Title tags

De title tag | SEO-paginatitels voor dummies

Heb jij het idee dat de title tag iets eenvoudigs is? Dat je er niet veel aan fout kunt doen? Dan heb je het mis! De title tag heeft meer SEO-waarde dan de meeste mensen beseffen. In combinatie met de metadescription zijn dit de twee belangrijkste tags voor SEO en voor de click-through-rate.

Als onlinemarketingbureau krijgen wij vaak de vraag hoe de perfecte title tag eruit ziet. Hint: dat is makkelijker dan je denkt!

In dit blog leg ik je alles uit over wat een title tag betekent, waarom deze zo belangrijk is en we gaan samen aan de slag om jouw title tag te optimaliseren. En heb je alles gelezen? Dan heb ik nog een leuke verrassing voor je.

Wat betekent een title tag?

De title tag, ook bekend als metatitel en paginatitel, is een html-tag met een tekst waarin de content van de webpagina wordt beschreven. Deze title tags worden getoond in de zoekresultaten van zoekmachines (SERPs) en bezoekers kunnen op deze titel klikken om de specifieke pagina te bezoeken. Daarnaast wordt deze titel ook getoond wanneer de pagina gedeeld wordt op social media.

Bovendien is de title tag het eerste element dat wordt gecrawld. Zoekmachines gebruiken namelijk een crawler om webpagina’s te analyseren en indexeren. De title tag is dus het element waarmee je een eerste indruk achterlaat. Des te belangrijker dat deze geoptimaliseerd is!

Waarom zijn title tags belangrijk?

Title tags zijn één van de belangrijkste ranking-factoren. De paginatitel heeft namelijk een belangrijke functie. Het laat bezoekers én zoekmachines weten welke informatie ze kunnen lezen wanneer ze de webpagina bezoeken. Daarnaast bepalen zoekmachines op basis van de title tag of de pagina relevant genoeg is om als resultaat bij een zoekopdracht te worden vertoond.

Waarom komt de Title tag niet overeen in de zoekresultaten met wat ik zelf heb ingevuld?

Het kan zijn dat Google het niet eens is met jouw ingevulde title tag. Google wijzigt de title tag dan zelf zodat deze beter aan hun gebruikersbehoeften voldoet. Wij adviseren bijvoorbeeld altijd om de merknaam in de paginatitel te benoemen. Daarbij is het wel belangrijk om te kijken of de titel hiermee niet te lang wordt. Heb je niet genoeg ruimte en laat je jouw merknaam niet terugkomen in de title tag? Dan zul je zien dat Google jouw bedrijfsnaam toch laat terugkomen in de zoekresultaten.

Aan de manier waarop Google de paginatitel toont in de resultaten kun je weinig veranderen. Door de titel zelf in te vullen help je Google een handje, maar uiteindelijk bepalen zij hoe ze hem tonen.

Waar moet een title tag aan voldoen?

Een goede title tag moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Maximaal 65 karakters lang (568 pixels), maar het liefst 60 karakters lang
  • Het belangrijkste zoekwoord van de betreffende pagina staat vooraan
  • De merknaam staat achteraan indien dit geen zoekwoord is (dit zorgt namelijk voor herkenbaarheid)
  • Bevat doorgaans een call-to-action (dat zorgt voor een hogere click-throgh-rate)
  • Is uniek

Een uitgewerkt title tag voorbeeld

Voor webshops wordt vaak het volgende format gebruikt:

Primaire zoekwoord – Secundaire zoekwoord – Naam van de shop

Het primaire zoekwoord wil zeggen: “Het meest belangrijke zoekwoord op de desbetreffende pagina.” Voor een collectie pagina jurken is het primaire zoekwoord dus “jurken”. Het secundaire zoekwoord is bijvoorbeeld “dames jurken”. Deze zoektermen worden achterhaald tijdens een zoekwoord onderzoek.

Let erop dat je jouw title tag niet vult met allemaal zoekwoorden. Dat wordt  “keyword stuffing” genoemd en wordt vaak door Google afgestraft. Verkoop je bijvoorbeeld ringen voor dames? Dan zou de title tag van deze pagina er als volgt uitzien:

Ringen kopen? | Shop dames ringen online | Sieradenshop

Deze title tag bestaat uit 55 karakters en zal dus volledig getoond worden in Google.

Aantal karakters versus pixels

Google berekent de lengte van een title tag in pixels en niet in een aantal karakters of woorden. Het is alleen lastig te bepalen hoeveel pixels een title Tag is. Bij pixels wordt er namelijk gekeken naar de breedte van de tekens. De hoofdletters W en A zijn bijvoorbeeld veel breder dan de “I”, de “i” en de “l”. Bij title tags met veel smalle tekens zou je dus een maximaal aantal karakters van 65 kunnen halen, terwijl dat met veel brede letters te lang wordt. Met de vuistregel van 60 tekens inclusief spaties zit je vrijwel altijd goed.

Verschil tussen een paginatitel op mobile en desktop

De lengte van title tags is anders voor mobile dan voor desktop. Op mobiel is er minder ruimte, waardoor paginatitels na ongeveer 55 karakters op mobile worden afgebroken. Bij desktop is dit zoals we hierboven besproken hebben na 60 tot 65 karakters. Probeer daarom nooit van 65 karakters uit te gaan, maar hanteer een maximum van 60 karakters inclusief spaties.

Veel gemaakte fouten

Als wij voor een klant aan de slag gaan met zoekmachineoptimalisatie zien wij regelmatig dezelfde fouten. We willen voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt en daarom hebben we de veel gemaakte fouten rondom title tags voor je op een rijtje gezet.

Blindelings vertalen

Onlangs hebben wij een case gehad waarbij een sieradenwebshop een app geïnstalleerd had om de Engelse website te vertalen naar het Nederlands. Deze app vertaalde de huidige Engelse title tags automatisch naar het Nederlands. Maar… De title tags waren na de vertaling veel te lang en de zoekwoorden kwamen niet overeen met de juiste zoekwoorden in het Nederlands. Wil je jouw webshop vertalen naar een andere taal? Zorg er dan altijd voor dat je alle title tags controleert op spelling, lengte en of vertaalde zoekwoorden ook de zoektermen zijn die in het buitenland gebruikt worden.

Duplicate title tags

Een andere veelgemaakte fout omtrent title tags zijn paginatitels die meer dan één keer gebruikt worden. We noemen dit ook wel duplicate content. Het is belangrijk dat een title tag uniek is, want pagina’s met dezelfde paginatitel gaan intern concurreren. Dat wil zeggen dat ze met elkaar de strijd aangaan om op dezelfde termen te gaan ranken. Veel mensen denken dat je hiermee de eerste en tweede positie binnen de zoekresultaat bemachtigt, echter is juist het tegendeel waar. Google weet namelijk niet welke pagina getoond moet worden op een bepaalde zoekterm en verdeeld daarom de aandacht over beide pagina’s. In plaats van dat één pagina 100% aandacht krijgt, wordt die aandacht nu 50%/50%.

Verder worden ook de volgende fouten regelmatig gemaakt:

  • Title tag is te lang
  • Title tag zorgt niet voor een hogere CTR
  • Belangrijkste zoekwoord ontbreekt
  • Er is geen title tag ingevuld
  • Title tag bevat alleen de bedrijfsnaam

Tools om title tags te vullen en te optimaliseren

Er zijn verschillende tools om title tags te vullen en te optimaliseren. Met Screaming Frog kun je bijvoorbeeld alle title tags in één opzicht bekijken. In dit programma kun je de volgende data achterhalen van paginatitels:

  • Missende titels
  • Dubbele titels
  • Titels met meer dan 60 karakters
  • Titels onder de 30 karakters
  • Titels over de 545 pixels
  • Titels onder de 200 pixels
  • Titels die hetzelfde zijn als de H1 op de pagina

Screaming Frog is een zeer handige tool voor SEO-experts. Je kunt heel veel data inzien en fouten achterhalen. Het geeft je bijvoorbeeld inzicht in de url-structuur, de H1’s, de H2’s, de afbeeldingen, de metatitles en de metadescriptions.

Verder zijn er verschillende tools en apps waarmee je title tags kunt vullen. Zoals Yoast SEO voor WordPress. Met Yoast kun je de SEO-titel, de slug en de metabeschrijving van de desbetreffende pagina invullen. Tijdens het invullen van deze informatie wordt er als het ware een balkje gevuld. Bij een groene balk is de informatie goed geoptimaliseerd. Bij een oranje of rode balk is er nog wat werk aan de winkel. Echter, Yoast is niet zo slim dat de app ook echt weet wat je invult. Een groene balk betekent dus dat de titel (of metadescription) qua lengte goed geoptimaliseerd is. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat deze inhoudelijk ook goed geoptimaliseerd is.

Hulp nodig bij de title tag optimalisatie?

Ieder zo zijn eigen vak. Dat van ons is online marketing. Wil je een inzicht hoe het staat met jouw title tags en of er nog verbetering te halen valt? Neem dan gerust contact met ons op en vraag geheel vrijblijvend onze SEO-scan aan!