Bereik meer potentiële klanten met advertenties op de grootste marktplaats van Nederland. Hoe jij succesvol kunt adverteren op Marktplaats Pro? Ontdek het hier.
In deze blog gaan we wat dieper in op het adverteren op Marktplaats Pro. We gaan er dus vanuit dat je al een account hebt en het gelukt is om je eerste betaalde Marktplaats advertenties live te zetten. Maar dan begint het pas. Want hoe optimaliseer je je advertenties eigenlijk? Werk jij manueel of via een feed? Laat we daar eerst maar eens op ingaan, want je wilt natuurlijk voorkomen dat het updaten van je advertenties een dagtaak wordt.
Marktplaats Pro feedmanagement
Als je adverteert op Marktplaats, maak je waarschijnlijk gebruik van meerdere advertenties. Door middel van het werken met een feed kan je een collectieve wijziging eenvoudig door voeren voor al je advertenties of een specifieke selectie op basis van ‘voorwaarden’. Dit noemen we feedmanagement. Een handige feed voor Marktplaats is Channable. Maar Marktplaats Pro communiceert zelf een lijst met gecertificeerde partners die een goedwerkende API of feed hebben. Voor het gemak gaan we nu dus even uit van Channable. Het optimaliseren is dus tweeledig. We optimaliseren met het oog op conversie en ROAS. Daarnaast optimaliseren we het uploadproces door advertenties en content te automatiseren door middel van een feed.
Laat we eens starten met een eenvoudig voorbeeld. Je past je verzendkosten. Voortaan gratis verzending vanaf €25 op jouw gehele assortiment. Je hebt zo’n 140 advertenties op Marktplaats staan. Dat wil je dus niet allemaal los gaan aanpassen. Taadaa, daar is je feed. Programmeer je aanpassing, bijvoorbeeld in dit geval in de advertentietekst. En pats boem 140 keer jouw nieuwe unique selling point toegevoegd.
Marktplaats doelgroep begrijpen
Het is belangrijk te begrijpen dat Marktplaats een interessant afzetkanaal is, maar niet elke Marktplaats gebruiker onderdeel is van jouw doelgroep. Allereerst is er een grote groep mensen die Marktplaats enkel en alleen voor tweedehands spullen gebruikt. Daar is Marktplaats namelijk ooit mee gestart en zo groot en bekend mee geworden. Daarnaast zijn er mensen die alleen spullen zoeken in hun eigen buurt of juist alleen Marktplaats gebruiken om hun eigen spullen te verkopen.
Laat we starten met de simpele gedachte: Zal iemand die op zoek is naar jouw specifieke product hiervoor op Marktplaats kijken? Ja? Top, dat wil je hebben. Weet je het antwoord niet, kijk dan zelf eens op Marktplaats naar het actuele aanbod van hetzelfde type product als dat jij verkoopt. Dan is het ook nog zo dat als iets tweedehands wordt aangeboden het voor veel mensen ook een makkelijke stap is om het toch nieuw te kopen als jij dat aanbiedt.
We weten niet altijd van te voren of een product op Marktplaats goed aan zal slaan. Dit kan zelfs nog binnen productgroepen per variant verschillen. Een kwestie van vraag en aanbod. Enkele factoren die een rol spelen:
- Gebruiksgemak
- Gering prijsverschil
- Zekerheid dat het product compleet is
- Garantie
- Custom maatvoering
Wat moet de bezoeker doen?
Denk ook goed na over wat een bezoeker met jouw Marktplaats advertentie moet doen. Wil jij dat hij je belt, doorklikt naar de website, via Marktplaats contact met je op neemt of iets anders? Door goed na te denken over de acties en de funnel via het Marktplaats kanaal kan je de inhoud van je advertenties optimaliseren en op dit proces afstemmen. Hierin is geen goed of fout. Vuistregel is wel dat het laagdrempelig moet zijn om actie te ondernemen. En dat dit eenvoudig samenwerkt met andere kanalen zoals je website/webshop. Als mensen niet snappen wat ze moeten doen, kijken ze namelijk gewoon verder.
Marktplaats Pro feed per doelgroep
Nu je meer inzicht in je doelgroep hebt komt de waarde van je feed ook direct van pas. Stel je voor dat je winterbanden voor de auto verkoopt. Deze heb jij zelf van diverse merken in diverse prijsklasses. Even gechargeerd gezegd zal degene die op Marktplaats op zoek is naar winterbanden open staan voor tweedehands aanbod en/of voordelig nieuw aanbod. Het is daarom slim om door middel van je feed slechts een deel van je assortiment naar Marktplaats door te pushen. Maak bijvoorbeeld onderscheid op basis van merk, zodat alleen je budgetmerken getoond worden. Of stel als voorwaarden dat het alleen om winterbanden tot een bepaald aanschafbedrag gaat.
Marktplaats Pro optimaliseren
Nu gaan we kijken naar het stukje optimaliseren met het oog op geld verdienen. Je investeert namelijk tijd en een klikbudget om potentiële klanten aan te trekken. Dat moet zich terugverdienen in de vorm van verkopen. Daar gaan we dus op optimaliseren.
Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. Het is dus zonde als je advertentie voor deze klant tegenvalt en hij direct de advertentie verlaat. Het is daarom goed om klanten goed voor te bereiden wat zij kunnen verwachten. Daarnaast wil je dus alleen zichtbaar zijn als je relevant bent. Terugkomend op het voorbeeld van de winterbanden. Deel bijvoorbeeld alvast je verzendkosten, winkellocaties of eventuele installatieservice. Door mogelijke vragen in je advertentie al te beantwoorden is de kans groter dan alleen relevante bezoekers doorklikken naar je website. Stel je voor dat je géén installatieservice hebt en de bezoeker is daar wel naar op zoek. Als hij dat pas op je website leest zal hij daar bouncen en is dit natuurlijk zonde.