Adverteren op Amazon
Niet wachten op het algoritme van Amazon en direct bovenaan staan? Dat doe je door te adverteren op Amazon. Wij helpen je hier graag mee.
Sparren over Amazon?

Adverteren op Amazon

Sponsored products op Amazon

Amazon is enorm hard aan het groeien en sinds maart 2020 actief in Nederland. Als zakelijke verkoper op Amazon wil je natuurlijk meeliften met het succes van deze internationale marktplaats door nóg meer te verkopen. Wanneer je bereik nog aan de lage kant ligt, dan is Amazon Sponsored Products de beste manier om je bereik te vergroten op Amazon. Wil jij dit ook? Dan helpen wij je graag met:

  • Een Sponsored Products-account opstellen
  • Een geoptimaliseerde productfeed maken
  • Zichtbaar zijn op de juiste zoektermen
adverteren op amazon

Opstellen account

Het opzetten van een Sponsored Products-account op Amazon kan een behoorlijk hoofdpijndossier zijn. Gelukkig weten we bij IQ Leads inmiddels wat er nodig is om dit proces soepel te laten verlopen. Wij helpen je dan ook graag met het opzetten van een account.

Geoptimaliseerde feed

Voor goede resultaten op Amazon heb je een goede productfeed nodig. Zonder een goede productfeed loop je het risico dat niet alle benodigde data in het account komt, wat weer ten koste van je conversiepercentage en ROAS gaat. Wij helpen je graag met jouw feed.

Verkopen over de grens

Testen met verkopen over de grens? Dan is adverteren op Amazon een goede manier om te testen of jouw product aanslaat in het buitenland. Zo kun jij zonder eerst een grote investering te doen, testen of het voor jou nodig is om een vertaalde webshop te bouwen.

Adverteren op Amazon?
Stel je vragen vrijblijvend aan een van onze Amazon specialisten

Wat is Amazon Sponsored Products?

Amazon Sponsored Ads bestaat uit drie mogelijkheden: sponsored products, sponsored brands en custom ads. Daarover later meer. We gaan eerst in op de Amazon Sponsored Products. Die is beschikbaar voor alle zakelijke verkopers op het platform van Amazon en werkt in principe op het CPC-model (Cost Per Click). Je betaalt voor een positie in de zoekresultaten en/of voor of productpagina als aanbevolen product. Op deze manier zet je jouw merk of product in de schijnwerpers.

Waarom is Amazon Sponsored Products waardevol?

Als je net bent begonnen met verkopen via Amazon, heb je waarschijnlijk geen of weinig verkopen kunnen realiseren. Maar wist je dat Amazon de organische ranking baseert op basis van de beschikbare verkoopdata? De factoren die meetellen zijn onder andere: aantal (positieve) beoordelingen, verzendsnelheid, hoe snel je bestelling verstuurt (verzendsnelheid) en het aantal verkopen.

Door te adverteren via Amazon kan jij jouw producten een boost geven om zo in een korte tijd veel data te verzamelen. Dat kan ervoor zorgen dat jouw producten ook organisch hoog positioneren.

adverteren op amazon.
"73% van de Nederlanders begint hun zoektocht op een marketplace zoals Amazon of Bol.com"

Soorten Amazon-advertenties

Op Amazon kun je op verschillende manieren adverteren, zoals:

  • Sponsored Products: Hier kun je adverteren op zoektermen, zoekopdrachten en productpagina’s.
  • Sponsored Brands: Hiermee kun je meteen jouw hele merk en assortiment in de schijnwerpers zetten.
  • Display Ads: Dit is heel goed te vergelijken met de Display-Advertenties van Google Ads. Bovendien is het de enige advertentievariant waarbij je per 1.000 impressie betaalt (CPM).
  • Custom Ads: Er is veel mogelijk binnen de Custom Ads van Amazon. Denk hierbij aan advertenties met een QR-code of aan videoadvertenties.

Amazon buy box

De kans is groot dat er meerdere verkopers zijn op Amazon die precies hetzelfde product verkopen als jij. Tenzij je klant meerdere aanbieders vergelijkt, is er in principe op een productpagina maar één primaire verkoopplek, ook wel de Buy Box genoemd. Amazon selecteert de beste verkoper op basis van factoren als:

  • Totaalprijs van het product: productprijs + verzendkosten.
  • Fulfilment methode: Je zult altijd meer voorrang krijgen wanneer je gebruik maakt van Fulfilment by Amazon (FBA) in plaats van een andere levermethode. Dit komt doordat Amazon bij FBA de levertijd kan garanderen.
  • Voorraad: Je hoort natuurlijk wel voorraad te hebben om te verkopen.
  • Positieve beoordelingen: Beoordelingen van klanten tellen zwaar mee. Positieve beoordelingen over het product en over jou als verkoper kunnen er voor zorgen dat jij de Buy Box krijgt.
  • Levertijd: Met een snelle levering zorg je altijd wel voor pluspunten. Vooral bij je klanten.
adverteren op amazon.

Heb ik Amazon Sponsored Products nodig?

Het antwoord zal voor iedereen anders zijn, maar waar het echt op neerkomt is dat je data nodig hebt. Positieve data om specifiek te zijn. Als je voor het eerst een product op Amazon zet en je bent de enige aanbieder, dan is het handig om te adverteren via Amazon. Zijn er meerdere aanbieders van een product en ben je constant aan het concurreren om de Buy Box? Dan kan het zo zijn dat jij aan het adverteren bent voor een product waarbij jij de Buy Box niet in handen hebt. Voordat je begint met Amazon Sponsored Products is het daarom handig om de situatie eerst goed te evalueren.

De specialisten van IQ Leads helpen je graag met het adverteren en verkopen via Amazon. Interesse in het adverteren op meer platformen? Neem dan ook eens een kijkje op onze pagina over adverteren op marketplaces.

meerdere marketplaces.
Meer weten over adverteren via Amazon?
Onze specialist Enver vertelt je er graag meer over!
Verkopen op Bol.com Verkopen op Marketplaces Adverteren op Marktplaats