Optimaliseer je metadata: Google’s crawlers
Internetgebruikers zoeken via een zoekmachine met een bepaalde zoekterm. Dat zal in verreweg de meeste gevallen met Google gebeuren, want Google heeft in Nederland een marktaandeel van 93%. Het doel van Google is altijd om jou als internetgebruiker zoekresultaten aan te bieden die zo goed mogelijk bij jouw zoekopdracht passen. Om jou de beste resultaten aan te kunnen bieden, maakt Google gebruik van ‘crawlers’. Dit zijn spinnen, maar in dit geval bedoelen we online spinnen. Die bekijken alle websites en webpagina’s die vindbaar zijn via Google indexeren deze.
Om ervoor te zorgen dat crawlers jouw website op de juiste manier lezen, kun je verschillende stappen ondernemen. Je zorgt er dan dus voor dat crawlers correct opslaan wat er belangrijk is op jouw website, waardoor je website beter gevonden wordt op de juiste zoektermen.
Maar waar kijken deze crawlers dan naar? Ze kijken onder andere naar metadata, wat in simpele termen de structuur van je website is. Het gaat hierbij om paginatitels, koptitels, URLs, breadcrumbs, interne links, 404s en 301s. Daarnaast is het belangrijk dat je je metabeschrijvingen bewust schrijft. Al deze termen zullen we even kort toelichten.