aan dat jouw website hoog in de resultaten, oftewel de SERP, moet komen.
Dit doe je door links op relevante andere websites te (laten) plaatsen die naar jouw website verwijzen. Dit is externe linkbuilding, maar er is dus nog een andere variant.
Het verschil tussen externe en interne linkbuilding
Eigenlijk is er maar één verschil. Met externe linkbuilding plaats je links op andere websites die naar jouw site verwijzen.
Met interne linkbuilding plaats je een link op je eigen website die verwijst naar een andere pagina van diezelfde website.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Het belang van interne linkbuilding
Nu je weet wat het verschil is tussen externe en interne linkbuilding is, is de volgende stap om te weten te komen waarom interne linkbuilding belangrijk is:
- Interne linkbuilding helpt Google tijdens het proces van het crawlen en indexeren om de structuur en relevantie van de site te begrijpen. De crawler van Google volgt interne links om de relatie tussen pagina’s te begrijpen. Wanneer de crawler de context van je website goed begrijpt, zorgt dit voor een hogere positie en scheelt het crawl budget. Op het moment dat een pagina geen interne links krijgt, is de kans groot dat de crawler de pagina niet meeneemt en de pagina dus niet gevonden kan worden.
- Voor de bezoeker helpt interne linkbuilding om gebruikerservaring te verbeteren. Goed geplaatste links sturen de bezoeker naar vergelijkbare inhoud. Ze blijven dan langer op de site, bekijken meer pagina’s en als gevolg is de kans op een conversie groter.
- Niet alleen externe linkbuilding, maar ook interne linkbuilding helpt ook met het verhogen van de autoriteit.
Zo pak je interne linkbuilding aan
Nu je de theorie kent, is het tijd voor de praktijk. Hoe pak je interne linkbuilding precies aan? Dat vertellen we je graag:
- De eerste stap is het schrijven van content. Op de verschillende contentpagina’s plaats je links naar andere pagina’s. Zorg ervoor dat de ankertekst relevant is. Het heeft geen zin om een link te plaatsen naar je contactpagina met de ankertekst SEA. Dit is namelijk niet relevant. Zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt, staan er in dit blog veel interne links naar andere pagina’s op de website van IQ Leads.
- Daarnaast is het belangrijk om een hiërarchie aan te brengen in je interne links. Prioriteer pagina’s op basis van hun belang en relevantie. Vermijd overmatige interne links, omdat dit de gebruikerservaring kan schaden en als spam kan worden beschouwd door zoekmachines.
- Vergeet de menu’s niet. Daar staan tenslotte ook links. Verder is een regelmatige herziening van je interne linkstructuur ook van belang, zeker wanneer je nieuwe content toevoegt.
- Vergeet als laatste niet om tools zoals Google Analytics te gebruiken. Hiermee volg je het gedrag van je bezoekers op je site. Zo krijg je inzicht in de effectiviteit van je interne links.