Welke domeinextensie voor jouw internationale webshop?

Het is een van de moeilijkste keuzes als je een webshop opstart: de domeinextensie. Bij hun Nederlandse webshop kiezen veel ondernemers voor een .nl-domeinextensie, maar ook .com wordt veel gebruikt. Zoals bij onze eigen website, iq-leads.nl. Als je de grens over gaat, moet je deze keuze nogmaals maken. Maar dan voor de Duitse, Engelse en/of Franse webshop. Welke keuzes zijn er en welke voor- en nadelen horen daarbij? Je leest het in dit blog.

Wat is een domeinextensie?

Misschien vraag je je af wat een domeinextensie nou precies is. Daarom leggen we het kort voor je uit. Een domein is een adres op het internet, bijvoorbeeld www.iq-leads.nl. Zo´n domein bestaat uit meerdere onderdelen:

  • www. is het subdomein
  • iq-leads is de domeinnaam
  • .nl is de domeinextensie

De domeinextensie is dus het gedeelte dat direct achter de domeinnaam staat. Maar dat gaat alleen op bij homepagina´s. Op bijvoorbeeld www.iq-leads.nl/contact is .nl de domeinextensie en /contact het achtervoegsel. De domeinextensie staat kortom in elke url.

Welke domeinextensies zijn er?

Er zijn honderden domeinextensies op de wereld. Veel daarvan zijn nationaal, zoals .nl voor Nederlandse domeinen en .be voor Belgische domeinen. Andere zijn internationaal, zoals .com en .eu. Je kunt zelfs een unieke domeinextensie kiezen. Bijvoorbeeld .kitchen als je keukens of keukenapparatuur verkoopt.

Wij raden je aan om een bekende extensie te kiezen. Je wilt immers klanten in het buitenland krijgen. Maar jouw bedrijfsnaam is voor hen nog onbekend, dus ze moeten echt online gaan zoeken. Met een onbekende of in dat land ongebruikelijke domeinextensie ben je nog moeilijker online te vinden.

Bekende domeinextensies zijn:

  • .nl voor websites uit Nederland
  • .de voor websites uit Duitsland
  • .co.uk voor commerciële websites uit Engeland
  • .fr voor websites uit Frankrijk
  • .com voor websites over de hele wereld
  • .net voor websites over de hele wereld
  • .info voor informatieve websites
  • .org voor non-profit organisaties van over de hele wereld
  • .eu voor websites in de Europese Unie

Welk van deze domeinextensies je kiest, hangt van meerdere factoren af. Ben je een non-profit organisatie, dan is .org een logische keuze. Ben je geen non-profit organisatie, dan mag je wel een .org-domeinextensie kiezen, maar dit zal verwarring bij jouw websitebezoekers veroorzaken. Die zijn immers gewend dat .org-extensies bij non-profit bedrijven horen.

De 3 opties voor internationale webshops

Als je alleen in bijvoorbeeld Frankrijk wilt verkopen, heeft het geen zin om een Nederlandse webshop te bouwen. In plaats daarvan volstaat een .com, .net of .fr-domeinextensie. Maar de meeste mensen die dit blog lezen, hebben al een Nederlandse webshop. Wat zijn dan de opties?

  • Een nieuwe domeinextensie
  • Een multi language-domeinextensie
  • Een subdomein

1. Nieuwe domeinextensie

De belangrijkste keuze: wil je wel of geen nieuwe domeinextensie? Als je dat wel wilt, neem je bijvoorbeeld .de voor jouw Duitse webshop, .co.uk voor jouw Engelse of .fr voor jouw Franse webshop. Je hebt dan één domeinextensie per webshop.

2. Multi language-domeinextensie

Met een multi language-domeinextensie voeg je een stukje aan jouw huidige domeinextensie toe. Je ziet dat vaak bij Belgische sites, die .be/fr voor de Franstalige en .be/nl voor de Nederlandstalige markt hebben. Daarbij is .be de domeinextensie en komt daar /fr of /nl achter. Dit zijn de multilanguage-domeinextensies. Ook bij internationale domeinextensies kun je deze optie kiezen, bijvoorbeeld .com/nl.

3. Subdomein

Minder vaak gekozen is het subdomein. Dit houdt in dat je een stukje vóór je domeinnaam zet. Bijvoorbeeld de.iq-leads.nl.

Welke domeinextensie is het beste?

Elk van de drie bovenstaande opties heeft voor- en nadelen. We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje.

Je domeinnaam vertalen

Als jouw domeinnaam heel Nederlands is, wil je die misschien vertalen. Immers, Fransen zullen niet begrijpen waar jouw website “tweedehands-kleding.nl” over gaat. Als je jouw productcategorie in je domeinnaam hebt staan, zul je die vaak willen vertalen. Dat kan alleen met een nieuwe domeinextensie. Bijvoorbeeld “tweedehands-kleding.nl” en “vêtements-d’occasion.fr”.

Betrouwbaarheid

Het grootste voordeel van een nieuwe domeinextensie is de betrouwbaarheid. Duitsers vinden een .de-extensie betrouwbaarder dan een website met .nl/de of zelfs .com/de. Bovendien is deze extensie erg populair: naast .com is dit de populairste domeinextensie op het internet. Buitenlandse webshops worden minder vertrouwd, zelfs al komen ze uit Nederland. Vooral als jij dure producten verkoopt, is een .de-domeinextensie daarom een must.

Snel internationaal uitbreiden?

Wil jij voorlopig alleen een Franse, Duitse of Engelse webshop opstarten? Of wil je juist snel internationaal uitbreiden? In dat laatste geval moet je goed nadenken of losse domeinextensies wel de juiste keuze zijn. Die moet je namelijk allemaal aankopen en registreren. Dat kost tijd. Zowel de multi language-domeinextensie als het subdomein zijn een stuk sneller. Je hoeft die namelijk niet te laten registreren, omdat ze ondergeschikt zijn aan je domeinextensie. Bovendien zijn ze technisch snel te implementeren.

De invloed op jouw online autoriteit

Zoals je op onze pagina over domein autoriteit kunt lezen, heeft elke website een online autoriteit. Dat is een cijfer waarmee wordt uitgedrukt hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website volgens Google is. Heb je een hoog cijfer? Dan vindt Google jouw webshop betrouwbaar. En dat heeft invloed op de weergave van jouw webshop in de zoekresultaten op google.nl, google.de, google.fr enzovoort. Websites met veel autoriteit komen namelijk makkelijker bovenaan de zoekresultaten te staan.

Daarom moet je een domein autoriteit opbouwen. En goed nadenken over het instellen van jouw internationale webshop. Hoe jouw domeinextensie eruit ziet, heeft namelijk invloed de domein autoriteit. Bedenk daarbij goed: elke domeinextensie begint op 0.

Als je dus een .nl-extensie hebt en nu een .co.uk-extensie voor jouw Engelse webshop aanmaakt, heeft jouw Engelse site nog geen autoriteit. Die moet je dus nog opbouwen. Dat kost tijd. In tegenstelling tot nieuwe domeinextensies neem je bij multi language-extensies en subdomeinen de domein autoriteit van jouw Nederlandse webshop mee.

Wat kies jij?

Hierboven heb je de drie opties voor internationale webshops met hun voor- en nadelen gelezen. Heb je hier nog vragen over of wil je meer over domeinextensies weten? Neem dan contact op met de specialisten van IQ-Leads.