In welke landen kun je verkopen op Amazon?
Verkopen op Amazon kan in binnen- en buitenland. Zo maken Nederlanders gebruik van amazon.nl en hebben Belgen sinds kort toegang tot amazon.com.be. Maar ook Duitsers, Fransen, Polen en Amerikanen zoeken via deze marktplaats naar nieuwe spullen. Waaronder producten die jij verkoopt. Je moet dan alleen wel in hun respectievelijke landen jouw producten aanbieden. Dat doe je via de Amazon marketplaces.
Die zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld “Europa”, waar Nederland uiteraard onder valt. Maar je kunt ook kiezen voor de categorie “Noord-Amerika” met de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Of voor “Azië”. Per categorie moet je jouw bedrijf registreren. Van KvK-uittreksels tot bankafschriften en natuurlijk contactgegevens. Die registratie is een heel proces waar onze handleiding jou stap voor stap doorheen loodst.
De keuze is aan jou
Nadat je jouw bedrijf voor een of meerdere categorieën hebt geregistreerd, kun je in alle landen binnen die categorie verkopen op Amazon. Maar dat is geen verplichting. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw producten in Nederland, België en Frankrijk aan te bieden, maar niet in de andere Europese landen. Je houdt dus zelf de controle over in welke landen jouw producten zichtbaar zijn.
In welke landen kun je verkopen op Amazon?
Jouw bereik hangt dus af van de categorie of categorieën die je kiest. Nu vraag je je natuurlijk af: in welke landen kan ik verkopen op Amazon? Hieronder vind je het overzicht per categorie.
Noord-Amerika
Canada
Verenigde Staten
Mexico
Europa
Zweden
Verenigd Koninkrijk
Duitsland
Nederland
België
Frankrijk
Spanje
Italië/Polen
Azië en Oceanië
Japan
India
Singapur
Australië
Midden-Oosten/Afrika
Egypte
Saoedi-Arabië
Verenigde Arabische Emiraten
Internationale webshop vs. Amazon
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen een internationale webshop te starten. Die kun je in plaats van of naast verkopen op Amazon gebruiken om meer omzet in het buitenland te halen. Bijvoorbeeld om in landen te verkopen waar Amazon (nog) niet beschikbaar is. Kies jij voor een van deze twee opties of voor een combinatie? Om jou te helpen, lichten wij de belangrijkste voor- en nadelen hieronder uit.
De voordelen van verkopen op Amazon
Het grootste voordeel van Amazon is dat jouw doelgroep hier al aanwezig is. Dagelijks zoeken namelijk miljoenen mensen op Amazon naar producten. Waaronder de soorten producten die jij aanbiedt. Je hoeft dus geen marketingbudget uit te geven om jouw eigen webshop bekend te maken.
Ook hoef je geen domeinnaam te registreren en ook niet jouw complete website te vertalen. Via Amazon kun je immers vrij eenvoudig internationaal verkopen. Zolang je tenminste binnen dezelfde categorie blijft. Zoals “Europa”.
Verkopen via Amazon bespaart jou dus veel tijd en marketingkosten. Natuurlijk moeten alle producten, algemene voorwaarden en het retourbeleid nog steeds worden vertaald. Maar die kosten maak je ook met een internationale webshop. Toch zitten daaraan ook voordelen.
De voordelen van een eigen internationale webshop
Zo bouw je met een eigen webshop naamsbekendheid op. Doordat jouw merknaam overal in beeld staat, doordat ook de productpagina´s van jouw bedrijfskleuren zijn voorzien en doordat je jouw unieke kenmerken – zoals duurzaamheid, keurmerken of gratis levering – overal duidelijk in beeld kunt zetten.
Naamsbekendheid in combinatie met een goede service zorgt bovendien voor merktrouw. Dat is ongelooflijk belangrijk omdat je hiermee kans maakt op terugkerende klanten. Die weten immers nog bij welke webshop ze een product hebben gekocht. En zullen dus sneller terugkeren als ze tevreden zijn met het product en jouw service. Bovendien zullen ze jouw webshop dan ook aanbevelen aan anderen.
Onder de loop
Hulp nodig met verkopen op marketplaces?
Onze SEO specialisten hebben ervaring met het verkopen op Amazon en andere marketplaces. Heb jij hier vragen over of hulp bij nodig? Plan gerust een sparsessie in.
Verkopen op Amazon blijft uitbreiden
Mogen jouw producten wel op Amazon verkocht worden en valt jouw winstmarge zelfs met alle kosten positief uit? Dan hebben we nog een laatste argument voor jou om verkopen op Amazon te overwegen. Namelijk: Amazon blijft steeds verder uitbreiden. Een paar maanden geleden is de Belgische website live gegaan. En dit jaar staan uitbreidingen naar onder andere Zuid-Afrika en Chili op de planning.
Of verkoop in meer Europese landen mogelijk wordt, is nog niet bekend. Maar de kans is groot van wel. In korte tijd zijn bijvoorbeeld Zweden, Nederland en België aan de categorie “Europa” toegevoegd. En steeds meer Amerikaanse bedrijven worden actief in deze categorie. Waardoor de vraag naar extra markten verder stijgt. Wij hebben geen glazen bol, maar durven wel te rekenen op nog meer Europese landen binnen deze marktplaats. Wil jij profiteren van alle internationale mogelijkheden? Start dan met verkopen op Amazon.
Tip: houd rekening met alle kosten
Voor niets gaat de zon op. Dat geldt ook online. Of je nou kiest voor een internationale webshop, verkopen via Amazon of allebei, je maakt sowieso diverse kosten. Bereken daarom jouw kosten voor alle drie deze mogelijkheden. En kijk dan of jouw winstmarge internationale verkopen toelaat.
Commissie
We stipten al even aan dat je bij Amazon niet de hele website hoeft te vertalen en dus kosten bespaart op het vertaalbureau. Maar er zijn nog veel meer kosten die je mee moet nemen in jouw overweging.
Verkopen op Amazon betekent namelijk automatisch een lagere winstmarge. Over elke verkoop betaal je immers commissie. De hoogte daarvan verschilt per soort producten. Grofweg ligt de commissie tussen de 7% en 15% van de verkoopprijs. Bij fietsaccessoires betaal je bijvoorbeeld 8% commissie, bij fietsen is dat 10%.
Advertenties
Een internationale webshop is nog totaal onbekend. En trekt dus geen bezoekers aan. Je zult de webshop daardoor via bijvoorbeeld online advertenties en social media moeten promoten.
Ook op Amazon heb je te maken met marketingkosten. De concurrentie is namelijk moordend. Maar met advertenties – de Amazon Sponsored Products – kun je meer aandacht op jouw specifieke producten vestigen. Zodat geïnteresseerden niet de producten van de concurrenten bekijken, maar die van jou.
Opslag
Tot slot moet je nog rekening houden met de opslagkosten. Bij jouw eigen webshop betaal je die aan jouw opslagpartner. Maar bij Amazon kun je kiezen tussen eigen opslag en opslag bij Amazon: FBA.
Het houdt in dat jouw producten worden opgeslagen in een van de fulfilment centra van Amazon. Van daaruit worden de producten verpakt en verzonden. Maak je gebruik van FBA? Dan betaal je opslagkosten op basis van de gemiddelde kubieke meter die jouw producten tezamen innemen. Is dat voordeliger of juist duurder dan de opslagplaats die je nu gebruikt? Dat moet je helaas zelf uitzoeken.
Verkopen op Amazon blijft uitbreiden
Mogen jouw producten wel op Amazon verkocht worden en valt jouw winstmarge zelfs met alle kosten positief uit? Dan hebben we nog een laatste argument voor jou om verkopen op Amazon te overwegen. Namelijk: Amazon blijft steeds verder uitbreiden. Een paar maanden geleden is de Belgische website live gegaan. En dit jaar staan uitbreidingen naar onder andere Zuid-Afrika en Chili op de planning.
Of verkoop in meer Europese landen mogelijk wordt, is nog niet bekend. Maar de kans is groot van wel. In korte tijd zijn bijvoorbeeld Zweden, Nederland en België aan de categorie “Europa” toegevoegd. En steeds meer Amerikaanse bedrijven worden actief in deze categorie. Waardoor de vraag naar extra markten verder stijgt. Wij hebben geen glazen bol, maar durven wel te rekenen op nog meer Europese landen binnen deze marktplaats. Wil jij profiteren van alle internationale mogelijkheden? Start dan met verkopen op Amazon.