Wat is SEO? De basics uitgelegd

SEO: als je een commerciële website of webshop hebt, hoor je deze term vast regelmatig voorbijkomen. Maar wat houdt de term SEO nou precies in? En waarom is het zo belangrijk dat je je website optimaliseert op SEO? Wij leggen het je uit.

Wat betekent SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie. Het houdt in dat je je website en content op je website optimaliseert zodat deze beter vindbaar zijn op Google. Verkoop je bijvoorbeeld damesbroeken en heb je een grote collectie aan driekwartsbroeken? Dan wil je natuurlijk dat je op zoektermen gerelateerd aan driekwartsbroeken voor dames beter vindbaar bent dan je concurrent. Of in ieder geval: dat je op de eerste pagina van Google eindigt. Meer dan 90% van de mensen klikt namelijk nooit door naar de tweede pagina van Google!

Hoe hoog je in de zoekresultaten eindigt zonder te betalen voor advertentieruimte noemen we ‘organisch ranken’. Met SEO zorg je ervoor dat je website beter organisch gaat ranken, waardoor je beter vindbaar wordt voor jouw doelgroep. Er zijn talloze webshops en ondernemers die hun diensten online aanbieden, dus je wilt dat een klant jouw website vindt in de lange reeks andere webshops, in plaats van de website van je concurrent. In een zoekopdracht naar driekwartsbroeken voor dames, zoals hierboven te zien is, ranken Wehkamp, Bol en C&A erg hoog.

Maar hoe wordt die volgorde van zoekresultaten dan bepaald? Google werkt met een algoritme dat dit sorteert. Om goed op SEO te kunnen optimaliseren, proberen we eigenlijk te begrijpen hoe dit algoritme werkt, zodat we hierop in kunnen spelen. Google geeft hier natuurlijk niet alles over vrij, maar je kunt er vanuit gaan dat Google er altijd naar streeft om hun gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van het antwoord waar zij naar op zoek zijn. 

voorbeeld van de zoekresultaten.

Voordelen SEO

SEO heeft verschillende voordelen. Ten eerste kost het geen advertentiebudget, omdat het gaat om beter willen scoren in de organische zoekresultaten en dus niet om Google Ads. Ten tweede wordt je website beter vindbaar, waardoor je conversies waarschijnlijk omhoog gaan. Daarnaast zorgt het er over het algemeen ook nog eens voor dat je de gebruikservaring op je website verbetert wanneer je je website optimaliseert. SEO is echter een langetermijn investering en je ziet daardoor niet meteen resultaten. Ook is SEO vrij tijdsintensief. Het is dus belangrijk om geduld te hebben als het aankomt op SEO. 

Onderdelen van SEO

SEO is als een soort parapluterm voor de verschillende acties die jij kunt ondernemen om beter vindbaar te worden op de zoekmachine van Google. Voor de beste resultaten pas je alle onderdelen toe op jouw website en content. SEO bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Content optimaliseren op zoekwoorden
  • Schrijf relevante teksten
  • Linkbuilden
  • Optimaliseer de metadata

Dit zullen we allemaal nog even uitgebreider toelichten. 

contentmarketing.

Content optimaliseren op zoekwoorden

We halen opnieuw het voorbeeld aan over de dames driekwartsbroeken. Omdat je een grote collectie driekwartsbroeken hebt, wil je natuurlijk ook je vindbaarheid op Google verbeteren zodat je meer verkoopt. In dit geval is het belangrijk om te weten waar klanten die op zoek zijn naar dames driekwartsbroeken op Googlen. Gelukkig bestaan er verschillende tools die je kunnen laten zien wat bijvoorbeeld het zoekvolume is voor bepaalde zoekwoorden. Op basis van een zoekwoordenonderzoek kun je dan de content op je website aanpassen aan deze zoekwoorden, zodat je website beter vindbaar wordt op deze zoektermen. Vooral je titels en kopteksten zijn hierbij belangrijk, want deze hebben voor Google extra veel waarde.

Hoe schrijf je relevante teksten?

Je optimaliseert je teksten dus zodat er meer termen in staan waar mensen op zoeken, zodat je een grotere kans maakt om te ranken op zoektermen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Maar je schrijft je teksten natuurlijk niet alleen voor de zoekmachine: voor de internetgebruiker is het belangrijk dat de teksten aansluiten op de gebruikte zoektermen, zodat ze je website bezoeken en hopelijk ook blijven om iets te kopen of een dienst af te nemen. Als je content niet past bij de zoekintentie van de bezoeker, zal de bezoeker snel je pagina verlaten of de pagina niet eens bezoeken. Het Google algoritme merkt dit op, waardoor je lager in de zoekresultaten komt te staan.

Wat is linkbuilden?

Google wil dat de pagina’s bovenaan hun zoekresultaten relevante content aanbieden die bij het zoekwoord past. Daarvoor speelt niet alleen de content, maar ook de online autoriteit een rol. Autoriteit bouw je op door links van relevante websites. Dus hoe meer er vanuit relevante bronnen naar jouw website wordt gelinkt, hoe relevanter jouw content is voor dat zoekwoord, denken de Google crawlers. Het verzamelen van deze links naar jouw website noemen we linkbuilding en is een belangrijk onderdeel van SEO.

De belangrijkste manier om links te krijgen van andere websites is door zoveel mogelijk kwalitatieve content te schrijven. Want als je goede content op je website hebt staan, is de kans ook groter data andere websites naar die van jou linken!

Een offline crawler.

Optimaliseer je metadata: Google’s crawlers

Internetgebruikers zoeken via een zoekmachine met een bepaalde zoekterm. Dat zal in verreweg de meeste gevallen met Google gebeuren, want Google heeft in Nederland een marktaandeel van 93%. Het doel van Google is altijd om jou als internetgebruiker zoekresultaten aan te bieden die zo goed mogelijk bij jouw zoekopdracht passen. Om jou de beste resultaten aan te kunnen bieden, maakt Google gebruik van ‘crawlers’. Dit zijn spinnen, maar in dit geval bedoelen we online spinnen. Die bekijken alle websites en webpagina’s die vindbaar zijn via Google indexeren deze.

Om ervoor te zorgen dat crawlers jouw website op de juiste manier lezen, kun je verschillende stappen ondernemen. Je zorgt er dan dus voor dat crawlers correct opslaan wat er belangrijk is op jouw website, waardoor je website beter gevonden wordt op de juiste zoektermen. 

Maar waar kijken deze crawlers dan naar? Ze kijken onder andere naar metadata, wat in simpele termen de structuur van je website is. Het gaat hierbij om paginatitels, koptitels, URLs, breadcrumbs, interne links, 404s en 301s. Daarnaast is het belangrijk dat je je metabeschrijvingen bewust schrijft. Al deze termen zullen we even kort toelichten.

Paginatitels en kopteksten optimaliseren

Als we het hebben over paginatitels en kopteksten gaat het om de titels en kopjes die je gebruikt op een webpagina. Op een webpagina gebruik je heading tags, zoals H1, H2 en H3. Hiermee geef je aan Google als het ware aan dat de tekst in deze kop belangrijk is en dat de tekst die eronder staat daarover gaat. Kies je paginatitels en kopteksten dus bewust op basis van een zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek ga je door middel van tools kijken welke zoektermen interessant en relevant zijn om te gebruiken op jouw webpagina’s.

URLs en breadcrumbs voor SEO

URLs voor specifieke webpagina’s moeten het belangrijkste zoekwoord voor die pagina bevatten. Op deze manier vertel je de crawlers van Google eigenlijk dat de pagina over dat zoekwoord gaat. 

Het is ook gebruiksvriendelijk (en dus SEO-vriendelijk) om je URL aan te passen op basis van de structuur van je site. Heb jij bijvoorbeeld een informatieve website over dieren en heb je een webpagina die over hondenvoer gaat? Dan zou het logisch zijn om in je website de volgende structuur aan te houden: website.nl/huisdieren/honden/hoe-kies-je-hondenvoer. Je pagina gaat dan over hondenvoer, de pagina valt onder de subcategorie honden en de hoofdcategorie huisdieren. Onze eigen website gebruikt dezelfde structuur: kijk hieronder maar hoe de URL van onze pagina over Linkbuilding eruit ziet. Linkbuilding valt hier onder de categorie zoekmachine optimalisatie. 

url

Deze reeks categorieën in de URL noem je ook wel breadcrumbs. Breadcrumbs geven dus de logische structuur van je website weer, wat goed is voor je SEO waarde en ook de gebruiksvriendelijkheid van je website bevordert. Je geeft namelijk aan hoe bepaalde websites met elkaar verhouden en of ze gerelateerd zijn, wat het makkelijker maakt voor zowel crawlers als gebruikers om je website te navigeren. De meeste websites geven breadcrumbs ook weer in de linkerbovenhoek van de webpagina, bijvoorbeeld door het zo weer te geven: “Huisdieren > Honden”. Een gebruiker kan hier ook op de categorieën klikken. 

404 en SEO

Voor SEO is het belangrijk dat je pagina’s die een 404- of 301-foutmelding krijgen, oplost. Het is je vast weleens overkomen dat je op een linkje klikte op een website, maar dat je daarna een 404-foutmelding kreeg. Je krijgt deze foutmelding als je klikt op een linkje die linkt naar een niet bestaande pagina. Waarschijnlijk is de pagina verwijderd, of is er iets veranderd in de URL waardoor de originele link het niet meer doet. Een voorbeeld van hoe zo’n 404-pagina op onze eigen website eruit ziet zie je hieronder. Een 404-melding leidt tot een slechte pagina-ervaring, waardoor een gebruiker je website sneller verlaat. Ook wil Google er voor zorgen dat zij de beste ervaring bieden aan internetgebruikers, wat betekent dat Google crawl bots waarde hechten aan 404-pagina’s. 

404

Dit leidt tot een slechte pagina-ervaring, waardoor het waarschijnlijk is dat gebruikers de website verlaten. Daarbovenop wil Google altijd de beste ervaring bieden aan internetgebruikers en hecht Google dus waarde aan 404-pagina’s. Op die manier kunnen websites met veel 404-pagina’s slechter gaan ranken. 

301 en SEO

Een 301-pagina is een ‘redirect’-pagina: een 301 pagina zorgt ervoor dat de link waar je op klikt een automatische doorverwijzing is naar een andere pagina. Bezoekers merken hier vrij weinig van, dus een 301 vormt geen gevaar voor je gebruiksvriendelijkheid. Ze vormen echter op een andere manier wel een gevaar, omdat ze leiden tot een groot aantal onnodige pagina’s die wel bestaan maar in feite niets toevoegen aan je website. Je kunt namelijk ook gewoon direct linken naar de nieuwe pagina, of de nieuwe pagina onderbrengen onder de oude link. 

Maar waarom is dat voor Google belangrijk? Google’s crawl bots nemen niet je hele website door, maar alleen de belangrijkste pagina’s. Welke pagina’s Google wel doorneemt, is dus beperkt. Daarom spreken we ook wel van een ‘crawl budget’: Google neemt niet alles door, dus wees zuinig op waar je Google’s aandacht op wilt vestigen. Een 301-pagina gebruikt onnodig crawl budget, waardoor je het risico loopt dat Google een andere belangrijke pagina niet indexeert. Hierdoor rankt de pagina niet organisch in de zoekresultaten van Google. Dit wil je natuurlijk niet!

404- en 301-pagina’s moeten dus worden opgelost voor SEO. Daarnaast is het oplossen van 404-pagina’s belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Interne linkstructuur

De interne linkstructuur van je website is belangrijk voor de SEO-waarde. Door in de tekst op je webpagina’s naar andere gerelateerde webpagina’s van je eigen website te linken, zorg je ervoor dat de Google crawlers zien dat er een samenhang bestaat tussen jouw pagina’s. Hierdoor gaat jouw SEO-waarde omhoog. Let er wel op dat de ankertekst (het stukje tekst dat verbonden is aan de link, zie het voorbeeld hieronder) je belangrijkste zoekwoord bevat van de pagina waar je naar linkt. 

anchor text

Wat is een metabeschrijving?

Metabeschrijvingen zijn de kleine stukjes tekst die je ziet onder de blauwe titel van een zoekresultaat in Google. Hieronder zie je een voorbeeld van een metabeschrijving. Crawlers nemen deze metabeschrijvingen niet mee, dus het heeft geen directe impact op je SEO waarde, maar het zorgt er wel voor dat mensen sneller op je webpagina klikken als jouw website en metabeschrijving hun zoekopdracht lijkt te beantwoorden. Indirect heeft de metadescription dus wel invloed op de vindbaarheid van jouw webpagina. 

metabeschrijving

Geen tijd om SEO toe te passen?
Ontdek hoe wij jou kunnen helpen