Websitegedrag tracken met Hotjar

Hotjar is een krachtig hulpmiddel waarmee je kunt volgen hoe gebruikers omgaan met je website. Deze informatie is erg waardevol als je wilt begrijpen wat voor acties mensen ondernemen op je website en hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

Hotjar geeft je de mogelijkheid om heatmaps te zien, sessie opnames, conversie funnels, formulier analytics, en feedback polls. Het heeft ook ingebouwde tools voor A/B-testen en het vastleggen van e-mails. Hotjar wordt gebruikt door meer dan 1 miljoen websites, waaronder Microsoft, AirBnB, en The Guardian.

Hoe werkt Hotjar?

Hotjar werkt door de bewegingen van de cursors van je websitebezoekers te volgen. Deze informatie wordt vervolgens samengevoegd in heatmaps die laten zien waar mensen op je pagina hebben geklikt of gescrold. Een voorbeeld van zo’n heatmap zie je hieronder. Je kunt ook zien hoe ver mensen naar beneden scrollen op je webpagina en met welke elementen ze het meest interactie hebben. Bovendien biedt Hotjar sessie-opnames die je precies laten zien wat een gebruiker stap-voor-stap op jouw site heeft gedaan (inclusief klikken of scrollen).

hotjar heatmaps

De voordelen van Hotjar

Er zijn veel voordelen aan het gebruik van Hotjar op je website, die hieronder worden toegelicht.

Hotjar geeft inzicht in bezoekersgedrag

Hotjar biedt waardevolle inzichten in hoe mensen omgaan met je website. Dit kan je helpen om verbeterpunten te identificeren en veranderingen door te voeren die de gebruikerservaring zullen verbeteren.

Conversiepercentages verbeteren met Hotjar

Door te begrijpen wat mensen op je site doen, kun je veranderingen aanbrengen die de conversiepercentages verbeteren. Als je bijvoorbeeld ziet dat de meeste bezoekers jouw site verlaten voordat ze een aankoop hebben afgerond, kun je wijzigingen aanbrengen in het afrekenproces om websiteverlating te verminderen en conversies te verhogen.

Feedback polls van Hotjar

Met de feedback polls van Hotjar kun je directe feedback van gebruikers verzamelen over hun ervaring op je site. Dit is waardevolle informatie die je kunt gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren.

Hotjar vs. Google Analytics

Google Analytics is ook een krachtige tool die je kunt gebruiken om je websiteprestaties te verbeteren. De platforms meten echter verschillende dingen, dus het is de moeite waard om allebei te gebruiken.

Websiteprestaties verbeteren met Google Analytics?

Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen Hotjar en Google Analytics. Ten eerste is Hotjar gericht op het begrijpen van gebruikersgedrag, terwijl Google Analytics gericht is op het meten van verkeers- en activiteitsgegevens. Ten tweede biedt Hotjar heatmaps en sessie-opnames die je een visuele weergave geven van hoe gebruikers omgaan met je site, terwijl Google Analytics dat niet doet. Als laatste kun je met de feedbackpolls van Hotjar directe feedback van gebruikers verzamelen, terwijl Google Analytics dat niet doet. Gebruik de tools naast elkaar om de beste resultaten te behalen.

Hoe gebruik je Hotjar op je website?

Om aan de slag te gaan met Hotjar, maak je een account aan en voeg je de Hotjar code toe aan je website. Zodra je dit gedaan hebt, kun je beginnen met het bijhouden van gebruikersgedrag!

Daarna kun je heatmaps gebruiken om te zien waar gebruikers op klikken en waar ze in geïnteresseerd zijn. Lijken ze vooral geïnteresseerd in één ding, terwijl je eigenlijk wilt dat ze hun aandacht richten op iets anders? Richt je website dan anders in, of verander de opmaak. Sessie-opnames zijn ook behulpzaam als je wilt zien hoe gebruikers met je site omgaan. Of gebruik de feedbackpolls van Hotjar om te peilen hoe je websitebezoekers jouw website ervaren.

Laat IQ Leads je conversies optimaliseren met Hotjar