Facebook

Lookalike audiences op Facebook gebruiken

Lookalike audiences (of vergelijkbare doelgroepen) zijn een geweldige manier om nieuwe potentiële klanten op Facebook te targeten. Facebook gebruikt gegevens van je huidige klanten om mensen met dezelfde kenmerken te targetten. Hierdoor bereik je je doelgroep gemakkelijker met je advertenties en vergroot je de kans op conversies. Benieuwd naar wat Facebook lookalike audiences voor jou kunnen betekenen? Lees snel deze blog!

Het verschil tussen aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen

In Facebook kun je verschillende doelgroepen aanmaken, waaronder aangepaste en vergelijkbare doelgroepen. Maar wat is nou precies het verschil? Bij een aangepaste doelgroep maak je gebruik van klantenlijsten, websiteverkeer en de mate van betrokkenheid van Facebookgebruikers met jouw Facebook pagina. Deze aangepaste doelgroepen kun je vervolgens gebruiken om vergelijkbare doelgroepen, lookalike audiences in het Engels, te maken. Bij vergelijkbare doelgroepen worden de aangepaste doelgroepen gebruikt om een brondoelgroep te gebruiken. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om nieuwe klanten te targetten die kenmerken delen met de brondoelgroep.

Waarom vergelijkbare doelgroepen op Facebook gebruiken?

Er zijn verschillende voordelen aan het gebruiken van lookalike audiences.

  • Facebook gebruikt gegevens van bestaande klanten om nieuwe potentiële klanten aan te spreken die dezelfde kenmerken hebben. Hierdoor bereik je doelgroepen die anders misschien moeilijker te bereiken zijn.

  • Met lookalike audiences bereik je nieuwe klantsegmenten waar je anders zelf misschien niet aan had gedacht.

  • Met lookalike audience target je sneller mensen die een grotere kans hebben om op de advertentie te klikken. Dit scheelt tijd, verlaagt advertentiekosten en verhoogt conversies.

  • De minimale groepsgrootte is 100 personen, maar Facebook raadt aan tussen de 1000 en de 5000 mensen te gebruiken. Het gebruiken van lookalike audiences in Facebook is dus niet geschikt voor beginnende webshop. Wel bieden lookalike audiences jou in de toekomst nieuwe kansen als je eenmaal bent opgestart en meer dan 1000 klanten hebt (geholpen).

De minimale groepsgrootte is 100 personen, maar Facebook raadt aan tussen de 1000 en de 5000 mensen te gebruiken. Het gebruiken van lookalike audiences in Facebook is dus niet geschikt voor beginnende webshop. Wel bieden lookalike audiences jou in de toekomst nieuwe kansen als je eenmaal bent opgestart en meer dan 1000 klanten hebt geholpen.

Succesvol adverteren op Facebook met IQ Leads

Facebook lookalike audience maken in 7 stappen

Het maken van een lookalike audience op Facebook is gelukkig eenvoudig. Volg de zeven stapjes en maak gemakkelijk een vergelijkbare doelgroep.

  1. Ga naar je Business Manager en klik op het tabblad ‘Ads Manager’.

  2. Klik op het dropdown menu ‘Tools’ en selecteer ‘Audiences’.

  3. Klik op de blauwe knop ‘Audience aanmaken’ en selecteer ‘Lookalike Audience’.

  4. Selecteer uw bronpubliek (dit is meestal uw klantenlijst).

  5. Selecteer de locatie die je wilt targeten.

  6. Kies de gewenste doelgroepgrootte (1% – 10%). Hoe groter het percentage, hoe meer ze zullen lijken op je bronpubliek, maar ook hoe minder mensen er in totaal in je groep zullen zitten. Met een lager percentage komen er meer mensen overeen, maar heb je ook een lagere kans dat je geïnteresseerde gebruikers target. Zoals we eerder al hebben gezegd raadt Facebook aan om hier tussen de 1000 en 5000 bestaande klanten voor te gebruiken.

  7. Klik op ‘Publiek creëren’.

Dat is het! Je hebt nu een Facebook lookalike audience aangemaakt.

Goed om te weten is dat mensen uit je brondoelgroep worden uitgesloten bij het targetten van de vergelijkbare doelgroep. Bestaande klanten worden dus niet getarget met deze advertentiestrategie.

De 19 beste tips voor Facebook adverteren!

Vergelijkbare doelgroepen en GDPR

Je wilt waarschijnlijk in Nederland adverteren en mogelijk in buurlanden. Hoe dan ook krijg je dan te maken met de GDPR (General Data Protection Regulation) wetgeving. De GDPR is een reeks voorschriften die als doel hebben om de privacy van EU burgers te beschermen. Deze wetgeving vereist dan ook dat bedrijven expliciete toestemming krijgen van individuen voordat ze hun persoonlijke gegevens delen. Dat betekent gelukkig niet dat je binnen de EU geen lookalike audiences kunt gebruiken! Zorg er wel voor dat er iets over je targetingmethodes staat in je privacy-overeenkomst op je website. Als een gebruiker dan op je advertentie klikt en vervolgens op je website komt, kunnen ze zelf kiezen of ze de privacy-voorwaarden accepteren.

Qua wetgeving is het ook van belang dat je weet dat je gebruikers van onder de 18 alleen kunt targetten op basis van locatie, leeftijd en geslacht. Lookalike audiences maken voor minderjarigen mag dus niet.