De Google Ads Editor
Als je niet bekend bent met de Google Ads Editor: het is een desktop applicatie waarmee je “offline” bulk wijzigingen aan je campagnes kunt aanbrengen. De Google Ads editor is hier gratis te downloaden.
Een van de beste dingen aan het gebruik van de editor is dat je al jouw campagnes op één plek kunt managen, waardoor je gemakkelijk fouten of mogelijkheden voor optimalisaties ontdekt en uiteraard direct (in bulk) door kunt voeren. Een andere handige functie is dat wijzigingen in de editor niet worden toegepast totdat je er specifiek voor kiest om ze te publiceren. Dus is er geen risico dat je per ongeluk ongewenste wijzigingen aanbrengt in live campagnes.
Hoe gebruik je de Google Ads Editor?
Zodra je de editor hebt gedownload en geïnstalleerd, log je in met een Google-account waarmee je ook in het Google Ads dashboard inlogt. Let er wel op dat dit een vereiste is.
Wanneer je je account hebt gekoppeld aan de Ads Editor kun je van specifieke Google Ads accounts alle campagnes of specifieke campagnes downloaden. Het downloaden zorgt er voor dat je de meest recente versie van een campagne hebt.
Van daaruit kun je wijzigingen doorvoeren in advertenties, zoekwoorden en andere instellingen. Wanneer je wijzigingen hebt doorgevoerd klik je eenvoudig op opslaan. Wanneer je tevreden bent met de aanpassingen en op opslaan drukt gaan de advertenties niet meteen naar de live omgeving. Om je wijzigingen live te zetten is het belangrijk om op “Uploaden” te klikken. Wel handig om dan ook meteen in de Google Ads Dashboard te controleren of je aanpassingen daadwerkelijk zijn doorgevoerd.
De voordelen van de Google Ads Editor
De Editor heeft vele voordelen. Een paar grote voordelen voor ons als online marketeer zijn:
Bulk wijzigingen
De Ads Editor is een prima tool om bulk wijzigingen in je Google Ads account door te voeren. Het kan veel tijd besparen als je veel wijzigingen tegelijk moet aanbrengen. Denk hierbij aan wijzigingen aan advertentieteksten of het eenvoudig overzetten van bepaalde campagnes. Ook voor het SKAGGEN (een mooie term die staat voor het maken van Single Keyword Ad Groups) is de Google Ads Editor een echte must. Het bespaart je zo enorm veel tijd.
Overzicht
Daarnaast kan de editor helpen om campagnes georganiseerd te houden. Het kan wel eens voorkomen dat je in de Google Ads dashboard door alle bomen het bos niet meer ziet. Dat is net niet iets dat je wilt hebben. Vooral niet wanneer je honderden advertenties hebt. De Editor heeft gelukkig een andere layout en werkt daardoor voor veel mensen een stuk overzichtelijker.
Snelheid
Het is voor iedereen die vaak met Google Ads werkt geen geheim dat de Google Ads dashboard af en toe echt enorm traag kan zijn. Dat is frustrerend. Vooral wanneer je alleen iets eenvoudigs op wilt zoeken en de servers van Google overbelast zijn. Het grote voordeel van de Ads Editor is juist dat je alle campagnes download en ze “offline” op je computer hebt. Zo heb je niet te maken met de lange laadtijden van de Google Ads dashboard.
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw campagnes kunt beoordelen.
De nadelen van de Google Ads Editor
Het is niet voor niets dat er wordt gezegd dat elk voordeel ook een nadeel heeft. Helaas heeft ook de Google Ads Editor enkele nadelen. Al is het ook maar net wat je ziet als een nadeel. Lees hieronder twee nadelen:
Offline
Het is belangrijk om te weten dat wanneer je alle campagnes hebt gedownload, je eigenlijk “offline” aan het werken bent. Alle aanpassingen die je hebt gebracht in de Ads Editor zal niet meteen doorgevoerd worden in de live omgeving tenzij je op publiceren drukt. Vergeet dus niet om op publiceren te drukken. Anders zal niets aangepast worden.
Ingewikkeld
Het kan zijn dat de Google Ads Editor ingewikkeld is wanneer je er net mee aan de haal gaat. De hiërarchie en overzicht van campagnes kunnen anders zijn dan je gewend bent. Verdiep je vooral in op de materie en binnen no-time heb je het onder de knie.
De Google Ads Editor is een hele handige (en vooral gratis) tool die jou als online marketeer enorm veel tijd kan besparen. Maar het hangt uiteindelijk af van jouw persoonlijke voorkeur. Als je veel wijzigingen in een account moet aanbrengen, kan de editor veel tijd besparen. Als je er echter niet vertrouwd mee bent of als je computer niet krachtig genoeg is om er vlot mee te werken, is het misschien niet de moeite waard.