Biedstrategieën Google Ads: hoe kies je de juiste voor jouw ad campagne?
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw campagnes kunt beoordelen.
Smart bidding
In Google Ads kun je er voor kiezen om handmatig een biedstrategie in te stellen. Je kunt er echter ook voor kiezen om een automatische biedstrategie te gebruiken met slim bieden oftewel smart bidding. Slim bieden is een verzamelnaam voor een reeks automatische biedstrategieën die door een machine learning algoritme worden geoptimaliseerd. Als je het doel hebt om conversies te verhogen is slim bieden een geschikte strategie. Let er wel op dat je je conversies bijhoudt in Google Ads, anders kun je deze strategieën niet gebruiken. Er zijn verschillende slimme biedstrategieën om uit te kiezen: doelkosten per actie (CPA), doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS), conversiewaarden maximaliseren en ECPC (verbeterde kosten per klik). Hieronder worden ze allemaal toegelicht.
Doelkosten per actie (CPA)
Hiermee stel je de gemiddelde kosten per beoogde actie in, met als doel de conversies te verhogen. Als een internetgebruiker een zoekwoord gebruikt dat gerelateerd is aan jouw product, gebruikt het Google Ads-algoritme het vooraf ingestelde bedrag om te bieden op de veiling. Het algoritme past de bieding aan op de ingeschatte kans dat een bieding leidt tot een conversie. Als die kans hoog is, zal Google wellicht iets boven je gemiddelde bedrag inzetten en als die kans laag wordt ingeschat, biedt Google waarschijnlijk minder.
Doelrendement op advertentie-uitgaven
De doel-ROAS-strategie zet extra hoog in op de veiling wanneer het algoritme de kans hoog inschat dat dit leidt tot een conversie van hoge waarde. Je zet op deze manier in op rendement op advertentie-uitgaven, of ROAS. Het algoritme zal onder het gemiddelde inzetten wanneer het de kans op een hoogwaardige conversie klein acht.
Conversiewaarde maximaliseren
Bij deze strategie zet Google in op het verhogen van de totale conversiewaarde, in plaats van het totaal aantal conversies. Ben je op zoek naar een slimme biedstrategie die je toe wil passen op een nieuw account? Dan is conversiewaarde maximaliseren een geschikte strategie. Deze strategie gebruikt namelijk data van buiten het Google Ads account, waar doel-CPA en doel-ROAS data gebruiken van binnen het account. Conversiewaarde maximaliseren is dus geschikt als slimme biedstrategie op een nieuw account.
ECPC (verbeterde kosten per klik)
De verbeterde kosten per klikstrategie is een aanvulling op handmatige biedstrategieën en past handmatige biedingen automatisch aan wanneer het Google Ads algoritme inschat dat er een hoge of lage kans bestaat dat de bieding zal leiden tot een conversie op je website. Het verschil met doel-CPA en doel-ROAS is dat ECPC ernaar streeft om de gemiddelde CPC onder de maximum CPC te houden.