Verkopen op de grootste online markten
Wil jij jouw producten aanbieden op de grootste online marktplaatsen? Wij zetten jouw aanbod graag online met een feed.
Met ons sparren?

Verkopen via marketplaces

Jouw producten in een online marktkraam

Je producten alleen verkopen op je eigen webshop is niet meer van deze tijd. Met de komst van marketplaces zoals Amazon, Bol.com en Beslist is het aankoopgedrag van mensen verandert. Mensen shoppen allang niet meer alleen via Google of een andere zoekmachine. Een groot deel van jouw doelgroep zoekt direct via verschillende marketplaces. Wil jij ook:

  • Jouw producten op Bol.com?
  • Jouw producten op Amazon?
  • Jouw producten op Marktplaats?
verkopen marketplaces

Bol.com

De bekendste en grootste marketplace van Nederland is Bol.com. Daar waar Bol in het begin niet meer was dan een online boekenwinkel, kun je nu bijna alles online bij ze (ver)kopen. Dit komt mede doordat er zoveel externe verkopers aanwezig zijn op het platform. Wil jij dit ook? Wij helpen je hier graag mee.

Amazon

Daar waar Bol.com wereldberoemd is in Nederland, is Amazon dat letterlijk in andere landen. In de VS, maar ook in andere Europese landen is Amazon vaak de eerste plek waar een zoektocht naar een product begint. Een uitgelezen kans als jij de grens over wilt. Maar ook in Nederland kan je sinds kort via Amazon verkopen.

Martkplaats

Marktplaats is een van de allereerste online marketplaces van Nederlandse bodem. Sinds jaar en dag bieden mensen hier tweedehands spullen aan tegen scherpe prijzen. Maar ook nieuwe producten worden steeds vaker via Marktplaats gezocht én gevonden. Wij helpen je graag met het aanbieden van jouw producten op Marktplaats.

Jouw aanbod op een marketplace?
Neem contact op met een van onze specialisten voor een gratis adviesgesprek

Waarom verkopen via marketplaces?

Ieder jaar worden marketplaces een belangrijker kanaal. 98% van alle online ervaringen mogen dan via een zoekopdracht beginnen, dat is allang niet meer via alleen zoekmachines zoals Google. Amazon is bijvoorbeeld na Google en YouTube de grootste zoekmachine. Dit is extra indrukwekkend wanneer je je bedenkt dat de intentie achter die zoekopdrachten heel anders is. Bij Google kunnen we zoekopdrachten over het algemeen indelen in twee categorieën: informatieve zoekopdrachten en transactionele zoekopdrachten. Bij informatieve zoekopdrachten moet je denken aan vragen waarbij je het antwoord op Wikipedia zou kunnen vinden. Transactionele zoekopdrachten zijn zoekopdrachten waarbij webshops het antwoord zijn op de zoekopdracht. Slechts 20% van alle zoekopdrachten zijn transactioneel. Via marketplaces daarentegen ligt het aantal transactionele zoekopdrachten tegen de 90%. Kortom: er valt heel veel omzet te halen op marketplaces.

verkopen marketplaces

Verkopen via meerdere marketplaces

Dat marketplaces een steeds belangrijker aandeel zouden moeten krijgen in de marketingmix, is natuurlijk niet alleen ons opgevallen. De concurrentie op marketplaces wordt met de maand heviger. Vroeger was het voldoende om je producten in te voeren en je zag de verkopen binnenkomen. Die tijden zijn helaas voorbij. Tegenwoordig concurreer je met zoveel partijen dat je niet zonder een uitgekiende strategie kunt. Verkopen op marketplaces met behoud van een gezonde marge, daar bouwen wij een strategie omheen. De strategie voor het verkopen via zulke online marktplaatsen kan per marketplace enorm verschillen. Dit komt doordat elke marketplace zijn eigen algoritme heeft om producten te ranken. Heb jij je bijvoorbeeld weleens afgevraagd waarom bepaalde producten bovenaan staan op Bol.com? Of waarom je op Amazon zoveel artikelen ziet die niets met jouw zoekopdracht te maken hebben? Aangezien niet iedere marketplace hetzelfde opereert, kan het dus slim zijn om jouw producten aan te bieden op meerdere marketplaces.

meerdere marketplaces.
"In 2025 verloopt naar verwachting 40% van alle online verkopen via marketplaces"

Verkopen via Bol.com

Een van de grootste marketplaces van Nederland is natuurlijk Bol.com. Met bijna 70 miljoen bezoekers per maand is er altijd wel een klant op zoek naar één van de producten die jij aanbiedt. De strategie voor Bol draait, net als zoals zoveel andere marketplaces, vooral om het conversiepercercentage van je productpagina. Dat kun je op heel veel verschillende manieren verbeteren. Zoals met reviews, het koopblok en een snelle levertijd. Een goede invulling van deze facetten zorgt ervoor dat je bovenaan komt en bovenaan blijft. Uiteraard zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden bij het verkopen via Bol.com.

Verkopen via Amazon

Verkopen via Amazon is het “standing on the shoulders of giants”. Verkopen via Amazon biedt jou een gigantische omzetkans. Heb je een product waar op gezocht wordt en rankt dit product goed? Dan verkoop je met gemak 400 items per maand. Met zo´n omzetpotentieel is de concurrentie natuurlijk moordend. Samen met jou zetten we een solide strategie op. Deze strategie zal vooral draaien om het verkrijgen van traffic en sales. Het algoritme van Amazon draait namelijk vooral om traffic, conversiepercentage en voorraad. De concurrentie is zelfs zo moordend dat een van de meest gebruikte strategieën het weggeven van producten is. Lees meer over verkopen via Amazon.

Verkopen via andere marketplaces

Naast de grote marketplaces zijn er nog tal van marketplaces waar jij je productaanbod kunt neerzetten. Uiteraard zal het volume op deze marketplaces niet tippen aan verkopen via Bol.com of verkopen via Amazon. Het grote voordeel van dit soort kleinere webshops – zoals Beslist.nl en VidaXL – is echter dat je een ander soort publiek bereikt. De marketing van deze marketplaces richt zich vaker op meer long-tail zoekwoorden en niche producten. Daarnaast is de concurrentie op deze marketplaces kleiner. Dit zorgt ervoor dat je sneller kunt profiteren van de marketing van deze marketplaces. Je zult immers sneller bovenaan verschijnen in de categorieën van deze marketplaces.

Uiteraard zijn de kosten per verkoop op dit soort platformen ook lager. Zo houd je alsnog voldoende marge over. Logischerwijs is het onmogelijk om productvoorraden en prijzen op alle webshops bij te houden. Snel opschalen in het aantal marketplaces, je productaanbod aanpassen per marketplace en altijd up-to-date blijven bereik je door slimme feedmarketing.

marketplace verkopen
Ook verkopen via marketplaces?
Onze specialist Enver vertelt je graag over de mogelijkheden
Verkopen op Bol.com Verkopen op Amazon Adverteren op Marktplaats