Ideale verhouding van de soorten zoekwoorden
Wil je gevonden worden in Google, heeft het geen zin om je SEO-teksten vol te proppen met je belangrijkste zoekwoorden. Google zal dat trucje snel doorzien. Let dus op je zoekwoorddichtheid, slechts een paar procent van je tekst mag uit je zoekwoord bestaan.
Nu vraag je je vast af wat een goede verhouding is wat betreft de soorten zoekwoorden. Is het zinvol om alleen maar short-tail zoekwoorden te gebruiken, of alleen maar transactioneel? Het zal je niet verbazen dat een mooie afwisseling de beste optie is.
Helaas is er geen harde regel voor de verhouding, het hangt onder andere af van het doel van je tekst. Wil je lezers overtuigen om iets bij jou te kopen, dan zijn transactionele en long-tail zoekwoorden aan te raden. Maar wil je alleen informatie overbrengen, dan is uiteraard een informationeel zoekwoord een betere keuze.
Let ook niet alleen op hoog zoekvolume, maar ga ook op zoek naar ‘’laaghangend fruit’’. Oftewel, zoekwoorden met weinig zoekvolume, maar wel met grote kans om mee te ranken.
Zo zie je maar, het is niet verstandig om je alleen te focussen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Termen met een laag volume zijn net zo relevant. Misschien zelfs wel relevanter. Bovendien zijn deze termen goed voor je CRO. Een zoekwoordenonderzoek verbetert meerdere aspecten van de online marketing en kent dus meerdere soorten zoekwoorden. Het is dus een onmisbare stap.