Succesvol adverteren op Marktplaats Pro

In deze blog gaan we wat dieper in op het adverteren op Marktplaats Pro. We gaan er dus vanuit dat je al een account hebt en het gelukt is om je eerste betaalde Marktplaats advertenties live te zetten. Maar dan begint het pas. Want hoe optimaliseer je je advertenties eigenlijk? Werk jij manueel of via een feed? Laat we daar eerst maar eens op ingaan, want je wilt natuurlijk voorkomen dat het updaten van je advertenties een dagtaak wordt.


Marktplaats specialist spreken?

Marktplaats Pro feedmanagement

Als je adverteert op Marktplaats, maak je waarschijnlijk gebruik van meerdere advertenties. Door middel van het werken met een feed kan je een collectieve wijziging eenvoudig door voeren voor al je advertenties of een specifieke selectie op basis van ‘voorwaarden’. Dit noemen we feedmanagement. Een handige feed voor Marktplaats is Channable. Maar Marktplaats Pro communiceert zelf een lijst met gecertificeerde partners die een goedwerkende API of feed hebben. Voor het gemak gaan we nu dus even uit van Channable. 

Het optimaliseren is dus tweeledig. We optimaliseren met het oog op conversie en ROAS. Daarnaast optimaliseren we het uploadproces door advertenties en content te automatiseren door middel van een feed.

Laat we eens starten met een eenvoudig voorbeeld. Je past je verzendkosten. Voortaan gratis verzending vanaf €25 op jouw gehele assortiment. Je hebt zo’n 140 advertenties op Marktplaats staan. Dat wil je dus niet allemaal los gaan aanpassen. Taadaa, daar is je feed. Programmeer je aanpassing, bijvoorbeeld in dit geval in de advertentietekst. En pats boem 140 keer jouw nieuwe unique selling point toegevoegd.

Marktplaats api
In een feed zoals Channable zit de API van Marktplaats standaard ingebouwd, klaar voor gebruik.

Marktplaats doelgroep begrijpen

Het is belangrijk te begrijpen dat Marktplaats een interessant afzetkanaal is, maar niet elke Marktplaats gebruiker onderdeel is van jouw doelgroep. Allereerst is er een grote groep mensen die Marktplaats enkel en alleen voor tweedehands spullen gebruikt. Daar is Marktplaats namelijk ooit mee gestart en zo groot en bekend mee geworden. Daarnaast zijn  er mensen die alleen spullen zoeken in hun eigen buurt of juist alleen Marktplaats gebruiken om hun eigen spullen te verkopen.

Laat we starten met de simpele gedachte: Zal iemand die op zoek is naar jouw specifieke product hiervoor op Marktplaats kijken? Ja? Top, dat wil je hebben. Weet je het antwoord niet, kijk dan zelf eens op Marktplaats naar het actuele aanbod van hetzelfde type product als dat jij verkoopt. Dan is het ook nog zo dat als iets tweedehands wordt aangeboden het voor veel mensen ook een makkelijke stap is om het toch nieuw te kopen als jij dat aanbiedt.

Dit kan te maken hebben met gebruiksgemak, gering prijsverschil, de zekerheid dat het product compleet is, garantie, custom maatvoering en nog veel meer. We weten niet altijd van te voren of een product op Marktplaats goed aan zal slaan. Dit kan zelfs nog binnen productgroepen per variant verschillen. Een kwestie van vraag en aanbod. 

Wat moet de bezoeker doen?

Denk ook na over wat een bezoeker met jouw Marktplaats advertentie moet doen. Wil jij dat hij je belt, doorklikt naar de website, via Marktplaats contact met je op neemt of iets anders? Door goed na te denken over de acties en de funnel via het Marktplaats kanaal kan je de inhoud van je advertenties optimaliseren en op dit proces afstemmen. Hierin is geen goed of fout. Vuistregel is wel dat het laagdrempelig moet zijn om actie te ondernemen en dit eenvoudig samenwerkt met andere kanalen zoals je website/webshop.

Marktplaats Pro feed per doelgroep

Nu je meer inzicht in je doelgroep hebt komt de waarde van je feed ook direct van pas. Stel je voor dat je winterbanden voor de auto verkoopt. Deze heb jij zelf van diverse merken in diverse prijsklasses. Even gechargeerd gezegd zal degene die op Marktplaats op zoek is naar winterbanden open staan voor tweedehands aanbod en/of voordelig nieuw aanbod. Het is daarom slim om door middel van je feed slechts een deel van je assortiment naar Marktplaats door te pushen. Maak bijvoorbeeld onderscheid op basis van merk, zodat alleen je budgetmerken getoond worden. Of stel als voorwaarden dat het alleen om winterbanden tot een bepaald aanschafbedrag gaat.

Marktplaats Pro optimaliseren

Nu gaan we kijken naar het stukje optimaliseren met het oog op geld verdienen. Je investeert namelijk tijd en een klikbudget om potentiële klanten aan te trekken. Dat moet zich terugverdienen in de vorm van verkopen. Daar gaan we dus op optimaliseren.

Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. Het is dus zonde als je advertentie voor deze klant tegenvalt en hij direct de advertentie verlaat. Het is daarom goed om klanten goed voor te bereiden wat zij kunnen verwachten. Daarnaast wil je dus alleen zichtbaar zijn als je relevant bent. Terugkomend op het voorbeeld van de winterbanden. Deel bijvoorbeeld alvast je verzendkosten, winkellocaties of eventuele installatieservice. Door mogelijke vragen in je advertentie al te beantwoorden is de kans groter dan alleen relevante bezoekers doorklikken naar je website. Stel je voor dat je géén installatieservice hebt en de bezoeker is daar wel naar op zoek. Als hij dat pas op je website leest zal hij daar bouncen en is dit natuurlijk zonde.

marktplaats pro

Adverteren op categorieniveau

We blijven nog even bij de winterbanden. Hierin is veel keuze qua maatvoering. Je kan er dus ook voor kiezen om niet op productniveau te adverteren maar juist enkele advertenties te hebben voor iedereen die op zoek is naar een soort winterband. Het belangrijkste is om dan zichtbaar te zijn in de breedte en verkeer naar je winkel of website te leiden. Ook is het belangrijk dat je usp’s aansluiten bij wat een gemiddelde Marktplaats bezoeker verwacht en naar op zoek is.

Daarnaast maak je dus een advertentie voor ‘breed zoeken’. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld alle maten die je kunt leveren in deze advertentie zet. Op die manier word je advertentie ook getoond aan iemand die op zoek is naar ‘winterband 185 60 R15’.

Voorraad synchroniseren met Marktplaats Pro

Niets is zo irritant als een oude Marktplaats advertentie en als je doorklikt om te bestellen blijkt dit product niet meer verkocht te worden of uit voorraad te zijn. Zonde van de kliks, irritatie bij de bezoeker en een onnodige kostenpost. Ook dit regel je eenvoudig met je feed. Door te kiezen om alleen producten met daadwerkelijke voorraad te tonen wordt je feed elk etmaal geupdate en producten die niet op voorraad zijn weer van Marktplaats af gehaald.

Optimaliseren met klikbudget

Uiteindelijk wil je natuurlijk zo min mogelijk klikbudget besteden voor zoveel mogelijk conversies. Het is mogelijk om advertenties te verwijderen of te pauzeren. Op die manier speel je eenvoudig in op trends en seizoensinvloeden. Daarnaast zal je na verloop van tijd zien dat bepaalde advertenties beter renderen dan anderen. Het is slim om testen of de roas (return on advertise spend) gelijk blijft als er meer budget naar die specifieke advertentie gaat. Op die manier gaat er meer geld naar de advertenties die ook de meeste inkomsten genereren.

Marktplaats specialist spreken?

Samenvatting

Heb je veel producten voor Marktplaats, maak dan gebruik van een feed. Bekijk van tevoren of er animo is onder de marktplaats doelgroep voor jouw product. Wil je zichtbaar zijn met ieder product apart of alleen op categorie niveau.

Bepaal of je je hele assortiment wilt doorpushen naar Marktplaats of slechts een deel daarvan. Kies sowieso alleen producten die je daadwerkelijk op voorraad hebt.

Gebruik relevante zoekwoorden en schets een goed beeld in de advertentie van jouw werkwijze, usp’s en bedrijf. Zodat alleen echt potentiële kopers doorklikken naar jouw website.