Complete SEO-audit van jouw site
Hoe vindbaar is jouw site? Wat is jouw domeinautoriteit? Hoe zit jouw site technisch in elkaar? Wij onderzoeken het allemaal in onze uitgebreide SEO-audit.
Plan een gratis call in

SEO-audit aanvragen

Inzicht in jouw online prestaties

Dat het belangrijk is om online aanwezig te zijn, is inmiddels wel bij iedereen bekend. Toch is het niet genoeg om alleen maar even een website te maken en daar vervolgens niets meer mee te doen. Wij brengen graag voor je in kaart hoe jij momenteel online presteert. Hiervoor kijken we naar de drie SEO-pijlers. Wil jij inzicht in:

  • De prestaties van de techniek van jouw site?
  • Jouw backlinkprofiel?
  • De kwaliteit van jouw online content?
seo audit pijlers

Techniek van de website

De techniek van een website is een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Bij het uitvoeren van een SEO-audit beginnen we daarom altijd met een technische analyse van de website. Is de site mobielvriendelijk? Is de structuur duidelijk? Wat is de laadtijd van de site? Werken alle interne links? Allemaal zaken die wij met verschillende tools voor je kunnen opsporen.

Contentanalyse

Staat de basis van jouw website goed? Dan is het tijd om de kwaliteit van jouw content te beoordelen. Maak jij al gebruik van de juiste zoekwoorden? Is er geen sprake van interne concurrentie? Sluit de content aan bij de intentie van de consument? Als jij nog niet weet welke zoekwoorden je moet gebruiken, voeren wij graag een zoekwoordenonderzoek voor je uit.

Backlinkprofiel

Autoriteit is één van de drie SEO-pijlers. Hieronder verstaan wij de waarde van jouw backlinkprofiel. In de SEO-audit kijken wij van welke websites jij al een backlink krijgt. Daarnaast kijken we ook naar mogelijk schadelijke backlinks. Deze disavowen we vervolgens bij Google. Loopt jouw linkprofiel achter ten opzichte van de concurrentie? Dan gaan wij graag met linkbuilding voor je aan de slag.

Hoe presteer jij online?
Laat ons een SEO-audit uitvoeren en kom er achter waar jij nog winst kunt behalen

Wat is een SEO-audit?

Een SEO-audit geeft ons inzicht in de SEO-status van jouw webshop. We kijken welke onderdelen al goed geoptimaliseerd zijn en bij welke onderdelen er nog werk aan de winkel is. Onze SEO-specialisten zijn wat dat betreft net automonteurs. Je brengt je auto weg voor een APK en de monteur onderzoekt welke onderdelen vervangen moeten worden en welke onderdelen nog wel even vooruit kunnen. Ditzelfde doen wij met jouw website of webshop.

We stellen een compleet plan op van concrete verbeterpunten zodat jouw website volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Op basis van deze analyse gaan we samen met jou in overleg en adviseren we waar de prioriteiten liggen en welke werkzaamheden later opgepakt kunnen worden.

onderdelen seo audit

Zonder interesse geen SEO-audit

Voordat we aan de slag gaan met de SEO-scan vinden we het belangrijk om eerst een aantal zaken helder te hebben. We verdiepen ons daarom eerst in jouw markt en je doelgroep. Daarbij stellen we je bijvoorbeeld de vraag wat je wilt dat jouw bezoekers doen op jouw website. Welke conversies wil je bereiken? Ook vinden we het belangrijk om te weten op welke zoektermen je gevonden wilt worden.

Gelukkig hebben wij een aantal hele goede speurhonden in ons team die jou kunnen helpen bij een super goed zoekwoordenonderzoek. Tot slot vinden we het ook belangrijk om te weten wie jouw grootste concurrenten zijn, want daar kunnen wij ook veel van leren.

seo audit tools
">50% van alle zoekopdrachten komen vanaf een mobiel apparaat"

Onderdelen van de SEO-audit

Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van de drie SEO-pijlers. Ook in onze SEO-audit hanteren we deze drie pijlers als belangrijkste onderdelen van de audit. We lichten ze kort per stuk toe:

Technische analyse (techniek)

Je website kan er nog zo mooi uitzien met onwijs relevante informatie, maar wanneer je weinig bezoekers op jouw website hebt, schiet je er niets mee op. Tijd voor ons om jouw website op technische aspecten te analyseren. Wordt de website geïndexeerd door Google, wat ervoor zorgt dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten? En hoe snel laadt de website eigenlijk? Zijn er 404-pagina’s aanwezig die niet alleen schadelijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor het crawl-proces? Het zijn allemaal punten waar we in de technische analyse naar kijken.

Onpage-analyse (content)

Google is in de loop der jaren superslim geworden en weet steeds beter de inhoud op jouw website te begrijpen. Zo kan de zoekmachine heel goed zien of de content op jouw website puur geschreven is voor zoekmachines of dat het daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Google kijkt onder andere of de content op jouw website uniek is en of je de juiste zoekwoorden gebruikt. Toch kunnen we Google een handje helpen om jouw website nog beter te begrijpen. Daarom is het onwijs belangrijk dat alle pagina’s een title tag, meta description en heading hebben. Wij controleren of alles op de juiste manier is ingevuld. Maak je gebruik van afbeeldingen? Dan kijken wij of de alt-teksten ingevuld zijn en of de afbeeldingen logische bestandsnamen hebben.

Offpage analyse (autoriteit)

Offpage-factoren hebben een belangrijke rol in de autoriteit van jouw website en daarmee de positie in Google. Het zijn SEO-factoren waar je niet direct invloed op hebt, maar waar wij je wel mee kunnen helpen. Zo heeft de autoriteit van jouw website grotendeels te maken met hoeveel externe links jouw website krijgt vanuit andere domeinen. Daarom gaan wij actief proberen om relevante externe links voor jou te verzamelen. Dat proces heet linkbuilding.

seo audit.

Tools die wij gebruiken voor een SEO-audit

Programma’s als Google Search Console, Ahrefs en Screaming Frog zijn in onze ogen onmisbaar bij een goede SEO-audit. Deze tools geven ons informatie over diverse SEO-aspecten en hoe jouw website daarop scoort. Om een kleine greep uit de SEO-onderdelen te benoemen, kijken we bijvoorbeeld naar de URL-structuur. Zien we vreemde statuscodes? Bijvoorbeeld 404-pagina’s die niet meer werken, maar waar nog wel naartoe gelinkt wordt. Hebben alle pagina’s een H1 en wordt er gebruik gemaakt van H2’s? Het zijn slechts enkele voorbeelden van een hele waslijst aan punten waar we jouw website in de SEO-analyse op checken.

Optimaliseren op alle pijlers

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat rankingsfactoren nooit alleen werken. Het hele plaatje moet compleet zijn. Al heb je nog zo’n geoptimaliseerde paginatitel, als de content op de pagina zelf niet goed is, zal je niet gaan ranken in zoekmachines. Sterke headings zullen geen zoden aan de dijk zetten wanneer zoekmachines jouw website niet kunnen crawlen en indexeren. Daarom geven we jou in de SEO-audit een compleet plan van aanpak waarin we een advies geven op welke punten jouw website extra aandacht verdient.

SEO-audit laten uitvoeren?
Onze specialist Matthijs neemt jouw website graag onder de loep!