Hoe werkt Amazon Sponsored Products?
Met Amazon Sponsored Products bereik je duizenden potentiële kopers. Dat is goed nieuws! Wat ze zijn en hoe ze werken, leggen onze experts uit.
Met Amazon Sponsored Products bereik je duizenden potentiële kopers. Dat is goed nieuws! Wat ze zijn en hoe ze werken, leggen onze experts uit.
Amazon Sponsored Products is een manier van adverteren op Amazon. Hiermee kun jij als verkoper nieuwe klanten bereiken en dus jouw verkoop stimuleren. Sponsored Products zijn kosten-per-klik (CPC) advertenties. Je betaalt dus alleen als een klant op je advertentie klikt, waardoor het een kostenefficiënte manier van adverteren is. Amazon Sponsored Products zorgen kortom voor een stijging in zichtbaarheid en conversies. Maar hoe werkt het precies? Dat leggen we jou hieronder uit.
Sponsored Products zijn advertenties op Amazon die verschijnen naast de product listings (de productpagina’s op Amazon). Deze advertenties zijn ontworpen om items te promoten die lijken op wat een klant bekijkt of zoekt op Amazon. Gesponsorde producten kunnen gebaseerd zijn op afbeeldingen of tekst. Ze verschijnen op zoekresultatenpagina’s en op productpagina’s. Hieronder zie je een voorbeeld van de zoekresultatenpagina. De sponsored products zijn rood omkaderd.
Amazon Sponsored Products hebben verschillende voordelen:
Je weet nu wat Sponsored Products zijn, welke voordelen ze hebben en hoe ze werken. Tijd om zulke Amazon Sponsored Products te gaan maken! Volg daarvoor het onderstaande stappenplan.
Dat is het! Na stap 5 zal Amazon jouw advertentie automatisch beoordelen. En bij goedkeuring laten draaien in het Sponsored Products programma.
Amazon vergelijkt relevante trefwoorden in de advertentie van een adverteerder met zoekopdrachten van klanten. Is er een match? Dan kan de advertentie naast de zoekresultaten en/of op productpagina’s verschijnen. Als klanten vervolgens op een Amazon Sponsored Product klikken, worden ze naar de productpagina van de adverteerder geleid. Hier lezen ze meer over het product en kunnen ze het kopen.
Advertenties kunnen ook verschijnen wanneer klanten door producten bladeren binnen een categorie waarin ze eerder interesse hebben getoond. Dit heet ‘browse targeting’. Als iemand bijvoorbeeld onlangs een koffiezetapparaat op Amazon heeft bekeken, ziet diegene de volgende keer op Amazon advertenties over koffiezetapparaten, koffiefilters of gerelateerde producten.
Veel ondernemers denken dat hun advertentie elke keer wordt getoond als die relevant is voor de zoekopdracht. Maar dat is niet zo. Ook de hoogte van jouw CPC-bod speelt een rol. Bied je lager dan andere adverteerders, dan worden hun advertenties in plaats van die van jou weergegeven. Maar ook als jouw targeting opties niet relevant genoeg zijn, wordt jouw advertentie niet getoond.
Je kunt de bovenstaande problemen gelukkig zelf oplossen. Bijvoorbeeld door het CPC-bod te verhogen of de targeting opties te verbreden. Maar hoe hoog moet het bod zijn of hoe breed moet je de targeting instellen? Dat verschilt per advertentie. Onze experts kijken graag met je mee voor advies op maat.
Zit je na het lezen van deze blog nog met vragen over verkopen op Amazon? Of ben je benieuwd naar wat IQ Leads voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van online adverteren op Amazon, Facebook, Google en andere websites? Neem dan contact met ons op!