Wat is een contentstrategie?
“Content is King”
Als ondernemer of marketeer heb je het vast weleens gehoord: “Content is king!” Kwalitatief goede en relevante content is dan ook hartstikke belangrijk en helpt je om meer verkeer naar je website toe te trekken en meer conversies te krijgen. Contentcreatie is echter veel werk en daarom is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben. Hiervoor hanteer je een contentstrategie. Een contentstrategie is een plan voor het gebruik van content – meestal tekst, afbeeldingen en video’s – om specifieke bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
De eerste stap in het creëren van een contentstrategie is begrijpen wat je bedrijfsdoelen zijn. Wil je meer mensen bereiken om meer naamsbekendheid te krijgen? Wil je ervoor zorgen dat je met content meer verkeer trekt naar je website? Zodra je weet wat je wilt bereiken, plan je hoe je je content het beste inzet om die doelen te ondersteunen.
De voordelen van contentstrategie
Er zijn veel voordelen verbonden aan het hebben van een goede contentstrategie. Een goed doordachte contentstrategie kan je helpen:
- Je bedrijfsdoelstellingen te bereiken
- Contact te maken met jouw doelgroep
- Opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid
- Jezelf te onderscheiden van de concurrentie
- Bezoekers trekken naar jouw website of blog
Het creëren van nuttige, interessante en boeiende inhoud is een geweldige manier om bezoekers naar jouw website of blog te trekken. Als je ervoor kunt zorgen dat mensen blijven terugkomen voor meer, ben je goed op weg om een loyaal publiek op te bouwen.
Je kunt met een goede contentstrategie ook je online vindbaarheid verbeteren (SEO) en meer leads en verkoop genereren. Hierover lees je hieronder meer.
Verbeteren van online vindbaarheid (SEO)
Een goede contentstrategie zorgt voor een betere vindbaarheid in Google (zoekmachineoptimalisatie). Zoekmachines zoals Google zijn op zoek naar websites die nuttige en relevante informatie bieden. Als jij nuttige en relevante content schrijft, heeft dit dus invloed op jouw online vindbaarheid. Houd er in je contentstrategie dus rekening mee dat je relevante SEO teksten schrijft waar mensen interesse in hebben. Zorg ook dat de zoekwoorden die je gebruikt goed aansluiten op je content.
Leads en verkoop genereren
Als je online producten of diensten verkoopt, kan kwalitatief hoogwaardige content mensen overhalen bij jou een aankoop te doen. Heb je bijvoorbeeld een webshop die fietsen verkoopt? Schrijf dat kwalitatieve, behulpzame blogs over onderwerpen die mensen graag willen lezen, zoals ‘Beste fietsen voor onder de 400 euro’. Als bezoekers door deze content naar je website worden getrokken, zullen ze misschien ook wat bij je kopen, of onthouden ze je naam wanneer ze opnieuw overwegen welke fiets ze willen kopen. Op die manier genereer je met goede content leads en conversies.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Contentstrategie maken
Maar hoe maak je een contentstrategie? Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien de beste contentstrategie voor jouw bedrijf afhangt van je doelstellingen en doelgroep. Er zijn echter wel een aantal algemene stappen die je kunt nemen om te beginnen:
Stap 1: Bepaal je doelen
Wat wil je bereiken met je content? Wil je je naamsbekendheid vergroten, verkeer naar je website leiden, of verkopen genereren? Wees specifiek en stel meetbare doelen, zodat je je voortgang kunt bijhouden.
Stap 2: Ken je publiek
Voor wie creëer je content? Wat zijn hun behoeften en voorkeuren? Wat voor toon moet je aanslaan – formeel of informeel? Het beantwoorden van deze vragen zal je helpen om content te produceren die je doelgroep aanspreekt.
Stap 3: Onderzoek populaire onderwerpen
Gebruik tools zoals Google Adwords Keyword Planner en Google Trends om uit te vinden welke onderwerpen populair zijn bij je doelgroep. Vervolgens kun je inhoud rond deze onderwerpen creëren om de kans te vergroten dat je content wordt gelezen en gedeeld.
Stap 4: Maak een contentkalender
Content creatie kost veel tijd en het kan daardoor moeilijk zijn om een goed overzicht te bewaren. Maak daarom een contentkalender, zodat je precies weet wat je wanneer gaat plaatsen en welke content nog geschreven moet worden. Zodra je een idee hebt van het soort content dat je wilt produceren, begin dan met het maken van een schema voor wanneer elk stuk zal worden gepubliceerd. Dit zal je helpen om op koers te blijven en ervoor te zorgen dat je contentstrategie effectief wordt uitgevoerd.
Contentmarketing toepassen
Er zijn drie belangrijke dingen waar je op moet letten bij het toepassen van contentmarketing. We lichten dit hieronder kort toe.
Schrijf, post en promoot regelmatig
Als je wilt dat jouw contentstrategie succesvol is, moet je consequent zijn met je output. Maak een contentkalender en houd je daaraan – al genereer je maar één keer per week content. Zorg er bovendien voor dat je je inhoud promoot via al jouw kanalen (sociale media, e-maillijst, enz.), zodat mensen het ook echt zien.
Analyseer en pas aan
Houd goed in de gaten hoe jouw content presteert. Lezen mensen het? Delen ze het? Gebruik Google Analytics of een ander platform om statistieken bij te houden. Zoals pageviews en de tijd die mensen op elke pagina doorbrengen. Als je merkt dat bepaalde inhoud het beter doet dan andere, kun je je plannen daarop afstemmen.
Blijf op de hoogte van de laatste trends
De wereld van digitale marketing verandert voortdurend – er komen nieuwe platforms (hallo TikTok!), nieuwe algoritmes worden geïntroduceerd en nieuwe strategieën worden populair. Om in het huidige klimaat een succesvolle blog of website te onderhouden, moet je voortdurend bijleren en met de tijd mee meegaan.
Meer weten over contentstrategie en contentmarketing?
Net als iedere andere ondernemer of marketeer zie jij natuurlijk het liefst de resultaten van je webshop stijgen. Als je een succesvolle blog of website wilt hebben, is het belangrijk om regelmatig boeiende inhoud van hoge kwaliteit te publiceren. Maar dat is niet alles – je moet ook je analyses in de gaten houden en op de hoogte blijven van de nieuwste trends in digitale marketing. Door dit allemaal te doen, zal je in staat zijn om je site relevant te houden en nieuwe lezers en volgers aan te trekken. Een sterke contentstrategie helpt je tijd en geld te besparen en tegelijkertijd de kwaliteit van je content te verbeteren.