Een zoekwoordenonderzoek doe je zo
De definitie van een zoekwoordenonderzoek
Voordat we dieper ingaan op hoe het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, eerst kort de definitie. Een zoekwoordenonderzoek is het eerste onderdeel van je SEO. Eigenlijk is een zoekwoordenonderzoek vergelijkbaar met een marktanalyse. Het grote verschil is dat je met dit onderzoek het zoekgedrag in Google in kaart brengt. Op welke zoekwoorden heb jij de meeste kans om te ranken?
Het nut van een zoekwoordenonderzoek
Met een zoekwoordenonderzoek breng je dus in kaart naar welke zoekwoorden in Google wordt gezocht. Verder vertelt een goed zoekwoordenonderzoek je ook hoeveel mensen er gemiddeld op een bepaalde term zoeken. Dit heet ook wel zoekvolume. Een zoekwoordenonderzoek brengt ook in kaart wat voor soort content je op je website moet zetten, wil je goed zichtbaar zijn.
Komt uit een zoekwoordenonderzoek bijvoorbeeld naar voren dat veel mensen zoeken op de term wat is een goede bureaustoel?, dan weet jij dat je in jouw teksten antwoord moet geven op die vraag. Ook helpt een zoekwoordenonderzoek jou om erachter te komen of je in jouw bestaande teksten wel de goede woorden gebruikt. Heb jij in je teksten bijvoorbeeld de term kantoorstoel staan, maar ben je erachter gekomen dat deze term nauwelijks wordt gegoogeld, dan is het verstandig om deze term uit je teksten te halen. In plaats daarvan maak je gebruik van de term waar wel op wordt gezocht. In dit geval zal dat bureaustoel zijn. Bovendien is het ook verstandig om helder te hebben hoeveel tijd je kwijt bent voordat je hoog in de Google-resultaten staat. Ook hier is een zoekwoordenonderzoek voor nodig. Een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek is dus essentieel voor je SEO, maar ook voor je SEA. Je weet namelijk nu ook op welke zoekwoorden je Google Ads campagnes moet inrichten.
Zo voer je een zoekwoordenonderzoek uit
Je weet dus nu wat een zoekwoordenonderzoek is en wat je eraan hebt. Nu wil je natuurlijk weten hoe je zo’n onderzoek uitvoert. Dat vertellen wij jou graag, aan de hand van een voorbeeld van een dierenwinkel.
-
Houd een brainstormsessie
Begin met het opstellen van een lijstje van zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze relevant en belangrijk zijn. In het geval van de dierenwinkel zullen deze termen onder andere zijn:
- Dierenvoeding
- Hondenvoer
- Kattenvoer
- Hondenspeeltjes
- Kattenspeeltjes
- Hondenmand
- Kattenbak
Deze termen zijn het begin van je onderzoek. Later vul je ze in een speciale tool in om synoniemen en zoekvolumes te ontdekken. Deze synoniemen bestaan uit verschillende soorten zoekwoorden.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
-
Doe een concurrentieanalyse
Met de gedachte: beter goed gejat dan slecht verzonnen. Wanneer je je concurrentie nagaat, weet je op welke zoekwoorden zij ranken. Tik een belangrijk zoekwoord in Google in, bijvoorbeeld hondenvoer. Ga bij de sites die scoren op dit zoekwoord na welke variaties en synoniemen zij gebruiken. Zo breng je voor jezelf in kaart welke termen het goed doen in de Google-resultaten en welke jij dus ook moet gebruiken.
-
Maak gebruik van een tool
De makkelijkste en meest uitgebreide manier om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, is met behulp van een tool. Bij IQ Leads maken we gebruik van de zoekwoordplanner van Google. Vul de belangrijkste termen uit je brainstormsessie in deze tool in. De tool geeft je dan binnen een paar seconden tientallen tot soms wel honderden variaties en synoniemen die mogelijk interessant voor je zijn. Bovendien staat het zoekvolume er direct bij.