Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) om het organische verkeer en de verkoop te stimuleren.
En zoals eerder vermeld, richt CRO zich op het verbeteren van de prestaties van je website om van bezoekers klanten te maken en conversies te stimuleren. Zowel CRO als SEO hebben als einddoel het verhogen van de verkoop – alleen verschillende benaderingen.
Uiteindelijk maakt je je merk klaar voor succes wanneer je je website optimaliseert om beter zichtbaar te zijn in Google (of Bing) en wanneer je de functionaliteit van je website verbetert om conversies te stimuleren.
Waar kan ik het beste een CRO-strategie implementeren?
Hier zijn vier locaties van een website die het potentieel hebben om grotendeels te profiteren van een CRO-strategie.
De homepage
De homepage kan een uitstekende keuze zijn voor een CRO-traject. Naast het maken van een eerste indruk op bezoekers, is de homepage ook een kans om die bezoekers vast te houden en verder naar je website te leiden.
Je kunt dit doen door links naar productinformatie te benadrukken, een gratis aanmeldingsknop aan te bieden of zelfs een chatbot op te nemen die op elk moment tijdens hun browse-ervaring vragen van bezoekers kan beantwoorden.
Je tarievenpagina
De prijspagina van een website kan voor veel websitebezoekers het punt van maken of breken zijn.
CRO kan een prijspagina helpen om bezoekers om te zetten in klanten door de prijsintervallen aan te passen (bijvoorbeeld prijs per jaar versus prijs per maand), door de productkenmerken te beschrijven die aan elke prijs zijn gekoppeld, inclusief een telefoonnummer dat bezoekers kunnen bellen voor een prijsopgave, of het toevoegen van een eenvoudig pop-upformulier.
Hotjar heeft bijvoorbeeld een eenvoudig e-mailopt-in-pop-upformulier toegevoegd aan de prijspagina en kreeg in slechts drie weken tijd meer dan 400 nieuwe leads. Al hebben we het in dat geval over een grote speler. Persoonlijk ben ik geen fan van pop-ups, maar data geeft aan of het wel of niet effectief kan zijn.
De blogpagina
Een blog kan een enorme conversiekans voor een website zijn. Naast het publiceren van doordachte en nuttige content voor je bezoekers, kan een blog door middel van CRO een grote leadgenerator worden.
Dit proces omvat vaak het toevoegen van calls-to-action (CTA) in een artikel of het uitnodigen van lezers om meer over een onderwerp te leren door hun e-mailadres in te dienen in ruil voor bijvoorbeeld een e-book.
Landingspagina’s
Aangezien specifieke landingspagina’s dermate zijn ontworpen om mensen een actie te laten ondernemen, is het logisch dat ze doorgaans de hoogste gemiddelde conversieratio van alle typen pagina’s opleveren.
Een landingspagina van een evenement kan bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd met een video van het evenement van vorig jaar om bezoekers aan te moedigen zich dit jaar te registreren.
Nu je weet waar je je website kunt optimaliseren voor meer conversies, vraag je je wellicht af wanneer de tijd rijp is om eraan te beginnen.
CRO-formules
In het kort: CRO is belangrijk voor elk online bedrijf. Dat komt omdat, hoe gevestigd of groot je bedrijf ook is, je je websitebezoekers wilt omzetten in gekwalificeerde leads en klanten; en dat op de meest effectieve, impactvolle en betrouwbare manier.
Met optimalisatie van het conversiepercentage haal je meer uit je bestaande websiteverkeer.
Hoewel dit een eenvoudig concept is, is het instellen van een conversiedoel gemakkelijker gezegd dan gedaan… “Deze pagina heeft deze maand 50 mensen geconverteerd, dus we willen volgende maand 100 mensen converteren.”
Het gaat niet zomaar om 50 extra conversies op een webpagina. In plaats daarvan wil je 50 extra conversies voor elke X aantal bezoekers. Dit is je conversieratio – het percentage mensen dat op je website is geconverteerd op basis van het aantal mensen dat deze heeft bezocht.
Om een beter inzicht te geven in waar je op enig moment staat met betrekking tot het conversiepercentage, zoomen we even in op drie veelgebruikte CRO-formules die je kunt gebruiken om inzicht te krijgen, te analyseren en te verbeteren.
CRO-formule 1: Conversieratio
Zoals eerder gezegd, dien je, om de conversieratio te berekenen, je aantal conversies (of gegenereerde leads) te delen door het aantal bezoekers en dat getal vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om het percentage te krijgen.
Gegenereerde leads ÷ websiteverkeer x 100 = conversieratio %
CRO-formule 2: Aantal nieuwe klanten
Om je aantal netto nieuwe klanten te berekenen, deel je je doel voor netto-inkomsten door je gemiddelde verkoopprijs.
Nieuw omzetdoel ÷ gemiddelde verkoopprijs = aantal nieuwe klanten
CRO-formule 3: Lead doelstelling
En tot slot, om je leaddoel te berekenen, neem je je aantal nieuwe klanten en deel je dit getal door je lead-to-customer close rate (dit is je totale aantal leads gedeeld door het totale aantal klanten).
Aantal nieuwe klanten ÷ Lead-to-Customer Close Rate % = Leaddoel