Tiktok adverteren in 2024: complete Tiktok adverteren gids
In deze complete gids vertellen we je alles over Tiktok adverteren in 2024. Met onze Tiktok adverteren gids bij de hand kun je heel eenvoudig zelf je Tiktok ads instellen. Mocht het niet lukken of ben je niet tevreden met de resultaten? Dan helpen wij je graag verder!

Na het lezen van dit artikel weet jij:
Wat TikTok ads zijn en hoe het werkt
Welke mogelijkheden er binnen TikTok ads zijn
Wanneer TikTok ads effectief werken en wanneer je deze inzet
Hoe je jouw doelgroep kan bereiken door middel van TikTok ads
Hoe je een TikTok campagne opzet
Hoe je jouw TikTok campagnes optimaliseert
- Hoofdstuk 1: Wat is TikTok adverteren?
- Hoofdstuk 2: Hoe werkt TikTok adverteren?
- Hoofdstuk 2: Soorten TikTok advertenties - mogelijkheden TikTok adverteren in 2024
- Hoofdstuk 4: Hoe zet je een TikTok campagne op?
- Hoofdstuk 5: Wat werkt goed op TikTok?
- Hoofdstuk 6: Verschillende doelgroepen en belangrijke targeting opties
- Hoofdstuk 7: Start met TikTok adverteren in 2024 (met IQ Leads?)
TikTok.. een bijzonder platform dat uit het niets super populair werd. Vooral onder de jongeren groeide dit platform ontzettend hard in Nederland. In de beginperiode was het voornamelijk een platform met leuke en grappige video’s, van jongeren. Maar wist je dat de app ondertussen al meer dan een miljard downloads heeft en steeds vaker wordt gebruikt door verschillende doelgroepen? Daarom is het erg belangrijk om hier ook zeker gebruik van te maken. In onze TikTok adverteren gids vertellen we hoe je dit doet en waarom je zeker gebruik moet maken van dit platform.
1. Wat is TikTok adverteren?
Om te beginnen is het natuurlijk wel zo fijn om te weten wat TikTok-adverteren nou precies is. TikTok is een social media platform waar korte (tegenwoordig ook de mogelijkheid om video’s tot 10 minuten te plaatsen) gedeeld worden. De applicatie is ontstaan in 2012, maar is eigenlijk pas echt succesvol geworden in 2017. Dit was het moment dat ByteDance de app Musical.ly overnam en dit combineerde met hun eigen applicatie: TikTok. Sindsdien is TikTok niet meer weg te denken uit het social media landschap. Sterker nog, het is niet meer alleen een applicatie voor content creators, maar ook voor marketeers super interessant geworden. Er zijn namelijk veel interessante mogelijkheden binnen TikTok voor jouw bedrijf. De app legt de nadruk op eigenheid: het motto is dan ook: “Don’t create ads, create TikToks”. Onze online marketeers weten daarom ook precies wat er nodig is om een succesvolle TikTok-campagne op te zetten. Neem contact op met één van onze social media specialisten en laten we samen kijken naar de kansen die benut kunnen worden.
Wist je dat: 46% van de TikTok gebruikers het kanaal gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken en zo’n 57% van die TikTok gebruikers heeft zelfs aankopen gedaan dankzij de app.
TikTok advertenties vallen minder op
We horen je al denken: ‘He, vallen minder op? Dat is dan toch juist een slecht teken?!’ Maar dat is alles behalve waar. De advertenties van TikTok zijn verwerkt in de feed. Dit zorgt er juist voor dat gebruikers langer blijven kijken naar je video. Hoe langer de gebruikers jouw video’s bekijken, hoe groter de kans dat ze op jouw website terechtkomen. Jouw advertentie komt dus niet prominent en vervelend in beeld, maar wordt verwerkt in de feed van de gebruiker. Valt minder op, maar een stuk meer effect.
Wat maakt TikTok adverteren in 2024 anders?
Maar wat maakt het adverteren op TikTok anders dan andere social media kanalen? Heel simpel. Je kunt op TikTok als bedrijf goed scoren door korte, vermakelijke video’s. Je maakt eigenlijk advertenties, maar doet wel mee met de trends van het social media platform. Zoals we al eerder hebben vermeld: "Don't create Ads, create TikToks’
Hierdoor is de kans dat gebruikers met jouw “advertenties” interacteren een stuk groter. Je kunt hiermee ook je verhaal op een creatieve en authentieke manier vertellen. Daarnaast spreek je je doelgroep ook nog eens op een directe manier aan.
2. Hoe werkt TikTok adverteren?
Binnen de TikTok ads zijn er natuurlijk een aantal belangrijke termen die je goed moet begrijpen. Wanneer je inlogt op TikTok zie je de vijf belangrijkste termen direct in de navigatiebalk staan. Dit is waar jij jezelf ook het meest gaat vinden.
Dashboard
Het TikTok dashboard is je eerste stop wanneer je op de TikTok ads manager inlogt. Dit is de plek waar je een volledig overzicht ziet van je gegevens. Hier voer je ook wijzigingen door en houd je de prestaties van je advertenties bij.
Campagnes
Op deze pagina in je Ads Manager account kun je al je campagnes, advertentiegroepen en advertenties zien. Het is ook mogelijk om deze in bulk te beheren. Wanneer je op de knop ‘maken’ klikt, wordt je rechtstreeks omgeleid naar de pagina voor het creëren van advertenties.
Assets
Dit is de plek waar je andere externe trackers kunt beheren. Denk hierbij aan de website pixel, creatives en de aangepaste doelgroepen. Dit is eigenlijk de basis van je advertenties, zodat het mogelijk wordt om nieuwe klanten te bereiken. Assets heeft de volgende opties in de vervolgkeuzelijst: Event, Creative, Audience en Catalog.
Analytics
Op deze pagina, zoals de naam al zegt, is het mogelijk om de rapportages en analyses in te zien.
3. Soorten TikTok advertenties - mogelijkheden TikTok adverteren in 2024
TikTok-adverteren kent natuurlijk een heleboel voordelen. Naast het feit dat het, in tegenstelling tot andere kanalen, een goedkope manier van adverteren is, bouw je ook nog eens loyaliteit op bij een nieuw en koopgraag publiek. Er zijn verschillende soorten TikTok advertenties en wij gaan ze 1 voor 1 met je doornemen.
TikTok Pins
De meest standaard en simpele manier van adverteren via TikTok is met gesponsorde pins. Dit zijn afbeeldingen die op de feed van de gebruiker verschijnen. Ze verschijnen ook wanneer een gebruiker een specifieke zoekopdracht uitvoert.
Deze pins worden uiteraard wel op een natuurlijke manier geïntegreerd in de feed van de gebruiker. Dit zorgt ook voor de effectiviteit van de ads. Wanneer een gebruiker op de gesponsorde pin klikt, worden ze doorgestuurd naar de door jouw ingestelde URL.
TikTok Carrousels
Iets verder gaan dan de standaard pins? Dan maak je gebruik van de carrousel. Hierbij draaien drie pins na elkaar door op dezelfde plek. Deze pins horen bij elkaar en zijn onderdeel van dezelfde campagne, maar vallen op bij de gebruiker doordat ze elkaar afwisselen. Je kunt de carrousel pins herkennen doordat er bovenin het beeld:
(⅓) - (⅔) of (3/3) staat aangegeven.
TikTok video pins
Bij een video pin bestaat de advertentie uit een korte video. Dit is een van de meest effectieve manieren om bijvoorbeeld een unboxing of DIY-hack te laten zien met (jouw) gesponsorde producten.
Deze pins vallen op in de feed omdat er natuurlijk sprake is van een video. Hoe je het ook wendt of keert, video heeft nou eenmaal anno 2024 een stuk meer effectiviteit dan afbeeldingen. Met video is het ook een stuk makkelijker om in te haken op de trends binnen TikTok.
Verschillende campagnetypes en videomogelijkheden
TikTok heeft sinds kort een aantal nieuwe functies gelanceerd, die betrekking hebben op de campagne types en de videomogelijkheden. We zullen ze samen met je doornemen:
In-feed ads
Het meest gebruikte en standaard advertentieformaat van TikTok: de in-feed ads. Deze advertenties komen tevoorschijn in de For-You-Page van de gebruikers. De video’s worden automatisch afgespeeld en gebruikers kunnen in de interactie meegaan.
De standaard in-feed ads duren meestal maar tussen de 10 à 15 seconden. Laten we samen even kijken naar de voor- en nadelen van de in-feed ads.
Voordelen
- Advertentievorm wordt ingezet bij meerdere campagnestructuren
- Gebruikers zullen de video’s zien als organische content
- De buttons/knoppen stel je zelf in, ook naar pagina’s buiten TikTok om
Nadelen
- De in-feed ads vallen niet erg op tussen alle andere video’s, waardoor het soms lastig kan zijn om de aandacht van de kijker te krijgen. Dit is namelijk een van de moeilijkste uitdagingen. Gebruikers op Tiktok maken binnen nog geen 2 seconde de beslissing of zij verder scrollen of de video zullen afkijken.
Spark ads
Spark ads zijn advertenties waarbij je bestaande TikTok content promoot, zonder een nieuwe video te maken. Ook deze advertenties worden vertoond op de For-You-Page van gebruikers. Het gebruik van Spark-ads is natuurlijk ideaal voor bedrijven die geen zin en tijd hebben om continu maar weer nieuwe video’s te maken. Daarnaast kan je met goedlopende content een lange tijd scoren. Laten we samen even kijken naar de voor- en nadelen van de Spark ads.
Voordelen
- Het bekijken van de Spark ads voelt als organische content voor de gebruikers
- Alle interactie die aangegaan wordt met Spark ads wordt toegevoegd aan de originele post
- De buttons kunnen gebruikers naar pagina’s buiten TikTok om leiden
Nadelen
- Spark ads leent zich minder goed voor het direct verkopen van producten of diensten, maar draait meer om het creëren van naamsbekendheid.
TopView ads
Deze advertentievorm wordt getoond zodra de gebruiker de app opent. Deze verschijnt bovenaan de For-You-Page. Gebruikers kunnen de video natuurlijk liken, delen, een reactie plaatsen of op een andere manier interactie aangaan met de advertentie. Let op: deze advertentievorm duurt zo'n 60 seconden. Daarom moet je voor een Top View ad ook een écht goede video klaarzetten.
Voordelen
- De TopView advertenties zijn langer, waardoor je meer tijd en ruimte hebt om een goede boodschap over te brengen
- Je advertentie wordt direct getoond bij het openen van de app
- Meer kans op een hoog aantal impressies
- Ideaal om meer naamsbekendheid te creëren, omdat je altijd getoond wordt
Nadelen
- Gebruikers zullen deze content direct herkennen als advertentie en zullen eerder geneigd zijn om het direct weg te klikken, zonder überhaupt naar de content te kijken.
Brand takeover ads
Net zoals bij TopView ads zijn Brand Takeover ads een full-screen advertentie die dynamisch of statisch is. Deze advertenties worden getoond zodra men de app opent. Een gebruiker ziet maximaal één Brand Takeover advertentie per dag!
De optimale lengte van een Brand Takeover ad is 3 tot 5 seconden, of een 3-seconden durende afbeelding. Uiteraard kent ook deze vorm van adverteren een aantal voor- en nadelen.
Voordelen
- 100% hoge aantal impressies
- Gebruikers hebben niet de mogelijkheid om de advertentie over te slaan of weg te klikken
- Perfect voor naamsbekendheid of een nieuw product te introduceren
Nadelen
- Geen interactie mogelijk met gebruikers in de vorm van een like/opmerking
- Gebruikers weten direct dat het een advertentie is
Branded hashtag challenge ads
Deze advertentievorm kan eigenlijk meer als campagne gezien worden, dan als advertentie. Het zijn gesponsorde hashtag challenges die getoond worden op de Discover pagina, op de FYP en op de hashtag challenge landingspagina. Deze advertentievorm kent een ontzettend hoog engagement-gehalte.
Voor deze advertentievorm is er geen optimale lengte. Het gaat namelijk niet om de lengte van de video, maar juist om de challenge die ermee gepaard gaat.
Voordelen
- Ontzettend populair bij gebruikers, waarbij de engagement hoog is
- Het voelt als organische content voor de gebruikers
- Grotere kans om viraal te gaan met deze advertenties
- Goede optie wanneer je wilt werken aan naamsbekendheid
Nadelen
- Het succes van deze vorm van adverteren hangt enorm samen met hoe geïnteresseerd de gebruiker is om er interactie mee aan te gaan. Het is en blijft altijd een moeilijke uitdaging, maar wanneer het werkt, wel super effectief.
Branded effects
Als bedrijf kun je er ook voor kiezen om stickers, filters en andere vormen van effecten te creëren, waarmee gebruikers de mogelijkheid hebben om te experimenteren. Dit doe je in de vorm van een standalone campagne of door het te integreren in een hashtag challenge.
Voordelen
- Super populair bij jonge gebruikers, hoge engagement
- Werkt goed voor naamsbekendheid
- Jonge gebruikers van TikTok tonen een hoge interesse
- Effecten kunnen een hashtag challenge versterken
Nadelen
- Erg moeilijk om je doelen te bereiken voor je effecten, in tegenstelling tot andere advertentievormen.
4. Hoe zet je een TikTok campagne op?
Oke. Dat is een heleboel informatie, maar waarschijnlijk wil je gewoon weten hoe je een TikTok campagne opzet. We zullen het je stap-voor-stap uitleggen.
Stap 1
Activeer de advertentie functie binnen je betaalde TikTok account
Voordat je kunt starten met adverteren, dien je een TikTok account aan te maken voor je business. Dit doe je in de TikTok Ads manager, die vergelijkbaar is met die van Facebook. Zodra je account geverifieerd is, kun je aan de slag.
Stap 2
Creëer en installeer de TikTok pixel op je website
Om goed te kunnen tracken wat je advertenties doen en je campagnes te optimaliseren, is het belangrijk om de TikTok pixel te implementeren. Dit is een stukje code dat je in de backend van je website plakt. Door gebruik te maken van UTM codes, weet je precies waar de gebruikers vandaan komen, hoe ze op je site zijn beland, welke stappen zij zetten en ga zo maar door.
Stap 3
Het aanmaken van de
campagne
Nadat alles goed ingesteld staat, is het tijd om je eerste TikTok campagne aan te maken in de Ads manager. Hier heb je de keuze uit drie advertentiedoelen: verkeer, conversies of app-installaties. Daarmee zijn de opties wel een stuk beperkter dan bijvoorbeeld de Meta-ads, maar zeker niet minder effectief! Qua budgettering kies je voor een dagbudget of een lifetime budget, waarbij je advertentiegelden op slimme wijze uitsmeren over de looptijd van de campagnes. Je kunt uiteraard ook A/B tests opzetten, waarbij je twee vergelijkbare advertenties test binnen dezelfde campagne.
Stap 4
Advertentiegroep aanmaken
Binnen deze stap van je campagne beslis je waar je TikToks zichtbaar moeten worden. Je kiest hierbij tussen automatische plaatsingen of selectieve plaatsingen. Er is ook een speciale optie, waarbij TikTok variaties maakt op je video’s om meer engagement te genereren. Je beslist hierbij natuurlijk ook de gewenste targeting locaties, leeftijd, talen en interesses.
Stap 5
Advertentie maken
Nadat je de basis voor je campagne hebt neergezet, is het tijd om advertentiemateriaal te uploaden. Maak hierbij gebruik van de meest ideale specificaties, zodat je video’s op de best mogelijke manier bekeken wordt. Neem een kijkje binnen het TikTok Business Help Center voor de specificaties.
Stap 6
TikTok advertenties analyseren
Nadat je beeldmateriaal live staat, is het natuurlijk wel zo belangrijk om de ‘rates’ goed in de gaten te houden. Dit doe je door je TikTok advertenties te analyseren. Ontdek in de TikTok Ads manager welke video’s goed converteren en welke TikToks voor weinig klikken zorgen. Social media adverteren is een on-going proces en het is erg belangrijk om KPI’s in te stellen voordat je aan de gang gaat met adverteren!
5. Wat werkt goed op TikTok?
Wanneer je TikTok adverteren op de juiste manier wil inzetten, zijn er meerdere factoren waar je rekening mee moet houden. TikTok hecht ontzettend veel waarde aan authenticiteit. Dat betekent dat video’s waar ontzettend veel geld in is gestopt het niet persé beter doet dan amateuristische video’s. Sterker nog, een ‘amateuristische’ video is in de meeste gevallen ook nog eens de slimste keuze.
Naast authenticiteit legt TikTok ook de nadruk op creativiteit. Elk product valt creatief te verkopen, maar de juiste manier vinden? Dat is de uitdaging. Hier helpen we je natuurlijk graag bij. We bedenken niet alleen een campagnestrategie, maar helpen je ook graag met de uitvoering van de advertentie.
6. Verschillende doelgroepen en belangrijke targeting opties
Wanneer we denken aan adverteren op social media, dan denken we al heel snel aan Facebook en Instagram (Meta ads). Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want Facebook is nog steeds het grootste social media platform ter wereld, maar TikTok mogen we zeker niet vergeten! Laten we samen even kijken naar de verschillende doelgroepen en targeting opties voor TikTok adverteren in 2024.
Millennials en Gen Z’ers
We weten dat Facebook een ontzettend populair social media platform is, maar dit geldt niet voor jongeren. Zij richten zich steeds meer op andere kanalen zoals YouTube, Snapchat, Instagram en natuurlijk: TikTok. Wanneer je als bedrijf wilt richten op jongere generaties, zoals Millennials en Gen Z, dan is het belangrijk om te weten welke kanalen zij het meest gebruiken. Je moet immers wel weten waar je doelgroep actief is, toch?
Gen Z’ers leven hun leven voornamelijk online en hebben een ontzettend grote koopkracht. De cijfers daarover verschillen echter wel per rapport en worden geschat op 44 tot 143 miljard dollar per jaar. Een hoop geld dus!
Het beïnvloeden van het koopgedrag van de jongste Gen Z’ers, die zelf nog niet veel hebben om uit te geven, kan ook behoorlijk nuttig zijn. Een rapport van het Institute of Business Value geeft namelijk aan dat 70% van de ondervraagde Gen Z’ers de aankopen binnen hun familie beïnvloedt. Dus zelfs als jouw diensten of producten niet direct gericht zijn op deze generatie, kan het handig zijn om ze in ieder geval mee te nemen in je marketingplan.
Customer Journey van TikTok
TikTok gebruikers staan nog aan het begin van een funnel. Wat bedoelen we hiermee? Dat TikTok voornamelijk wordt gebruikt, voordat er sprake is van een koopintentie. TikTok gebruikers willen inspiratie opdoen.
Dit betekent dat het vervolg van de customer journey nog behoorlijk lang is. Als bedrijf is dit juist goed, want dat betekent dat er veel kansen liggen! Hoe eerder jij op het netvlies van je doelgroep terecht komt, hoe beter. Je vergroot niet alleen je naamsbekendheid, maar kunt op deze manier ook je doelgroep informeren op de juiste manier, met de juiste content, op het juiste moment.
Targeting
Er zijn veel verschillende manieren om de aandacht van jouw doelgroep zo efficiënt mogelijk te krijgen. Zoals altijd is het hierbij belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en waar je doelgroep naar op zoek is.
Zoekwoorden
Targeting op basis van zoekwoorden betekent dat je advertentie alleen getoond wordt aan de gebruikers, die specifiek zoeken op deze termen. Je zoekwoorden zijn niet alleen belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie, maar dus ook voor je social media advertenties! Kies hierbij uit woordgroepen of uit exacte zoekwoorden. Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om tot 25 woorden per advertentiegroep in te zetten.
Onderzoek doen naar zoekvolumes is nog niet mogelijk binnen TikTok. Wel kun je zelf gebruik maken van de zoekfunctie binnen TikTok om interessante suggesties te vinden.
Tip: maak ook gebruik van TikTok en ga op zoek naar de trends in Amerika. Deze vloeien namelijk 9/10 keer over naar Nederland. Op deze manier kan je er vroeg bij zijn.
Demografie
Het is ook mogelijk om je doelgroep te gargeten met een aantal relevante demografische gegevens. Denk hierbij aan:
- Gender
- Leeftijd
- Locatie
- Taal
- Apparaat (desktop, tablet of mobiel)
Interesses
Elke gebruiker heeft de mogelijkheid om hun interesses handmatig in te stellen binnen TikTok. Dat is natuurlijk wel zo fijn, want ook jij als ondernemer kunt hierop inspelen. Je kunt met tiktok adverteren namelijk kiezen voor deze manier van targeting. Je advertentie wordt dan getoond aan gebruikers met dezelfde interesses.
Plaatsingen
Een ander groot voordeel van TikTok adverteren is dat je zelf kiest waar je wilt dat jouw advertentie binnen TikTok verschijnt. Het is mogelijk om op de startpagina tevoorschijn te komen, maar ook bijvoorbeeld binnen specifieke zoekresultaten of bij gerelateerde pins. Of gewoon zichtbaar op alle drie de plaatsen? Ja. Ook dat is mogelijk.
Remarketing met TikTok adverteren
Zijn er doelgroepen die zich ongeveer hetzelfde gedragen op TikTok, als een doelgroep die je eerder hebt ingesteld of die al eens in aanraking is gekomen met jouw brand? Dit worden ook wel ‘actalikes’ genoemd. Een actalike-doelgroep gedraagt zich bijna hetzelfde als je huidige klanten en hiermee kun je dus andere, nieuwe gebruikers bereiken die zich ongeveer hetzelfde gedragen op TikTok als jouw klanten.
Geautomatiseerd TikTok adverteren
Binnen TikTok is het ook mogelijk om het proces van zo veel mogelijk geïnteresseerde gebruikers te bereiken. Dit doe je heel eenvoudig met de functie 'doelgroepen uitbreiding'. TikTok helpt je hier mee door de advertentie automatisch te laten zien aan gebruikers die op zoek zijn naar vergelijkbare zoekwoorden en interesses die jij hebt aangegeven.
Start met TikTok adverteren in 2024 (met IQ Leads?)
Ons team is super enthousiast om samen met jou nieuwe online doelen te behalen. Hoe? Bijvoorbeeld door middel van TikTok adverteren. Onze social media specialisten hebben de juiste kennis en ervaring in huis om samen met jou deze doelen te behalen.