A/B-testen is een methode van marketingonderzoek waarbij twee gelijksoortige maar verschillende versies van een webpagina willekeurig aan gebruikers worden getoond en statistische analyse wordt gebruikt om te bepalen welke versie beter presteert. Als A/B-testen correct worden uitgevoerd, kunnen ze een krachtig hulpmiddel zijn waarmee je jouw website of app kunt verbeteren door kleine, stapsgewijze wijzigingen aan te brengen. Er zijn veel verschillende A/B testing tools op de markt die conversie optimalisatie kunnen realiseren, elk met hun eigen unieke set van functies. Dus, hoe kies je de juiste tool voor jouw bedrijf? In deze blogbijdrage vergelijken we een aantal van de populairste A/B-testtools en bespreken we de belangrijkste factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een A/B-testoplossing.

Er zijn een paar belangrijke factoren die je moet overwegen bij het kiezen van een A/B testing tool:

  • Gebruiksgemak: hoe gemakkelijk is de tool op te zetten en te gebruiken? Als je niet bekend bent met HTML / CSS codering, zoek dan naar een tool die een visuele editor heeft, zodat iedereen in je team experimenten kan maken zonder dat technische expertise nodig is.
  • Ondersteuning: wat voor soort ondersteuning biedt de leverancier? Heeft het bedrijf een 24/7 klantenservice? Is er veel online informatie beschikbaar over de tool?
  • Prijzen: sommige tools bieden een gratis abonnement met beperkte functies, terwijl andere betaalde abonnementen aanbieden. Zorg ervoor dat je de functies en prijzen van elke tool vergelijkt alvorens een beslissing te nemen.
  • Functionaliteit: wat voor soort functies biedt de tool? Kun je er conversies mee volgen? Kun je je bezoekers segmenteren?

Verschillende A/B testing tools

Nu je weet waar je bij A/B testingtools op moet letten, bespreken we verschillende A/B test oplossingen zodat jij de juiste keuze kunt maken. Terwijl sommige tools beter geschikt zijn voor grotere bedrijven of bedrijven met veel ervaring en technische kennis, kunnen andere tools meer geschikt zijn voor bedrijven die net beginnen met experimenteren. Hieronder volgt een overzicht van de vier populaire A/B testing tools en hun voor- en nadelen.

Google Optimize

Google Optimize is een gratis tool die integreert met Google Analytics en die het mogelijk maakt om experimenten te creëren en uit te voeren op je website of mobiele app. Perfect dus als je weinig budget beschikbaar hebt, maar toch van de voordelen van A/B testing wilt genieten.

google optimize.

Voordelen van Google Optimize:

  • Google Optimize is een gratis tool. Voor meer geavanceerde functies kun je echter ook betalen.
  • Deze tool integreert met Google Analytics voor het eenvoudig verzamelen en analyseren van gegevens.
  • Optimize bevat ingebouwde statistiekmogelijkheden zodat je kunt zien hoe je experiment presteert.
  • De tool biedt uitgebreide aanpassingsopties zodat je experimenten kunt ontwerpen die gericht zijn op specifieke gebruikerssegmenten of delen van jouw site.
  • Google Optimize biedt de mogelijkheid om de tool in het Nederlands te gebruiken.

Nadelen van Google Optimize:

  • Google Optimize vereist enige technische kennis om correct in te stellen.
  • Optimize kan moeilijk te gebruiken zijn als je niet bekend bent met HTML / CSS codering.
  • Je kan in de gratis versie van Google Optimize niet meer dan drie experimenten tegelijkertijd uitvoeren, of meer dan drie doelen koppelen aan een experiment. Als dit een probleem is, kan je echter wel upgraden naar een betaalde versie.

Optimizely

Optimizely is een van de populairste betaalde A/B testing tools op de markt. Het is gemakkelijk te gebruiken en biedt veel functies, zoals aangepaste CSS en HTML-bewerking, waardoor het geweldig is voor meer gevorderde gebruikers. Het biedt een breed scala aan functies.

optimizely.

Voordelen van Optimizely:

  • Optimizely heeft de mogelijkheid om een onbeperkt aantal variaties te testen.
  • De tool heeft een visuele editor die het gemakkelijk maakt om tests te maken en te bewerken zonder code te hoeven schrijven.
  • Optimizely is gebruiksvriendelijk.
  • Er wordt ingebouwde ondersteuning voor mobiele apparaten aangeboden.
  • Optimizely biedt integratie met een breed scala aan analyse- en marketingtools

Nadelen van Optimizely:

  • De visuele editor kan moeilijk te gebruiken zijn voor complexe tests.
  • Optimizely heeft geen gratis proefperiode en is erg duur. Neem contact op met het salesteam van Optimizely als je meer wilt weten over de prijzen. Wegens de vele opties maar het hoge prijskaartje is Optimizely vooral geschikt voor grotere bedrijven.
  • Geen optie om de tool in het Nederlands te zetten. Alles is in het Engels.

Visual Website Optimizer (VWO)

WO is een andere populaire betaalde tool die zowel visuele bewerking biedt (voor degenen die zich niet met code willen bezighouden) als geavanceerde functies zoals heatmaps en formulier analyses.

Voordelen van Visual Website Optimizer:

  • Veel functies, zoals heatmaps en analyses van surveydata.
  • Gemakkelijk te gebruiken visuele interface, geen codering vereist.
  • Betaalbare plannen waardoor de tool geschikt is voor kleinere bedrijven. Check de website van Visual Website Optimizer voor actuele prijzen.
  • VWO heeft een gratis proefversie.
  • Test een onbeperkt aantal variaties.

Nadelen van Visual Website Optimizer:

  • Beperkte integraties met andere tools.
  • Geen gratis abonnement (maar wel een gratis proefversie).
  • Geen mogelijkheid om Nederlands als taal in te stellen.

KISSmetrics

Een andere krachtige optie is KISSmetrics. KISSmetrics is betaalbaar en biedt een gratis proefperiode van 14 dagen zodat je het programma kunt uitproberen voordat je vastzit aan een betaald abonnement. Check de website van KISSmetrics voor actuele prijzen.

Voordelen van KISSmetrics:

  • Geavanceerde segmentatie mogelijkheden waarmee je je kunt richten op specifieke gebruikersgroepen.
  • Integratie met een breed scala aan andere marketingtools.
  • Geavanceerde A/B-tests en multivariate testmogelijkheden.

Enkele nadelen van het gebruik van deze tool zijn echter:

  • Geen gratis abonnement en geen mogelijkheid om per experiment te betalen.
  • Vereist een behoorlijke technische kennis om op te zetten en effectief te gebruiken.
  • Beperkte opties voor klantenondersteuning (hoewel ze wel een live chat aanbieden).
  • Bepaalde functies, zoals heatmaps, zijn alleen beschikbaar op het duurste abonnement.
  • De tool is in het Engels en heeft geen mogelijkheid om de taal aan te passen naar het Nederlands.

Conclusie: kies de A/B test oplossing die bij jouw bedrijf past!

Er zijn veel verschillende A/B testing tools die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Wil je het liefst beginnen met een gratis service en heb je het liefst een Nederlandse tool? Ga dan voor Google Optimize. Als je iets meer budget vrij hebt: KISSmetrics en VWO zijn allebei betaalbaar en krachtig. Als je veel budget vrij hebt en veel data hebt om te verwerken, dan is Optimizely een optie. Liever een visuele editor die makkelijk is in gebruik? Bekijk dan Visual Website Optimizer.

Contact
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Advies van een expert nodig?
Wij helpen jou de juiste A/B testing tool te vinden
Vraag vrijblijvend advies