E-mail marketing op de automatische piloot
Behaal extra winst door het slim en automatisch versturen van e-mails aan jouw klantengroep
Een specialist spreken?

E-mail automation marketing

Automatisch extra omzet door e-mail marketing

Met e-mail automation ben je in staat om realtime, één-op-één berichten te versturen die de betrokkenheid, het vertrouwen en de loyaliteit van jouw klanten versterken. Zonder dat je er over na hoeft te denken, wordt er automatisch een e-mail naar je websitegebruiker verstuurd. Wil jij ook:

  • Minder tijd besteden aan e-mail marketing?
  • Jouw klanten persoonlijke e-mails sturen?
  • Meer omzet?
email automation.

Op de automatische piloot

Met e-mail automation hoef jij nooit meer tijd te steken in persoonlijke mails. Aan de hand van slimme triggers en templates wordt dit namelijk volledig uit handen genomen. Je moet deze wel eenmalig in te stellen (dit kost zeker even tijd), maar daarna heb je er – bijna – geen omkijken meer naar. Wij helpen je graag met het uitdenken van scenario’s en het vormgeven van templates.

Persoonlijke e-mails

Het zal je niet verrassen dat een persoonlijke e-mail naar een klant betere resultaten oplevert dan wanneer je al jouw klanten met 1 mail wilt bereiken. Gelukkig hoef je dit niet handmatig te doen, want door middel van e-mail automation gaat dit automatisch op basis van bepaalde voorwaarden. Wij helpen je graag met het uitschrijven en instellen van deze scenario’s.

Meer omzet

Wie wil er nu geen extra omzet? Met e-mail automation is dat zo gepiept. Toch zien wij nog veel webshops die wel zo nu en dan een nieuwsbrief versturen, maar geen e-mail automation gebruiken. En dat is zonde, want persoonlijke, automatisch verstuurde e-mails worden vaker geopend en converteren ook vaker. Benieuwd hoe wij jou hiermee helpen? Neem gerust contact op.

Starten met Email Automation?
Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek over automation

De voordelen van e-mail automatiom

Veel mensen denken dat e-mail automation ingezet wordt om leads te genereren. En hoewel dat deels ook wel klopt, kun je er nog zoveel meer mee!

Een geautomatiseerde e-mail is inzetbaar in de volledige funnel, zowel voor marketing als voor sales. Doordat we precies in kaart brengen welke e-mail op welk moment gestuurd moet worden, worden jouw klanten niet lastig gevallen met voor hun irrelevante informatie. Het grote voordeel van e-mail automation is dan ook dat de mailtjes vaker worden geopend en dat de lezers vaker doorklikken naar jouw website. Bovendien zullen door de gepersonaliseerde e-mail minder mensen zich uitschrijven van de nieuwsbrief. Sterker nog, je kunt hiermee klanten nog meer aan jou binden. Met als uiteindelijke doel onderaan de streep meer omzet. E-mail automation levert jou nog veel meer voordelen op, waaronder:

  • Het vergroot de merkbekendheid;
  • Je kunt beter targeten en segmenteren;
  • Het is volledig automatisch en vereist geen interventie;
  • Het zorgt voor een persoonlijke benadering naar prospects en bestaande klanten;
  • Het bespaart jou tijd;
  • Het zorgt voor meer loyale klanten;
  • Gepersonaliseerde e-mail automation-campagnes worden vaker gelezen;
  • Het vergroot de kans om van een prospect een conversie te maken;
  • Je leert jouw klanten beter begrijpen en je weet waar zij op ieder moment behoefte aan hebben;
  • Meer omzet.
email marketing mogelijkheden

E-mail automation op de IQ Leads manier

Onder de aandacht zijn bij de juiste persoon – op het juiste moment – en met de juiste informatie, dat is waar het bij e-mail automation om draait. Hoe wij dat doen? We kruipen in de huid van jouw doelgroep en schrijven de hele customer journey uit. We kijken naar pijnpunten in het complete aankoopproces en doen onderzoek naar de mogelijkheden om nog meer rendement uit jouw e-mail automation te halen. Of het nu gaat om een e-mail workflow met follow-up-informatie, handleidingen, whitepapers of een e-commerce-strategie voor up-selling, we brengen stap voor stap in kaart welke acties ondernomen moeten worden om van een lead een conversie te maken.

E-mail automation complex? Besteed het uit!

Ze zeggen niet voor niets “Schoenmaker blijf bij je leest”. E-mail marketing automation is complex als je er geen verstand van hebt. E-mail automation uitbesteden bespaart je dan ook een hoop kopzorgen, kosten en frustraties. Wij staan daarom voor je klaar om het stokje van je over te nemen, zodat jij kunt doen waar je goed in bent; ondernemen! We nemen het volledige proces van je over. Van het ontwikkelen van een passende strategie tot het uitwerken van de content en het opzetten van de workflow. Jij wordt volledig ontzorgd en ziet de centjes binnenkomen.

nieuwsbrief automation
"59% van de consumenten geeft aan beinvloed te worden door e-mail"

Geautomatiseerde e-mails van A tot Z

Om te beginnen met geautomatiseerde e-mails moet je eerst inzicht krijgen in het gedrag van jouw prospects. Wij zijn bekend met verschillende tools die dit gedrag kunnen volgen. We zullen een script inladen in jouw website om op belangrijke acties van jouw websitebezoekers in te kunnen spelen met een geautomatiseerde e-mail. Een aantal tools waar we onder andere mee werken:

  • Reloadify
  • Mailchimp
  • Active campaigns
  • Sendinblue

Op basis van een actie die een bezoeker doet op jouw website, wordt diegene toegevoegd aan een bepaalde workflow. Acties waar je aan kunt denken:

  • Inschrijven op de nieuwsbrief
  • Openen van een bepaalde nieuwsbrief
  • Een whitepaper, ebook, brochure etc. downloaden
  • Contactformulier invullen
  • De winkelwagen verlaten

Doordat we precies weten welke actie een bezoeker op jouw website doet, kunnen we daar met e-mail automation op anticiperen.

mailprogrammas.

Mogelijkheden van e-mail automation

Bij e-mail automation draait het allemaal om relevantie en timing. De e-mail moet waarde hebben voor de prospect om uiteindelijk over te gaan op een aankoop. Om de prospect door de customer journey heen te leiden, zijn er binnen e-mail automation heel veel mogelijkheden. Hieronder vind je een aantal veel voorkomende toepassingen die wij gebruiken.

Verlaten winkelwagens

Prospects die op het laatste moment in het bestelproces toch afhaken. We zien het vaak gebeuren. Onze kracht is om deze prospects toch over te halen iets bij jouw bedrijf te kopen. Door het instellen van een trigger op basis van een verlaten winkelwagen kunnen we de prospect eraan herinneren dat hij of zij nog niet heeft afgerekend. Een reminder met bijvoorbeeld een kortingscode om de prospect te laten converteren; het perfecte middel voor een snelle conversie.

Verjaardagsmails

Hoe leuk is het om op je verjaardag een cadeautje te ontvangen? Laat je bestaande klanten weten dat je aan ze denkt en verstuur op hun verjaardag een e-mail met een cadeaubon of kortingscode. Uiteraard kun je zulke mails niet zomaar versturen. Hier heb je de geboortedatum voor nodig. Worden deze gegevens nog niet verzameld? IQ Leads helpt je om belangrijke gegevens van jouw bezoekers te verzamelen.

Gepersonaliseerde nieuwsbrieven

Overspoelt jouw inbox ook met nieuwsbrieven van allerlei bedrijven? Verplaats je ze meteen naar de prullenbak zonder de nieuwsbrief überhaupt geopend te hebben? We zien maar al te vaak dat ondernemers nieuwsbrieven in bulk versturen. De gevolgen leggen we je uit aan de hand van een voorbeeld. Ons favoriete voorbeeld is dat van de dierenwinkel. Stel, Jan schrijft zich in voor de nieuwsbrief van een dierenwinkel omdat hij graag op de hoogte blijft van nieuwtjes en acties. Na 3 keer een mail ontvangen te hebben met allerlei acties voor kattenvoer schrijft Jan zich weer uit. Waarom? Jan heeft een hond, geen kat. De nieuwsbrief is voor hem tot 3 keer toe niet relevant geweest en daarom schrijft hij zich weer uit. Het gevolg? De e-mails van de dierenwinkel hebben een hoog uitschrijfpercentage. En dat is zo ontzettend zonde, want Jan wilde graag op de hoogte gehouden worden. Maar dan wel met relevante informatie. Wij helpen jou door middel van profielverrijking om jouw nieuwsbrieven te personaliseren. Zo voorkom je dat Jan mailtjes over kattenvoer krijgt.

Reviews

Reviews worden met de dag belangrijker. Het zorgt voor vertrouwen bij jouw doelgroep. Een geschreven review van een bestaande klant zorgt bij een prospect voor meer vertrouwen dan bij een advertentie. IQ Leads helpt jou maar al te graag met het verzamelen van reviews.

Cross-selling / up-selling

Cross-selling en up-selling zorgen voor een extra conversie. Bij cross-selling bied je iets aan dat past bij het product, bij up-selling draait het erom of het nog beter of duurder kan. Dat leggen we je uit aan de hand van een voorbeeld van haarproducten. Cross-selling is het aanbieden van korting op een hittebeschermend product bij het kopen van een stijltang. Up-selling is het aanbevelen van een steampod boven een normale stijltang. Onze specialisten onderzoeken graag op welke manier jouw bedrijf e-mail automation kan opzetten op basis van cross-selling en up-selling.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van trigggers die je met e-mail automation kunt versturen. Bij IQ Leads doen we altijd alles in overleg met de klant. We bespreken de mogelijkheden en pakken door bij akkoord.

Laat jouw prospects converteren met e-mail automation

Het maakt niet uit in welke fase van de customer journey de prospect zich bevindt, met een doordachte e-mail automation-strategie krijgt de prospect de juiste informatie op het juiste moment. E-mail automation is bovendien niet alleen interessant voor e-commerce, maar ook voor ondernemers die een dienst verkopen. Wil jij jouw e-mail marketing uitbesteden? Als onlinemarketingbureau weten wij precies waar jij aan toe bent! Neem daarom vandaag nog contact met ons op.

email marketing
gokhan specialist
Meer weten over e-mail automation?
Onze e-mail marketing-specialist Gökhan vertelt je er graag meer over!