Linkbuilding strategie verbeteren: 7 tips van onze SEO specialisten
Wil jij je website beter vindbaar maken op Google en op die manier meer organisch verkeer naar je website toe trekken? Wij leggen je uit hoe je dit door middel van een linkbuilding strategie kunt doen.
Wat is linkbuilden?
Bij linkbuilding zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk links van andere websites naar die van jou lopen. Door linkbuilden eindigt jouw website hoger in de zoekresultaten van Google, omdat het je autoriteit verhoogt. Autoriteit is de waarde die een zoekmachine als Google toeschrijft aan je webpagina. Een webpagina heeft veel autoriteit wanneer hier veel naar gelinkt wordt. En dat met name door relevante pagina´s met veel autoriteit. Dit wordt ook wel extern linken genoemd. Hoe meer autoriteit jouw webpagina heeft opgebouwd, hoe hoger je pagina eindigt in de ranking voor een bepaald zoekwoord.
Wat zijn backlinks?
Links van andere pagina’s naar jouw webpagina heten backlinks. Het Google-algoritme ziet backlinks als aanbevelingen naar een pagina over een bepaald onderwerp. Dus hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe groter jouw autoriteit wordt.
Linkbuilding strategie: do’s and don’ts
Hieronder geven we verschillende tips voor een goede linkbuilding strategie.
Gebruik kwalitatief hoge en relevante backlinks
Maar pas op: niet iedere backlink is een kwalitatieve backlink die je autoriteit vergroot. Voor het Google-algoritme is de ene externe link de andere niet. Krijg je een link van een website waar niets van waarde op staat behalve een link naar jouw pagina? Dan vindt Google dit een link van lage kwaliteit. Als je investeert in externe linkbuilding is het daarom belangrijk om er zeker van te zijn dat andere websites jouw links opnemen in goede content. Daaronder valt ook de autoriteit van de externe pagina waar de link op staat. Heb jij een make-up merk? Dan is een backlink op de website van het tijdschrift Linda veel meer waarde dan een backlink op de website van een beginnend beautyblogger. Natuurlijk word je niet zomaar door een grote website als de Linda gelinkt. Maar met genoeg links van kleinere blogs bouw je ook autoriteit op.
Daarnaast is het voor Google belangrijk dat er van en naar relevante pagina’s wordt gelinkt. Googles zoekmachinealgoritme heeft als doel om de juiste pagina’s vindbaar te maken voor een internetgebruiker. Als je ongerelateerde backlinks gebruikt, ziet Google deze daarom als irrelevant. Daardoor neemt de autoriteit van je pagina niet toe.
Zorg voor een sterke interne linkstructuur
Naast extern linken, is intern linken ook erg belangrijk. Dat doe je door op je eigen webpagina’s te linken naar andere gerelateerde webpagina’s van je eigen website. Hierdoor creëer je een logische linkstructuur in je website. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar vergroot ook de autoriteit van je site. Google gaat namelijk de pagina’s als gerelateerd zien.
Duidelijke en relevante anchorteksten
De anchortekst is het kleine stukje tekst waar je de hyperlink aan vast maakt. Oftewel het stukje ‘klikbare’ tekst. Is het jouw doel om te linken naar een pagina over herenriemen? Dan geeft een simpele ‘klik hier!’ geen informatie aan Google, terwijl de anchortekst ‘herenriemen kopen’ dat bijvoorbeeld wel doet. Let er dus op dat externe links al informatie bevatten over de webpagina waar ze naar linken.
Vermijd dubbele anchorteksten
Google heeft in deze gevallen door dat de backlinks enkel voor SEO-doeleinden worden gebruikt, waardoor de backlinks als minder relevant worden gezien. Als je dit te vaak doet, wordt het zelfs aangemerkt als spam en telt de waarde van de link niet meer mee in de ogen van Google.
Gebruik tools
Google Search Console geeft inzicht in welke webpagina’s naar jouw website linken, hoe vaak je website naar voren komt in zoekresultaten, op welke zoektermen je website wordt gevonden en meer. Als je dit verder wilt optimaliseren voor jouw website, staan onze experts voor je klaar. Helaas geeft Google Search Console geen ‘PageRank’ meer, wat inzicht gaf in de autoriteit en waarde van een link. SEO tool Ahrefs maakt een schatting van de PageRank op basis van de hoeveelheid verkeer op een pagina, geschatte autoriteit, relevantie van de pagina voor een bepaalde zoekwaarde en de hoeveelheid links op een pagina (waarbij meer links op één pagina leiden tot een lagere PageRank). Staar je tegelijkertijd niet blind op het hebben van een zo hoog mogelijke PageRank: uiteindelijk is het doel om het verkeer op je website te verhogen en bijvoorbeeld de hoeveelheid conversies toe te laten nemen. Hoge PageRank en autoriteit geven dus niet het hele plaatje, maar geven je wel inzichten in waar mogelijk kansen liggen om het verkeer op je website toe te laten nemen.
Zoals eerder genoemd houdt Google Search Console ook bij welke pagina’s naar jouw website hebben gelinkt. Staan hier pagina’s bij waar je liever niet mee geassocieerd wordt, of staan er pagina’s bij die eruit zien als spam? Dan kan je dit aangeven in Google Search Console waardoor pagina’s niet worden gevolgd door Google in relatie tot jouw webpagina.
1 link per pagina
We noemen de mate waarin een bepaalde link bijdraagt aan jouw autoriteit ook wel ‘link juice’. Link juice neemt af naarmate er meer links op een website staan: vijf externe backlinks op één pagina proppen is dus niet effectief. Voorkom dat er weinig waarde wordt toegekend aan een backlink door één link per pagina te gebruiken. Je hoeft hier geen rekening mee te houden als het gaat om interne links.
Nieuwe website? Zorg ervoor dat oude links worden omgeleid
Vergeet niet om oude pagina’s om te leiden wanneer er een nieuwe website de lucht in gaat of de linkstructuur van je oude website erg is veranderd. Als je oude pagina’s niet omleidt, dan gaan al je externe backlinks verloren en verlies je dus aan autoriteit waardoor je minder goed vindbaar bent in Google. Ook zal de interne linkstructuur van je website niet meer kloppen, waardoor je autoriteit nog meer afneemt.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.