Biedstrategieën Google Ads: hoe kies je de juiste voor jouw ad campagne?

Iedere keer dat een internetgebruiker zoekt op een bepaald zoekwoord in Google, gaat hier een soort veiling aan vooraf die bepaalt welke advertenties worden weergeven, welke bovenaan staan en in welke volgorde. Om te zorgen dat jouw Google Ads kans maken om op een aantrekkelijke plek te komen, kun je biedstrategieën inzetten. Biedstrategieën zijn een belangrijk onderdeel van Google Ads en daarmee een belangrijk onderdeel van zoekmachine adverteren. Maar hoe kies je de juiste biedstrategie voor jouw Google Ads campagne?</p?

SEA checklist voor gevorderden

Bidding strategies: wat is je doel?

Door een biedstrategie te kiezen, laat je aan Google weten hoe je jouw dagelijkse Google Ads budget wilt besteden per campagne. Je biedstrategie hangt af van je doel, zoals meer kliks op jouw webpagina, meer vertoningen of meer conversies willen. Je kiest in Google Ads dan ook eerst je campagnedoel, zoals je in de afbeelding hieronder ziet.

biedstrategieën bij Google ads_1

Daarna kies je het campagnetype, waarna je ook de biedstrategieën kiest. Als je voor een handmatige biedstrategie gaat, geeft Google Ads automatisch aan welke biedstrategie past bij het doel. Toch is het handig om te weten wat alle verschillende strategieën doen, zodat je de beste keus kunt maken.

Slim bieden

Met smart bidding, of slim bieden, richt je je op het verhogen van het aantal conversies door een slim automatisch machine learning systeem. Hierover vertellen we je later meer.

Bieden op basis van kosten per klik (CPC)

Je richt je op het genereren van meer kliks en betaalt dan ook per klik en niet per weergave, met als doel om meer verkeer te krijgen naar je website. Je kunt kiezen voor een handmatige en een automatische CPC strategie, die we allebei even toelichten.

Klikken maximaliseren

Dit is een automatische biedingsstrategie. Je stelt een dagbudget in voor je Google Ads account, wat Google Ads vervolgens gebruikt om het aantal klikken te verhogen. Deze biedstrategie is erg eenvoudig, omdat je alleen een dagbudget hoeft in te stellen.

Handmatige CPC

Bij een handmatige strategie zorg je ervoor dat je zelf per advertentie de doelgroep afstelt, bijvoorbeeld op basis van locatie, leeftijd, of device. Deze strategie is handig wanneer je op den duur ziet dat één advertentie voor een bepaalde doelgroep extra winstgevend is. Dan kun je handmatig een groter deel van je budget kwijt aan deze doelgroep om zo nog meer winst te genereren.

Bieden op basis van kosten per duizend zichtbare vertoningen (vCPM)

Je hebt als doel om de naamsbekendheid van je merk en website te vergroten. Met deze biedstrategie kun je een advertentie aan meer internetgebruikers laten zien en betaal je per 1000 weergaven. Let erop dat dit je website vooral meer bekendheid geeft, wat het doel is van deze strategie. Het leidt niet per se tot meer verkeer en conversies op je website.

Bieden op basis van kosten per weergave (CPV)

Bieden op basis van kosten per weergave is aantrekkelijk als je videoadvertenties vertoont en het aantal weergaven of interacties wilt vergroten. Deze strategie is ook aantrekkelijk als je de productoverweging van de consument wilt vergroten. Als je wilt dat je videoadvertentie vaker wordt vertoond, kun je ook de vCPM-strategie gebruiken.

Smart bidding

In Google Ads kun je er voor kiezen om handmatig een biedstrategie in te stellen. Je kunt er echter ook voor kiezen om een automatische biedstrategie te gebruiken, of om slim bieden te kiezen. Slim bieden is een verzamelnaam voor een reeks automatische biedstrategieën die door een machine learning algoritme worden geoptimaliseerd. Als je het doel hebt om conversies te verhogen is slim bieden een geschikte strategie. Let er wel op dat je je conversies bijhoudt in Google Ads, anders kun je deze strategieën niet gebruiken. Er zijn verschillende slimme biedstrategieën om uit te kiezen: doelkosten per actie (CPA), doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS), conversiewaarden maximaliseren en ECPC (verbeterde kosten per klik). Hieronder worden ze allemaal toegelicht.

Doelkosten per actie (CPA)

Hiermee kun je de gemiddelde kosten per beoogde actie instellen, met als doel de conversies te verhogen. Als een internetgebruiker een zoekwoord gebruikt dat gerelateerd is aan jouw product, gebruikt het Google Ads-algoritme het vooraf ingestelde bedrag om te bieden op de veiling. Het algoritme past de bieding aan op de ingeschatte kans dat een bieding leidt tot een conversie. Als die kans hoog is, zal Google wellicht iets boven je gemiddelde bedrag inzetten en als die kans laag wordt ingeschat, biedt Google waarschijnlijk minder.

Doelrendement op advertentie-uitgaven

De doel-ROAS-strategie zet extra hoog in op de veiling wanneer het algoritme de kans hoog inschat dat dit leidt tot een conversie van hoge waarde. Je zet op deze manier in op rendement op advertentie-uitgaven, of ROAS. Het algoritme zal onder het gemiddelde inzetten wanneer het de kans op een hoogwaardige conversie klein acht.

Conversiewaarde maximaliseren

Bij deze strategie zet Google in op het verhogen van de totale conversiewaarde, in plaats van het totaal aantal conversies. Ben je op zoek naar een slimme biedstrategie die je toe wil passen op een nieuw account? Dan is conversiewaarde maximaliseren een geschikte strategie. Deze strategie gebruikt namelijk data van buiten het Google Ads account, waar doel-CPA en doel-ROAS data gebruiken van binnen het account.

ECPC (verbeterde kosten per klik)

De verbeterde kosten per klikstrategie is een aanvulling op handmatige biedstrategieën en past handmatige biedingen automatisch aan wanneer het Google Ads algoritme inschat dat er een hoge of lage kans bestaat dat de bieding zal leiden tot een conversie op je website. Het verschil met doel-CPA en doel-ROAS is dat ECPC ernaar streeft om de gemiddelde CPC onder de maximum CPC te houden.

Meer weten over de Google Ads biedstrategieën?

Er zijn veel verschillende biedstrategieën, elk met hun eigen voor en nadelen. Welke je precies kiest, hangt af van wat je wilt bereiken met je advertenties in Google. Kom je er nog steeds niet helemaal uit of heb je nog vragen over biedstrategieën in Google Ads? Neem dan contact met ons op.