Google Analytics 4

We stellen je voor aan: Google Analytics 4

Per 1 juli 2023 is het dan eindelijk zover: Google Analytics 4 (GA4) wordt de standaard analysetool voor veel bedrijven. Maar wat is GA4 nou precies? En wat zijn de verschillen met de oude analysetool, Universal Analytics? Wij beantwoorden al jouw vragen.

Wat is Google Analytics 4?

Al jaren wordt gesproken over Google Analytics 4, kortweg GA4. Dit is de nieuwste versie van Google Analytics en de opvolger van Universal Analytics (Google Analytics 3). Iedere website eigenaar heeft wel eens gehoord van Google Analytics, want dit is de meest bekende tool om het websiteverkeer en hun gedrag te meten. Google Analytics 4 biedt verbeterde functies zoals automatische gegevensverzameling, geavanceerde analysemogelijkheden en integratie met andere Google-producten. Het is ontworpen om bedrijven te helpen bij het begrijpen van hoe hun websitebezoekers en online klanten interacteren met hun website, webshop en/of app. En om bedrijven inzichten te geven in hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren.

Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?

Het is natuurlijk niet voor niks dat Google een opvolger van Universal Analytics uitbrengt. Die werd wel regelmatig geüpdatet, maar voldoet inmiddels niet meer aan de eisen en verwachtingen van online marketeers noch aan internationale wetgeving over dataverzameling en privacy.

Geen wonder dus dat GA4 behoorlijk anders is. Qua opmaak, maar ook qua inhoud. De belangrijkste inhoudelijke verschillen tussen GA4 en Universal Analytics zijn:

  • Automatische dataverzameling
  • Geavanceerde analyse
  • Integratie met andere Google-producten
  • Event-based tracking i.p.v. pagina tracking
  • Meer privacy
  • Minder historische gegevens
  • Geen bounce rate meer
  • Twee soorten conversieratio
  • Migratie nodig
google analytics.

1. Automatisch dataverzameling

Google Analytics 4 heeft een geavanceerd automatisch dataverzamelingssysteem dat gegevens verzamelt over gedrag op verschillende apparaten en kanalen, zoals website, mobiele apps, e-commerce, en offline transacties. Universal Analytics verzamelt gegevens alleen over website-activiteiten.

google analytics.

2. Geavanceerde analysemogelijkheden

Google Analytics 4 biedt geavanceerde analysemogelijkheden zoals klantreis analyse, waardeketenanalyse en gedragsmodellering. Hierdoor krijgen gebruikers een dieper inzicht in hoe klanten interacteren met hun website.

3. Integratie met andere Google-producten

Google Analytics 4 is geïntegreerd met andere Google-producten zoals Google Ads, Google BigQuery en Google Cloud, waardoor gebruikers gegevens kunnen delen en analyseren, en zo een beter inzicht krijgen over het gedrag van hun klanten.

4. Event-based tracking

Google Analytics 4 is gebaseerd op event-tracking in plaats van op pagina-tracking. Dit maakt het gemakkelijker om specifieke interacties van gebruikers op een website te meten, zoals klikken op buttons en het afspelen van een video.

5. Meer privacy

Google Analytics 4 biedt meer privacy-opties zoals IP-anonimisering en cookie-opt-out. Universal Analytics is hier minder gevoelig voor. Met het oog op de steeds strengere regelgeving omtrent privacy is dat een welkome verandering.

6. Minder historische gegevens

Waar Universal Analytics allerlei data tot wel 50 maanden bewaart, kun je in Google Analytics 4 de meeste informatie slechts 14 maanden inzien. Dus iets meer dan een jaar. Gegevens zoals leeftijd en geslacht worden bovendien al na 2 maanden niet meer bewaard. Daardoor heb je beperkter inzicht in jouw historische gegevens over websitebezoekers en hun gedrag. Het goede nieuws is wel dat bijvoorbeeld conversies niet worden weggegooid. Want in standaard verzamelrapporten kun je nog steeds het aantal conversies van bijvoorbeeld de afgelopen twee jaar bekijken.

7. Geen bounce rate meer

Voor veel online marketeers is de bounce rate een van de belangrijkste gegevens in Universal Analytics. Dit meet het aantal bezoekers dat op je site landt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Een hoge bounce rate betekent meestal dat er problemen zijn op een bepaalde pagina. Misschien is de content niet relevant, laadt de pagina erg langzaam of werkt de video niet. Dat moest je zelf uitzoeken.

Grote veranderingen

Maar sinds Universal Analytics in 2013 werd geïntroduceerd, zijn veel gebruikers zich anders gaan gedragen. Steeds meer gebruikers komen bijvoorbeeld via hun mobiel op allerlei websites. Het gevolg: websites werden mobielvriendelijk gebouwd, bijvoorbeeld door er een lange single-page website van te maken. De bounce rate is dan natuurlijk veel hoger, want er ís geen tweede pagina om te bekijken.

Daarnaast worden steeds meer landingspagina´s ingekort om aan de korte aandachtsspanne van gebruikers tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door de productkenmerken in een korte opsomming neer te zetten. In zo’n geval is de bounce rate geen slecht teken. En moet je juist kijken of gebruikers niet te lang op die pagina blijven hangen.

Door al deze factoren samen is de bounce rate steeds minder relevant geworden. Het werd dus tijd voor wat anders, vond Google Analytics.

Sessies met engagement

En dus besloot Google om bij GA4 de bounce rate helemaal weg te laten. In plaats daarvan meet GA4 “sessies met engagement” oftewel “engaged sessions”. Daarmee hangen nog een paar nieuwe waarden samen:

  • gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie
  • aantal sessies met engagement per gebruiker
  • betrokkenheidspercentage

Wat die sessies met engagement precies inhouden? Dat verschilt nogal. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat het een sessie met engagement is als de bezoeker minimaal twee pagina´s bekeek. Of als er een conversie plaatsvindt. De engagement kan dus verschillende dingen betekenen. En dat is ook logisch, want met elk type pagina wil je een ander soort betrokkenheid van de gebruikers zien. Bij blogs is bijvoorbeeld leestijd belangrijk, terwijl je op een productpagina juist veel waarde hecht aan een klik op de button “voeg toe aan winkelmandje”.

hoe werkt analytics?

8. Twee soorten conversieratio

Universal Analytics berekende de conversieratio op basis van sessies. Maar GA4 toont twee soorten conversieratio: een op basis van sessies en een op basis van gebruikers. Beide zijn een statistiek en geen dimensie. Daardoor kun je ze niet toevoegen aan het standaard conversierapport van GA4. Hoe je ze dan kunt vinden, lees je in deel 4 van ons grote GA4 handboek.

GA4 geeft jou de mogelijkheid om met beide soorten conversieratio te werken, maar wij raden aan om er eentje te kiezen.

Welke? Dat hangt van allerlei factoren af. Werk je bijvoorbeeld veel met A/B-testen? Alle tools voor A/B-testen werken met conversieratio op basis van sessies. Het is dan handig om GA4 ook hierop in te stellen, zodat overal dezelfde data worden gemeten.

9. Migratie

Google Analytics 4 is een nieuw platform en niet een upgrade van Universal Analytics. Gebruikers zullen daarom hun gegevens moeten migreren om gebruik te kunnen maken van de nieuwe functies.