Online marketing trends 2022

Dit zijn dé online marketing trends van 2022

Wat precies de online marketing trends van 2022 zijn, weten we natuurlijk niet zeker. Door goed naar de markt en het verleden te kijken, proberen we de trends voor 2022 te voorspellen. In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe trends en ontwikkelingen onderdeel van ons leven geworden. Online marketing ontwikkelt zich in een razendsnel tempo door. Als online marketeer of als online ondernemer is het van belang om wekelijks op de hoogte te blijven. Lees hier wat de verwachtingen zijn van de trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing in 2022.

Socialmediamarketing

Socialmediamarketing was al belangrijk, maar zal in 2022 alleen nog maar belangrijker gaan worden. Hierbij is data belangrijker dan ooit geworden. Veel data verdwijnt wanneer de third-party-cookies wegvallen. Als marketeer moet je dus alternatieven verzinnen om data op een efficiënte en privacy verantwoorde manier te verzamelen. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven over hoe data wordt verzameld en hoe dit gaat veranderen in 2022.

Server-side rendering

In 2022 zal er meer naar server-side rendering worden gekeken. Bij server-side rendering wordt een webpagina klaargemaakt voor rendering door de server in plaats van door de browser van de gebruiker. Server-side rendering biedt voordelen voor SEO en de laadsnelheid van de website. Belangrijke contentelementen als metatitles, interne links en metadescription worden aangeboden bij de eerste indexatieronde van een crawler zonder dat deze eerst moet wachten op het renderen van de pagina.

Loyaltiteitsprogramma’s

Een trend die wij verwachten om meer data te verkrijgen van klanten zijn loyaliteitsprogramma’s. Dit blijkt een zeer effectieve manier te zijn om de omzet te verhogen en om trouwe klanten te krijgen en te houden. Een loyaliteitsprogramma is een marketinginstrument dat wordt ingezet om de loyaliteit van klanten te stimuleren. Zoals KLM Flying Blue. Hierbij geldt dat hoe vaker en verder de klant met KLM reist, hoe hoe hoger zijn of haar deelnemersniveau wordt. Door middel van een verplichte inschrijving leert KLM zijn klant veel beter kennen. Ook heeft KLM door gebruik te maken van dit loyaliteitsprogramma een reden om met de klant te blijven communiceren. Er wordt verwacht dat er door gebruik te maken van social media en klantenbindingacties een ontzettend groot deel van de doelgroep bereikt wordt in 2022.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie wordt steeds beter en geavanceerder. Het algoritme van Google is al zo geavanceerd dat geen enkel mens precies weet hoe het in elkaar zit. De verwachting voor 2022 is dat techbedrijven zoals Facebook nog meer in gaan zetten op kunstmatige intelligentie. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie wordt er content getoond wat specifiek op de gebruiker is afgestemd. Online marketeers zullen hier natuurlijk gebruik van maken.

Podcasts

Een podcast is een audio-uitzending op het internet. Anders dan de radio is het voor iedereen mogelijk om een podcast te maken. Er zijn ontzettend veel podcasts over allerlei onderwerpen te vinden. Ook in 2022 zal het luisteren naar podcasts toenemen. Vooral veel jonge mensen zijn hier grote liefhebbers van. Als online marketeer is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Geluid helpt namelijk bij het creëren van herinneringen. In 2022 zal geluid dus een belangrijke factor worden voor jouw socialmediastrategie. Creëer bij je brand een geluid wat steeds terugkomt, in podcasts of reclame uitingen.

Augmented Reality

Augmented Reality is een digitaal beeld – vaak met 3D-animatie – dat over de werkelijkheid wordt gelegd. Hierbij komt de realiteit en de digitale wereld samen. De verwachting is dat in 2022 veel gebruik gemaakt gaat worden van Augmented Reality. Dit biedt bedrijven de kans om (toekomstige) klanten alvast kennis te laten maken met hun producten. In 2022 zullen er binnen Facebook en Instagram de mogelijkheden van Augmented Reality worden uitgebreid. Maar ook TikTok is bezig met functies waarbij Augmented Reality een grote rol in zal spelen.

Korte video’s

Onderzoek heeft aangetoond dat videocontent de meest invloedrijke marketingcontent is. Er worden tegenwoordig ontzettend veel korte video’s bekeken op social media. Die duren niet langer dan 2,5 minuut. We verwachten dat er in 2022 nog meer korte video’s zullen worden bekeken dan nu. De attentiespanne van de mens wordt namelijk steeds korter. Korte video’s zijn daarom uitstekend om een boodschap op de juiste manier over te brengen naar de doelgroep.

Content

Content wordt steeds belangrijker in de online wereld. Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar bruikbare content. Door het gebruik van internet wordt er content op maat aangeboden. Ook in 2022 zal content een belangrijke factor blijven voor online marketeers en online ondernemers.

Live

Door platformen zoals Youtube, Twitch, Facebook en Instagram zijn live video’s populairder dan ooit geworden. Mensen zijn steeds vaker en meer op zoek naar actualiteit. Bij een live video neem je de kijker mee wat er op dat moment gebeurt. We verwachten dat er in 2022 steeds meer live wordt gegaan. Denk hierbij aan live seminars en live events.

Van content naar social post

Mensen willen constant op de hoogte worden gehouden van de nieuwste weetjes en de nieuwste content. Het is daarom belangrijk om je content te koppelen aan je socialmediafeed. Hierbij heb je een hogere kans dat de klant je content consumeert. Veel mensen scrollen de gehele dag door Facebook en Instagram. Wij verwachten dat in 2022 de content voor ieder socialmediakanaal specifiek wordt geoptimaliseerd. Het maakt namelijk steeds minder uit op welk kanaal de doelgroep de content consumeert.

Recruitment

Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn bedrijven meer dan ooit op zoek naar werknemers. Dit zal in 2022 niet anders zijn. Hierdoor zal er steeds meer content komen over het zoeken naar nieuwe werknemers. Om dit zo goed mogelijk op te pakken zullen vooral “werken-bij-pagina’s” geoptimaliseerd worden. Door gebruik te maken van foto’s en video’s van de sfeer op de werkvloer proberen werkgevers potentiële werknemers over te halen. Ook zullen online marketeers steeds vaker worden ingezet om nieuwe werknemers aan te trekken. Hierbij zal er gebruik gemaakt gaan worden van socialmediakanalen zoals LinkedIn, maar ook van zoekmachinemarketing en Facebookcampagnes.

Kort maar krachtig

De informatie wat we dagelijks voorgeschoteld krijgen wordt met de dag steeds meer. Wat we eerder al aan gaven is dat de attentiespanne van de mens steeds korter wordt. Ook bij content is dat belangrijk om in je achterhoofd te houden. Wanneer je jouw boodschap krachtig wilt overbrengen is het noodzakelijk om dit te doen met zo weinig mogelijk woorden.

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing blijft voor een online marketeer één van de belangrijkste taken. Op het gebied van zoekmachinemarketing zullen er in 2022 een aantal veranderingen plaatsvinden.

Adverteren

Google streeft er naar om Google Ads zo simpel mogelijk te maken. Vanaf 2021 is het uitgangspunt om Google Ads voor iedereen toegankelijk te maken. In 2022 gaan ze daar zeker mee verder. De Hagakure-methode wordt daarbij als standaard gezien voor zoekmachine adverteren. Bij de Hagakure-methode draait het allemaal om datacentralisatie en vereenvoudiging.

Intentie

Waar voorheen de focus lag op het zoekwoord, moet er nu meer focus gaan liggen op de intentie van de persoon. Verder is het algoritme van Google Ads zo geoptimaliseerd dat het zelf nu de beste koppen en beschrijvingen kiest om te vertonen. Het algoritme combineert koppen en beschrijvingen met elkaar en laat de beste advertentie het vaakst zien.

Privacy

Omdat het gebruik van de 3rd-party-cookie binnenkort niet meer mogelijk is, zal er een andere manier gevonden moeten worden om aan data te komen. Hiervoor heeft Google een Privacy Sandbox ontwikkeld. Daarbij wordt niemand meer op individueel niveau getrackt, maar wordt dit gedaan in groepen. De groepen worden ingedeeld op interesses en voorkeuren. Zo is er toch nog een manier gevonden voor adverteerders om de juiste doelgroep te bereiken.

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is voor een online marketeer onmisbaar. In 2022 zullen ook op het gebied van SEO een aantal veranderingen plaatsvinden. Vanaf de zomer in 2021 heeft Google de Page Experience-algoritmeupdate ingevoerd. Hierbij wordt er gemeten of een website mobielvriendelijk en veilig te gebruiken is. Verder is relevante content nog steeds één van de allerbelangrijkste factoren voor SEO. Maar let op: Als een website relevante content heeft, maar geen mobielvriendelijk en veilig is, zal de voorkeur gaan naar een website die wel mobielvriendelijk en veilig is. Wees hier dus goed van bewust.

A/B-testen

Er wordt verwacht dat er in 2022 steeds meer tools beschikbaar komen die A/B-testen voor SEO mogelijk maken.

Featured Snippets

Featured snippets zijn speciale resultaten die meestal bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Google wil gebruikers door middel van featured snippets zo snel mogelijk een antwoord bieden, zonder dat mensen moeten doorklikken. Onderzoek daarom goed waar mensen precies op zoeken en geef hier zo gedetailleerd mogelijk antwoord op. Maak gebruik van H1, H2 of H3 koppen en zorg voor een schone code. Uit onderzoek is gebleken dat het antwoord ongeveer 40 tot 50 woorden moet bevatten om succesvol in de featured snippets te komen.

Conversieoptimalisatie

Voor de meeste webshops is het belangrijk om zoveel mogelijk conversies te behalen. Door middel van conversieoptimalisatie zorgen online marketeers ervoor dat websites meer conversies behalen met hetzelfde bezoekersaantal. In 2022 zijn er een aantal trends die er voor zorgen dat er nog meer conversies worden behaald

Inzicht in de klantreis

Het optimaliseren van de gehele klantreis blijft ook in 2022 erg belangrijk. Probeer hierbij de gehele klantreis goed in kaart te brengen en de pijnpunten te elimineren.

A/B-Testen

Ook in 2022 blijft A/B-testen een goede manier om erachter te komen wat conversie verhogend werkt.

Verleidingstechnieken van Cialdini

De 7 beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini zijn tijdloos en dus ook goed te gebruiken in 2022:

  • Wederkerigheid
  • Commitment & consistentie
  • Autoriteit
  • Sociale bewijskracht
  • Eenheid
  • Sympathie
  • Schaarste

Dit waren ze dan. Onze voorspelling van de onlinemarketingtrends van 2022. Hopelijk biedt dit artikel je inspiratie om de komende tijd je slag te slaan. Veel succes. Heb jij toch hulp nodig? Of kom jij gewoon tijd te kort om deze trends in 2022 te implementeren? Geen probleem! IQ Leads heeft al meer dan 14 jaar ervaring als onlinemarketingbureau en wij zijn dan ook altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en best practices. Neem gerust contact op met een van onze online marketeers om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Contact IQ
Wil jij meer weten over dit onderwerp?