Producten op Amazon optimaliseren.

Hoe kun je jouw producten op Amazon optimaliseren?

Jouw producten snel aan meer consumenten verkopen? Dan is Amazon de marketplace to be. Helaas weten meer ondernemers dat, dus de concurrentie is groot. Jouw producten op Amazon optimaliseren is daarom essentieel. Hoe je dat doet? Onze experts leggen het je uit.

Met zoekwoordenonderzoek jouw producten op Amazon optimaliseren

De titel, de foto, de beschrijving, de beoordeling.. alles is belangrijk. Jouw producten op Amazon optimaliseren doe je dan ook niet 1-2-3. Maar onze tips maken het jou zeker een stuk makkelijker. Of je nu wilt online adverteren of zonder advertentiekosten wilt verkopen, je kunt niet zonder optimalisaties.

Tip: ben je nog niet actief op deze marktplaats? Lees dan eerst de uitleg hoe je jouw producten op Amazon zet. Daarna kun je met behulp van dit blog gaan optimaliseren.

Zoekwoorden op Amazon

Dagelijks zoeken miljoenen mensen via Amazon naar producten. Jij wilt natuurlijk zichtbaar zijn voor degenen die producten zoals de jouwe zoeken. Doe daarom eerst een zoekwoordenonderzoek. Hoe omschrijven klanten jouw soort product? En welk woord gebruiken ze daarbij het meest? Dat woord en de variaties daarop kun jij vervolgens gebruiken in jouw producttitel en -omschrijving. Dan wordt jouw product namelijk getoond op die zoekwoorden.

keyword onderzoek.

Producttitel

Nadat consumenten een zoekwoord hebben ingetypt, komen ze op de resultatenpagina. Die staat vol met de titels van alle producten die matchen met dat zoekwoord. Jouw producttitel is dus de eerste indruk van jouw product en jouw bedrijf. En die indruk moet goed zijn. Want anders klikt de consument niet op jouw producttitel, maar op die van de concurrent.

Dat klinkt nog niet zo erg. Maar consumenten keren bijna nooit terug naar de resultatenpagina. De kans dat ze van de concurrent weer terugkeren naar jou is dus vrijwel nihil. Precies daarom wil je jouw producten op Amazon optimaliseren door de producttitel te verbeteren. Hierin moeten de volgende elementen – in deze volgorde – staan:

  • De merknaam
  • Het zoekwoord en een of twee varianten
  • Belangrijke details zoals het modelnummer, de kleur of de maat

Korte beschrijving

Is jouw producttitel duidelijk genoeg en relevant voor de consument? Dan klikt hij op de titel en komt op jouw productpagina. Daar bekijkt hij allereerst de korte omschrijving van maximaal 2.000 tekens.

Die bestaat meestal uit enkele bullet points. Houd je daar ook aan, want lange teksten worden niet gelezen!

Benoem daarom kort maar krachtig de belangrijkste productkenmerken en jouw belangrijkste kenmerken (USP´s). Voor schoenen omvat de korte beschrijving bijvoorbeeld:

  • Het soort schoen
  • De kleur
  • De maat
  • USP: gratis verzending
  • USP: gratis retournering
  • USP: gemaakt van gerecycled materiaal

Lange beschrijving

Onderaan heb je ruimte om een lange beschrijving neer te zetten. Ook hier kun je beter geen lange teksten van maken, maar zo’n 10 zinnen kan prima. Leg hierin jouw korte beschrijving wat beter uit.

Eerder noemden we een paar schoenen als voorbeeld. In de lange beschrijving verwachten we dan niet alleen de hoofdkleur uit de korte omschrijving, maar ook welke kleur details de schoen heeft. En bijvoorbeeld van welk gerecycled materiaal de schoenen gemaakt zijn. Maar ook of dat materiaal waterdicht, ademend of juist warm is.

Vergeet trouwens niet de zoekwoorden uit jouw zoekwoordenonderzoek in de tekst te verwerken! Ook dit draagt namelijk bij aan een betere vindbaarheid op de resultatenpagina. Inhoudelijk raden we jou aan deze drie invalshoeken te combineren:

  • de productkenmerken
  • de voordelen ervan
  • waarom consumenten bij jou moeten bestellen
adverteren op amazon.

Een lust voor het oog

Slechts weinig consumenten kopen een product puur op basis van tekst. Afbeeldingen en reviews spelen een nog belangrijkere rol. Hier wordt het oog onmiddellijk naartoe getrokken.

Kijk maar hiernaast: zo ziet een resultatenpagina van Amazon eruit. Als je tenminste zoekt naar Nike schoenen. Jouw blik richt zich direct op de foto´s van de drie verschillende schoenen. De tekst valt jou pas in tweede instantie op. Zo vergaat het iedereen. Ook als de tekst wél leesbaar is, wat we in het voorbeeld hiernaast hebben aangepast.

En dat komt niet alleen doordat de afbeeldingen relatief groot zijn. Maar ook doordat onze hersenen afbeeldingen makkelijker opnemen dan tekst. Denk daarbij aan productfoto´s, aan logo´s van keurmerken, aan sterretjes die de reviewscore aangeven en andere soorten afbeeldingen. Wil jij dus jouw producten op Amazon optimaliseren, vergeet dan de afbeeldingen niet!

Passende productfoto’s

Zorg er goed voor dat de afbeeldingen duidelijk en opvallend zijn. Door alleen afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken bijvoorbeeld. Dus een resolutie van minstens 1.000 DPI.

En door alleen afbeeldingen van dit specifieke product te gebruiken. We zien helaas regelmatig dat ondernemers slechts één kleurvariant laten fotograferen en die foto´s dan bij alle kleuren zetten. Zoals een rood telefoonhoesje bij de grijze variant. Daardoor zien consumenten iets anders dan wat ze willen bestellen. En klikken ze jouw productpagina weer weg. Voorkom dit door de juiste foto´s te gebruiken.

adverteren op amazon.

Meer verkopen met reviews

Ook een lust voor het oog: de sterretjes bij de producten. Die geven aan hoe goed de reviews van het product zijn. Veel mensen laten hiervan hun keuze (deels) afhangen. Zonder reviews kun je nauwelijks jouw producten op Amazon optimaliseren. Probeer dus al vanaf de eerste verkoop reviews te verzamelen. Door bijvoorbeeld te vragen of de levertijd klopte, of de kleur overeenkomt met de foto´s en natuurlijk of het gebruik goed bevalt. Gedetailleerde, positieve reviews zullen meer verkopen opleveren.

Natuurlijk geldt: hoe meer reviews, hoe beter. Maar die eerste zijn vaak het moeilijkst te krijgen. Begin er dus zo snel mogelijk mee.

Jouw aanbod op Amazon optimaliseren

Zowel de consument als Amazon zelf wordt niet blij als de voorraad op is. Laat staan als een consument via Amazon en via jouw eigen webshop hetzelfde product op hetzelfde moment bestellen. De kans lijkt klein, maar de gevolgen zijn groot. Jouw aanbod op Amazon optimaliseren betekent daarom ook: de voorraad goed bijhouden. Verkoop je slechts enkele producten op Amazon? Dan kun je de voorraad nog wel handmatig up-to-date houden. Maar voor de meeste lezers van dit blog is dat een onmogelijke opgave.

Dat geldt ook voor prijswijzigingen bijhouden. Met de enorme concurrentie moet je namelijk continu jouw prijzen in de gaten houden en zelfs aanpassen. Een prijzenoorlog ligt altijd op de loer. Zeker als je geen unieke producten verkoopt, maar bijvoorbeeld schoenen van Nike. Dan kopen consumenten toch bij de goedkoopste aanbieder. Hoe goed jouw productpagina ook is. Maar ook als je de enige verkoper van jouw product bent, vormt het prijsbeleid een grote uitdaging. Speciale uitverkoopdagen voor Amazon Prime-gebruikers, feestdagen en seizoenspieken vereisen allemaal geüpdatete prijzen.

Tijdswinst en minder fouten met een feed

Jouw aanbod op Amazon optimaliseren is dus een oneindig proces. En jij als ondernemer kunt je tijd wel beter besteden. Daarom raden we je aan om voor de optimalisatie gebruik te maken van een feedmanagement tool. Hiermee maak je een feed bestand met al jouw producten, beschrijvingen, prijzen en voorraad.

De tool geeft die feed door aan alle kanalen, zoals jouw Nederlandse shop, internationale webshop en Amazon. En als jij de informatie in de feed aanpast, zie je dat gelijk op alle kanalen terug. Zo voorkom je dat er volgens Amazon nog 1 exemplaar van een product ligt, terwijl iemand die vanochtend via jouw webshop heeft gekocht. En voorkom je dat prijswijzigingen op het ene platform niet synchroon lopen met het andere.

Bij IQ Leads hebben we veel ervaring met de feedmanagement tool Channable. We zijn zelfs officiële Channable partners! Onze specialisten kunnen jou daardoor veel werk uit handen nemen.

feed optimalisatie tool.
Samen jouw producten op Amazon optimaliseren
Met advies, feed management en meer