INZICHT IN WAT JE GEBRUIKERS DOEN
Krijg inzichtelijk welke delen van jouw pagina veel worden bezocht met heatmaps. Nooit meer optimaliseren op onderbuikgevoel.
Sparren over Heatmaps?

Heatmaps

Visueel overzicht van hoe jouw pagina gebruikt wordt

Een heatmap visualiseert de populaire en niet-populaire stukken op een webpagina. Populair wordt aangegeven met een rode kleur (warm) en niet-populair wordt blauw (koud). Een heatmap geeft in één keer overzicht in hoe gebruikers met de pagina omgaan. Wil jij ook:

  • Een beter conversiepercentage?
  • Inzicht in de populaire plekken van je pagina?
  • Weten welke delen van je pagina niet genoeg opvallen?
ab testen.

Beter conversiepercentage

Een beter conversiepercentage houdt in dat je meer conversies (aankopen/aanvragen) behaalt zonder dat daar meer websitebezoekers voor nodig zijn. Heatmaps zijn een geschikt middel om te weten wat jij moet verbeteren aan de website voor een beter conversiepercentage. Wij helpen je graag met het uitzoeken en implementeren van een heatmap.

Populaire plekken

Een heatmap is een perfect middel om te achterhalen welke delen van een pagina veel bekeken worden. Die worden aangegeven met een rode kleur, terwijl de blauwe kleur staat voor plekken die helemaal niet veel bekeken worden. Wij helpen je graag met het opzetten van zo´n handige heatmap.

Onopvallende plekken

In een heatmap zie je overzichtelijk welke delen van een pagina onvoldoende opvallen of te weinig aandacht krijgen. Een heatmap geeft je helaas geen suggesties over hoe je dit kunt oplossen. Wil jij daar wel achter komen? Onze specialisten helpen je graag met het vertalen van de data naar actiepunten.

Waar worden jouw klanten warm van?
Neem contact op met onze heatmap specialisten

Waarom heatmaps gebruiken?

Met heatmaps kun je zien waar je bezoekers klikken, waar de muis beweegt en tot hoe ver ze doorscrollen op de pagina. Heatmaps laten ook de average fold zien, dat is het gedeelte van de webpagina dat bezoekers op hun scherm zien zonder te scrollen. Een heatmap is dus heel handig om te zien waar gebruikers precies kijken en klikken op een webpagina. IQ Leads helpt bij het optimaliseren van webpagina’s met behulp van heatmaps. Samen kijken wij naar de heatmaps en bespreken we daarna de mogelijkheden voor optimalisatie van jouw website/webshop.

heatmaps

Verschillende heatmaps

Er zijn verschillende tools die de mogelijkheid bieden om een heatmap op de site te zetten. De bekendste hiervan is Hotjar. Wij werken al vele jaren met Hotjar en kunnen dit dus ook zonder problemen bij jou op de site zetten. Uiteraard zorgen we dat dit op de juiste manier gebeurt en je geen last hebt van een lagere pagespeed. Hotjar biedt jou een goed overzicht, maar er zijn nog legio andere tools met dezelfde functionaliteiten. Zo biedt onze partner Leadinfo de mogelijkheid om schermopnames te maken. Weliswaar niet volgens het heat-cold-principe, maar minstens zo inzichtvol en bruikbaar.

heatmap tools
"Pagina's met gepersonaliseerde call to actions converteren 46% beter"

Soorten heatmaps

Net zoals je verschillende tools voor een heatmap hebt, zijn er ook verschillende soorten heatmaps. Zoals:

  • Scroll maps
  • Click maps
  • Move maps

Scroll maps

Scroll maps laten zien welk percentage van de bezoekers tot een bepaald punt op de webpagina scrollt. Hoe roder het gebied, hoe meer bezoekers dat punt op de webpagina gezien hebben. Deze heatmap geeft een goed beeld van waar bezoekers op de webpagina blijven en hoe ver ze scrollen.

Click maps

Click maps geven een overzicht van waarop bezoekers klikken op de webpagina. Voor computers zijn dit clicks met de muis, voor mobiele apparaten wordt dit meestal met de vinger gedaan. Met deze heatmap krijg je een beeld van waar bezoekers het meest en het minst op klikken. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen er op een bepaalde knop klikken. Of juist dat er op een afbeelding geklikt wordt terwijl dit niet als klikbaar element bedoeld is.

Move maps

Move maps houden bij waar bezoekers van de webpagina met hun muis naartoe gaan en hoe zij voor de rest navigeren. Het maakt inzichtelijk waar gebruikers stilstaan met hun muis. En dat geeft dan weer aan waar de gebruikers op dat moment naar kijken.

Heb je het gevoel dat jouw website beter ingedeeld kan worden en wil je inzicht in het gebruik? Wij kijken graag samen met jou naar wat er op dit moment gebeurt en wat er geoptimaliseerd kan worden.

Zijn heatmaps iets voor jou?
Onze heatmap-specialist Matthijs adviseert jou graag over de inzet van heatmaps!