A/B Testing

Een A/B-test, ook wel een A/B/n-test genoemd, is een gerandomiseerd experiment met twee of meer varianten van dezelfde webpagina (A en B). Met een A/B test kan je de effectiviteit van een aanpassing op jouw website meten, maar niet alleen van je website. Ook kan een A/B test helpen om advertenties (een hogere CTR en dus meer bezoekers), e-mailcampagnes (de effectiviteit ervan) of social media posts (interactie verhogen) te verbeteren. Je kan een A/B test zien als een ‘vergelijkingstest’

Conversie optimalisatie

Is jouw webshop geoptimaliseerd voor jouw potentiële online bezoekers?

Lees meer

Heatmaps

Weet jij wat jouw bezoekers precies doen op jouw website?

Lees meer

Google analytics

Analyseren van het gedrag van al jouw websitebezoekers.

Lees meer

Waarom A/B testing belangrijk is

Naast het feit dat online adverteren super meetbaar is zijn er nog legio voordelen te noemen, zoals:

  • Direct inzicht waar je meer geld in kunt investeren
  • Super gericht adverteren met door middel van alle targeting mogelijkheden
  • Online adverteren heeft een zeer groot en meetbaar effect op je brand awareness
  • Geen bezoekers geen kosten
  • Geen minimaal budget dus super laagdrempelig

Waarom voeren wij een A/B-test uit?

Met een A/B test kun je bij elke kleine aanpassing testen of het de gebruiksvriendelijkheid van de pagina verbetert. Hierdoor kom je na een loop van tijd tot de conclusie welke website beter fungeert en wat uiteindelijk een positieve bijdragen levert aan je gestelde doelen.

Er zijn een aantal doelen die je kunt stellen wanneer je een A/B test uitvoert;

  • Je wilt testen of een bepaalde aanpassing zorgt voor meer online leads
  • Je wilt testen of een bepaalde aanpassing zorgt voor meer online orders
  • Je wilt testen of een bepaalde aanpassing zorgt voor meer interactie
  • Je wilt testen of een bepaalde aanpassing zorgt voor een hoger doorklikratio vanuit advertentiekanalen

Wat zijn precies de voordelen van een A/B-test?

Wanneer IQ Leads een A/B-test voor je website uitvoert zijn er een aantal diverse voordelen;

  • Het gedrag van de bezoekers veranderd niet omdat de bezoeker van je website niet weet dat hij deel uitmaakt van een A/B-test
  • Stap voor stap wordt je website geoptimaliseerd omdat je constant tot nieuwe conclusies komt aan de hand van geteste data
  • De doorlooptijd van testen is bij een A/B-test erg snel.

Deze methode om je online conversie te optimaliseren is efficiënt en vooral erg betrouwbaar.

Lukraak een A/B test uitvoeren en hopen op meer conversie heeft geen zin. IQ Leads voert A/B testen uit op een zeer specifieke manier op basis van verzamelde data en analyses. Elke variant wordt op vergelijkbare tijdstippen weergegeven zodat de prestaties onafhankelijk van andere externe factoren kunnen worden geobserveerd en gemeten. IQ Leads kan het experiment ook beperken tot een specifieke doelgroep met behulp van targeting. Tevens is het belangrijk dat er maximaal één verandering per test wordt doorgevoerd, wanneer je namelijk meerdere aanpassingen doet is het lastig om te zien waar het verschil in conversie zit.