Linkbuilding strategie verbeteren: 7 tips van onze SEO specialisten

Wil jij je website beter vindbaar maken op Google en op die manier meer organisch verkeer naar je website toe trekken? Wij leggen je uit hoe je dit door middel van linkbuilden kunt doen.

Wat is linkbuilden?

Bij linkbuilding zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk links van andere websites naar die van jou lopen. Linkbuilden zorgt ervoor dat jouw website hoger eindigt in de zoekresultaten van Google, omdat het je autoriteit verhoogt. Autoriteit kan worden gezien als de waarde die een zoekmachine als Google toeschrijft aan je webpagina. Een webpagina heeft veel autoriteit wanneer hier veel naar gelinkt wordt, vooral wanneer er veel naar gelinkt wordt door andere relevante pagina’s met veel autoriteit. Dit wordt ook wel extern linken genoemd. Hoe meer autoriteit jouw webpagina heeft opgebouwd, hoe hoger je pagina eindigt in de ranking voor een bepaalde zoekfunctie.

Wat zijn backlinks?

Links van andere pagina’s naar jouw webpagina worden backlinks genoemd. Het Google-algoritme ziet backlinks als een soort aanbevelingen naar een pagina op een bepaald onderwerp, dus hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe groter jouw autoriteit wordt.

Linkbuilding strategie: do’s and don’ts

Hieronder geven we verschillende tips over hoe je het best kunt linkbuilden en je hoeveelheid backlinks kunt vergroten.

Zorg voor een sterke interne linkstructuur

Naast extern linken, is intern linken ook erg belangrijk. Door op je eigen webpagina’s te linken naar andere gerelateerde webpagina’s van je eigen website, creëer je een logische linkstructuur in je website. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar vergroot ook de autoriteit van je webpagina, omdat Google de pagina’s als gerelateerd gaat zien.

Gebruik kwalitatief hoge en relevante backlinks

Maar pas op: niet iedere backlink is een kwalitatieve backlink die je autoriteit vergroot. Voor het Google-algoritme is de ene externe link de andere niet. Een link van een website waar niets van waarde op staat behalve een link naar jouw pagina, zal door Google dan ook worden aangemerkt als een pagina van lage kwaliteit. Als je investeert in externe linkbuilding is het daarom belangrijk om er zeker van te zijn dat andere websites jouw links opnemen in goede content. Onder kwaliteit van de backlink valt ook de autoriteit van de externe pagina waar de link op staat: een backlink op de website van het tijdschrift Linda naar een pagina over jouw makeupmerk heeft voor Google meer waarde dan een backlink op de website van een beginnend beautyblogger. Natuurlijk word je niet zomaar door een grote website als de Linda gelinkt. Maar met genoeg linkjes van kleinere blogs bouw je ook autoriteit op.

Daarnaast is het voor Google belangrijk dat er van en naar relevante pagina’s wordt gelinkt. Googles zoekmachinealgoritme heeft als doel om de juiste pagina’s vindbaar te maken voor een internetgebruiker. Als je ongerelateerde backlinks gebruikt, ziet Google deze daarom niet als relevant, waardoor de autoriteit van je pagina niet toeneemt.

Gebruik duidelijke en relevante anchorteksten, vooral voor externe links

De anchortekst is het kleine stukje tekst waar je de hyperlink aan vast maakt, oftewel het stukje ‘klikbare’ tekst. Als het doel is om te linken naar een pagina over herenriemen, dan geeft een simpele ‘klik hier!’ geen informatie aan Google, terwijl de anchortekst ‘herenriemen kopen’ dat bijvoorbeeld wel doet. Let er dus op dat externe links al informatie bevatten over de webpagina waar ze naar linken.

Vermijd het gebruik van dezelfde anchortekst voor veel verschillende backlinks

Google heeft in deze gevallen door dat de backlinks enkel voor SEO-doeleinden worden gebruikt, waardoor de backlinks als minder relevant worden gezien. Als je dit te vaak doet, wordt het zelfs aangemerkt als spam en telt de waarde van de link niet meer mee in de ogen van Google.

Extern linken: ga zuinig om met de hoeveelheid links per pagina

We noemen de mate waarin een bepaalde link bijdraagt aan jouw autoriteit ook wel ‘link juice’. Link juice neemt af naarmate er meer links op een website staan: vijf externe backlinks op één pagina proppen is dus niet effectief. Voorkom dat er weinig waarde wordt toegekend aan een backlink door één link per pagina te gebruiken. Je hoeft hier geen rekening mee te houden als het gaat om interne links.

Gebruik tools als Google Search Console en Ahrefs om je linkbuildingproces bij te houden

Google Search Console geeft inzicht in welke webpagina’s naar jouw website linken, hoe vaak je website naar voren komt in zoekresultaten, op welke zoektermen je website wordt gevonden en meer. Helaas geeft Google Search Console geen ‘PageRank’ meer, wat inzicht gaf in de autoriteit en waarde van een link. SEO tool Ahrefs maakt een schatting van de PageRank op basis van de hoeveelheid verkeer op een pagina, geschatte autoriteit, relevantie van de pagina voor een bepaalde zoekwaarde en de hoeveelheid links op een pagina (waarbij meer links op één pagina leiden tot een lagere PageRank). Staar je tegelijkertijd niet blind op het hebben van een zo hoog mogelijke PageRank: uiteindelijk is het doel om het verkeer op je website te verhogen en bijvoorbeeld de hoeveelheid conversies toe te laten nemen. Hoge PageRank en autoriteit geven dus niet het hele plaatje, maar geven je wel inzichten in waar mogelijk kansen liggen om het verkeer op je website toe te laten nemen.

Zoals eerder genoemd houdt Google Search Console ook bij welke pagina’s naar jouw website hebben gelinkt. Staan hier pagina’s bij waar je liever niet mee geassocieerd wordt, of staan er pagina’s bij die eruit zien als spam? Dan kan je dit aangeven in Google Search Console waardoor pagina’s niet worden gevolgd door Google in relatie tot jouw webpagina.

Nieuwe website? Zorg ervoor dat oude links worden omgeleid

Vergeet niet om oude pagina’s om te leiden wanneer er een nieuwe website de lucht in gaat of de linkstructuur van je oude website erg is veranderd. Als je oude pagina’s niet omleidt, dan gaan al je externe backlinks verloren en verlies je dus aan autoriteit waardoor je minder goed vindbaar bent in Google. Ook zal de interne linkstructuur van je website niet meer kloppen, waardoor je autoriteit nog meer afneemt.

Meer weten over linkbuilding?

Zit je na het lezen van deze blog nog steeds met vragen? Of ben je benieuwd naar wat IQ Leads voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van linkbuilding? Neem dan contact met ons op!