Verkopen op Amazon kan in binnen- en buitenland. Zo maken Nederlanders gebruik van amazon.nl en hebben Belgen sinds kort toegang tot amazon.com.be. Maar ook Duitsers, Fransen, Polen en Amerikanen zoeken via deze marktplaats naar nieuwe spullen. Waaronder producten die jij verkoopt. Je moet dan alleen wel in hun respectievelijke landen jouw producten aanbieden. Dat doe je via de Amazon marketplaces.
Die zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld “Europa”, waar Nederland uiteraard onder valt. Maar je kunt ook kiezen voor de categorie “Noord-Amerika” met de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Of voor “Azië”. Per categorie moet je jouw bedrijf registreren. Van KvK-uittreksels tot bankafschriften en natuurlijk contactgegevens. Die registratie is een heel proces waar onze handleiding jou stap voor stap doorheen loodst.
De keuze is aan jou
Nadat je jouw bedrijf voor een of meerdere categorieën hebt geregistreerd, kun je in alle landen binnen die categorie verkopen op Amazon. Maar dat is geen verplichting. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw producten in Nederland, België en Frankrijk aan te bieden, maar niet in de andere Europese landen. Je houdt dus zelf de controle over in welke landen jouw producten zichtbaar zijn.
In welke landen kun je verkopen op Amazon?
Jouw bereik hangt dus af van de categorie of categorieën die je kiest. Nu vraag je je natuurlijk af: in welke landen kan ik verkopen op Amazon? Hieronder vind je het overzicht per categorie.
Noord-Amerika
Canada
Verenigde Staten
Mexico
Europa
Zweden
Verenigd Koninkrijk
Duitsland
Nederland
België
Frankrijk
Spanje
Italië/Polen
Azië en Oceanië
Japan
India
Singapur
Australië
Midden-Oosten/Afrika
Egypte
Saoedi-Arabië
Verenigde Arabische Emiraten
Internationale webshop vs. Amazon
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen een internationale webshop te starten. Die kun je in plaats van of naast verkopen op Amazon gebruiken om meer omzet in het buitenland te halen. Bijvoorbeeld om in landen te verkopen waar Amazon (nog) niet beschikbaar is. Kies jij voor een van deze twee opties of voor een combinatie? Om jou te helpen, lichten wij de belangrijkste voor- en nadelen hieronder uit.
De voordelen van verkopen op Amazon
Het grootste voordeel van Amazon is dat jouw doelgroep hier al aanwezig is. Dagelijks zoeken namelijk miljoenen mensen op Amazon naar producten. Waaronder de soorten producten die jij aanbiedt. Je hoeft dus geen marketingbudget uit te geven om jouw eigen webshop bekend te maken.
Ook hoef je geen domeinnaam te registreren en ook niet jouw complete website te vertalen. Via Amazon kun je immers vrij eenvoudig internationaal verkopen. Zolang je tenminste binnen dezelfde categorie blijft. Zoals “Europa”.
Verkopen via Amazon bespaart jou dus veel tijd en marketingkosten. Natuurlijk moeten alle producten, algemene voorwaarden en het retourbeleid nog steeds worden vertaald. Maar die kosten maak je ook met een internationale webshop. Toch zitten daaraan ook voordelen.
De voordelen van een eigen internationale webshop
Zo bouw je met een eigen webshop naamsbekendheid op. Doordat jouw merknaam overal in beeld staat, doordat ook de productpagina´s van jouw bedrijfskleuren zijn voorzien en doordat je jouw unieke kenmerken – zoals duurzaamheid, keurmerken of gratis levering – overal duidelijk in beeld kunt zetten.
Naamsbekendheid in combinatie met een goede service zorgt bovendien voor merktrouw. Dat is ongelooflijk belangrijk omdat je hiermee kans maakt op terugkerende klanten. Die weten immers nog bij welke webshop ze een product hebben gekocht. En zullen dus sneller terugkeren als ze tevreden zijn met het product en jouw service. Bovendien zullen ze jouw webshop dan ook aanbevelen aan anderen.