Wat is dwell time en waarom is dit belangrijk?
De dwell time is de tijd die een gebruiker doorbrengt op een pagina nadat deze via de SERP op de website is binnengekomen tot het moment dat ze de site verlaten en teruggaan naar de SERP. Hier zit dan ook de crux en ontstaan de meeste misverstanden. In feite is de dwell time de tijd die een zoekmachine bijhoudt van het moment dat je een resultaat aanklikt tot het moment dat je weer terugkeert. Dwell time wordt daarom ook gezien als een belangrijke indicator van de betrokkenheid met jouw site en content. Hoe langer een bezoeker op de website blijft, hoe hoger de betrokkenheid met de content is geweest.
Waarom is dwell time belangrijk?
De dwell time is dus de tijd die een gebruiker op een website doorbrengt voordat hij weer terugkeert naar de SERP. Dat is om een aantal redenen belangrijk:
Betrokken bezoekers
Zoals al eerder benoemd is de dwell time een zeer belangrijke indicator voor betrokkenheid met de content die de bezoeker ziet. Als gebruikers meer tijd op de site doorbrengen, is dat waarschijnlijk omdat ze de inhoud interessant en nuttig vinden. Aangezien zoekmachines hun gebruikers zoveel mogelijk relevante en interessante content willen bieden, is dit een belangrijk aspect waarop de rankings bepaald worden.
Lage bounce
Een langere dwell time betekent vaak ook een laag bouncepercentage. Nu hoor ik je denken: bounce percentage? Dat was toch niet belangrijk meer? Daar heb je gelijk in. Toch is deze metric ooit bedacht om de gebruikservaring te meten. De dwell time is wat ons betreft een nieuwe variant op deze oude (maar nog steeds veel gebruikte) statistiek. Deze wordt echter wel op een compleet andere manier berekend.
Rankingsfactor
Tot slot is de dwell time voor jou als website eigenaar belangrijk omdat dwell time een officiële rankingfactor is. Als jij het voor elkaar krijgt om bezoekers lang op de website te houden is dat voor Google (of een andere zoekmachine) een signaal dat je iets goed doet en bezoekers de inhoud interessant vinden. Dit belonen ze dan ook met een betere ranking. Uiteindelijk is het doel van Google om haar gebruikers zo relevant mogelijke content voor te schotelen.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Is dwell time verhogen een doel?
Aangezien de dwell time een rankingfactor is krijgen wij regelmatig de vraag of we kunnen helpen met het verhogen van de dwell time. Maar is dit wel een geschikte KPI om op te sturen? Dat kun je jezelf afvragen om de volgende reden.
Snel de informatie gevonden
Niet bij iedere zoekopdracht is het nodig om een bezoeker lang op de website te houden om te bieden wat ze zoeken. Denk hierbij aan iemand die zoekt naar het weer. Deze klikt een resultaat aan en krijgt direct het antwoord op de vraag en verlaat vervolgens weer de website. Het gevolg is een korte dwell time. Betekent dit dan dat de pagina ervaring niet goed was? Wat ons betreft niet.
Lange dwell time betekent niet per se relevantie
Als jouw teksten langdradig zijn of om de hete brei heen draaien, kan het zomaar zijn dat de dwell time lang is. Toch betekent dat niet dat de bezoeker ook daadwerkelijk een fijne pagina-ervaring heeft. Wat ons betreft kan dit daarom een vertekend beeld geven.
We snappen dat dit misschien niet helemaal het antwoord is waar je op zat te wachten. Maar als SEO marketeer zijn er maar weinig uitspraken die je vaker hoort dan: “it depends”. Hiermee willen we zeggen dat er niet per definitie één antwoord goed is. Vaak is de redenering erachter veel belangrijker dan dat.
Hoe verhoog je de dwell time?
Toch is het handvat dat je krijgt met de dwell time soms wel handig. Zo kun je min of meer beoordelen wat de gebruikerservaring op een pagina is. En soms is het duidelijk dat de dwell time onvoldoende is en deze verbeterd moet worden. Wij hebben een aantal manieren voor je verzameld waarmee je de dwell time kunt vergroten.
Pakkende en interessante inhoud
Schrijf interessante en boeiende inhoud – als gebruikers jouw inhoud plezierig vinden, zullen ze eerder geneigd zijn om verder te lezen. Zorg ervoor dat je lange stukken tekst opdeelt in korte paragrafen en gebruik daar waar mogelijk opsommingstekens, zodat mensen niet overweldigd raken en de tekst kunnen scannen.
Maak gebruik van visuals en media
Het gebruik van visuals, foto’s, infographics en video’s kunnen allemaal helpen om tekst op te breken en de site visueel aantrekkelijker te maken. Dit kan mensen ook helpen om op een andere manier met de inhoud om te gaan (bijvoorbeeld door een video te bekijken in plaats van een artikel te lezen).
Relevante interne links
Interne links naar andere relevante pagina’s op de site helpen gebruikers om betrokken te blijven bij wat je nog meer te bieden hebt. Het maakt het voor hen ook gemakkelijk om gerelateerde informatie te vinden als ze meer willen weten over een bepaald onderwerp.