De SERP van Google
Wat is de SERP?
Laten we beginnen met het antwoord op de makkelijkste vraag. De SERP is een afkorting en staat voor Search Engine Result Page. Met andere woorden, het zijn de resultaten van de zoekmachine nadat jij iets hebt ingevuld in Google.
Google wilt dat jij snel antwoorden vindt op wat je zoekt. De SERP wordt bij iedere zoekopdracht aangepast zodat jij zo snel mogelijk de juiste resultaten hebt. Soms is het niet eens nodig om op een link te klikken. Je ziet in één oogopslag het antwoord wat je zoekt.
SERP-voorbeelden
Het meest bekende voorbeeld is toch wel het rijtje links. Je typt iets in en je krijgt een rijtje links van pagina’s waar jij waarschijnlijk het antwoord vindt. Maar anno 2023 zijn er veel meer varianten van SERP-resultaten.
-
Featured snippet
Zo is er bijvoorbeeld een featured snippet. Dit uitgelichte resultaat verschijnt boven de reguliere, organische resultaten, maar wel onder de SEA-resultaten. De featured snippet is een kort antwoord op een vraag. Zoek je bijvoorbeeld wat is een serp, dan krijg je dit resultaat in de SERP.
-
SEA en Shopping
De SEA- advertenties zijn uiteraard ook onderdeel van de SERP-resultaten. Maar niet alleen Google Ads resultaten zijn betaalde resultaten. Google Shopping is een advertentieplatform dat jouw bedrijf de mogelijkheid geeft om producten direct aan de zoekende persoon te laten zien. Met afbeeldingen en prijzen en al. Bij Google Ads wordt gebruikgemaakt van allerlei soorten zoekwoorden, terwijl Google Shopping een productfeed is. Zie hieronder het verschil, het zoekwoord is tuinplanten. Links is Google Ads, rechts Google Shopping.
-
Mensen vragen ook
Een ander veelvoorkomend resultaat in de SERP is het ‘’mensen vragen ook’’ resultaat. Hier vind je vergelijkbare vragen.
-
Google Maps
Google Maps wordt, net als video, steeds vaker getoond in de resultaten. Zoek je bijvoorbeeld naar schoonmaakbedrijf, dan krijg je bedrijven te zien in jouw regio.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Video’s
Video’s komen steeds vaker voor in de resultaten. Vaak is een uitlegvideo de beste optie om met een filmpje in de resultaten terecht te komen. Denk bijvoorbeeld aan een uitlegvideo over hoe je pasta pesto maakt.
Google My Business
Google My Business is een gratis hulpmiddel van Google. Met GMB heb je de mogelijkheid om je online aanwezigheid te beheren en vergroten. Zorg ervoor dat je je adres, openingstijden, contactgegevens up to date houdt.
Hoe komt jouw website in de SERP terecht?
Zoals je ziet zijn er meer voorbeelden van de SERP-resultaten dan je vooraf misschien had gedacht. Er is dus voor ieder bedrijf een passende manier om te ranken. Maar hoe doe je dat?
Met jouw website wil je natuurlijk zo snel mogelijk zo hoog mogelijk in de resultaten, de SERP, terechtkomen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Goede SEO is essentieel. Uiteraard begint dat met techniek, content en linkbuilding, maar het is ook verstandig om goed te analyseren wat voor soort content je moet plaatsen. Google eens jouw belangrijke zoekwoorden die uit je zoekwoordenonderzoek naar voren zijn gekomen. Wat zie je dan? Zie je Google Ads resultaten, dan is het verstandig om zelf ook aan SEA te gaan doen. Staat de SERP vol met advertenties, dan is het verstandig om daar tussen te komen. Uiteraard moet je je SEO niet volledig achterwege laten, zonder SEO namelijk geen SEA. Zie je in de SERP een featured snippet staan, dan raden we aan om in je teksten antwoord te geven op veelgestelde vragen. De kans is dan veel groter dan jij daar ook in terechtkomt. Voor meer informatie over de featured snippet verwijzen we je graag naar dat blog van IQ Leads.