Facebook doelgroep bepalen

Facebook doelgroep bepalen

Het is één van de standaard marketingvragen: “Wie is je doelgroep?” En dat geldt ook voor adverteren op Facebook. Of dit nu organisch is of via Facebook ads. Je doelgroep op Facebook bepalen is een cruciale fase van een succesvolle campagne.

Wie je exacte doelgroep is hangt natuurlijk af van je product of dienst. Daarnaast is het belangrijk om te weten waar deze doelgroep zich bevindt. Het voordeel van Facebook is namelijk dat je ook op locatie kan targetten. We nemen de stappen met je door zodat jij voor je eigen product succesvol de doelgroep op Facebook kunt bepalen. Heb je nu al het gevoel dat dit boven je pet gaat, neem dan gerust contact met ons op.

Ga in gesprek met onze social experts

Push versus pull marketing voor jouw Facebook doelgroep

Het is goed om je te realiseren dat Facebook een marketingkanaal is waarbij sprake is van zogenaamde push-marketing. Dit betekent dat je mensen bereikt op een moment dat zij NIET specifiek op zoek zijn naar jouw product of dienst. Althans, we gaan er hierbij vanuit dat ze niet actief naar jouw Facebook pagina zijn toegegaan, maar dat jij ‘gewoon random’ op hun tijdlijn verschijnt. In principe is het dus zo dat degene die jouw advertentie ziet dus met heel andere dingen bezig is. Dat betekent niet dat er geen kans ligt, maar het is goed om je bewust te zijn van de werking van het Facebook kanaal om te adverteren. Hoe vaak onderneem jij actie aan de hand van een Facebookbericht van een bedrijf of merk? En waarom wel of juist niet?

Je Facebook doelgroep bepalen heeft daarom ook een zeer belangrijk relatie met je marketingcommunicatieboodschap en het doel van je marketingcampagne. Dit moet naadloos op elkaar aansluiten. De boodschap afstemmen op je doelgroep is cruciaal voor het daadwerkelijk bereiken van je doelgroep. Daarnaast is deze campagne natuurlijk maar een klein gedeelte van je customer journey. Leid je bijvoorbeeld verkeer via Facebook naar je website, is het belangrijk dat de volgende stap op je website ook goed ingericht is. Dit is onderdeel van conversie optimalisatie.

Stap 1: Voor wie is jouw product?

Met je eigen product in je achterhoofd bedenk je wie jouw ideale klant is. Wat kenmerkt die persoon. Dit kunnen vrij algemene gegevens zijn, zoals leeftijd en geslacht. Maar probeer ook verder te kijken dan dat. Denk hierbij aan persoonlijke interesses, inkomen, opleidingsniveau, gezinssituatie, werkzaam in specifieke branche, etc.

Let op! Het is hierbij nog niet van belang of we via Facebook of een ander marketingkanaal ook daadwerkelijk kunnen segmenteren op al deze aspecten van je doelgroep. Het gaat erom dat je begrijpt wie je klant is.

Daarnaast is de gebruiker van jouw product niet altijd de doelgroep. Een mooi voorbeeld hiervan zijn luiers. Luiers zijn gemaakt voor baby’s. Maar we mogen niet verwachten dat die baby’s zelf luiers uitkiezen en afrekenen. Dus de doelgroep zijn de ouders of misschien wel de opa’s en oma’s of andere verzorgers.

Een ander voorbeeld zijn kinderkoekjes voor mee naar school. De kinderen zijn de gebruikers en eten de koekjes op. Terwijl de ouders in dit geval betalen als ze de boodschappen afrekenen. Maar, in dit geval zijn kinderen wel een invloedrijke factor voor de beslissing. De kinderen wijzen bijvoorbeeld hun favoriete koekjes aan in de winkel op basis van die leuke verpakking. Een goed voorbeeld van kindermarketing, met een vrolijke verpakking als marketingboodschap gericht op kinderen.

Stap 2: Facebook doelgroep versus salesfunnel

We gaan er vanuit dat je weet hoe een salesfunnel werkt. Een trechter waarbij bovenin alle potentiële klanten staan. Eerst komen zij in de oriënterende fase. Onderaan komen ze na aankoop uit de funnel. Het is belangrijk om je te realiseren op welk deel van de funnel je gericht bent met je Facebook doelgroep. Iemand die zich oriënteert vergt nu eenmaal een andere benadering dan iemand die op het punt staat om een aankoop te doen.

Daarnaast is het ook goed om je te realiseren wat er gemiddeld nodig is aan ‘touchpoints’ of contactmomenten voordat er tot aankoop wordt overgegaan. Het aankoopbeslissingsproces van een winterjas ziet er nu eenmaal anders uit dan die van een nieuwe keuken. Dit hangt allemaal samen met de volgende stap voor het bepalen van je Facebook doelgroep.

Stap 3: Wat is het doel van je campagne?

Om de doelgroep op Facebook te bepalen is het tevens belangrijk om te weten wat het doel van je campagne is. Dit kan bijvoorbeeld naamsbekendheid zijn, een kortingsactie onder je volgers onder de aandacht brengen, een herhalingsaankoop stimuleren of het retargeten van je aanbod bij websitebezoekers van de afgelopen 30 dagen.

Zoals je ziet zijn de mogelijke doelen van de campagne zeer uiteenlopend. Elk doel kent dan ook zoals de naam al doet vermoeden, een specifieke DOELgroep.

Stap 4: Zit jouw doelgroep op Facebook?

Je hebt je voorgenomen om te gaan adverteren op Facebook. Maar nu je eenmaal kritisch hebt nagedacht over stap 1, 2 en 3, mag je ook gerust kritisch zijn bij stap 4. Is jouw doelgroep wel actief op Facebook? Laten we eens kijken naar twee voorbeelden.

Facebook doelgroep voorbeeld 1:

Stel dat je een bedrijf hebt die hypotheken verstrekt voor het kopen van een woonhuis. Je bent een lokale speler met drie fysieke locaties rondom Alphen aan den Rijn. Je richt je vooral op mensen die hun eerste hypotheek willen afsluiten. Je gaat er namelijk vanuit dat mensen die al een hypotheek hebben en een volgend huis gaan kopen, zich oriënteren via hun bestaande hypotheekverstrekker.

Je doelgroep op Facebook zou er dan als volgt uit zien: young professionals, nog geen huizenbezitter, leeftijd 25 tot 35 jaar, woonachtig binnen een straal van 20 km van Alphen aan den Rijn. Binnen deze doelgroep heb je relatief de grootste kans dat je zoveel mogelijk mensen aanspreekt die zich gaan oriënteren of zich aan het oriënteren zijn op de aankoop van een huis waarbij zij een hypotheek nodig hebben die jij aanbiedt.

Deze Facebook doelgroep kan je bijvoorbeeld triggeren met een proefberekening van een maximaal te lenen hypotheekbedrag of een gratis informatiegesprek.

Het doel is hier naamsbekendheid binnen een doelgroep waarvan de kans groot is dat zij zich in de oriënterende fase voor een hypotheek bevinden.

Facebook doelgroep voorbeeld 2:

Stel je nu voor dat je weer met dezelfde hypotheken bezig bent, maar dat je nu een retargeting campagne wilt opzetten voor mensen die je website hebben bezocht in de afgelopen 30 dagen. Je doelgroep is hiermee al bekend, namelijk: alle websitebezoekers van de afgelopen 30 dagen. Dit wordt overigens gemeten en in kaart gebracht door je geïnstalleerde Facebook pixel waarvoor toestemming met cookies vereist is.

Deze doelgroep is al bekend met jou als bedrijf. Ze hebben tenslotte je website al eens bezocht en je kan er daarom vanuit gaan dat zij al een stapje verder zijn in de funnel. Het stimuleren van naamsbekendheid in je boodschap is daardoor niet relevant. Vertel hier juist wáárom zij voor jou moeten kiezen of presenteer een mooie review of verhaal van een tevreden klant die dankzij jouw hypotheek hun droomhuis kunnen kopen. Logischerwijs denk je ook na over wat de doelgroep die jij bereikt met jouw boodschap moet doen? Welke actie moeten zij ondernemen?

Facebook look a like doelgroep

Als we verder inzoomen op de retargeting doelgroep is het zeer interessant om te achterhalen wát deze mensen kenmerkt. Zijn het inderdaad mensen met eigenschappen, los van dat ze je website hebben bezocht, die je van tevoren bedacht had voor jouw product?

Facebook biedt daarnaast een handige tool om een zogenaamde Facebook lookalike audience of look-a-like-doelgroep te maken. Dit betekent dat er in het algoritme overeenkomstige kenmerken in kaart worden gebracht en naar mensen op zoek wordt gegaan die ook voldoen aan deze kenmerken. Dit allemaal vanuit de hypothese dat zij daarmee ook potentieel geïnteresseerd zijn in jouw product.

Stap 5: Facebook doelgroep instellen in advertentieaccount

Vind je het nu moeilijk om te bepalen wie je doelgroep is voor Facebook? Geen probleem! Probeer in dat geval eens andersom te redeneren en start gewoon in het advertentieaccount. Zet een concept campagne op en bekijk de mogelijkheden. Zo zie je een lijst met interesses, opleidingsniveau, leeftijd, etc. Door op deze manier te werk te gaan krijg je meer inzicht in de mogelijkheden en van alle keuzes die je maakt weet je dat deze Facebook doelgroep ook daadwerkelijk mogelijk is binnen het Facebook advertentieaccount.

Samenvatting Facebook doelgroep

Om je Facebook doelgroep te bepalen is het belangrijk om überhaupt je doelgroep te kennen alvorens je daar gericht op gaat targeten via Facebook. Waarvan die één van de populairste opties is van social media marketing. Bepaal aan de hand van je salesfunnel wie je wilt bereiken, waar zij zich in het aankoopbeslissingsproces bevinden en hoe je je boodschap op deze doelgroep afstemt.

Wees ook kritisch of Facebook geschikt is als kanaal voor jouw campagne. De retargeting functie kan je helpen om inzicht te krijgen in specifieke eigenschappen die jouw doelgroep kenmerken. Als je niet weet waar je moet beginnen kan je het Facebook advertentieaccount raadplegen voor de mogelijkheden om op te segmenteren.

Houd altijd het campagnedoel in je achterhoofd. Heb je ondersteuning nodig bij het bepalen van Facebook doelgroep en het inrichting van je campagne? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

Ga in gesprek met onze social experts