Google Ads kwaliteitsscore verbeteren

Hoe verbeter ik mijn Google Ads-kwaliteitsscore?

Het verhogen van je Google Ads-kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je niet onnodig veel betaalt voor een bezoeker die via Google Ads op jouw website of webshop komt. Hierdoor hou je meer budget over om op bredere zoekwoorden met meer volume te adverteren, waardoor je Google Ads-account winstgevender wordt. De Google Ads-kwaliteitsscore vertelt je hoe gezond je account is en hoe relevant de advertenties binnen je Google Ads-account zijn. De Google Ads-kwaliteitsscore van je account is opgedeeld in drie onderdelen

  • Relevantie van de advertentie t.o.v. de zoekopdracht
  • Ervaring op de landingspagina
  • Verwachte CTR van de advertentie

Wat is de Google Ads-kwaliteitsscore en waarom is die belangrijk?

De Google Ads-kwaliteitsscore geeft de relevantie en kwaliteit weer van de zoekwoorden die je gebruikt om advertentievertoningen te krijgen. De Google Ads-kwaliteitsscore gebruik je om erachter te komen wat je kosten per klik zullen zijn en het helpt ook om de verwachte rang van jouw advertentie in de veiling te zien. Heb je een lage kwaliteitsscore? Dan zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om deze score te verbeteren. Alle die stappen zijn even belangrijk en samen zorgen ze voor het succes van jouw campagnes.

Inzicht in de kwaliteitsscore van jouw Google Ads-account is één van de meest belangrijke meetpunten voor het succes van je account. Het geeft je inzicht in welke zoekwoorden goed of juist minder goed presteren. Wanneer je eenmaal weet op welke zoekwoorden jij je moet focussen, weet je ook waar je de grootste winst kunt behalen. Deze score kan je helpen om tijd en geld te besparen, kan je helpen om bezoekers om te zetten in trouwe klanten en kan je helpen om erachter te komen waar je staat ten opzichte van je concurrentie.

De belangrijkste Google Ads-kwaliteitsscores uitgediept

De Google Ads-kwaliteitsscore bestaat uit een aantal factoren. Dit helpt je bij het optimaliseren van de belangrijkste knelpunten in je account. Deze factoren zijn:

  • Hoe relevant zijn de trefwoorden voor jouw advertentiegroep: Zijn alle zoekwoorden logisch geclusterd in één advertentiegroep?
  • Click-through-rate (CTR): Is het gemiddelde doorklikpercentage van het zoekwoord vergelijkbaar met de benchmark van de markt?
  • De kwaliteit van jouw landingspagina: Staat er voldoende logische en relevante content op de landingspagina?
  • Relevantie van de tekst in jouw advertentie: Komt het zoekwoord terug in de advertentie?
  • Ervaring van de gebruiker: Klikken gebruikers na het bezoeken van de landingspagina niet direct weg?
  • Historische prestaties: Hebben jouw advertenties in het verleden naar het gemiddelde van de benchmark gepresteerd?

Al deze factoren samen bepalen de Google Ads-kwaliteitsscore. Ze helpen je tegelijk te begrijpen wat je anders moet doen om meer relevante klikken op je website te krijgen. Is je kwaliteitsscore goed? Dan beloont Google je met een lagere klikprijs en een hogere positie.

Tijd om jouw Google Ads-kwaliteitsscore te verbeteren

Nu je weet welke factoren er zijn, heb je de eerste stap gezet in het verbeteren van de kwaliteitsscore. Helaas zegt Google niets over hoeveel invloed elk van de factoren heeft en daardoor is het het handigst om alle factoren tegelijk aan te pakken. Hierdoor maak je de grootste kans op een verbeterde score. Wanneer je hier serieus mee aan de slag gaat, zal je de kwaliteitsscore in je account zien verhogen.

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 1: maak gebruik van SKAGs

Hoe relevanter de advertentie voor het zoekwoord is, des te hoger de CTR, landingspagina en relevantie van de advertentie. SKAGs zijn Single Keyword Ad Groups en maken het heel gemakkelijk en logisch om je account op een relevante manier in te delen. Het idee is dat elke advertentiegroep slechts één zoekwoord heeft of een zoekwoord heeft wat hier sterk op lijkt. Dit zorgt ervoor dat je het zoekwoord waar je een advertentie voor schrijft altijd voorkomt in de advertentietekst. Daarnaast zal dit er ook voor zorgen dat je de meest relevante landingspagina kunt gebruiken voor dat zoekwoord. Stel, je voor je verkoopt hamers en dit is een klein deel van je assortiment wat je wilt gaan verkopen:

  • Rubberen hamer
  • Bankhamer
  • Klauwhamer
  • Voorhamer
  • Tuinhamer

Dat zou betekenen dat je voor al deze zoekwoorden een aparte advertentiegroep maakt en hier aparte advertenties voor maakt. Stel je nu voor dat mensen ook op kleur en merk zoeken, bijvoorbeeld “r

Campagne: Hamers

Advertentiegroepen:

  • Rode rubberen hamer Everest
  • Rubberen hamer
  • Bankhamer
  • Klauwhamer
  • Voorhamer
  • Tuinhamer

Advertentie:

  • Kop 1: Rode rubberen hamer Everest?
  • Kop 2: Voor 23u besteld, morgen thuis
  • Beschrijving: Rode rubberen hamers van Everest vind je online bij Shop x. Bekijk het grootste assortiment hamers van Everest online. Shop nu!

Aangezien zoekende mensen in Google exact zien waar ze naar zoeken, is de relevantie van je advertentie en landingspagina hoger. Vaak verbetert dit ook de CTR van de advertentie. Om dit goed te doen, moet je een goed en compleet zoekwoordenonderzoek doen. Want als je niet weet dat mensen zoeken op een “rode rubberen hamer Everest”, kun je hier natuurlijk ook geen advertentiegroep voor inrichten.

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 2: Zoekwoordenonderzoek

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat een zoekwoordenonderzoek voor Google Ads een andere strategie nodig heeft dan eentje voor SEO. Bij SEO is het doel om zoekwoorden te vinden die relevant zijn en zoveel mogelijk zoekvolume hebben. Voor Google Ads is het doel om zo relevant mogelijke variaties te vinden op zoekwoorden die veel zoekvolume hebben.

Wanneer je een zoekwoordenonderzoek doet voor SEO, zou je tevreden zijn met het zoekwoord: rubberen hamer. Dit zoekwoord is relevant en heeft veel zoekvolume. Bij een zoekwoordenonderzoek voor Google Ads is dit slechts het begin. Op basis van dit zoekwoord ga je namelijk variaties zoeken. Hieronder een voorbeeld van de zoekwoorden die relevant zijn voor SEO en de zoekwoorden die relevant zijn voor Google Ads.

SEO zoekwoordenonderzoek Google Ads zoekwoordenonderzoek
Rubberen hamer Rubberen hamer tuin Everest
Klauwhamer Blauwe klauwhamer voor tuin
Bankhamer Bruine bankhamer kopen
Tuinhamer Tuinhamer voor tegels
Voorhamer Voorhamer zware kwaliteit

Wij gebruiken hier twee tools voor, namelijk Google Ads-zoekwoordplanner en keywordtool.io. De Google Ads-zoekwoordplanner gebruik je om korte zoekwoorden te vinden met veel zoekvolume. In dit geval zouden we er via Google Ads zoekwoordplanner achter zijn gekomen dat er op rubberen hamer veel zoekvolume zit.

Vervolgens doen we met dit zoekwoord een zoekopdracht via keywordtool.io. Keywordtool.io maakt gebruik van de automatische aanvullingen van Google en geeft je een lijst van lange zoekwoorden die mensen gebruiken naast rubberen hamer. Die worden ook longtail-zoekwoorden genoemd. Het geeft je dus een lijst van: [breed zoekwoord met veel volume] + aanvulling. Deze aanvullingen, de lange zoekwoorden, zijn interessant vanwege een aantal redenen:

  • Met longtail-zoekwoorden heb je een beter idee wat mensen daadwerkelijk nodig hebben (een rubberen hamer kan tal van toepassingen hebben en de kans dat jij precies die hamer verkoopt die mensen nodig hebben is klein)
  • Met longtail-zoekwoorden behaal je gemakkelijker een hogere kwaliteitsscore, doordat je een advertentie kunt schrijven op precies het product wat mensen zoeken.
  • Longtail-zoekwoorden zijn vaak goedkoper per klik, doordat veel adverteerders binnen Google Ads lui zijn en alleen gebruik maken van de korte zoekwoorden.

Wanneer we naar “rubberen hamer” zoeken binnen keywordtool.io komen we achter de volgende longtail zoekwoorden:

  • rubberen hamer tent
  • rubberen hamer bestraten
  • rubberen hamer camping
  • rubberen hamer laminaat
  • rubberen hamer voor hout
  • rubberen hamer wit

Wanneer mensen zoeken naar een rubberen hamer, zoeken ze dus vaak naar de hamer inclusief toepassing. Uiteraard zorgt dit er dus ook voor dat je direct een indeling hebt voor je Google Ads-account.

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 3: Advertenties schrijven

Nu je een duidelijke structuur hebt aangebracht binnen je Google Ads-account kun je advertenties van hoge kwaliteit gaan schrijven. Dat zijn advertenties waar op geklikt wordt. Aangezien je binnen Google Ads concurreert met tal van andere adverteerders is het belangrijk om eerst even het zoekwoord dat je wilt targeten te zoeken in Google. Wanneer we dit doen voor “rubberen hamer tent” zien we de volgende advertenties:

Een aantal zaken vallen direct op:

  • Geen van de concurrenten heeft een advertentie geschreven die specifiek gericht is op een rubberen hamer voor een tent
  • De Hornbach adverteert breed op het zoekwoord “hamer”
  • Er worden prijsextensies gebruikt
  • Prijs en voorraad is een factor die Google bij dit zoekwoord van belang vindt voor een hoge kwaliteitsscore

Vooral het feit dat we door een slimmer zoekwoordenonderzoek en een betere structuur een relevantere advertentie kunnen tonen gaat ervoor zorgen dat we een hogere CTR en dus kwaliteitsscore behalen. Daarnaast kunnen we een aantal zaken meenemen waardoor we niet perse opvallen, maar waardoor we wel aan de verwachting van Google voldoen voor een correcte advertentie:

  • Benoem dat alles direct leverbaar is
  • Benoem je scherpe prijs
  • Benoem een snelle levering en wees daar specifiek in (voor x besteld, morgen geleverd)
  • Benoem reviews en je score (zeker wanneer jouw reviews hoger zijn dan die van de Hornbach)
  • Benoem het zoekwoord: “Rubberen hamer tent” in kop 1 en beschrijving 1.

Dit gaat ervoor zorgen dat jouw advertentie veel relevanter is dan de rest van de advertenties, waardoor jij automatisch minder gaat betalen per bezoeker. Je Google Ads-kwaliteitsscore is tenslotte veel beter.

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 4: de landingspagina

Je hebt nu een lijst met super relevante zoekwoorden én een heel relevante advertentie. De laatste stap is ervoor zorgen dat jouw advertentie aansluit bij jouw landingspagina. Vaak realiseren mensen zich niet hoe belangrijk de landingspagina is. Het is de eerste pagina die bezoekers zien wanneer ze vanuit Google Ads doorklikken naar jouw website. Het verbeteren van deze pagina bestaat uit twee delen.

Deel 1: technisch in orde

Voordat je begint met adverteren, moet je eerst zorgen dat deze landingspagina voldoet aan alle minimale technische vereisten om een goede Google Ads-kwaliteitsscore te kunnen halen. Check Google Analytics om te kijken of het uitstappercentage en het bouncepercentage niet extreem hoog is. Analyseer vervolgens ook Google Page Speed Insights. Vaak zijn er kleine snelheidsverbeteringen te behalen door afbeeldingen in het juiste formaat te leveren en kleiner te maken. Gebruik daarnaast ook de Google Mobile Friendly-test. Zorg dat je goed scoort in deze tests, want zonder enigszins goede resultaten zul je nooit een hoge kwaliteitsscore behalen.

Deel 2: relevant

Daarnaast is het van belang om een relevante landingspagina te tonen aan de mensen die doorklikken uit de advertentie. Dit kun je pas doen na stap 1, 2 en 3. Je hebt namelijk de zoektermen nodig. Wanneer je een advertentie hebt draaien voor de “rubberen hamer tent” stuur je mensen niet naar de algemene hamercategorie. Wanneer je een landingspagina kiest voor je advertentie, probeer dan te optimaliseren voor de volgende punten:

  • Staan de zoekwoorden uit Google Ads in de tekst van de landingspagina?
  • Vinden bezoekers direct de producten zoals beschreven in de advertentie?
  • Staat de categoriepagina logisch gefilterd?
  • Is de gebruikte pagina indexeerbaar (geen filter url’s)?
  • Is de laadtijd van de specifieke pagina niet langer dan 2 seconden?

Kun je deze vragen met ja beantwoorden? Dan maak je kans op een hoge kwaliteitsscore.

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 5: advertentie-extensies

De advertentie-extensies zijn weliswaar optioneel, maar voor een goede kwaliteitsscore heb je ze wel nodig. De belangrijkste advertentie-extensies zijn:

  • Sitelink-extensies
  • Highlight-extensies
  • Locatie-extensies
  • Review-extensies
  • website-informatie-extensies

Zorg dat je voor iedere advertentiegroep relevante extensies gebruikt.

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 6: Zoekwoorden uitsluiten

Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je gebruikt echt aansluiten bij de advertenties. Toch kan het voorkomen dat je advertenties getoond worden op zoekwoorden die niet relevant zijn. Daarom moet je tijdens je zoekwoordenonderzoek ook direct de zoekwoorden te noteren die irrelevant zijn. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken als uitsluitingszoekwoorden. Als we kijken naar het voorbeeld van de “rubberen hamer” zien we in keywordtool.io bijvoorbeeld de volgende mogelijk irrelevante zoekwoorden:

  • rubberen hamer praxis
  • rubberen hamer karwei
  • rubberen hamer huren
  • rubberen hamer vertaling engels
  • rubberen hamer in het engels
  • rubberen hamer tweedehands

Uiteraard wil je ervoor zorgen dat je advertenties niet getoond worden op deze zoekwoorden, ze zijn immers niet relevant. Tenzij jouw bedrijf ook rubberen hamers verhuurt, want dan is die term wel relevant. Het hangt dus van jouw bedrijf af welke zoekwoorden je moet uitsluiten. Dát je het doet, is wel belangrijk. Want deze zoektermen zorgen niet alleen voor onnodige klikken, maar maken je advertentie ook minder relevant. Zoals gezegd is relevantie één van de factoren voor de Google Ads-kwaliteitsscore, dus zorg ervoor dat je dit soort zoekwoorden direct uitsluit.

Zoekwoorden direct uitsluiten op account niveau

Zoekwoorden uitsluiten kan veel tijd kosten. Wanneer je nieuwe hamers verkoopt, wil je bijvoorbeeld niet gevonden worden op “tweedehands hamers”. Het toevoegen van tweedehands hamers aan iedere advertentiegroep is veel en onnodig werk. In plaats daarvan sluit je zulke woorden op accountniveau uit. Dat doe je in een lijst met uitsluitingszoekwoorden.  Tip: zet voor deze zoekterm een + want daarmee maak je Google duidelijk dat alle zoekwoorden met “tweedehands” moeten worden uitgesloten. Om je op weg te helpen, hebben wij een lijst met veelvoorkomende uitsluitingszoekwoorden die je kunt toevoegen op accountniveau:

  • +2dehands
  • +tweedehands
  • +marktplaats
  • +gratis
  • +huren – tenzij je natuurlijk producten verhuurt!
  • +engels
  • +vertalen
  • +verkopen
  • +routebeschrijving
  • +route
  • +adres
  • +auto
  • +huur – tenzij je natuurlijk producten verhuurt!
  • +facebook
  • +instagram
  • +ophalen
  • +afhalen
  • +open source
  • +nieuws
  • +plaatje
  • +afbeelding
  • +tiktok

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 7: vermijd het gebruik van dynamic keyword insertion

Met dynamic keyword insertion voegt Google dynamisch het zoekwoord dat mensen in Google intoetsen toe aan de advertentie. Hoewel dit extreem effectief klinkt, adviseren wij om dit niet te doen. Het zorgt er namelijk vaak voor dat je in je advertentie slecht lopende zinnen krijgt of dat mensen advertenties te zien krijgen die niet goed aansluiten bij jouw landingspagina. Over het algemeen zien we een verlaging van de kwaliteitsscore wanneer er gebruik gemaakt wordt van dynamic keyword insertion. Vermijden dus.

Google Ads-kwaliteitsscore verbeteren stap 8: blijf optimaliseren en meten

Hoe goed je jouw Google Ads-account ook inricht, de kwaliteitsscore binnen je account kan fluctueren. Je landingspagina kan trager worden, je advertenties kunnen getoond worden op minder relevante zoekwoorden of de concurrentie is betere advertenties gaan schrijven. Het is dus belangrijk dat je blijft optimaliseren. Probeer wekelijks je kwaliteitsscore in de gaten te houden en te optimaliseren waar nodig. Dan wordt je door Google beloond met een lagere CPC en meer winst.

Vragen over het verbeteren van je Google Ads-kwaliteitsscore?

Hoewel het optimaliseren van je Google Ads-kwaliteitsscore geen hogere wiskunde is, snappen we dat je misschien nog met wat vragen zit. Als onlinemarketingbureau is dit voor ons dagelijkse kost, dus neem vooral contact met ons op om te sparren met onze Google Ads-specialisten. We helpen je graag op weg!