off page analyse maken

Hoe maak je een goede Off Page SEO-analyse?

De termen on-page en off-page worden veel gebruikt binnen het SEO landschap. Toch is lang niet voor iedereen duidelijk wat dit nu precies inhoudt. In deze blog gaan we dieper in op de off-page analyse voor een website. Want wat is een off page analyse? En hoe maak je een goede off-page analyse? Je leest het hier.

Wat is off page SEO?

Allereerst de vraag: wat is off page SEO? Off page seo wordt ook vaak linkbuilding genoemd. Daar waar on page optimalisatie gaat over het optimaliseren van de pagina zelf, gaat het bij off page met name om externe optimalisatie. Dit wordt met name gerealiseerd door het plaatsen van backlinks. Dit is het verzamelen van backlinks op andere websites naar jouw website. Hoe meer (relevante) links er naar jouw site verwijzen, hoe hoger de site in de zoekresultaten van Google komt te staan.

Het verzamelen van links is een van de belangrijkste – en moeilijkste – aspecten van SEO. Bovendien is linkbuilding ook een van de gemakkelijkste manieren om tegen een eventuele Google penalty aan te lopen. Dit is uiteraard niet wat je wilt. Daarom is het belangrijk om te leren over linkbuilding van een ervaren SEO-professional voordat je hier zelf aan begint.

Is off page dan alleen het plaatsen van links? Officieel niet. Social media marketing wordt door velen ook gezien als een vorm van off page SEO, omdat dit buiten de pagina om gebeurd. Toch behandelen wij Social Media Marketing als een aparte dienst. Bovendien gebruiken wij bij IQ Leads de term off page SEO niet zo heel vaak. Wij werken namelijk aan de hand van “de drie SEO pijlers”: Techniek, Content en Autoriteit. In feite is de pijler autoriteit een andere benaming voor off page SEO. On page hebben wij echter gesplitst in Techniek en Content.

Waarom is off page SEO belangrijk?

Off page SEO is belangrijk omdat het zoekmachines zoals Google helpt twee dingen te begrijpen:

  • Wat zeggen mensen over jouw website?

en

  • Hoe populair is jouw website?

Als veel mensen linken naar een bepaalde webpagina op jouw site, is dat voor Google een signaal dat de inhoud op die pagina vrij goed moet zijn. En Google is altijd op zoek naar de beste content! Daarnaast is ook de frequentie waarin over jouw site wordt gepraat van belang. Als een grote groep mensen (in dit geval website) het over jou hebben dan moet dat wel betekenen dat er iets goeds te vinden is. Uiteindelijk zijn dit allemaal signalen voor Google dat je iets goed doet. Een goede site wordt dan weer beloond met hogere rankings.

Hoe doe je een off page SEO analyse

Zoals we al eerder vermeldden, is off page SEO het proces om andere websites naar jouw website te laten linken. Hoe meer links er naar de site verwijzen, hoe hoger de site in de zoekresultaten van Google komt te staan. Mits de kwaliteit van de links voldoende is. Hoe kun je analyseren of dat het geval is? Dat kan door middel van een off page SEO analyse.

Maar hoe voer je een goede off page SEO-analyse uit? Nou, er zijn een paar verschillende manieren:

  • Gebruik een tool zoals Moz’s Open Site Explorer of Ahrefs’ Site Explorer om te zien welke sites naar de jouwe linken.
  • Vergelijk jouw linkprofiel met die van jouw concurrenten en kijk waar de verschillen zitten.
  • Kijk naar de linkstructuur van jouw concurrenten. Krijgen ze veel links van andere sites? Zo ja, dan is de kans groot dat zij ook naar die van jou willen linken!
  • Bekijk social media sites zoals Twitter en LinkedIn. Kijk of er influencers in jouw branche zijn die misschien bereid zijn om jouw inhoud te delen met hun volgers.

Een off page SEO-analyse is een goede manier om de positie van een website in de zoekresultaten van Google te verbeteren. Door andere sites te laten linken, vergroot je de kans om hoger te scoren voor jouw zoekwoorden. Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met een off page SEO-analyse!

Hulp nodig met het maken van een off page analyse?

Tools voor off page SEO analyse

Zoals we hierboven al even kort hebben benoemd, zijn er een paar verschillende tools die je kunt gebruiken om een off page SEO-analyse uit te voeren. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn:

  • Moz’s Open Site Explorer
  • Ahrefs’ Site Explorer
  • Google’s Webmaster hulpmiddelen

Elk van deze hulpmiddelen heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus het is de moeite waard om de tijd te nemen om ze allemaal uit te proberen en te zien welk hulpmiddel voor jou het beste werkt. We bespreken de 3 genoemde tools kort.

Open Site Explorer van Moz

Moz’s Open Site Explorer is een geweldig (en tevens gratis) hulpmiddel om uit te zoeken van welke sites jouw domein een link krijgt. Ook krijgt jouw domein een bepaalde score. Bij Moz wordt dat de Domain Authority genoemd. De gebruikte afkorting hiervoor is de “DA”. Dit is een score van 0 tot 100 die aangeeft in hoeverre jouw domein wordt gezien als autoriteit. Is een hoge autoriteit dan een KPI? Wat ons betreft niet. Google kijkt namelijk niet naar de DA van een site, maar hebben hier een eigen algoritme voor ontwikkeld, wat niet openbaar beschikbaar is. Wij gebruiken dit soort meetwaarden daarom als een extra handvat. Stijgt jouw DA nadat je een aantal links hebt gekregen? Dan weet je dat je op de goede weg bent. Maar garantie op betere rankings heb je nooit.

Behalve een off page analyse op domeinniveau kun je ook pagina’s analyseren. Ook hier is een aparte score voor. Deze wordt door Moz de Url Rating genoemd, beter bekend als de UR. Deze score is dus per url op jouw site verschillend. In tegenstelling tot de DR, die altijd hetzelfde is, aangezien dit gaat om een score van heel jouw domein.

Dan het nadeel van de Moz Open Site Explorer. Hier kun je niet onbeperkt mee testen. Je kunt de gratis variant slechts een tiental keer per maand gebruiken. Gebruik de tool dan ook alleen voor de pagina’s die jij belangrijk vindt. Voer de URL in het zoekvak in en Moz toont een lijst van alle sites die naar deze URL op jouw site linken.

Maar wat nou als je een analyse van alle URLs van het hele domein wilt maken? In dat geval zul je al snel merken dat je tegen de limieten van de gratis versie aanloopt.

Ahrefs Site Explorer

Ahrefs’ Site Explorer is een andere goede tool om uit te zoeken wie er allemaal links naar jouw site hebben geplaatst. Deze tool werkt ongeveer hetzelfde als de tool van Moz. Ook hier krijg je een domein score tussen 0 en 100, welke bij Ahrefs de DR (kort voor Domain Rating) heet. Deze score is ontwikkeld door Ahrefs zelf. Dus de kans dat deze afwijkt van een Moz score (en uiteraard de score die Google zelf berekend) is erg groot. Ook hier zeggen wij altijd: het verhogen van de DR is geen doel op zich. Het is slechts een handvat om de voortgang van een linkbuild traject te monitoren.

Andere interessante metrics om voortgang te monitoren zijn het aantal verwijzende domeinen. Hieruit kun je opmaken van hoeveel (en natuurlijk welke) sites jouw domein een link ontvangt. Deze kun je vervolgens op waarde gaan schatten.

Ahrefs is een betaalde tool waar je ook geen gratis versie van hebt. Bij IQ Leads hebben wij uiteraard een betaald abonnement. Hierdoor kunnen wij tot in de puntjes jouw site beoordelen!

Google’s Webmasterhulpprogramma’s

Naast de twee grootste en betaalde tools voor het uitvoeren van een off page analyse, zijn er ook voldoende gratis varianten. De meest bekende en behulpzame zijn de Google Webmaster programma’s. Met name Search Console is hier een perfecte tool voor. Nu is Search Console een goede tool voor nog veel meer zaken dan alleen de backlinks. Maar voor deze blog focussen we ons vooral even op het gedeelte van autoriteit.

In Search Console kun je via het rapport Links een rapport bekijken waarin alle sites die een link naar jouw website hebben geplaatst zien. Ook het aantal links wordt hier vermeld. Krijg je hier dan ook een score te zien? Nee, die krijg je niet te zien. Ook de scores van de sites waar jij een link van krijgt niet. Qua data is de output van Search Console dus wel wat minder dan de betaalde alternatieven. Maar dat is natuurlijk ook logisch.

Off page analyse laten uitvoeren door IQ Leads

Zoals je hebt kunnen lezen is het uitvoeren van een goede off page analyse niet iets dat je even ergens tussendoor doet. Je moet hier goed de tijd voor nemen en bovendien is het slim om hier ook een goede tool voor aan te schaffen. Heb jij geen tijd om dit te doen of geen budget voor een tool? Dan kunnen wij jou daar bij helpen. Wij weten door onze jarenlange ervaring precies waar we naar moeten kijken om jouw linkprofiel te beoordelen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Plan dan direct een gratis call in voor advies!