User Experience: Wat is UX en waarom is het belangrijk voor je webshop/website?

Zoals je wellicht zelf ook ondertussen doorhebt, evolueert de wereld van e-commerce en online interactie ontzettend snel. User Experience (UX) is daarom één van de belangrijkste elementen geworden voor het succes van je webshop of website. Maar wat is User Experience nou precies en waarom is het belangrijk voor mijn website/webshop?

User Experience (UX) is één van de belangrijkste elementen geworden voor het succes van je webshop of website. Maar dat maakt het ook meteen één van de moeilijkste aspecten van je webshop. Want je kan natuurlijk een uitgebreide SEO strategie hanteren en veel geld uitgeven aan SEA campagnes om verkeer te genereren, maar er is een nog belangrijker doel: conversie. Het realiseren van conversie is lang niet zo makkelijk als het lijkt. Daarom nemen we je graag mee en gaan we dieper duiken in de wereld van UX. 

Wat is UX?

Laten we bij het begin beginnen; wat is UX? Vaak wanneer wij in gesprek zijn met leads krijgen wij vaak deze vraag te horen. Eigenlijk is het heel simpel. UX is de totale interactie die gebruikers hebben met jouw digitale aanwezigheid. Het omvat aspecten als: navigatie, visuele aantrekkingskracht, snelheid, gebruiksvriendelijkheid en natuurlijk toegankelijkheid. Het uiteindelijke doel is om iedere gebruiker een positieve en naadloze ervaring te bieden zodat zij tevreden jouw webshop of website kunnen verlaten. Waarom? Heel simpel. Dit moedigt ze namelijk aan om weer zo snel mogelijk terug te keren wanneer ze jou nodig hebben.

Wel verkeer – geen conversie?

Geen zorgen. Je bent zeker niet de enige. UX wordt namelijk snel vergeten of ligt ergens onderaan het prioriteitenlijstje. Waarschijnlijk ben je eerst druk bezig om verkeer naar de website te genereren, maar het is erg zonde als je geen rekening houdt met de UX van je website of webshop. Hoe beter de UX van de site hoe eerder de klant zal converteren. Maar zoals we al eerder hebben verteld, geen zorgen. Als je nog niet hebt ingezet op de UX van je webshop of website, betekent dit dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering. Een mooie doelstelling voor de komende periode, toch?

De essentie van User Experience

UX is uiteraard veel meer dan alleen het ontwerp van je website of webshop. Een essentieel onderdeel van effectieve UX is doordachte navigatie. Een duidelijke en logische navigatiestructuur zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk door jouw webpagina’s kunnen navigeren. Menu’s, knoppen en alle linkjes van bijvoorbeeld je interne linkbuilding moeten logisch georganiseerd zijn, waardoor bezoekers niet lang hoeven te zoeken naar datgene wat zij willen vinden.

Visuele aantrekkingskracht

Het visuele ontwerp van je webshop of website is in de meeste gevallen het eerste wat de gebruiker opvalt. Je kent het gezegde vast wel: ‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk’ Dit is natuurlijk ook van toepassing op je eigen webshop of website! Een aantrekkelijk ontwerp, in lijn met je merkidentiteit en propositie, wekt vertrouwen en interesse bij de bezoekers. Een consistente visuele stijl draagt niet alleen bij aan het ‘uiterlijk’ van je website, maar natuurlijk ook aan de herkenbaarheid van je merk.

"Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk"

Waarom is UX belangrijk voor mijn webshop/website?

Nu we begrijpen wat UX inhoudt gaan we dieper in op waarom het niet slechts een luxe is dat onderaan je prioriteitenlijstje moet staan, maar een absolute noodzaak is voor jouw online succes!

1. Verhoogde klanttevredenheid

Uiteraard heb je (meestal) maar 1 doel: tevreden klanten. Als gebruikers gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben en een vlotte en gebruiksvriendelijke interactie ervaren, neemt de kans stevig toe dat ze terugkeren. Tevreden klanten zijn daarnaast ook eerder geneigd om een positieve review achter te laten en jouw merk aan anderen te bevelen.

2. Lagere bounce percentage

Een van de gevaren van een slechte gebruikerservaring is dat het leidt tot een hoge bounce rate, waarbij bezoekers je website te snel verlaten. Door te investeren in UX kun je deze bounce rates verminderen! Op deze manier zullen bezoekers de waarde van je webshop of website ontdekken en waarderen.

3. Verhoogde conversies

Het belangrijkste: conversies. Een complete en vriendelijke gebruikerservaring stimuleert natuurlijk conversies. Of het nu gaat om het voltooien van een aankoop in een webshop of het invullen van een contactformulier op een website, een soepele UX moedigt gebruikers aan om de gewenste acties te ondernemen.

4. Positieve impact op SEO

Maar zoals je waarschijnlijk zelf ook al door had, werken alle online elementen eigenlijk heel goed samen met elkaar. Want ook zoekmachines hechten steeds meer waarde aan een goede UX. Denk hierbij aan elementen zoals de laadsnelheid, mobile-friendly en algemene gebruikersinteracties die bijdragen aan de rankings van je webshop/website. Een geoptimaliseerde UX heeft dus direct en indirect een positieve invloed op je online vindbaarheid.

Hoe kan ik UX toepassen?

We horen je al denken: “Ja dat is allemaal heel leuk en aardig, maar hoe kan ik dit toepassen op mijn eigen webshop of website?‘ Dat gaan we je vertellen. Laten we samen kijken naar een aantal praktische stappen die je kunt implementeren om je UX te verhogen.

1. Maak gebruik van ‘User Testing’ – Doe grondig gebruikersonderzoek

Start altijd met een diepgaand begrip van je doelgroep! Je doelgroep is immers de groep die je wilt bereiken. Gebruikersonderzoek biedt inzicht in behoeften, verwachtingen en voorkeuren. Deze informatie vormt uiteindelijk de basis voor een UX die aansluit op de specifieke wensen en doelen van je doelgroep!

Hoe werkt user testing?

Eigenlijk is het heel simpel. Je laat een aantal mensen een reeks typische taken uitvoeren op je webshop of website. Het is belangrijk om de test op individuele basis uit te voeren. Het gaat hierbij dus niet om een focusgroep. Maar let er wel op dat deze testpersonen wel tot je doelgroep behoren. Het moet een bestaande of potentiële gebruiker zijn van je diensten, producten of website. Zorg dat je alles wat de testpersoon doet kunt volgen. Denk bijvoorbeeld aan een screen recorder. Op deze manier kun je achteraf analyseren hoe je doelgroep op zoek gaat en navigeert door je webshop of website.

2. Optimaliseer de navigatiestructuur – menustructuur

Daarnaast is het erg belangrijk om de navigatie zo eenvoudig en logisch mogelijk in te richten. Gebruik hierbij categorieën, labels en natuurlijk filters om de gebruiksvriendelijkheid te stroomlijnen. Test vervolgens de navigatie met gebruikers om waardevolle feedback te verzamelen.

3. Responsive ontwerp

Misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van UX: een responsive ontwerp. Met de groei van mobiele gebruikers is een responsive ontwerp ontzettend belangrijk. Sterker nog: Google kijkt eerst naar de mobiele versie van je website/webshop en scant daarna pas de desktopversie. Zorg er dus voor dat je webshop of website op verschillende apparaten goed functioneert en er aantrekkelijk uitziet, ongeacht het schermformaat!

4. Optimaliseer de laadsnelheid

Vervolgens is het belangrijk om de laadsnelheid (pagespeed) van je webshop of website te optimaliseren. Dit doe je op verschillende manieren:

  • Afbeeldingen in .WEBP

Grote afbeeldingen kunnen aanzienlijk bijdragen aan trage laadtijden. Comprimeer afbeeldingen daarom zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Gebruik moderne bestandsformaten zoals WebP en overweeg lazy loading om afbeeldingen pas te laden wanneer ze zichtbaar zijn voor de gebruiker.

  • Minimaliseer JavaScript en CSS

Overmatig gebruik van JavaScript en CSS-bestanden kan de laadtijd vertragen. Minimaliseer en combineer deze bestanden om de verwerkingssnelheid te verbeteren.

  • Gebruik browser caching

Stel browsercaching in om statische bronnen op te slaan in de browser van de gebruiker. Dit betekent dat herhaalde bezoeken aan je site sneller worden geladen omdat de browser bepaalde informatie al heeft opgeslagen.

5. Versterk de visuele identiteit

Een sterke visuele identiteit is meer dan alleen je webdesign. Het is de belichaming van je merk en een krachtig middel om naamsbekendheid en branding op te bouwen. Hier zijn enkele strategieën om de visuele identiteit van je webshop of website te verbeteren:

  • Blijf je houden aan de huisstijl

Zorg dat je in alle communicatie-uitingen gebruik maakt van je huisstijl. Denk hierbij aan de kleuren en fonts van je huisstijl, maar zorg ook dat alles in dezelfde stijl wordt geplaatst. Dit bevordert niet alleen een professionele uitstraling, maar het helpt gebruikers ook om je merk gemakkelijk te onthouden.

  • Unieke grafische elementen

Gebruik unieke grafische elementen, zoals logo’s en pictogrammen, die direct gerelateerd zijn aan je merk. Deze elementen moeten niet alleen ‘mooi’ zijn, maar ook de kernwaarden van je merk weerspiegelen.

Investeer in User Experience

Zoals je hebt kunnen lezen is User Experience een ontzettend belangrijk onderdeel van je online strategie. Investeer je namelijk in UX? Dan investeer je ook in het succes van je digitale aanwezigheid, in de meetbaarheid van het succes van je webshop/website en in je branding.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een duidelijk idee gekregen omtrent UX en weet je ook hoe belangrijk dit is. Creëer niet alleen een website, maar bouw een online ervaring.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of weet je niet waar je beginnen moet? Geen zorgen. Wij helpen je graag verder. Neem gewoon even contact met ons op en laten we samen een begin maken aan jouw unieke online ervaring.

User Experience verbeteren?
Wij helpen je graag verder!