Lookalike audiences (of vergelijkbare doelgroepen) zijn een geweldige manier om nieuwe potentiële klanten op Facebook te targeten. Wil jij hiervan profiteren? Lees dan snel verder.
Met lookalike audiences – ook vergelijkbare doelgroepen genoemd – bereik je nog meer nieuwe potentiële klanten op Facebook. Facebook gebruikt gegevens van je huidige klanten om mensen met dezelfde kenmerken te targetten. Hierdoor bereik je je doelgroep gemakkelijker met je advertenties en vergroot je de kans op conversies. Benieuwd naar wat Facebook lookalike audiences voor jou kunnen betekenen? Dat bespreken we in dit blog.
Het verschil tussen aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen
In Facebook kun je verschillende doelgroepen aanmaken, waaronder aangepaste en vergelijkbare doelgroepen. Maar wat is nou precies het verschil? Bij een aangepaste doelgroep maak je gebruik van klantenlijsten, websiteverkeer en de mate van betrokkenheid van Facebookgebruikers met jouw Facebook pagina. Deze aangepaste doelgroepen kun je vervolgens gebruiken om vergelijkbare doelgroepen, lookalike audiences in het Engels, te maken. Bij vergelijkbare doelgroepen worden de aangepaste doelgroepen gebruikt om een brondoelgroep te gebruiken. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om nieuwe klanten te targetten die kenmerken delen met de brondoelgroep.
Waarom vergelijkbare doelgroepen op Facebook gebruiken?
Er zijn verschillende voordelen aan het gebruiken van lookalike audiences.
- Facebook gebruikt gegevens van bestaande klanten om nieuwe potentiële klanten aan te spreken die dezelfde kenmerken hebben. Hierdoor bereik je doelgroepen die anders misschien moeilijker te bereiken zijn.
- Met lookalike audiences bereik je nieuwe klantsegmenten waar je anders zelf misschien niet aan had gedacht.
- Met lookalike audience target je mensen die een grotere kans hebben om op de advertentie te klikken. Dit scheelt tijd, verlaagt advertentiekosten en verhoogt conversies.
De minimale groepsgrootte is 100 personen, maar Facebook raadt aan tussen de 1.000 en de 5.000 mensen te gebruiken. Het gebruiken van lookalike audiences in Facebook is dus niet geschikt voor beginnende webshop. Wel bieden lookalike audiences jou in de toekomst nieuwe kansen als je eenmaal bent opgestart en meer dan 1.000 klanten hebt geholpen. Is jouw webshop nog te klein voor vergelijkbare doelgroepen? Niet getreurd, je kunt namelijk ook op andere manieren meer uit jouw Facebook advertenties halen. We hebben maar liefst 19 tips voor je opgeschreven over Facebook adverteren.