A/B testen | Hoe doe ik dat?: 13 handige tips
Zomer, herfst, winter, lente. Kerst, Pasen, Valentijnsdag, Black Friday. Je marketingstrategie pas je aan ieder seizoen aan, zo ook je SEO. In dit blog van IQ Leads lees je wat de effecten van de seizoenen en de feestdagen zijn op SEO en hoe je je strategie daar het beste op aanpast.
De invloed van de seizoenen
Seizoensgebondenheid heeft aanzienlijke invloed op SEO, waarbij zoekgedrag, trefwoorden en optimalisatiestrategieën veranderen met de tijd van het jaar. Het begrijpen van deze dynamiek is cruciaal voor marketeers die hun online aanwezigheid willen optimaliseren. Seizoensgebonden trefwoorden spelen een sleutelrol, en het integreren van relevante zoektermen in content is essentieel voor betere zichtbaarheid. Lokale zoekopdrachten worden sterk beïnvloed door seizoensgebonden factoren, waardoor lokale bedrijven hun strategieën moeten aanpassen aan specifieke vraagstukken in verschillende seizoenen. Creatieve linkbuilding en marketingcampagnes kunnen profiteren van seizoensgebonden inhoud, terwijl technische SEO-aanpassingen, zoals het optimaliseren van laadtijden, de algehele gebruikerservaring verbeteren. Een flexibele en reactieve SEO-benadering, afgestemd op seizoensveranderingen, is de sleutel tot een blijvend concurrentievoordeel in de online wereld.
Schommelingen in het zoekvolume
Het zoekvolume wordt in sommige gevallen erg beïnvloed door de seizoenen. Het zoekvolume is het gemiddelde aantal mensen dat een term Googelt. In de winter zien we bijvoorbeeld vaak een toename in zoekopdrachten naar winterkleding, verwarmingsinstallaties en vakantiebestemmingen voor skireizen. In de zomer verschuift het zoekvolume naar zonnebrandproducten, vakantiebestemmingen aan zee, en outdooractiviteiten.
Het is verstandig om je SEO op basis van de seizoensgebonden effecten aan te passen. Richt de strategie bijvoorbeeld op relevante zoekwoorden die uit je zoekwoordenonderzoek naar voren zijn gekomen. Speel in op het consumentengedrag en blijf in beeld bij je doelgroep.
Zo speel je met je SEO in op de seizoenen
Het belangrijkste is: plan vooruit. Stel, hebt een webshop met strandlakens, dan weet je dat je in de winter moet anticiperen op het komende voorjaar en de zomer. Dat is de piektijd voor jouw shop. Dit is goed uitvoerbaar met een contentplanning.
Pas je URL’s niet aan
Let er wel op dat je niet je URL’s wijzigt wanneer je je content aan gaat passen. Dit zorgt ervoor dat je met iedere wijziging als het ware opnieuw moet beginnen met je SEO. De bestaande resultaten verdwijnen wanneer je dit niet goed aanpakt.
Onder de loop
Starten met A/B-testing?
Hulp nodig met A/B-testen of andere werkzaamheden? Onze specialisten hebben jarenlang ervaring met SEO & SEA en helpen jou graag.
Tijdens de A/B test
Laten we het nu hebben over de stappen die je moet nemen tijdens je A/B test.
7. Gebruik een A/B test tool
Om een A/B test uit te voeren op je website of in een e-mail, heb je een A/B test tool nodig. Heb je geen A/B test tool? Dan kan je ook gebruik maken van Google Analytics. Binnen Google Analytics kun je namelijk tot 10 volledige versies van enkele webpagina’s A/B testen en hun prestaties vergelijken met behulp van een willekeurige steekproef van gebruikers.
8. Test beide variaties tegelijkertijd
Timing speelt een ontzettend belangrijke rol in de resultaten van je marketingcampagne. Of het nu gaat om het tijdstip van de dag, de dag van de week of de maand van het jaar. Als je versie A in de ene maand zou uitvoeren en versie B een maand later, hoe weet je dan of de verandering werd veroorzaakt door het verschillende ontwerp of de verschillende maand? Juist. Dat weet je niet.
Bij het uitvoeren van een A/B test moet je de twee variaties altijd tegelijkertijd uitvoeren. Anders loop je het risico te twijfelen aan je resultaten en dat zou natuurlijk erg zonde zijn.
De enige uitzondering is als je timing test, bijvoorbeeld het vinden van de optimale tijden/dagen om een e-mail te versturen. Afhankelijk van wat je bedrijf aanbiedt en wie je abonnees zijn, kan de optimale tijd voor betrokkenheid van abonnees aanzienlijk variëren per branche en doelgroep.
Wil je meer lezen over het testen van je e-mails? Lees dan onze blog Email marketing strategie: in 5 stappen jouw strategie opgezet
9. Geef de A/B test voldoende tijd om bruikbare gegevens op te leveren
Opnieuw wil je ervoor zorgen dat je de test lang genoeg laat draaien om een aanzienlijke steekproefgrootte te verkrijgen. Anders is het natuurlijk moeilijk om te bepalen of de twee variaties een statistisch significant verschil hebben.
Je vraagt je waarschijnlijk af: “Hoe lang is lang genoeg?” Afhankelijk van je bedrijf en hoe je de A/B test uitvoert, kunnen statistisch significante resultaten zich voordoen in uren, dagen of weken. Een groot deel van de tijd die nodig is om significante resultaten te krijgen, hangt af van de hoeveelheid verkeer die je nu krijgt. Dus als jouw bedrijf niet veel verkeer naar je website trekt, zal het langer duren om een A/B test uit te voeren dan wanneer een bedrijf wel veel bezoekers trekt.
10. Vraag om feedback van echte gebruikers
A/B testen heeft veel te maken met kwantitatieve gegevens, maar dat helpt je niet direct begrijpen waarom mensen bepaalde acties ondernemen. Daarom zou het erg zonde zijn als je geen kwalitatieve feedback van echte gebruikers verzameld tijdens het A/B testen. Een enquête of peiling is een van de beste manieren om mensen naar hun mening te vragen.
Je kunt bijvoorbeeld een exit-enquête toevoegen op je site waarin je bezoekers vraagt waarom ze niet op een bepaalde CTA hebben geklikt, of een enquête op je bedankpagina’s, waarin je bezoekers vraagt waarom ze op een knop of formulier hebben geklikt/ingevuld. Op deze manier zou je bijvoorbeeld kunnen ontdekken dat de knop veel mensen leidt naar een E-book of product, maar dat ze niet hebben geconverteerd vanwege de prijs?
Na de A/B test
Ten slotte gaan we het hebben over de stappen die je neemt na je A/B test.
11. Richt je op je belangrijkste doelstelling
Opnieuw, hoewel je meerdere statistieken gaat meten, richt je bij de analyse op die belangrijke doelstelling. Bijvoorbeeld: als je twee variaties van een e-mail hebt getest en leads als je belangrijkste doelstelling hebt gekozen, raak dan niet teveel gefocust op de doorklikpercentages. Je zou een hoog doorklikpercentage kunnen zien en toch weinig conversies hebben. In dat geval zou je mogelijk de variatie kunnen kiezen die uiteindelijk een lager doorklikpercentage had, maar wel meer conversies.
12. Onderneem actie op basis van je resultaten
Als één variatie beter is dan de andere, dan heb je een winnaar. Wiehoe. Voltooi je test door de verliezende variatie uit te schakelen in je A/B test. Als geen van beide variaties significant is, heeft de variabele die je hebt getest geen invloed gehad op de resultaten, en moet je de test dus als onbeslist markeren. In dat geval blijf je bij de oorspronkelijke variatie of voer je een nieuwe test uit. Je kunt de mislukte gegevens gebruiken om je te helpen bij het bedenken van een nieuwe A/B test.
Hoewel een A/B test je helpt om resultaten op individuele basis te beïnvloeden, kun je ook de lessen die je leert uit elke test toepassen op toekomstige inspanningen. Om even een duidelijk voorbeeld te geven: stel dat je A/B test hebt uitgevoerd in je e-mail marketing en herhaaldelijk hebt ontdekt dat het gebruik van cijfers in de onderwerpregels van e-mails zorgt voor een betere CTR. Overweeg dan om die tactiek in meer van je e-mails toe te passen!
13. Plan je volgende A/B test
De voltooide A/B test heeft je mogelijk geholpen om een nieuwe manier te ontdekken om je marketing content effectiever te maken. Maar let goed op. Daar moet en mag het niet stoppen! Er is namelijk altijd ruimte voor optimalisatie. We leggen hierbij de nadruk op altijd.
Je kunt zelfs proberen een A/B test uit te voeren op een andere functie van dezelfde webpagina of e-mail waarop je net een test hebt uitgevoerd.