Facebook-ROI. Wat betekent dat voor jou? Naast nieuwe volgers en fans. Naast nieuwe klikken en gedeelde berichten. IQ Leads zegt: omzet door aankopen die voortkomen uit Facebook adverteren.
Uit recent onderzoek blijkt dat 40 procent van de bedrijven ziet dat social media slechter presteert dan hun overige onlinemarketingkanalen. Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 59 procent van de bedrijven nog nooit een echte ROI uit hun socialmedia-inspanningen had gehaald. Van deze bedrijven had 47 procent een ROI van 100 euro of minder.
Facebook adverteren: de nieuwe werkelijkheid
Toen Facebook naar de beurs ging, vroeg iedereen zich af: ‘Hoe kan een bedrijf dat gratis diensten aanbiedt zo hoog gewaardeerd worden?’. Daar heeft Facebook ondertussen een duidelijk antwoord op gegeven. Op jouw Facebooktijdlijn zie je allang niet meer de mees recente content. Je ziet tegenwoordig de content die Facebook wil dat je ziet. Persoonlijk aan jou geserveerd door het algoritme.
Dit algoritme zorgt ervoor dat jouw organisch bereik kleiner wordt. Het organisch bereik van berichten op Facebook staat in directe verhouding met hun aandelenkoers. De verwachting is dat het organisch bereik alleen nog maar kleiner gaat worden. Daarmee komt immers meer ruimte voor advertenties, en daar verdient Facebook geld mee.
Wat betekent dat voor jou als bedrijf?
Lang niet al jouw volgers zullen je Facebookberichten te zien krijgen. De verwachting is dat het organisch bereik van jouw socialmediastrategie alleen maar zal afnemen. Wanneer je van plan bent om een serieuze socialmediastrategie via Facebook in te zetten, kom je er dus niet onderuit. Facebook adverteren is een must.
De voordelen van Facebook adverteren
Gelukkig heeft Facebook een uitgebreid advertentiesysteem waar je vrij gemakkelijk rendement uit kunt halen. De kans dat je geld verspilt via Facebook adverteren is vrij minimaal. Met een klein budget kun je heel gemakkelijk een groot deel van je doelgroep bereiken. Mits je natuurlijk weet wat je doet! Gelukkig ga ik jou daar vandaag bij helpen.
1. Facebook Pixel
De Facebook Pixel is één van de belangrijkste voorwaarden voor het succes van Facebook adverteren. Dit komt doordat Facebook door middel van een pixel jouw website en het type bezoeker leert begrijpen. Daarnaast kun je door de Facebookpixel met jouw advertenties bieden op resultaten. De makkelijkste manier voor het installeren van de Facebookpixel is door middel van Google Tag Manager. Belangrijk is dat je er in ieder geval voor zorgt dat je de volgende ‘events’ laat afgaan op je website: PageView, ViewContent, AddToCart en Purchase. Hoe installeer je de Facebookpixel door middel van Google Tag Manager? Je leest het hier.
Goed om te weten is dat de hierboven beschreven events de standaard events zijn. Je kunt deze aanpassen zoals jij dat wilt. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt in voeding voor huisdieren en je wilt een advertentie maken voor hondenbezoekers, dan zijn de mensen die kattenvoer hebben gekocht niet interessant. Om goede data te vergaren binnen je Facebookaccount kun je dan het Purchase event iets aanpassen. Dit doe je heel simpel door bijvoorbeeld: hondPurchase als naam mee te geven aan dit event. Vervolgens zorg je dat dit event wordt getriggerd wanneer iemand hondenvoer koopt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in Google Tag Manager een aparte trigger te maken op basis van een productnaam.
Wanneer je sterk vergelijkbare producten hebt, is het standaard Purchase Event natuurlijk voldoende. De stelregel voor Facebook adverteren is echter wel dat je voldoende data verzameld. De kracht van Facebook adverteren is namelijk sturen op data uit de Pixel en advertenties maken op basis daarvan. Met voldoende data kun je vervolgens starten met het maken van vergelijkbare en aangepaste doelgroepen.
2. Lookalike audiences (vergelijkbare doelgroepen)
De kracht van Facebook adverteren is totaal afhankelijk van de data die jij erin stopt, zeker wanneer je gebruik maakt van lookalike audiences (vergelijkbare doelgroepen). Je kunt op tal van manieren lookalike audiences maken en in principe kunnen ze afhankelijk van je doelstelling allemaal werken, er is er niet één goed of fout. Een vergelijkbare doelgroep kun je zien als een lijst van Facebookprofielen die sterk vergelijkbaar zijn met de data van jouw klanten. Je kunt een vergelijkbare doelgroep maken op basis van: e-mailadressen, likes, engagement op een bepaalde video of bijvoorbeeld op basis van website verkeer.
Hoe ga je te werk?
Een vergelijkbare doelgroep maak je op basis van een aangepaste doelgroep. Het is dus belangrijk om eerst een aangepaste doelgroep te maken. Aangepaste doelgroepen kun je maken op basis van:
- Een lijst met e-mailadressen
- Gebaseerd op de data van de Facebookpixel
- Op basis van bepaalde acties die mensen hebben gedaan in je app
- Mensen die iets van je hebben geliked op Facebook of bijvoorbeeld 75% van een video hebben bekeken.
Wanneer je kiest voor de optie “website traffic” heb je keuze uit een aantal opties:
- Anyone who visits your site: Alle bezoekers
- People who visit specific web pages: Alleen mensen die een bepaalde pagina hebben bekeken, zoals de bedanktpagina na een aankoop
- People who visit specific web pages but not others: Alleen mensen die de ‘over-ons’ pagina hebben bekeken, maar bijvoorbeeld niet de bedanktpagina
- People who haven’t visited in a certain amount of time: Mensen die al een poosje niet op je site zijn geweest.
- Custom combination: De vrije keuze om er alles van te maken wat je wilt en de mogelijkheid om een aangepaste doelgroep te maken op basis van de data uit de Facebookpixel. Wanneer je een vergelijkbare doelgroep wilt maken op basis van de Facebookpixel, kies je bij de optie: ‘include’ voor ‘Event’ in plaats van ‘URL’. Vervolgens type je hier de naam van je Event in (voor aankoop bijvoorbeeld: Purchase). Nu stopt Facebook iedereen die wat gekocht heeft in een enorme emmer en zoekt automatisch naar overeenkomsten op het gebied van interesse, geografie en bijvoorbeeld geslacht. Zoals je misschien wel kunt begrijpen is een grotere doelgroep hierbij veel beter dan een kleinere doelgroep, omdat Facebook dan beter kan begrijpen hoe jouw perfecte doelgroep eruit ziet.
Wanneer je een aangepaste doelgroep hebt gemaakt, kun je op basis hiervan weer een vergelijkbare doelgroep maken. Hierbij vergroot Facebook de aangepaste doelgroep door te zoeken naar overeenkomende interesses. Zo kun jij dus aan meer relevante Facebookgebruikers jouw advertenties laten zien.