Hoe bouw ik een Lightspeed webshop in 10 stappen?
Wat zijn nou eigenlijk de basiselementen en must-haves om een succesvolle Lightspeed-webshop te beginnen? In dit blog neem ik je op chronologische volgorde mee door de stappen met alle tips & tricks voor het bouwen en het succes van je eigen webshop!
Een Lightspeed-Webshop bouwen doe je in 10 stappen
1.Intro: een Lightspeed-webshop beginnen
Om te beginnen met de webshop hebben we een CMS (Content Management Systeem) nodig van Lightspeed. Daarvoor moeten we inloggen bij Lightspeed.
Als je met je eigen domeinnaam een Lightspeed-webshop bent begonnen dan kun je het CMS – oftewel het dashboard – bereiken door .webshopapp.com/admin achter je URL te plaatsen. Bij je eigen URL dien je dan alleen de naam te gebruiken, dus niet het achterste .nl/.com/etc. Je ziet dan de url in de afbeelding hiernaast:
Vul je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord in en je komt terecht in het dashboard van Lightspeed. Ter info: terwijl je bezig bent met alle komende stappen kun je altijd je wijzigingen bekijken door naar “https://mijn-url.webshopapp.com” te gaan. Dus zonder /admin erachter.
2. Het dashboard. Waar kijk ik nu naar?
We zijn nu beland in de “controlekamer” van de Lightspeed-webshop. Alle touwtjes liggen nu in jouw handen. Ik zal je even snel wegwijs maken zodat we weten waar we moeten kijken en waar we heen moeten navigeren. Je zit nu in het onderstaande scherm.
Dit is het overzicht van de achterkant van je webshop. Aan de linkerkant staat een menu dat start met “home” en eindigt bij “instellingen”. Vanuit dit menu kunnen we naar alle aspecten van de webshop navigeren. Verder zie je dus een overzicht van het aantal bezoekers, de omzet en het aantal bestellingen. Deze informatie gaat altijd over de maand waar we in zitten. Onderin zien we ook een blok waar je in 1 oogopslag het jaaroverzicht van de omzet ziet. Als de webshop eenmaal draait dan kun je ook nog op “bekijk alle statistieken” klikken en een uitgebreider overzicht inzien. Voor nu gaan we ons focussen op de mogelijkheden van het menu aan de linkerkant.
3. De eerste stap naar een design, het thema.
Nu we weten wat waar staat, gaan we zorgen voor de eerste stap naar een mooi “gezicht” van de webshop, de voorkant. We gaan dus een thema kiezen. Deze keuze staat aan de basis om de webshop te gaan laten stralen. Denk hier dus goed over na! Wat ga je verkopen, wie is de doelgroep, wil ik veel visuele elementen of juist wat minder? Dit zijn belangrijke punten om mee te nemen in de keuze van een thema. Zie het thema als een voorgeprogrammeerd geraamte voor je webshop. Je gaat nu dus een keuze maken over je indeling en functionaliteiten in de webshop. Er zijn een veel keuzes aan gratis thema’s. Ook zijn er betaalde thema’s met wat uitgebreidere functies. Deze variëren vaak van 10 tot 25 euro per maand.
Je kunt een thema kiezen via “Design -> Theme Store”. Hier heb je een uitgebreid overzicht van beschikbare thema’s in Lightspeed. Je ziet in het blauw ook de prijs per maand erbij staan. Let op, de gratis thema’s kun je vinden door helemaal naar beneden te scrollen in de lijst. De keuze is nu aan jou. Bestudeer de thema’s goed en lees de beschrijvingen over de functionaliteiten die ze bieden. Zit er iets bij wat helemaal bij jouw idee van een webshop past? Ga er dan voor!