Heatmaps

Een heatmap visualiseert de populaire en niet-populaire stukken op een webpagina. Populair wordt aangegeven met een rode kleur en niet-populair wordt blauw, oftewel warm en koud. Een heatmap geeft in een keer een overzicht van hoe gebruikers met de pagina omgaan.

Conversie optimalisatie

Is jouw webshop geoptimaliseerd voor jouw potentiële online bezoekers?

Lees meer

A/B testing

Testen welke vorm het meest gebruiksvriendelijk is voor jouw bezoekers.

Lees meer

Google Analytics

Analyseren van het gedrag van al jouw websitebezoekers.

Lees meer

Waarom heatmaps

Met heatmaps kun je zien waar je bezoekers klikken, waar de muis beweegt en tot hoe ver ze doorscrollen op de pagina. Heatmaps laten ook de average fold zien, dat is het gedeelte van de webpagina dat bezoekers op hun scherm zien zonder te scrollen zodra ze erop landen. Een heatmap is dus heel handig om te zien waar gebruikers precies kijken en klikken op een webpagina. IQ Leads helpt bij het optimaliseren van webpagina’s met behulp van heatmaps. Samen kijken wij naar de heatmaps en bekijken mogelijkheden voor optimalisatie.

Soorten heatmaps

Er zijn drie verschillende soorten heatmaps, scroll maps, click maps en move maps. Het is handig om de verschillen te kennen, want ze geven allemaal verschillende informatie over het gebruik van de webpagina.

Scroll maps

Scroll maps laten zien welk percentage van de bezoekers tot een bepaald punt op de webpagina scrollt. Hoe roder het gebied, hoe meer bezoekers dat punt op de webpagina gezien hebben. Deze heatmap geeft een goed beeld van waar bezoekers op de webpagina blijven en hoe ver ze scrollen. 

Click maps

Click maps geven een overzicht van waar bezoekers op klikken op de webpagina. Voor computers zijn dit clicks met de muis, voor mobiele apparaten wordt dit meestal met de vinger gedaan. Met deze heatmap krijg je een beeld van waar bezoekers het meest en het minst op klikken. Je ziet bijvoorbeeld een hoeveel mensen er op een bepaalde knop klikken.

Move maps

Move maps houden bij waar bezoekers van de webpagina met hun muis naartoe gaan en hoe zij voor de rest navigeren. Het maakt inzichtelijk waar gebruikers stilstaan met hun muis, dit laat zien waar de gebruikers op dat moment naar kijken. 

Heeft u het gevoel dat uw website beter ingedeeld kan worden en wilt u inzicht in het gebruik? Wij kijken graag samen met u naar wat er op dit moment gebeurt en wat er geoptimaliseerd kan worden.