Er zijn een heleboel Biedstrategieën Google Ads. Hoe kies je dan de juiste? Dit blog helpt jou op weg.
De Google Ads veiling
Iedere keer dat een internetgebruiker zoekt op een bepaald zoekwoord in Google, gaat hier een soort veiling aan vooraf die bepaalt welke advertenties worden weergeven, welke bovenaan staan en in welke volgorde.
Om te zorgen dat jouw Google Ads kans maken om op een aantrekkelijke plek te komen, kun je biedstrategieën inzetten. Biedstrategieën zijn een belangrijk onderdeel van Google Ads en daarmee een belangrijk onderdeel van zoekmachine adverteren. Maar hoe kies je de juiste biedstrategie voor jouw Google Ads campagne?
Bidding strategies: wat is je doel?
Door een biedstrategie te kiezen, laat je aan Google weten hoe je jouw dagelijkse Google Ads budget wilt besteden per campagne. Je biedstrategie hangt af van je doel. Zoals meer kliks op jouw webpagina, meer vertoningen of meer conversies. Je kiest in Google Ads dan ook eerst je campagnedoel, zoals je in de afbeelding hieronder ziet.
Daarna kies je het campagnetype en de biedstrategie. Als je voor een handmatige biedstrategie gaat, geeft Google Ads automatisch aan welke biedstrategie past bij het doel. Toch is het handig om te weten wat alle verschillende strategieën doen, zodat je de beste keus kunt maken.
Handmatig bieden
Met handmatig bieden heb je meer controle over hoe jouw kosten precies worden gemaakt. Dit in tegenstelling tot slim bieden, wat we straks bespreken. Maar eerst leggen we de verschillende soorten handmatige biedstrategieën Google Ads uit.
Bieden op basis van kosten per klik (CPC)
Je richt je op het genereren van meer kliks en betaalt dan ook per klik en niet per weergave, met als doel om meer verkeer te krijgen naar je website. Je kunt kiezen voor een handmatige en een automatische CPC strategie, die we allebei even toelichten.
-
Klikken maximaliseren
Dit is een automatische biedingsstrategie. Je stelt een dagbudget in voor je Google Ads account, wat Google Ads vervolgens gebruikt om het aantal klikken te verhogen. Deze biedstrategie is erg eenvoudig, omdat je alleen een dagbudget hoeft in te stellen.
-
Handmatige CPC
Bij een handmatige strategie zorg je ervoor dat je zelf per advertentie de doelgroep afstelt, bijvoorbeeld op basis van locatie, leeftijd, of device. Deze strategie is handig wanneer je op den duur ziet dat één advertentie voor een bepaalde doelgroep extra winstgevend is. Dan kun je handmatig een groter deel van je budget kwijt aan deze doelgroep om zo nog meer winst te genereren.
Bieden op basis van kosten per duizend zichtbare vertoningen (vCPM)
Je hebt als doel om de naamsbekendheid van je merk en website te vergroten. Met deze biedstrategie kun je een advertentie aan meer internetgebruikers laten zien en betaal je per 1000 weergaven. Let erop dat dit je website vooral meer bekendheid geeft, wat het doel is van deze strategie. Het leidt niet per se tot meer verkeer en conversies op je website.
Bieden op basis van kosten per weergave (CPV)
Bieden op basis van kosten per weergave is aantrekkelijk als je videoadvertenties vertoont en het aantal weergaven of interacties wilt vergroten. Deze strategie is ook aantrekkelijk als je de productoverweging van de consument wilt vergroten. Als je wilt dat je videoadvertentie vaker wordt vertoond, kun je ook de vCPM-strategie gebruiken.