Hoe werkt Amazon Sponsored products?
Adverteren op Amazon in het kort
Amazon Sponsored Products is een manier van adverteren op Amazon. Hiermee kun jij als verkoper nieuwe klanten bereiken en dus jouw verkoop stimuleren. Sponsored Products zijn kosten-per-klik (CPC) advertenties. Je betaalt dus alleen als een klant op je advertentie klikt, waardoor het een kostenefficiënte manier van adverteren is. Amazon Sponsored Products zorgen kortom voor een stijging in zichtbaarheid en conversies. Maar hoe werkt het precies? Dat leggen we jou hieronder uit.
Wat zijn Amazon sponsored products?
Sponsored Products zijn advertenties op Amazon die verschijnen naast de product listings (de productpagina’s op Amazon). Deze advertenties zijn ontworpen om items te promoten die lijken op wat een klant bekijkt of zoekt op Amazon. Gesponsorde producten kunnen gebaseerd zijn op afbeeldingen of tekst. Ze verschijnen op zoekresultatenpagina’s en op productpagina’s. Hieronder zie je een voorbeeld van de zoekresultatenpagina. De sponsored products zijn rood omkaderd.
De voordelen van adverteren op Amazon
Amazon Sponsored Products hebben verschillende voordelen:
- Je bereikt Amazon-klanten die actief zoeken naar producten zoals die van jouw bedrijf.
- Je promoot jouw merk en producten op diverse plekken binnen Amazon: in de zoekresultaten en op productpagina’s. Een voorbeeld van de zoekresultaten zie je hierboven. Een voorbeeld van Sponsored Products op een productpagina staat hieronder.
- Er komt meer verkeer naar je product listings.
- De toename van verkeer naar jouw producten heeft na verloop van tijd een positief effect op de organische vindbaarheid van jouw product listings.
- Je bereikt klanten op basis van hun huidige en eerdere zoekopdrachten. Dus op het moment dat ze het meest geïnteresseerd zijn in jouw producten.
Hoe maak je Amazon Sponsored Products?
Je weet nu wat Sponsored Products zijn, welke voordelen ze hebben en hoe ze werken. Tijd om zulke Amazon Sponsored Products te gaan maken! Volg daarvoor het onderstaande stappenplan.
- Ga naar de Amazon Advertising Console.
- Selecteer ‘Maak een nieuwe campagne’ in het vervolgkeuzemenu.
- Kies je campagnetype, producttargetingopties en budget.
- Klik op “Opslaan en doorgaan”.
- Voer je factureringsgegevens in en maak je advertentie.
Dat is het! Na stap 5 zal Amazon jouw advertentie automatisch beoordelen. En bij goedkeuring laten draaien in het Sponsored Products programma.
Onder de loop
Jouw Amazon Sponsored Products
Hulp nodig of starten met Amazon Sponsored Products? Onze experts zijn bekend met Amazon en helpen je graag. Spreek een van onze specialisten en ontdek de mogelijkheden.
Hoe werken Sponsored Products?
Amazon vergelijkt relevante trefwoorden in de advertentie van een adverteerder met zoekopdrachten van klanten. Is er een match? Dan kan de advertentie naast de zoekresultaten en/of op productpagina’s verschijnen. Als klanten vervolgens op een Amazon Sponsored Product klikken, worden ze naar de productpagina van de adverteerder geleid. Hier lezen ze meer over het product en kunnen ze het kopen.
Advertenties kunnen ook verschijnen wanneer klanten door producten bladeren binnen een categorie waarin ze eerder interesse hebben getoond. Dit heet ‘browse targeting’. Als iemand bijvoorbeeld onlangs een koffiezetapparaat op Amazon heeft bekeken, ziet diegene de volgende keer op Amazon advertenties over koffiezetapparaten, koffiefilters of gerelateerde producten.
Help, mijn advertentie wordt niet weergegeven
Veel ondernemers denken dat hun advertentie elke keer wordt getoond als die relevant is voor de zoekopdracht. Maar dat is niet zo. Ook de hoogte van jouw CPC-bod speelt een rol. Bied je lager dan andere adverteerders, dan worden hun advertenties in plaats van die van jou weergegeven. Maar ook als jouw targeting opties niet relevant genoeg zijn, wordt jouw advertentie niet getoond.
Problemen met Sponsored Products oplossen
Je kunt de bovenstaande problemen gelukkig zelf oplossen. Bijvoorbeeld door het CPC-bod te verhogen of de targeting opties te verbreden. Maar hoe hoog moet het bod zijn of hoe breed moet je de targeting instellen? Dat verschilt per advertentie. Onze experts kijken graag met je mee voor advies op maat.
SEO tijdens feestdagen
Vanzelfsprekend hebben specifieke feestdagen ook invloed op je werkzaamheden wat betreft SEO.