Diensten

Heatmaps


Met heatmaps maken wij voor jou inzichtelijk welke delen van jouw pagina’s veel worden bezocht en welke niet. Zo hoef je nooit meer te optimaliseren op onderbuikgevoel.

Visueel overzicht van hoe jouw pagina wordt gebruikt

Een heatmap visualiseert de populaire en niet-populaire stukken op een webpagina. Populair wordt aangegeven met een rode kleur (warm) en niet-populair wordt blauw (koud). Een heatmap geeft in één keer een overzicht in hoe gebruikers met de pagina omgaan. Wil jij ook:

  • Een beter conversiepercentage?
  • Inzicht in de populaire plekken van je pagina?
  • Weten welke delen van je pagina niet genoeg opvallen?


Laat het me zien


Onder de loop

Weten van welke delen op jouw website (potentiële) klanten warm worden?


Wil jij vaststellen waar ruimte voor verbetering is op jouw website? Neem contact op met onze specialisten en begin met het gebruik van heatmaps.


Wist-je-datje van onze heatmaps expert

Wist je dat uit studies blijkt dat het gebruik van heatmaps het conversiepercentage van een website tot wel 30% kan verhogen?

Verhoog mijn conversies

Waarom heatmaps gebruiken?

Met heatmaps kun je zien waar je bezoekers klikken, waar de muis beweegt en tot hoe ver ze doorscrollen op de pagina. Heatmaps laten ook de average fold zien, dat is het gedeelte van de webpagina dat bezoekers op hun scherm zien zonder te scrollen. Een heatmap is dus heel handig om te zien waar gebruikers precies kijken en klikken op een webpagina. 

Het gebruik van heatmaps biedt verschillende voordelen, waaronder:

  • Visuele gegevens
    Heatmaps bieden een visuele weergave van het gedrag van gebruikers, waardoor je snel acties van de gebruikers kunt identificeren zonder een grondige analyse van gegevens zoals bij Google Analytics.
  • Gebruikersgedrag analyse
    Door te zien waar gebruikers klikken, scrollen en zich op de pagina concentreren, krijg je inzicht in hun gedrag en voorkeuren. Dit is belangrijk voor het verbeteren van de gebruikerservaring van je website.
  • Optimalisatie mogelijkheden ontdekken
    Door pijnpunten en delen van de website die de aandacht trekken te identificeren, kun je vervolgens gerichte optimalisaties opzetten en testen met A/B-testing. Erna is het zaak om de optimalisaties te implementeren om de conversieratio te verhogen en de algehele prestaties van je website te verbeteren.

Waarom heatmaps bij IQ Leads?

Er zijn verschillende tools die de mogelijkheid bieden om een heatmap op de site te zetten. De bekendste hiervan is Hotjar. Wij werken al vele jaren met Hotjar en kunnen dit dus ook zonder problemen bij jou op de site zetten. Uiteraard zorgen we dat dit op de juiste manier gebeurt en je geen last hebt van een lagere pagespeed. Hotjar biedt jou een goed overzicht, maar er zijn nog veel andere tools met dezelfde functionaliteiten. Zo biedt onze partner Leadinfo de mogelijkheid om schermopnames te maken. Weliswaar niet volgens het heat-cold-principe, maar minstens zo inzichtelijk en bruikbaar.

Voordelen van Heatmaps uitbesteden

  • Een objectieve kijk van specialisten op verzamelde data
  • Continue monitoring en analyses van gebruikersgedrag
  • Jij houdt meer tijd over voor je business
  • Kansen voor optimalisatie identificeren en aanpakken

Onze heatmaps specialisten

Heatmaps voor jouw website

Of je nu een e-commerce site, een blog of een zakelijke website hebt, het begrijpen van het gedrag van je websitebezoekers is noodzakelijk om je gebruikerservaring te verbeteren en het aantal conversies te verhogen. Heatmaps bieden inzicht in het gedrag van je bezoekers. Voor e-commerce websites is het onder andere van belang om te begrijpen hoe bezoekers door je productpagina's navigeren, welke producten hun interesse wekken en waar ze afhaken tijdens het aankoopproces. Voor blog websites bieden heatmaps inzicht in welke blogposts het meest worden gelezen, op welke links het meest wordt geklikt en welke inhoud de meeste betrokkenheid creëert bij de gebruikers. Voor zakelijke websites helpt het bij het optimaliseren van belangrijke conversiepaden, zoals contactformulieren, offerte-aanvragen en bijvoorbeeld inschrijvingen voor nieuwsbrieven. Door te begrijpen waar bezoekers hun tijd doorbrengen op de website en waar ze vastlopen, kun je de gebruikerservaring verbeteren en het aantal conversies verhogen.

Verschillende soorten heatmaps

Net zoals je verschillende tools voor een heatmap hebt, zijn er ook verschillende soorten heatmaps. Zoals:

  • Scroll maps
    Scroll maps laten zien welk percentage van de bezoekers tot een bepaald punt op de webpagina scrollt. Hoe roder het gebied, hoe meer bezoekers dat punt op de webpagina gezien hebben. Deze heatmap geeft een goed beeld van waar bezoekers op de webpagina blijven en hoe ver ze scrollen.
  • Click maps
    Click maps geven een overzicht van waarop bezoekers klikken op de webpagina. Voor computers zijn dit clicks met de muis, voor mobiele apparaten wordt dit meestal met de vinger gedaan. Met deze heatmap krijg je een beeld van waar bezoekers het meest en het minst op klikken. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen op een bepaalde knop klikken. Of juist dat er op een afbeelding geklikt wordt terwijl dit niet als klikbaar element bedoeld is.
  • Move maps
    Move maps houden bij waar bezoekers van de webpagina met hun muis naartoe gaan en hoe zij voor de rest navigeren. Het maakt inzichtelijk waar gebruikers stilstaan met hun muis. En dat geeft dan weer aan waar de gebruikers op dat moment naar kijken.

Heb jij het gevoel dat jouw website beter ingedeeld kan worden en wil je inzicht in het gebruik? Wij kijken graag samen met jou naar wat er op dit moment gebeurt en wat er geoptimaliseerd kan worden.

Veelgestelde vragen over heatmaps

Vragen over heatmaps? Wij hebben de meest gestelde vragen gebundeld en onder elkaar gezet. Heb jij nog een andere vraag? Geen zorgen, bel of mail gerust voor meer informatie.

Wat is een heatmap?
Hoe werkt een heatmap
Hoe kan ik met het gebruik van een heatmap mijn website verbeteren?
Kunnen heatmaps ook het gedrag van mobiele gebruikers volgen?