Hagakure-methode in Google Ads

Hoe implementeer je de Hagakure-methode in Google Ads?

De ontwikkelingen binnen Google Ads volgen zich de laatste jaren in rap tempo op. Hierdoor is het de kunst voor elke SEA specialist om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen en deze zich eigen te maken. Eén van de meest in het oog springende ontwikkelingen is de Hagakure methode, inmiddels gebruikt door vele agencies en multinationals met grote marketing teams. Hoe werkt deze methode en wat kan het opleveren aan het einde van de rit?

Het grootste gedeelte van bedrijven die investeren in hun marketingkanalen maken gebruik van zoekmachineoptimalisatie of zoekmachine adverteren. Dit laatste is op verschillende manieren in te vullen, maar de betaalde zoekcampagnes zijn zeer populair. Dit omdat je hier vaak goede resultaten mee behaalt en je in principe morgen al bovenaan kunt staan in de zoekresultaten.

Hagakure vs. SKAG

Afgelopen jaren is er veel gebruik gemaakt van de Single Keyword Ad Group-methode, ook wel de SKAG-methode genoemd. Deze methode bestaat uit een account met advertentiegroepen waar maar 1 zoekwoord in staat, waardoor het verkeer wat vanuit deze advertentiegroep komt een hele hoge relevantie score haalt. Op deze manier is het mogelijk om advertenties volledig gericht op het zoekwoord te schrijven. De Hagakure-methode daarentegen werkt op een hele andere manier. Google heeft de afgelopen jaren veel tijd geïnvesteerd om de machine learning en het algoritme te verbeteren. Tijd om te zaaien is geweest. Het is nu tijd voor Google om te oogsten. Met deze nieuwe methode ligt de focus op het verzamelen van data door het gebruik van brede zoekwoorden. Hoe meer data verzameld is, hoe beter het algoritme gaat werken voor de campagnes en hoe meer resultaten er behaald kunnen worden. Dat is in het kort wat de Hagakure-methode inhoudt. Data, machine learning en het algoritme.

Wat betekent data binnen de Hagakure-methodiek?

Voldoende data is in de Hagakure-methode het belangrijkst om goede resultaten te behalen. Maar wanneer heb je voldoende data in je account? Om hier duidelijkheid in te scheppen heeft Google een aantal belangrijke cijfers vrijgegeven om als referentiepunt te gebruiken voor een succesvol Google Ads-account volgens de Hagakure-methode:

  • De advertentiegroepen moeten per week ongeveer 3.000 impressies behalen om via het algoritme de beste prestaties te kunnen behalen. Reken je dit door naar een maand, dan moeten  de advertentiegroepen dus op minimaal 12.000 impressies uitkomen. Dit is voor grote bedrijven met een groot budget relatief makkelijk te behalen, maar voor kleine bedrijven met lage marketingbudgetten is dit vaak een hele opgave.
  • Per landingspagina moet er 1 advertentiegroep gemaakt worden. Dit zorgt ervoor dat accounts extreem goed gestructureerd kunnen worden. Dit heeft meerdere voordelen namelijk:
    – Bundelen van data
    – Meer overzicht
    – Het aantal campagnes kan gereduceerd worden

Door aan bovenstaande voorwaarden te voldoen, geef je Google heel veel data en informatie waarmee zij de campagnes kunnen optimaliseren. Dit zorgt niet alleen voor extra overzicht in het account, maar het bespaart jou ook kostbare tijd die je normaal aan analyseren kwijt bent. Bovendien speelt Google met gebruik van de Hagakure-methode in op bepaalde data en trends die een menselijke SEA-specialist niet kan voorzien.

Hagakure Google Ads; het bundelen van zoekwoorden

De focus van de Hagakure-methode ligt op het zoveel mogelijk bundelen van zoekwoorden binnen een advertentiegroep. Door zoekwoorden te bundelen, kun je ook prima overweg met maar een aantal campagnes. Dit zorgt voor een overzichtelijk account met weinig campagnes. In het onderstaande diagram is een ideale structuur voor de Hagakure-methode afgebeeld.

In de advertentiegroepen met zoekwoorden plaats je alle zoekwoorden die relevantie hebben tot de landingspagina achter de advertentie. Zorg er wel voor dat de zoekwoorden qua relevantie tot dezelfde advertentiegroep horen, anders gaat dit ten koste van je Google Ads-kwaliteitsscore. Naast de advertentiegroepen met brede zoekwoorden moet je ook een DSA-advertentiegroep opzetten die de overige relevante zoektermen opvangt. Dan is het mogelijk om veel relevante zoekwoorden bij elkaar te bundelen, wat weer essentieel is in het verzamelen van data voor al je advertentiegroepen. Hoe meer relevante data, hoe beter het machine learning-systeem zich voor de campagnes kan inzetten om goede resultaten te behalen.

De voorwaarde van het bundelen van alle zoekwoorden is en blijft relevantie, zoals het ook het geval was bij de SKAG’s waar we voorheen veel gebruik van maakten.

Hagakure & controle

Controle is een belangrijke term in de online marketing. Wat werkt wel en belangrijker nog, wat werkt er niet? Door verschillende strategieën te testen, komen online marketeers er snel achter wat goed is voor de klant om de opgestelde KPI’s te behalen. Wat moet je eigenlijk uit handen geven als online marketeer bij de Hagakure-methode? Juist ja, controle. Google probeert zich constant door te ontwikkelen waardoor het rendement op de campagnes zo hoog mogelijk is. Hierdoor wordt er uiteindelijk meer budget gespendeerd door het bedrijf dat adverteert. Op deze manier heeft Google namelijk het meest aan de klant.

De SKAG-methode kost veel meer tijd dan de Hagakure-methode, maar geeft jou wel de volledige regie over de campagnes. Dit is bij de nieuwe methode minder het geval, alhoewel er nog steeds werkzaamheden en optimalisaties nodig zijn om de campagnes beter te laten presteren. Naast het binnenhalen van data moet Google ook van de online marketeer te horen krijgen waar de focus wél op moet liggen en waar juist geen aandacht aan gegeven hoeft worden. Hoe meer informatie Google krijgt, hoe beter de campagnes ook gaan presteren. Het voordeel van de Hagakure-methode: je hebt meer tijd om strategische keuzes te onderzoeken, uit te voeren en te testen. Iets wat voorheen nog wel eens op de plank bleef liggen doordat het optimaliseren van de campagnes veel tijd in beslag nam.

Het Google-algoritme gaat namelijk aan de slag voor marketeers om de campagnes te optimaliseren. Namelijk op basis van de belangrijkste indicaties die Google uit de data kan halen. Converteren bijvoorbeeld veel mensen via mobiele apparaten? Dan zal het algoritme voor bepaalde zoekwoorden de biedingen op mobiel verhogen. Verkoopt een product het beste in Zuid-Holland? Dan legt Google de focus zoveel mogelijk op deze provincie om conversies te realiseren. Deze algoritmes geeft Google nooit vrij, dus enige vorm van zekerheid is er niet. Zoals eerder aangegeven heeft Google wel meer aan een tevreden bedrijf, want die blijft geld in advertenties steken. Google zal dus zeker zijn best doen om de campagnes succesvol te laten verlopen.

De toekomst van de Hagakure-methode

Iedere marketeer zal erg benieuwd zijn wat de Hagakure-methode op gaat leveren. Daarvoor moeten we natuurlijk gaan testen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om gedeeltelijk over te gaan en gewoon wat campagnes op basis van de Hagakure-methode te laten draaien. Als onlinemarketingbureau wilden wij deze methode zo snel mogelijk gaan testen. Inmiddels hebben wij dan ook een aantal accounts waarbij we gebruik maken van deze methode. De eerste resultaten zijn veelbelovend! De vraag is natuurlijk wel hoe Google het algoritme blijft door ontwikkelen en of er uiteindelijk veel betere resultaten kunnen worden behaald met deze methode. Daarom is ons advies: Ga het gewoon testen. Zeker als er voldoende data beschikbaar is uit eerdere gedraaide campagnes, kun je er voor zorgen dat je campagne redelijk strak is ingestoken. Door een hoop irrelevante zoektermen uit te sluiten geef je Google namelijk al veel handvaten!

Hulp nodig bij jouw Hagakure Google Ads?

Wij zijn dus al even bezig met het testen van de Hagakure-methode in Google Ads. Heb jij hulp nodig bij jouw Google Ads-account en wil je ondersteuning bij het opzetten van de Hagakure-methode? Neem dan gerust contact met ons op!

Contact IQ
Wil jij meer weten over dit onderwerp?