Lookalike audiences op Facebook gebruiken
Lookalike audiences (of vergelijkbare doelgroepen) zijn een geweldige manier om nieuwe potentiële klanten op Facebook te targeten. Wil jij hiervan profiteren? Lees dan snel verder.
Lookalike audiences (of vergelijkbare doelgroepen) zijn een geweldige manier om nieuwe potentiële klanten op Facebook te targeten. Wil jij hiervan profiteren? Lees dan snel verder.
Met lookalike audiences – ook vergelijkbare doelgroepen genoemd – bereik je nog meer nieuwe potentiële klanten op Facebook. Facebook gebruikt gegevens van je huidige klanten om mensen met dezelfde kenmerken te targetten. Hierdoor bereik je je doelgroep gemakkelijker met je advertenties en vergroot je de kans op conversies. Benieuwd naar wat Facebook lookalike audiences voor jou kunnen betekenen? Lees snel deze blog!
In Facebook kun je verschillende doelgroepen aanmaken, waaronder aangepaste en vergelijkbare doelgroepen. Maar wat is nou precies het verschil? Bij een aangepaste doelgroep maak je gebruik van klantenlijsten, websiteverkeer en de mate van betrokkenheid van Facebookgebruikers met jouw Facebook pagina. Deze aangepaste doelgroepen kun je vervolgens gebruiken om vergelijkbare doelgroepen, lookalike audiences in het Engels, te maken. Bij vergelijkbare doelgroepen worden de aangepaste doelgroepen gebruikt om een brondoelgroep te gebruiken. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om nieuwe klanten te targetten die kenmerken delen met de brondoelgroep.
Er zijn verschillende voordelen aan het gebruiken van lookalike audiences.
De minimale groepsgrootte is 100 personen, maar Facebook raadt aan tussen de 1.000 en de 5.000 mensen te gebruiken. Het gebruiken van lookalike audiences in Facebook is dus niet geschikt voor beginnende webshop. Wel bieden lookalike audiences jou in de toekomst nieuwe kansen als je eenmaal bent opgestart en meer dan 1.000 klanten hebt geholpen.
Is jouw webshop nog te klein voor vergelijkbare doelgroepen? Niet getreurd, je kunt namelijk ook op andere manieren meer uit jouw Facebook advertenties halen. We hebben maar liefst 19 tips voor je opgeschreven over Facebook adverteren.
Het maken van een lookalike audience op Facebook is gelukkig eenvoudig. Volg de zeven stapjes en maak gemakkelijk een vergelijkbare doelgroep.
Dat is het! Je hebt nu een Facebook lookalike audience aangemaakt.
Goed om te weten is dat mensen uit je brondoelgroep worden uitgesloten bij het targetten van de vergelijkbare doelgroep. Bestaande klanten worden dus niet getarget met deze advertentiestrategie.
Je wilt waarschijnlijk in Nederland adverteren en mogelijk in buurlanden. Hoe dan ook krijg je dan te maken met de GDPR (General Data Protection Regulation) wetgeving. De GDPR is een reeks voorschriften die als doel hebben om de privacy van EU burgers te beschermen. Deze wetgeving vereist dan ook dat bedrijven expliciete toestemming krijgen van individuen voordat ze hun persoonlijke gegevens delen. Dat betekent gelukkig niet dat je binnen de EU geen lookalike audiences kunt gebruiken! Zorg er wel voor dat er iets over je targetingmethodes staat in je privacy-overeenkomst op je website. Als een gebruiker dan op je advertentie klikt en vervolgens op je website komt, kunnen ze zelf kiezen of ze de privacy-voorwaarden accepteren.
Qua wetgeving is het ook van belang dat je weet dat je gebruikers van onder de 18 alleen kunt targetten op basis van locatie, leeftijd en geslacht. Lookalike audiences maken voor minderjarigen mag dus niet.