Verkopen op de grootste online markten

Verkopen via marketplaces

Je producten alleen verkopen op je eigen webshop is niet meer van deze tijd. Met de komst van marketplaces zoals Amazon, Bol.com en Beslist is het aankoopgedrag van mensen verandert. Mensen shoppen allang niet meer alleen via Google of een andere zoekmachine. Een groot deel van jouw doelgroep zoekt direct via verschillende marketplaces. Goed verkopen op marketplaces? Laat IQ leads je helpen.

Online adverteren

Haal meetbare conversies binnen en weet wat die conversies kosten.

Lees meer

Verkopen op Bol.com

Lokaal, maar internationaal: bereik de grote markt in de Benelux.

Lees meer

Verkopen op Amazon

Internationaliseren door actief te zijn op de grootste ecommerce platform.

Lees meer

Adverteren via Marktplaats

Bereik een publiek met interesse in een specifieke productcategorie.

Lees meer

Display advertising

Segmenteer je doelgroep en bereik hun op externe websites door middel van aantrekkelijke visuele advertenties.

Lees meer

Feed optimalisatie

Het optimaliseren van je feed is enorm belangrijk om zo het meeste uit dit instrument te halen. Benieuwd naar hoe jij je feed kunt optimaliseren?

Lees meer

Verkopen via marketplaces

Jaar op jaar worden marketplaces een belangrijker kanaal. 98 procent van alle online ervaringen mogen dan via een zoekopdracht beginnen, dat is allang niet meer via alleen zoekmachines zoals Google. Amazon is bijvoorbeeld de grootste zoekmachine na Google en YouTube. Dit is extra indrukwekkend wanneer je je bedenkt dat de intentie achter die zoekopdrachten heel anders is. Bij Google kunnen we zoekopdrachten over het algemeen indelen in twee categorieën, namelijk: informatieve zoekopdrachten en transactionele zoekopdrachten. Bij informatieve zoekopdrachten moet je denken aan vragen waarbij je het antwoord op Wikipedia zou kunnen vinden. Transactionele zoekopdrachten zijn zoekopdrachten waarbij webshops het antwoord zijn op de zoekopdracht. Slechts 20 procent van alle zoekopdrachten zijn transactioneel. Via marketplaces ligt het aantal transactionele zoekopdrachten tegen de 90%. Kortom: er valt heel veel omzet te halen op marketplaces. 

Dat marketplaces een steeds belangrijker aandeel zouden moeten krijgen in de marketingmix is natuurlijk niet alleen ons opgevallen. De concurrentie op marketplaces wordt met de maand heviger. Vroeger was het voldoende om je producten in te voeren en je zag de verkopen binnenkomen. Die tijden zijn helaas voorbij. Tegenwoordig concurreer je met zoveel partijen dat je niet zonder een uitgekiende strategie kunt. Prijzen verlagen en altijd de goedkoopste zijn helpt, maar is vaak geen langetermijnstrategie. Er is namelijk altijd wel een webshop die weer onder jouw prijzen wil verkopen. Verkopen op marketplaces met behoudt van een gezonde marge, daar bouwen wij een strategie omheen.

Adverteren Bing Ads

Verkopen via verschillende marketplaces

De strategie voor het verkopen via marketplaces kan per marketplace enorm verschillen. Dit komt doordat elke marketplace zijn eigen algoritme heeft om producten te ranken. Heb jij je bijvoorbeeld weleens afgevraagd waarom bepaalde producten bovenaan staan op bol.com?

Verkopen via Bol.com

Een van de grootste marketplaces van Nederland is natuurlijk Bol.com. Met bijna 70 miljoen bezoekers per maand is er altijd wel een klant op zoek naar één van de producten die jij aanbiedt. De strategie voor Bol draait zoals zoveel marketplaces vooral om het conversiepercercentage van je productpagina. Deze kun je op heel veel verschillende manieren verbeteren, zoals reviews, koopblok en levertijd. Een goede invulling van deze facetten zorgt ervoor dat je bovenaan komt en bovenaan blijft. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden bij het verkopen via bol.

Verkopen via Amazon

Verkopen via Amazon is als het “standing on the shoulders of giants”. Verkopen via Amazon biedt jou een gigantische omzetkans. Heb je een product waar op gezocht wordt en rankt dit product goed? Dan verkoop je met gemak 400 items per maand. Met zo een omzetpotentieel is de concurrentie natuurlijk moordend. Samen met jou zetten we samen een solide strategie op. Deze strategie zal vooral draaien om het verkrijgen van traffic en verkopen. Het algoritme van Amazon draait namelijk vooral om traffic, conversiepercentage en voorraad. De concurrentie is zelfs zo moordend dat een van de meest gebruikte strategieën het weggeven van producten is. Lees meer over verkopen via Amazon.

Verkopen via andere marketplaces

Naast de grote marketplaces zijn er nog tal van marketplaces waar jij je productaanbod kunt neerzetten. Uiteraard zal het volume op deze marketplaces niet tippen aan verkopen via bol.com of verkopen via amazon. Het grote voordeel van dit soort kleinere webshops, zoals beslist.nl en VidaXL is echter dat je een ander soort publiek bereikt. De marketing van deze marketplaces richt zich vaker op meer long-tail zoekwoorden en niche producten. Daarnaast is de concurrentie op deze marketplaces kleiner. Dit zorgt ervoor dat je sneller kunt profiteren van de marketing van deze marketplaces. Je zult tenslotte sneller bovenaan verschijnen in de categorieën van deze marketplaces. 

Uiteraard zijn de kosten per verkoop op dit soort platformen ook lager. Zo hou je alsnog voldoende marge over. Logischerwijs is het onmogelijk om productvoorraden en prijzen op alle webshops bij te houden. Snel opschalen in aantal marketplaces, je productaanbod aan te passen per marketplace en altijd up-to-date blijven bereik je door slimme feed marketing.