Dit zijn de soorten zoekwoorden voor je zoekwoordenonderzoek

In een eerder blog van IQ Leads heb je alles kunnen lezen over het doen van een zoekwoordenonderzoek. Je weet wat een zoekwoordenonderzoek is en wat je eraan hebt. Maar ken je ook alle soorten zoekwoorden? Geen zorgen. In dit blog lees je er alles over.

Samenvatting zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is vergelijkbaar met een marktanalyse. Je brengt het zoekgedrag van je doelgroep in kaart. Met een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek weet je precies wat voor soort content je op je website moet plaatsen, wat het zoekvolume van je belangrijkste zoekwoorden is en hoe lang het ongeveer gaat duren voordat je gaat ranken op deze woorden. Een zoekwoordenonderzoek is zowel voor je SEO als je SEA een essentiële start.

Soorten zoekwoorden

Wat je tijdens het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek niet moet vergeten, is dat er verschillende soorten zoekwoorden zijn. Dat zijn er meer dan je denkt. Net als bij het blog over het zoekwoordenonderzoek, gebruiken we hier het voorbeeld van de dierenwinkel.

Short-tail

Een short-tail zoekwoord bestaat meestal uit één of twee woorden en heeft vaak een hoog zoekvolume. In het geval van de dierenwinkel is een short-tail zoekwoord hondenvoer. Het is verstandig om deze termen in je teksten te verwerken, maar het is wel een stuk lastiger om met deze zoekwoorden snel te ranken.

Long-tail

Een long-tail zoekwoord is, je raadt het al, een stuk langer dan een short-tail term. Het zoekvolume is in de meeste gevallen lager, maar dat neemt niet weg dat deze termen belangrijk zijn. Een voorbeeld van een long-tail zoekwoord voor de dierenwinkel is beste hondenvoer labradorpup kopen. Je ziet dat deze persoon niet op zoek is naar hondenvoer, maar naar het beste hondenvoer voor een labradorpup om te kopen. Er wordt een stuk minder op dit zoekwoord gezocht, maar de kans dat er een actie wordt ondernomen naar aanleiding van dit zoekwoord is wel een stuk groter. Deze persoon weet al beter wat hij of zij wil.

De persoon die slechts naar hondenvoer zoekt, is waarschijnlijk op zoek naar informatie, maar zeker is dit niet. De persoon die het long-tail zoekwoord zoekt, is op zoek naar kwaliteitsvoer voor een jonge labrador. Wanneer op de site van de dierenwinkel deze term voorbij komt en de persoon van het long-tail zoekwoord dat ziet, zal hij of zij het hondenvoer bij jou kopen.

Branded

Een branded zoekwoord is zowel short-tail als long-tail. Het grootste verschil is uiteraard dat deze zoekwoorden je bedrijfsnaam bevatten. Stel dat wij bij IQ Leads besluiten om een dierenwinkel te starten, dan wordt één van onze branded zoekwoorden IQ Leads hondenvoer.

Informationeel

Wanneer iemand een informationeel zoekwoord intypt, is deze persoon op zoek naar informatie. Deze uitleg was niet nodig toch? Een informationeel zoekwoord bevat één van de 5 W’s en 1 H. Oftewel, wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In het voorbeeld van de dierenwinkel: wat is het beste kattenvoer voor mijn kat?.

Transactioneel

Een transactioneel zoekwoord wil zeggen dat de gebruiker daadwerkelijk de intentie heeft om iets te kopen. Dit wil overigens niet zeggen dat er een directe koopintentie is. Het is goed mogelijk dat de gebruiker over een week pas iets wil aanschaffen. Het is alleen zeker dat de gebruiker wil kopen. Een dierenwinkel-voorbeeld is: goedkoop hondenspeeltje kopen. Termen als huren, vergelijken en prijs horen ook bij een transactioneel zoekwoord.

Navigationeel

Bij een navigationeel zoekwoord, is de gebruiker heel gericht op zoek. Toch is het niet precies hetzelfde als een transactioneel zoekwoord. In dit geval is de gebruiker namelijk op zoek naar een specifieke website of zelfs een specifieke pagina. In het ondertussen welbekende voorbeeld ziet een navigationeel zoekwoord er als volgt uit: dierenwinkel IQ Leads.

Twijfel je over jouw soorten zoekwoorden in je SEO-teksten?
Wij helpen je graag!

Ideale verhouding van de soorten zoekwoorden

Wil je gevonden worden in Google, heeft het geen zin om je SEO-teksten vol te proppen met je belangrijkste zoekwoorden. Google zal dat trucje snel doorzien. Let dus op je zoekwoorddichtheid, slechts een paar procent van je tekst mag uit je zoekwoord bestaan.

Nu vraag je je vast af wat een goede verhouding is wat betreft de soorten zoekwoorden. Is het zinvol om alleen maar short-tail zoekwoorden te gebruiken, of alleen maar transactioneel? Het zal je niet verbazen dat een mooie afwisseling de beste optie is.
Helaas is er geen harde regel voor de verhouding, het hangt onder andere af van het doel van je tekst. Wil je lezers overtuigen om iets bij jou te kopen, dan zijn transactionele en long-tail zoekwoorden aan te raden. Maar wil je alleen informatie overbrengen, dan is uiteraard een informationeel zoekwoord een betere keuze.

Let ook niet alleen op hoog zoekvolume, maar ga ook op zoek naar ‘’laaghangend fruit’’. Oftewel, zoekwoorden met weinig zoekvolume, maar wel met grote kans om mee te ranken.

Zo zie je maar, het is niet verstandig om je alleen te focussen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Termen met een laag volume zijn net zo relevant. Misschien zelfs wel relevanter. Bovendien zijn deze termen goed voor je CRO. Een zoekwoordenonderzoek verbetert meerdere aspecten van de online marketing en kent dus meerdere soorten zoekwoorden. Het is dus een onmisbare stap.