Google Trends gebruiken voor jouw zoekwoorden onderzoek
Google biedt verschillende gratis tools aan die je kunt inzetten om jouw online marketingstrategie te verbeteren, zoals basisfuncties in Google Analytics. Google Trends is een andere tool die je naast andere programma’s gemakkelijk in kunt zetten tijdens je zoekwoordenonderzoek, maar ook om nieuwe interessante marktsegmenten te ontdekken. Wij leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn van Google Trends.
Wat is Google Trends?
Met Google Trends kun je inzicht krijgen in de populariteit van een bepaald zoekwoord. Op deze manier kun je trends in de gaten houden en nagaan of bepaalde trends terugkerend zijn. Je ziet per zoekwoord de statistieken per regio of land, per taal en per periode.
Hoe werkt Google Trends?
Google Trends is een handige tool, maar je moet wel even weten hoe hij werkt en hoe je alles interpreteert. Daar kun je de tijd voor nemen, want de tool is gratis. Maar je hebt vast meer dingen te doen. Daarom leggen we hieronder uit hoe je Google Trends in jouw voordeel kunt gebruiken.
Zoekwoordenpopulariteit per periode
Zoals eerder besproken kun je Google Trends inzetten om de populariteit van een een bepaalde zoekterm per periode te bekijken. Als je bijvoorbeeld het zoekgedrag naar het woord ‘mondkapje’ zou willen verklaren van de periode 2019 tot en met 2021, dan zie je nauwelijks zoekactiviteit tot er een stijgende lijn begint in de zoekresultaten vanaf begin 2020 die in de loop van de coronacrisis weer daalt. Dit is natuurlijk erg logisch. Je kunt ook meer inzoomen, bijvoorbeeld op het jaar 2021. Je ziet dan dat het zoekvolume weer toenam vanaf eind oktober. Ook dit is erg logisch, met de kennis dat de coronabesmettingen in die periode weer toenamen.
Het zoekgedrag naar mondkapjes is natuurlijk makkelijk verklaarbaar. Maar je kunt op dezelfde manier kijken naar zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw website. Probeer te kijken waarom belangrijke zoektermen in bepaalde periodes pieken en in andere periodes dalen, zodat je hier met je online marketingcampagne op in kunt spelen. Als je seizoensgebonden producten verkoopt kun je met Google Trends op die manier ook bepalen wanneer het juiste moment is om extra in te zetten op online marketing.
Check de populariteit per regio
Je kunt Google Trends ook gebruiken om te achterhalen op welke locaties er het meest op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Zijn er bepaalde regio’s die vaker op een zoekwoord zoeken die gerelateerd is aan wat jij verkoopt? Een hoge mate van populariteit van een zoekwoord in een specifieke regio kan erop wijzen dat het de moeite waard is om deze regio specifiek te targeten met je marketingcampagne.
Heb jij bijvoorbeeld een webshop voor kleding en wil jij je zonnehoeden beter verkopen? Op het kaartje hiernaast zie je al snel dat er in de provincies Friesland, Zeeland en Overijssel het meest op ‘zonnehoed’ wordt gezocht. Voor jouw webshop kan het dus extra interessant zijn om campagnes te draaien op deze gebieden.
Let er wel op dat je de periode er ook naast blijft houden: een hoge populariteit van een zoekterm in een bepaalde regio kan bijvoorbeeld ook komen door een eenmalig evenement. Als je dit soort regio’s te lang na het evenement zou targeten, zou je achter het net vissen.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Gerelateerde onderwerpen en zoektermen
Je kunt in Google Trends ook zien op welke gerelateerde onderwerpen er veel wordt gezocht. Daarnaast kun je in Google Trends zien welke gerelateerde zoektermen momenteel het populairst zijn en welke snel stijgen in populariteit. Ook deze statistieken kun je gebruiken om te bepalen op welke zoekwoorden je op dit moment extra wilt inzetten. Deze functie kan ook helpen als je op zoek bent naar nieuwe, gerelateerde producten om te verkopen.
Hieronder zie je bijvoorbeeld de gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten voor ‘oordopjes’. Als je elektronica verkoopt, kunnen deze termen en onderwerpen je inzicht geven in nieuwe kansen.
Zoekterm specificeren op YouTube of Google Afbeeldingen
Google Trends geeft je de optie om de trends te laten zien voor een zoekwoord op YouTube, Google Afbeeldingen, Google Nieuws en Google Shopping. Bekijk deze ook eens voor je zoekwoordenonderzoek. Zo zijn zoektermen die gerelateerd zijn aan praktische handelingen vaak extra populair op YouTube, waar mensen vaak heen gaan voor een visuele handleiding.
Trending op dit moment
Zit jouw onderneming op social media en houden jullie een relevante blog bij? Dan is het relevant om de ‘Trending op dit moment’-functie van Google Trends te gebruiken. Vaak zijn zoekopdrachten over sportclubs, bekende mensen en recente nieuwsgebeurtenissen trending (zoals je kunt zien van de screenshot hieronder), maar soms staan er ook interessante dingen tussen waar jij je content op kunt aanpassen. Deze functie kan jou dus helpen om op de huidige trends in te spelen, zodat jouw blog eerder naar voren komt in de zoekresultaten van populaire termen en jouw sociale media content eerder de aandacht trekt.
Contentkalender
Het kan ook verstandig zijn om Google Trends te gebruiken tijdens het maken van een contentkalender, zodat je rekening kunt houden met het zoekgedrag dat je gaat verwachten op basis van vorige jaren of de huidige trends. Als jouw zoekterm ieder jaar of iedere maand piekt in een specifieke periode, dan weet je dat je hier op in kunt spelen. Dat betekent niet dat je ieder jaar of iedere maand eenzelfde soort artikel moet schrijven over hetzelfde onderwerp: je kunt je content voor Google up to date houden door je blog iedere keer een beetje aan te passen. Zo kun je er een datum of jaartal in verwerken die je iedere keer aanpast en wellicht wat kleine aanpassingen doen zodat het artikel relevant blijft.