Zoekwoorden die converteren
Door middel van een zoekwoordenonderzoek weet jij precies welke zoekwoorden jij in je content moet verwerken om goede online resultaten te behalen!
Plan een gratis call in

Zoekwoordenonderzoek uitbesteden

Weet welke zoekwoorden jij in je content moet verwerken

Het uitgangspunt van iedere onlinemarketingstrategie is een zoekwoordenonderzoek. Hiermee breng jij precies in kaart hoe de doelgroep online zoekt naar jouw product of dienst. Zonder een zoekwoordenonderzoek loop je het risico dat je belangrijke zoekwoorden en kansen links laat liggen. Wil jij ook:

  • Inzicht in hoe jouw doelgroep zoekt?
  • Weten welk zoekwoord het meest gebruikt wordt?
  • Zichtbaar zijn in iedere fase van de funnel?
zoekwoordenonderzoek.

Inzicht in zoekgedrag

Zonder inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep is jouw website net een stuurloos schip. Het is daarom belangrijk om een marktonderzoek te doen in de vorm van een zoekwoordenonderzoek. Zo weet jij precies waar de kansen in de markt liggen en welke zoekwoorden voor jou het meest interessant zijn om op te focussen.

Meest gezochte zoekwoord

Bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek krijg je inzichtelijk hoe vaak een bepaald zoekwoord per maand wordt ingetypt in Google. Dit getal noemen we het zoekvolume. Ook is het zoekwoordenonderzoek ideaal om achter nieuwe zoekwoorden te komen. Misschien gebruikt de doelgroep wel hele andere termen dan jij denkt!

Zichtbaar in de hele funnel

Niet iedereen uit jouw doelgroep zoekt op dezelfde manier en bevindt zich in dezelfde fase van de funnel. Om aanwezig te zijn in iedere fase van de funnel, moet je achter alle zoekwoorden komen die hierbij horen. Vervolgens kun jij hier je contentstrategie op aanpassen en aparte landingspagina’s voor elke fase gaan schrijven.

Welke zoekwoorden zijn voor jou interessant?
Laat direct een van onze specialisten een zoekwoordenonderzoek uitvoeren!

Het doel van een zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek doen we niet voor Jan met de korte achternaam. Nee, het is een startpunt van een succesvolle zoekmachine optimalisatiecampagne en geeft ons antwoorden op vragen als:

  • Waar zoekt jouw doelgroep naar?
  • Hoe groot is deze doelgroep die naar deze termen zoeken?
  • Hoe willen ze deze informatie terugvinden?
  • Wat voor soort content verwacht Google bij de zoekwoorden (informatief of transactioneel)
  • Welke zoekwoorden kunnen we clusteren (is maar één pagina nodig)
  • Welke zoekwoorden zijn het belangrijkst en op welke zoekwoorden moeten we onze SEO-inspanningen starten
  • Hoe moeilijk is het om op die zoekwoorden te ranken (hoe lang duurt het voordat we op één kunnen komen)

Ja, een zoekwoordenonderzoek neemt een hoop tijd in beslag, terwijl deze data juist cruciaal is voor zoekmachine optimalisatie. Weet jij al op welke zoektermen je wilt gaan ranken? Misschien heb je dit al heel duidelijk voor ogen, maar waar jij op wilt ranken en waar jouw doelgroep naar op zoek is, zijn twee verschillende dingen.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoordenonderzoek op de IQ Leads manier

Onze SEO-specialisten zijn wat dat betreft net speurhonden en zijn een kei in het vinden van relevante zoekwoorden om jouw website of shop beter te laten ranken in de zoekresultaten. Maar onze manier van zoekwoordenonderzoek is er niet zomaar een, nee, het is een manier die écht werkt. We leggen je daarom graag uit waar wij allemaal naar kijken binnen een zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoordtypes

Bij het zoekwoordenonderzoek maken we altijd onderscheid in informatieve- en transactionele zoekwoorden. Daarom gaan we door middel van een SEO-audit eerst jouw website helemaal binnenstebuiten keren, zodat we inzichtelijk hebben welke pagina’s er op dit moment al aanwezig zijn en welke pagina’s op basis van de zoekwoordtypes nog missen. Dit kunnen verschillende pagina’s zijn, van informatieve pagina’s in de vorm van een blog bijvoorbeeld of juist een overzichtspagina met de producten binnen die categorie.

Zoekintenties

Elke zoekopdracht kan een andere zoekintentie hebben. Stel dat Klaas op Google op zoek is naar ‘beste boormachine’. Op dat moment bevindt Klaas zich nog in de oriëntatiefase en verwacht dan ook een pagina te zien die hem helpt bij de beoordeling van welke boormachine het beste bij hem past. Een pagina waarop boormachines beoordeeld worden, welke boormachine het meest geschikt is voor bepaalde klussen etc. Had Klaas gezocht naar ‘boormachine kopen’, dan was hij deze fase al gepasseerd en is hij juist van plan om een boormachine te kopen. Met deze zoekopdracht verwacht Klaas een productoverzicht te zien van diverse boormachines. Daarom houden wij bij het zoekwoordenonderzoek de zoekintentie altijd in ons achterhoofd.

seo groei.
"69,70% van de zoekwoorden bestaat uit 4 of meer woorden"

Hoog of laag zoekvolume?

We nemen hier nogmaals het voorbeeld van Klaas, alleen zoekt Klaas nu met het woord ‘boormachine’. Volgens de Keyword Planner wordt er maandelijks 9.900 keer gezocht op het zoekwoord ‘boormachine’. En stel nou dat jij een webshop hebt waarmee je boormachines verkoopt. Dan lijkt dit een super interessant zoekwoord om op te focussen. Maar kan jij herleiden uit de zoekopdracht van Klaas wat zijn intentie is? Wil hij een boormachine kopen? Of is hij juist op zoek naar meer informatie over boormachines en wat je daar precies mee kan? Wij weten het in ieder geval niet. Daarom richten wij ons voornamelijk op de zogenoemde long tail zoekwoorden. Dat zijn zoekopdrachten met meer dan één of twee zoekwoorden. Het zoekwoord ‘boormachine kopen’ levert dan wel een stuk minder zoekvolume op, namelijk 720, maar de intentie is wel een stuk duidelijker. Klaas wil namelijk een boormachine kopen.

Clusteren van zoekwoorden

Op basis van het zoekwoordenonderzoek hebben we gezien dat boormachine semantisch gelijk is aan accuboormachine. Semantisch betekent in dit geval dat deze zoektermen gerelateerd zijn aan elkaar en met elkaar vergeleken kunnen worden. Maar is dat eigenlijk wel zo en kunnen we deze termen allemaal in één tekst verwerken? Daar komen we pas achter wanneer we de zoektermen geclusterd hebben. Het kan namelijk zijn dat Google verschillende pagina’s laat ranken op bepaalde zoekwoorden.

Schrijven of schrappen?

Op basis van het zoekwoordenonderzoek wordt duidelijk of we content moeten schrijven of juist moeten schrappen. Dit schrijven we voor je uit in een SEO-contentplan. Aan de hand van dit plan gaan we de contentstrategie vormgeven en een planning maken.

Interne concurrentie opsporen

Google wordt steeds slimmer en is beter in staat om de content op landingspagina’s te begrijpen. Als jij met drie verschillende pagina’s op jouw site probeert te ranken met slechts één zoekwoord, dan maak je het Google heel moeilijk om te bepalen welke landingspagina het meest relevant is voor die zoekopdracht. We noemen dit ook wel interne concurrentie. Middels diverse programma’s sporen we heel gemakkelijk interne concurrentie op jouw site op. Zo kunnen we dit probleem snel te lijf gaan.

Wanneer ranken mijn zoekwoorden?

Er zijn een aantal factoren die meespelen om te concluderen hoe lang het duurt tot een bepaalde pagina omhoog zal klimmen in de zoekresultaten, oftewel beter gaat ranken. In de regel geldt: hoe meer concurrentie op een zoekwoord, hoe langer het duurt voordat je resultaat ziet. Dat kan bijvoorbeeld afhangen van de Domain Autority (DA of DR) en Page Autority (PA). Met een sterke linkbuilding-campagne kunnen wij jou helpen de autoriteit van jouw site te verhogen.

zoekwoorden content

Zoekwoordenonderzoek in de praktijk

Stel dat je een viswinkel in Alphen aan den Rijn hebt. Je wilt met jouw website beter gaan ranken in de zoekresultaten van Google en Bing. Hoe pakken wij dan het zoekwoordenonderzoek voor jouw website aan? Onze specialisten beginnen hun speurwerk door een gigantische lijst met zoekwoorden in kaart te brengen. We kijken welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt en of zij eventueel ook interessante zoekwoordcombinaties gebruiken in hun zoekopdracht. Ook brengen we jouw belangrijkste concurrenten in kaart door te kijken op welke zoektermen zij ranken en of zij belangrijke content hebben die jij niet hebt op jouw website. Dit noemen we ook wel de contentgap. Gelukkig hebben we hier uitgebreide tools voor waarmee we deze gegevens kunnen analyseren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar het zoekvolume van de zoekwoorden, naar de huidige ranking en hoe hoog jouw autoriteit is. Wanneer blijkt dat jouw autoriteit een stuk lager is dan de concurrent, kunnen we deze verhogen middels linkbuilding. En dan? Dan zullen we jou in een uitgebreid rapport laten zien welke zoekwoorden interessant zijn op om te focussen.

Zoekwoordenonderzoek uitbesteden aan IQ Leads

In een zoekwoordenonderzoek kijken wij dus verder dan ons neus lang is. We focussen ons op zoekwoorden met de juiste intentie. Zoekwoorden die converteren. Want zo’n 70% van de zoekopdrachten die in Google uitgevoerd worden bestaat uit longtail zoekwoorden. Dus, wil jij gratis verkeer naar jouw website? Relevant verkeer niet te vergeten. Laat onze speurhonden dan voor jou aan de slag gaan om de beste zoekwoorden te vinden.

keyword onderzoek.
gokhan specialist
Zoekwoordenonderzoek laten doen?
Onze zoekwoordenspecialist Gökhan helpt je hier graag mee!
Linkbuilding Content marketing SEO Audit